Semafoare inteligente

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

XName

Active Member
6 Decembrie 2008
76
0
Arad
www.georomania.ro
WEBSITE
http://www.georomania.ro
YAHOO
claudiu_balici
LOCATION
Arad
Nu stiu daca e locul potrivit aici pt. acest topic

Incerc sa imi fac planuri pentru viitoare mea diorama, scara N. Asa ca mai intai adun date teoretice. Asa se face ca am ajuns la urmatoare problema la care nu stiu care ar fi cea mai buna solutie.

In conceptia mea, un semafor care sta pe o macheta trebuie sa fie si functional, si asa nu in sensul ca palpaie si/sau se shimmba in functie de directia data de macaz. Locurile in care sunt in general plasate semafoarele sunt ori vreun macaz, ori o gara sau halta, sau un loc unde trenul trebuie oprit din diverse motive.

Sa luam unul din cele mai simple cazuri, un macaz simplu cu o linie care se ramifica in 2 linii. Practic eu as considera ca sunt necesare 2 semafoare la o asemenea intersectie. Ambele orientare spre cele 2 ramuri si cu actiune pt trenurile care vin din cele doua ramuri pe linia unica. E absurd a pune un semafor pt trenurile care vin pe linia unica, pentru ca oricat ar sta inainte de macaz tot nu ar elibera vreun tronson de linie, asa ca lam eliminat.

Intrebare mea este cum pot face ca aceste semafoare sa fie active. Cum ar trebui sa fie dependenta culorii celor 2 semafoare fata de pozitia macazului. Macheta va fi in digital.
Pentru semafoare eu as prevedea 3 stari: oprit, silentios si activ.

La oprit este deconectat complet din circuit, la silentios semaforul functioneaza, poate fi comandat din exterior sa fie rosu sau verde, singura chestie pe care o va face e ca va transmite un semnal, pt trenurile care trec pe rosu, iar starea de activ as vrea sa fie cu actiune asupra trenurilor.

Adica daca un tren se apropie de un semafor rosu si depaseste o anumita limita sa imi opreasca trenul care incearca sa treaca peste el. Cum as putea sa fac asta daca trenul este comandat in DCC? nu stiu care tren va trece pe langa el in acel moment? nu vreau sa opresc toat trenurile de pe diorama prin stop, ci doar cel care incearca sa incalce semaforul :)

As dorii niste ideii, solutii, asta daca am reusit sa explic corect ce as vrea sa fac
 
ok, din cate am inteles din ce am citit pana acum : in dcc comunicatia poate fi unidirectionala dinspre centrala catre locomotive sau bidirectionala, locomotiva putand sa trimita si ea date catre centrala facand astfel mai usoara localizarea ei pe circuit.

daca e sa ne limitam la primul model de comunicare , cel unidirectional, asta inseamna ca avem nevoie de o metoda de a determina pozitia unei locomotive pe circuit ( adica senzori langa sine, detectoare de pozitie prin monitorizarea curentului consumat pe anumite tronsoane) care sa trimita semnale catre centrala folosind alta cale decat sinele (sinele sunt doar pt comunicatia dintre centrala > decodoare locomotive , accesorii, functii suplimentare ). centrala are o intrare separata pt detectoarele de pozitie.

semafoarele, macazele, barierele, toate sunt actionate din decodoare de accesorii, sunt similare cu cele de pe locomotive dar cu un set mai restrans de functii. acestea sunt comandate la fel ca si locomotivele (din sina), vor avea o adresa, vei putea configura starea lor din functiile centralei sau daca centrala e suficient de inteligenta vei putea programa un circuit (o succesiune de pozitii ale macazelor ce vor determina o succesiune de aprinderi ale semafoarelor). pana la urma toate deciziile apartin centralei.

in comunicarea bidirectionala probabil ca lucrurile sunt mai complicate, s/ar putea sa existe chiar ceea ce iti doresti, adica semaforul sa se comporte ca si o centrala si sa trimita semnalele de stop.

cel mai simplu mi se pare "pacalind" dcc-ul: ai o portiune de sina care e legata la booster printr/un releu. daca semaforul tau vrea sa opreasca trenul respectiv va taia semnalul din sina exact ca si in analogic. centrala va trimite in continuare datele prin sine dar trenul nu va receptiona nimic... pt ca nu e alimentat. din pacate asta e o automatizare in analogic. nu e ceea ce ne dorim cand avem totul digital pe diorama.

chiar sunt curios daca am deschis subiectul asta, a reusit cineva sa isi digitalizeze complet diorama ? ma refer la rularea complet automata a mai multor garnituri pe diorama (portiuni de circuit comune ) fara interventie din exterior, cu evitarea catastrofelor.
 
La mine semafoarele sunt in paralel cu un releu care comanda alimentarea tronsonului deservit de semafor: Daca este rosu, tronsonul nu este alimentat si locomotivele - oricat ar vrea - nu pot pleca sau intra in tronson (nici macar din greseala). Este adevarat ca nu ai nici lumina in vagoane sau fum si sunet in locomotiva daca nu e pe verde .... :D
 
@ dac ... scuze, serios, editam cand ai postat tu, cred ca ne/am gandit amandoi la aceiasi rezolvare, dar trebuie sa acceptam ca nu e dcc "curat". pana la urma ar fi frumos sa fie totul digital.... ai incercat sa intrerupi doar segmente de lungimea locomotivei inainte de macaz? (teoretic intrerupi doar alimentarea locomotivei, vagoanele vr fi comandate in continuare).

@cosmin78 : impresionanta automatizare, felicitari. pana la urma sunt segmente de sina izolate sau relee reed?? cutiutele tale de detectie comunica cu cetrala pe o interfata speciala de intrare, dar nu stiu care tren tocmai a trecut , nu ? daca tu inversezi pozitia de plecare a 2 trenuri centrala nu se va "prinde" niciodata ca nu br55/ul sta la stop...

pana la urma totul s/ar rezolva elegant daca ar fi o metoda sa citesti id/ul decodorului aflata pe blocul respectiv fara sa folosesti centrala, din pacate in unidirectional nu stiu daca se poate
 
d0ru_b

diorama nu este a mea,a fost a lui pcg ,pe care a vandut-o,daca nu ma insel.el iti poate da mai multe amanunte,insa nu a mai postat demult pe aici :roll:
 
Cautand solutii mai departe pentru problema mea, am ajuns la urmatoarea varianta:
-semaforul ar putea fi activ si sa opreasca orice locomotiva care incearca sa treaca pe rosu. Se lasa un tronson de linie putin inainte si dupa semafor, 15cm sa zicem, care este cuplat printrun releu sau alt contact la semnul general DCC.

Momentul in care trenul trece de limita (un senzor de depistare, reed sau alta varianta) tronsonu de linie de 15cm, se intrepe de la semnalul DCC pentru o scurta perioada de timp. In aceasta perioada pe timp tronsonul se conecteaza la un semnal DCC generat cu un microcontroler de mine, care transmite o singura comanda permanent, si anume comanda de stop all.

Din cate am studiat eu DCC e posibila aceasta comanda. Acest semnal DCC de stop poate fi utilizat pt toate semafoarele si tronsoanele, asa ca e nevoie de constructia unui singur modul. Dupa acea scurta perioada de timp, tronsonul se concteaza inapoi la semnalul DCC general, astfel ca locomotiva este oprita dar continua sa primeasca semnal. Sunetul si iluminatul ar merge mai departe...

Perioada aceaia scurta e sub 1ms deci ar trebui sa nu influenteze vizual sau auditiv locomotiva, eventual vagonul care e pe tronson

Cum vi se pare aceasta solutie? este practica? ar functiona corect?
 
ok, deci daca bine am inteles in loc sa tai semnalul dcc pe segmentul de linie de langa semafor tu ai ales sa il legi la alta "centrala" care sa trimita un singur semnal : emergency stop. teoretic nu vad de ce nu s/ar putea, atata timp cat eviti scurt circuitul la trecerea de pe un tronson la altul prin rotile locomotivei (o locomotiva mia lunga ar putea ajunge cu rotile din fata pe un circuit care ii spune stop si cu rotile din spate pe celalalt care ii spune : viteza 10... )

ok, ce vrei tu sa faci se poate proba cu 2 centrale, doar sa ai grija la comutarea semnalului intre cele 2 centrale. totul e sa nu faci scurt intre semnale.

uite ce scrie pe http://www.dccwiki.com/Track_wiring
Don't use common rail wiring!

In wiring for DC, modelers usually had a wire that was common to all blocks, in other words the rail it connected to was ungapped over the whole layout. Even though this worked for analog control, do not be tempted to use the same method for DCC wiring. Do not use common rail wiring. (see also the article on Wiring) Do not connect any of your booster outputs together. This can cause shorts to occur, or boosters fighting one another.

Most manufacturers tell you not to have a common rail or a common wire between booster districts. This is just here to help them make the point clear. Gap both rails whenever you make a gap. Do not run any power or programming wires from one booster to another.

If you have an existing layout, you will need to gap your track and cut the common wire. Make sure you don't forget to cut the track when you cut the common wire.

In the booster network wiring section, you will read that you should connect the grounds of your boosters together. This is different than connecting your booster outputs together. The grounds of your boosters should be connected together.
 
tronsonul izolat dinaintea semaforului(dupa semafor nu are ce cauta ),in DCC o sa aiba musai nevoie de
un generator de frana pentru ca locomotivele sa se opreasca lin...sau
nu este nevoie de nici un tronson,insa costurile cresc,folosind sistemul de detectie pe care il foloseste
Fleischmann sau ceva asemantor de la unhlenbrok,sistemul se numeste LISY daca nu ma insel,unde
acesti senzori de detectie se planteaza in punctele dorite de-a lungul liniei si declanseaza anumite
functii (sunet,goarna,lumini,fum etc) chiar si oprirea controlata inaintea semnalului,fiecare
locomotiva are nevoie de un microtransmitator instalat de regula sub locomotiva.
acesti senzori sunt legati la un dispozitiv care la randul lui este legat la centrala,unde se face programarea acestor senzori
 
@d0ru_b

Da partea cu izolarea e destul de complicata, pentru asta mai trebuie sa gasesc solutii, pt ca pe macheta vor rula mai multe trenuri simlutan, deci va fi nevoie ori de un booster puternic sau de 2-3 mai mici. vor fi mai multe tronsoane care trebuie izolate...

@cosmin78
De ce ma gandeam eu sa fie o parte de tronson dupa semafor, pai daca ar fi 15 cm inainte, iar la capat senzorul , ar fi un pic cam departe sa orpesc trenul la dista mare de semafor. Mai ales daca rulez pe manual si opresc trenul dar din inertie depaseste senzorul :)
Dar poate ca nu e solutia buna, dupa ce ar fi oprit cum ar mai vedea mecanicul ca e verde daca a depasit semaforul ... e si asta o chestie :)
 
in realitate oprirea se face inaintea semaforului,fara a il depasi.vezi instructia de semnalizare.
 
Pentru automatizarea opririi in DCC se poate folosi o functie existenta in majoritatea decodoarelor:

-daca la intrarea pe un tronson, decodorul detecteaza inlocuirea semnalului DCC cu unul DC (continuu) care are polaritatea corespunzatoare directiei de mers, locomotiva va continua sa se deplaseze cu o viteza data de valoarea tensiunii DC.

-daca insa tensiunea DC are o polaritate ce ar determina deplasarea inversa fata de cea cu care locomotiva intra in tronson, atunci decodorul va determina decelerarea treptata pana la stop a locomotivei, pe o distanta care poate fi setata.

Pentru conectarea tronsonului DC la restul circuitului DCC se poate folosi montajul de aici
 
Scumpe?
Deloc: chiar si ESU Basic are "brake mode control" activabil din CV51=1 :!: