ajutor pentru circuit analog

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Intotdeauna o schimbare pune mari semne de intrebare celor care sunt deja obisnuiti cu o anumita tehnologie. Parintii nostri , acum 15 ani, nu concepeau sa foloseasca carduri bancare, totusi azi sunt obligati sa se descurce si cu asa ceva. Unii privesc cu scepticism schimbarea, tocmai pentru ca s/a petrecut mult prea repede si nu pot sa tina pasul cu ritmul ei.

Digitalul nu e foarte diferit de analogic ca si legare in circuit a sinelor: trebuie evitat scurtul intre sine. Daca in analogic ai un "+" si un "-" in digital ai un "A" si un "B". Nu ai voie sa le amesteci. Totul e sa ai grija la buclele de intoarcere, si la macazele nepolarizate, acolo lucrurile devin mai complicate.

Pentru simplitatea solutiei , unii considera ca analogicul ramane prima alegere: controlezi tensiunea si polaritatea din tronsoanele de sina, DAR toate trenurile care intra pe acel tronson vor face acelasi lucru, vor merge in aceasi directie si din cauza diferentelor de angrenaj cu viteze diferite ! Dispare notiunea de dubla tractiune ( doar daca se folosesc aceleasi tipuri de locomotive produse de acelasi producator si cu aceleasi motoare ). Pe cand la digital ... setezi profilul de viteza din softul decodorului, asta daca nu cumva are setare de "consist".

In digital poti avea control asupra fiecarui "motor electric" aflat oriunde pe sinele dioramei, pe cand in analogic controland tensiunea dintr-un tronson de sina nu vei mai putea controla strict un motor, ci tot ce intra pe acel bloc. DACA consideram ca pe un bloc are loc doar o garnitura, atunci analogicul si digitalul se comporta la fel, dar ce te faci daca diorama ta se compune din 10 -15 blocuri? pentru fiecare bloc ai nevoie de un circuit de reglare a tensiunii si polaritatii, incepe sa fie foarte greu de manevrat. De asemenea o automatizare in analogic poate insemna zeci de metri de fire, pentru ca nu exista bus-uri de date, exista doar niste tensiuni care trebuie sa ajunga in sine.

Si ca sa revenim la ce discutam mai inainte, detectia trenurilor pe diorama: in analogic nu exista asa ceva, poti sa vezi ca blocul e ocupat masurand consumul motorului aflat pe sine dar nu vei sti niciodata ce locomotiva se afla acolo d.p.d.v. stric electric. Si nici nu cred ca intereseaza, oricum se considera ca nu e normal ca un bloc sa fie ocupat de mai multe garnituri odata.
In digital s-a facut trecrea de la comunicatia unidirectionala ( centrala -> decodoare) la comunicatia bidirectionala ( centrala -> decodoare -> centrala ( prin bus railcom sau similar ). Ideea e ca decodorul a fost invatat sa trimita niste date intr-o fereastra dintre impulsurile venite de la centrala dcc, dar pentru asta e necesar sa ai niste circuite care sa receptioneze acela mesaje de la decodor. Aceste detectoare sunt legate pe un bus si transmit datele catre o interfata cu PC-ul ( deocamdata doar cu pc-ul, nu stiu inca centrale care sa permita interfatarea directa cu centrala, daca gresesc sa ma corectati ). Datele sunt folosite pentru a permite ceea ce s/a vazut in filmuletul postat mai sus: variatia dinamica a vitezei astfel incat fara interventia unui operator, sa se evite ciocnirile.
Se poate realiza acelasi lucru si cu detectoare clasice S88 cuplate la o interfata de genul genli dar pierzi identificarea decodoarelor pe circuit. Railcom vine cu noutatea ca vei sti nu numai ce locomotiva se afla pe sine dar si date suplimentare cum ar fi viteza, directia de deplasare si temperatura decodorului ( asta doar penru anumite modele de decodoare ).

Cat priveste costul "distractiei", am vazut ca un detector pentru 4 blocuri de la Lenz e undeva la 70-80 E, daca mai socotim si modulul interfata, cred ca sara binisor de 200 E toata povestea pentru o diorama de 10 blocuri. Dar lumea se misca, freelancerii deja au realizat cititoare de railcom, mai e un singur pas pana la centralizarea lor pe un bus de date catre pc.

Sper sa nu va fi plictisit cu descrierea, daca sunt completari sunt bine venite.
 
ionel32 a spus:
Dupa cate inteleg in digital este mai putina munca dacat in analog pentru realizarea acestui circuit,dar despre digital nu prea stiu mare lucru trebuie sa ma documentez mai bine.

In digital este la fel de multa munca daca nu cumva chiar mai multa.
Diferenta este data de valoarea investitiei si de posibilitatile reale dupa ce totul este gata.

Nu exista nimic, cel putin in modelismul feroviar si automatizarile acestuia, cu putina munca.
 
d0ru_b a spus:
Pentru simplitatea solutiei , unii considera ca analogicul ramane prima alegere: controlezi tensiunea si polaritatea din tronsoanele de sina, DAR toate trenurile care intra pe acel tronson vor face acelasi lucru, vor merge in aceasi directie ...

Cu asta nu pot fi deacord.
Sublinierea este a mea.

Macheta facuta la TT este cu linie simpla si o gara pe care circula doua trenuri in sensuri contrare.
 
LDH a spus:
d0ru_b a spus:
Pentru simplitatea solutiei , unii considera ca analogicul ramane prima alegere: controlezi tensiunea si polaritatea din tronsoanele de sina, DAR toate trenurile care intra pe acel tronson vor face acelasi lucru, vor merge in aceasi directie ...

Cu asta nu pot fi deacord.
Sublinierea este a mea.

Macheta facuta la TT este cu linie simpla si o gara pe care circula doua trenuri in sensuri contrare.

ok, am sa completez acum : vor merge in aceasi directie cu conditia sa nu fie inversata polaritatea din sine printr/o automatizare sau sa spunem simplu comutator.

DAR, daca ai pune 2 locomotive pe acelasi bloc, amandoua orientate cu fata carte aceasi directie, oare nu vor merge ele in directia data de controller cu viteze impuse de mecanismele reductoare ?
 
LDH a spus:
d0ru_b a spus:
Pentru simplitatea solutiei , unii considera ca analogicul ramane prima alegere: controlezi tensiunea si polaritatea din tronsoanele de sina, DAR toate trenurile care intra pe acel tronson vor face acelasi lucru, vor merge in aceasi directie ...

Cu asta nu pot fi deacord.
Sublinierea este a mea.

Macheta facuta la TT este cu linie simpla si o gara pe care circula doua trenuri in sensuri contrare.

ok, am sa completez acum : vor merge in aceasi directie cu conditia sa nu fie inversata polaritatea din sine printr/o automatizare sau sa spunem simplu comutator.

DAR, daca ai pune 2 locomotive pe acelasi bloc, amandoua orientate cu fata carte aceasi directie, oare nu vor merge ele in directia data de controller cu viteze impuse de mecanismele reductoare ?
 
Nu neaparat: daca inversezi firele la unul dintre motoare, locomotivele vor merge in sensuri opuse... :D
 
Am cam inteles care este treaba cu digitalul dar pentru circuitul care vreau eu sa il fac ce spuneti este bun,Start in comanda digitala, + BONUS, PIKO de la jucari.com.ro sau imi trebuie un digi2 . Imi cer scuze daca va plictisesc cu intrebarile .
 
Centrala Piko nu se poate interfata cu PC-ul.
Ai nevoie de o centrala Roco, sau una home-made (NanoX de la Paco) + o interfata GenLI-S88.
 
Nu vreau sa controlez neaparat de pe PC si din telecomanda .Dupa cate am zis nu stiu mare lucru despre digital deaceea intreb. Ce fel de decodoare ar trebui sa pun la o locomotiva V160 la care am schimbat eu motorasul si am pus unul da la sania uni DVD care merge super,si o loco diesel de la mehano 4350, asta asa ca nu asi vrea sa renunt la ele .