Continuare din topicul http://forum.lokomotiv.ro/viewtopic.php?f=72&t=10585
Am sa incerc sa iti raspund obiectiv, desi "obiectiv" este destul de relativ.
Unele avantaje ale liniilor in cauza, Roco Line si Peco sunt descrise pe pagina anterioara, de catre sesamcave.
Aliajul celor doua sine este nickel-silver ( nu contine argint, denumirea este data din cauza aspectului), iar faptul ca mizeria se depune mai mult sau mai putin pe una din ele este foarte relativ, nu are de a face cu aliajul. Mizeria se depune cel mai mult acolo unde profilul sinei este mai "patratos"... Sau se depune in functie de cat de murdare sunt rotile materialului rulant, de numarul de cauciucuri de aderenta care trec peste liniile respective, etc.. O sina cu ciuperca rotunjita (sau cat mai aproape ) va elimina de la sine o parte din mizeria opusa, din cauza punctului minim de contact intre sina si roata. Vechile sine Piko, tubulare, aveau partea de sus (nu pot sa ii spun ciuperca, sina nu resptecta profilul real) putin rotunjita si mizeria se depunea foarte putin sau in cazuri extreme unde rotile erau imbacsite la maxim.
Am folosit (inca folosesc) ambele tipuri de sina, Peco sau Roco Line. Tot ce este Peco, a trebuit sa cositoresc punctele de contact electric intre sine si fire, sina cu sina, chiar si acolo unde exista papuci/cleme/eclise, cum vrei sa le spui. In timp, oxidarea era inevitabila, deci cositorirea este solutia optima. La Roco Line, papucii sunt din inox, rar am probleme de contact electric. O chestie ciudata...am cositorit liniile intre ele (atat Roco Line cat si Peco), cu acelasi letcon, cu acelasi fludor, cu acelasi decapant, iar dupa un timp, liniile Peco deja aveau "sudura" crapata, fiind nevoie de o recositorire. Si s-a intamplat de mai multe ori, in aceleasi locuri, iar liniiile Roco Line continua intacte, ambele fiind in acelasi ambient, supuse aceluiasi tratament, fiind linii principale pe modulele noastre, norma Maquetren, tronsoane de linie flexibila, fara terasament. Cauza? Habar nu am.
Roco Line reproduc liniile europene, prinderile traverse-sina mi se par mult mai realiste decat cele de la Peco, acestea fiind linii britanice ( code 75 si code 100).Code 83 Peco imita liniile americane, dispunerea traverselor fiind putin diferita. Bineinteles, cotele celor doua tipuri de linie sunt diferite, un tronson flexibil Roco Line are 920 mm, pe cand Peco are 914 mm, diferenta fiind pe seama celor doua sisteme diferite de masura, metric si imperial.
Bineinteles, raportul calitate-pret este in avantajul liniilor Peco, acestea fiind mult mai accesibile decta cele de la Roco. Diferentele vizuale, gen textura traverse, nu sunt chiar atat de evidente pentru ochiul uman, iar intr-un ambient feroviar, cu pietrisul aplicat si imbatranit, cu materialul rulant, vegetatie, etc., acest amanunt este la fel de nesimnificativ precum tipul de prindere folosit intre sina si traversa, sau dimensiunile acesteia din urma. Numai la o analiza minutioasa, cu o lupa sau o fotografie macro se pot surprinde aceste mici diferente.
In concluzie,fiecare foloseste linii dupa nevoie, posibilitate, grad de informare, etc.
Spor la treburi!