Turnanta HO

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

DORIN

Well-Known Member
Trenulist
25 Aprilie 2016
634
0
BUCURESTI
LOCATION
BUCURESTI
deschid acest topic deoarece, din ce am citit pina acum, sunt destul de putine informatii despre turnante si ma refer la turnantele functionale, chiar si actionate manual dar care sa intruneasca toate celelalte conditii ale unei turnante functionale, de la alimentarea cu tensiune pina la oprirea sinei centrale exact in dreptul fiecarei sine de la remiza - lucru destul de dificil pentru o turnanta manuala - trebuie sa recunoastem.
cred ca suntem mai multi care am achizitionat turnate din acelea simple fabricate de Kibri si vindute sub forma de kit - art.9456.
poate ar fi bine sa fie prezentata pe forum o astfel de turnanta adusa la stadiul de functionare, undeva, poate chiar pe o macheta.
ar fi interesant de stiut care ar fi variantele sau metodele de fixare a sinei pe podul turnant si mai ales care ar fi metoda cea mai buna sau folosita de cineva, pentru alimentarea acestei sine si implicit si a sinelor din jurul placii (a celor din remiza).
de asemenea, poate ne va spune cineva cum a realizat stabilitatea placii astfel incit trecerea locomotivelor de pe placa pe sinele din jur sa se faca fara probleme.
si poate vedem o astfel de turnanta integrata intr-o diorama, total functionala - la nivelul la care poate functiona o astfel de turnanta.
am si eu acest kit si intentionez sa ma apuc de treaba dar m-ar interesa citeva idei din experienta altora mai avansati in lucrari. sper ca si exista astfel de persoane.....
 
Salut, unele dintre problemele expuse de tine sunt usor de rezolvat, la altele se cauta inca solutii.
Pentru ca nu e o rusine se pot face anumite comparatii cu ceea ce exista pe piata, la H0 de exemplu turnanta de la Fleishmann ofera solutionarea multor probleme, cum ar fi oprirea la punct fix. Este foarte simplu, roata dintata ce asigura miscarea trece peste dantura de pe margine iar cand se aliniaza liniile ( roata este facuta astfel in cat sa gliseze inainte si inapoi pe axa determinata de diametrul cercului ) da peste un dinte mai scurt, datorita unui arc roata este impinsa spre exterior si implicit sub podul rotativ se deschide un contact de intrerupe alimentarea motorului de actionare. Acest contact este dublat de contactul de la butonul de actionare astfel incat atunci cand el este mentinut in pozitia inchis butonul de sub pod nu mai are rol. El intrerupe alimentarea doar cand nu actionezi continuu butonul de comanda.

In privinta mentinerii podului in echilibru problema se rezolva ca in realitate, rotile de pe capete ce merg pe sina circulara de la exteriorul cercului. Ca si constructie pentru a nu complica prea mult lucrurile si pentru a nu da atentie unui detaliu oarecum neinsemnat rotile pot fi cilindrice nu neaparat ca rotile de tren.

Alimentarea sinelor se face ceva mai complicat, Fleischmann spre exemplu pe capete a pus pe capetele podului niste lamele colectoare ce calca pe talpa sinei in momentul in care aceasta este aliniata cu cea de pe pod. Si mai era un fel de izolare, la capat am vazut sectiuni de 2-3 cm izolate de restul sinei podului, dar nu imi vine in minte acuma de ce s-a ales metoda asta.


Actionarile cum spune Dorin mai sus pot fi manuale sau automate. am ramas surprins de o actionare extraordinara manuala pe care as aplica-o si eu. In general pentru un raport de reducere a turatiilor mainii sau a motorului se utilizeaza reductoare de tip roata melcata-roata dintata. ceea ce m-a impresionat este faptul ca cineva si-a scos o manivela la marginea machetei legata direct la axul rotii melcate....

In speranta ca mai apar idei, poze sugestii..planuri astept pana diseara si revin cu alte chestiuni. si propriile idei binenteles.

Toate bune
 
multumesc pentru raspuns dar ma asteptam la altceva deoarece am intrebat despre un anumit model de turnanta si anume produsul art. 9456 de la KIBRI. intreb de acest model de turnanta deoarece am si eu una si vreau sa o montez si sa o fac functionala. motor e clar ca nu ii pun. ma interesa cum s-a montat sina pe ea pentru ca in kit nu este prevazuta sina si nici dispozitiv pentru prinderea ei intr-un anume fel de placa turnanta. si mai ramine problema electrificarii la care asteptam o idee si o sa ma uit cu atentie in schema din situl primit - in franceza nu ma descurc dar sper sa inteleg schema electrica. o sa va tin la curent cu ideile care imi vin si mai astept interventii. poate cineva a si facut ceva in domeniu. nu cred ca sunt singurul detinator al kitului si poate e cineva mai avansat :D ....
 
Inversorul de sens este cat se poate de simplu.
Un cilindru metalic sectionat diametral opus astfel incat sa ai doua bucati complet separate din punct de vedere electric.
Cele doua jumatati se fixeaza pe axul podului rotitor, obligat izolat, de ele fiind legate doi conductori la linia de deasupra.
Pe cele doua jumatati de cilindru sprijina doua lamele ce se leaga la tensiune.
In momentul in care placa se roteste cu 180 gr se inverseaza automat polaritatea la linia de pe pod.
Nimic mai simplu.

:cafea:
 
corect si teoretic-simplu. dar referindu-ne exact la turnanta de care vorbim - aceasta nu are un ax in jurul caruia se invirte - este o turnanta asezata pe placa (sol) si se invirte in jurul unui disc gaurit in mijloc. pot folosi orificiul din mijlocul discului din mijlocul turnantei pentru a trece cablurile de alimentare de la sinele de pe turnanta sub placa (diorama) pe care voi pune instalatia.
o sa pun si o fotografie ca sa vorbim la concret. am crezut ca produsul este cunoscut, pentru ca s-au vindut mai multe astfel de turnante printre membrii forumului, din mai multe surse.
 
Pentru cei care doresc sa-si construiasca scratch build o placa turnanta, sunt disponibile sfaturi de cablare intr-o carte pdf care se gaseste pe net, "Model Railroad E-Book - Electricity_Wiring (4 books in 1).pdf".

Este un manual destul de vechi in care se prezinta foarte multe lucruri despre partea electrica a unei machete feroviare: blocuri, semnale, placi turnante.
Sunt de fapt mai multe carti, dintre care una face referire la una din vestitele machete americane, care a suferit mai multe upgradeuri in timp, dar care ramane un punct de referinta pentru pasionati.
 
Dorin, trage cablurile de la sine prin gaura de la mijloc de care vorbeai mai sus... lasa cablul mai lug putin... si cand se rasuceste de-a binelea nu o sa se mai invarta deloc turnanta. Derulezi turnanta inapoi pana ce iese cablul iar drept..si aia e :D :D romanism....

Metoda cu discuri e cea mai fezabila, doar ca daca ai pune niste poze ar fi de gasit solutii multiple. Incearca sa pui poze cu turnanta desfacuta. Ma gandesc sa faci cele doua discuri intre placa (sol) si podul rulant. Discurile astea colectoare sa aiba o gaura concentrica de diametrul cercului de plastic in jurul caruia se invarte podul rulant. Pe podul rulant fixezi lamelele care calca pe discurile de colectare. Ai loc sa bagi un textolit intre cele doua componente ? Nu depaseste griosimea de 1.5mm dar se gaseste si de 0.8mm.
Inca ceva, discurile astea pot fi pe aceiasi placa, concentrice izolate intre ele, ca doua trasee de circuit electronic. Se fac usor daca te pricepi la facut circuite imprimate. Daca nu apeleaza la un cunoscator, te pot ajuta si eu daca vrei.
 
Daca se urmarea topicul lui Gam3 se vedea cum s-a realizat electrificarea acestei placi turnante, voi pune poze cu prospectul acesteia si citeva poze cu turnanta de pe fosta diorama a lui Gam3(recomand vizualizarea acestui topic al lui Gam3 :D , sunt multe de invatat de acolo) si citeva schite date de catre LDH pentru exemplificare cum se poate face acesta turnanta functionala:

Aceasta este turnanta in discutie



Prospectul acesteia



Cum arata aceasta turnanta pe diorama lui Gam3(inca o data recomand vizualizarea acestui topic :wink: )





Mentionez ca cabina de manevra a turnantei este adugata de catre Gam3, ea nu face parte din Kit.

Iata si o schema de electrificare a turnantei





Dorine iti recomand sa citesti in topicul lui Gam3 cum a realizat turnanta pentru a fi functionala :wink:


Sper ca Gam3 sa nu se supere ca i-am folosit citeva poze si la fel si LDH pentru schitele cu electrificarea turnantei.
 
Dupa cum vede ochiul meu turnanta asta se "taraste" pe sol.
A doua varianta pusa de silviu nu e buna pentru modelul asta, desi e cea mai buna pentru a respecta polaritatea cu sina pe care se pleaca. Prima e cea mai indicata in shimb si cea mai sigura din punct de vedere electric, dar nu vad acuma o solutionare in respectarea polaritatilor, nici macar cu discuri izolate la 180 de grade....poate e oboseala de vina.
 
sogard_2003 a spus:
Dupa cum vede ochiul meu turnanta asta se "taraste" pe sol.
A doua varianta pusa de silviu nu e buna pentru modelul asta, desi e cea mai buna pentru a respecta polaritatea cu sina pe care se pleaca. Prima e cea mai indicata in shimb si cea mai sigura din punct de vedere electric, dar nu vad acuma o solutionare in respectarea polaritatilor, nici macar cu discuri izolate la 180 de grade....poate e oboseala de vina.


Inainte sa dai verdicte(intradevar poate oboseala este de vina), te invit sa vezi una(turnanta) pe viu cum se spune, si totul se misca in jurul axei sale............... :wink:

Recomand varianta numarul unu :cool:
 
Salutare!
Scuze ca ma bag si eu ca musca in lapte cu o intrebare care mai este si off:
imi poate spune si mie cineva unde gasesc sa cumpar, la noi in tara, o turnanta KIBRI 9456.
Multumesc anticipat.
 
multumesc silviu. ai lamurit lucrurile privind turnanta la care ma refeream.
acum daca vorbim de variantele de electrificare, a doua iese din discutie. e cea mai complicata si nu cred ca as putea vreodata sa o realizez. e vorba de contacte mobile fine si nu prea am posibilitati tehnice pentru asa ceva.
prima varianta e OK pentru modul cum a gindit turnanta GAM 3, dar pentru mine nu e OK.
la el turnanta se alimenta pe fiecare parte a CAII DE RULARE cu acelasi curent tot timpul. daca intorceai podul 180 de grade si plecai cu locomotiva puteai face un scurt circuit de toata frumusetea. pentru el era usor sa monitorizeze tensiunea si sa o comute manual, pentru ca avea in discutie tot timpul o singura sina si o singura locomotiva.
AM DREPTATE?
la mine vor fi 5-6 sine in jurul podului turnant, vor intra si iesi locomotive dar vor fi si intoarse locomotive. de aceea am nevoie de un sistem mult mai sigur si care sa nu ma lase sa fac greseli de polaritate.
ideea lui LDH si a lui sogard cu cele 2 jumatati de disc si cu 2 role metalice care sa ruleze pe ele culegind curentul pentru sine, mi se pare mai apropiata de nevoile mele.
o sa fac niste masuratori si voi gindi citeva variante de schema electrica sa vad ce iese.
oricum, cind ma apuc de ceva concret voi posta si poze.
multumesc pentru sprijin si pentru idei. voi reveni cu noi intrebari cit de curind...
 
Salutare Dorin,

Intrucat si eu am o turnanta manuala Peco pe N pe care vreau s-o automatizez, urmaresc cu mult interes topicul acesta.

Exact acest aspect voiam sa ti-l subliniez, dar l-ai observat la randul tau: sistemul cu doua jumatati de disc si doua role mecanice permite "inversarea" automata a polaritatii pe sine in momentul in care podul este intors cu 180 de grade, spre deosebire de sistemul in care ai contacte mobile permanente 360 de grade pe aceeasi polaritate, care-ti poate provoca niste scurt-circuite de toata frumusetea.

Turnanta mea Peco are un sistem asemanator in care in fundul "gropii" turnantei, sub podul invartitor, exista doua segmente de alimentare in forma de jumatati de cerc pe care ating doua contacte cu arc fixate sub sina. E practic aceeasi idee ca si jumatatile de disc, doar ca in varianta "plana".

Acum, trebuie sa fii atent ca sistemul asta cu jumatati de cerc are si el niste "bubite". In primul rand, segmentul de separare dintre cele doua jumatati de cerc trebuie sa fie un pic mai lat decat elementul care face contact, alfel exista riscul sa atinga ambele jumatati de cerc deodata si face scurt. Apoi, segmentul de separare la randul lui se traduce printr-o "zona moarta" in care nu ai contact pe sine la turnanta, deci nu poti sa amplasezi nimic in zona aia. Din pacate la turnanta mea zona asta moarta este destul de importanta, de circa 20-22 de grade, asa ca locul asta mort nu poate fi pus intre doua linii, ci trebuie sa fie doua "pozitii" moarte diametral opuse in depoul circular.

De aceea vreau sa re-gandesc sistemul si ma gandesc la o modalitate in care toate contactele, si cele de la sina turnantei, si cele de comanda spre sinele depoului se realizeaza cu niste lamele arcuite care se plimba pe o placa de circuit imprimat. Vreau un sistem in care pozitia turnantei sa "comande" sina care este sub tensiune, insa precizez ca eu "functionez" in analog.

Daca mergi pe digital toate smecheriile astea sunt de prisos, acolo pur si simplu toate sinele pot fi in permanenta sub tensiune si comanzi direct din centrala ce locomotiva vrei sa iasa din depou, trebuie doar sa fii atent la chestia cu polaritatile sinei de pe turnanta!
 
asa e, sunt pe digital si teoretic ar fi putin mai simplu. cred ca voi merge pe varianta cu cele 2 discuri dar din pacate am foarte putin timp liber la dispozitie si in afara de idei inca nu am facut nimic. doar gindesc zi de zi la tot felul de scheme. spatiul de sub podul turnant este foarte mic si de aceea voi avea nevoie de o idee ingenioasa coroborata cu niste piese novatoare si foarte potrivite. dupa ce fac rost de o platforma (placa de pal de 100 X 46 cm si groasa de 9 mm - asta e standardul la mine) ma apuc serios de treaba. sper ca asta sa se rezolve saptamina viitoare.
 
neavind un ax ci un disc gaurit in jurul caruia se roteste, e mai dificil. ar trebui o constructie speciala. dar nu ma complic. deja am ceva idei si dupa ce fac rost de placa (sol) fac si masuratorile si va spun ce am hotarit. oricum cred ca va fi ceva bazat pe frecare si pe cele doua benzi sub forma de jumatati de cerc.
 
DORIN a spus:
neavind un ax ci un disc gaurit in jurul caruia se roteste, e mai dificil. ar trebui o constructie speciala. dar nu ma complic. deja am ceva idei si dupa ce fac rost de placa (sol) fac si masuratorile si va spun ce am hotarit. oricum cred ca va fi ceva bazat pe frecare si pe cele doua benzi sub forma de jumatati de cerc.
Dorin am o intrebare: urmaresti ca liniile aferente cercului turnantei sa fie constant alimentate ? Ma gandeam ca ai putea sa culegi tensiune de la podul rulant doar pe liniila ce o sa fie aliniata cu podul turnant. Asa nu risti sa plece vreuna la comanda gresita si sa sara pe unde nu trebuie.
Culegerea de tensiune ai putea sa o faci montatnd inca un cerc pe langa cel al alimentarii, pe care de data asta sa il lasi continuu, in exteriorul sau sa mai faci unul dar sa nu fie continuu, ci sa aiba intreruperi. astfel incat fiecare sector de disc sa fie corespondentul unei sine. De pe pod coboara un al doilea set de lamele pe sectoarele astea de disc, si alimenteaza linia in dreptul careia se opreste capatul podului.