Sina flexibila (tips and tricks)

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

kablu

Well-Known Member
25 Februarie 2016
324
0
Arad
LOCATION
Arad
Sine flexibile

<r>Domnilor sunt si eu in pragul inceperii lucrarilor la "diorama" sau minidiorama , sa vedem ce iese . Am studiat mult piata de sine , multi producatori , multe standarde ... si preturi mari ( cel putin eu mi-am planificat sa nu cheltui mai mult de 100RON / luna pe trenulete ) . <br/>
Pentru curbele cu raza mare , cred ca ar merge sine flexibile , astfel un cerc cu diametrul de 1.2m ar fi cam pe la 500 mii lei vechi . Intrebarea mea ar fi cum se lucreaza cu aceste sine , cum se fixeaza sa fie chiar cerc , nu oval sau mai stiu eu ce forma geometrica... Pentru aceste sine trebuie cumparate accesorii separate sau se cumpara pur si simplu si se indoaie cumva sa primda forma dorita . <br/>
Aaaa .... si am optat pentru sine PECO cod 100, dn simplul fapt ca majoritatea dintre voi recomanda folosirea unui singur producator de infrastructura pentru a nu avea surprize <E>:oops:</E> si PECO se pare ca produce cele mai bune macaze din lume <E>:idea:</E> sau cel putin asa spun cativa <E>:evil:</E></r>
 
pai nimic mai simplu
accesorii?
doar cele ce le folosesti pentru segmentele fixe de dreapta sau curba: clipsuri de legatura si/sau izolare, surubele de fixare daca nu lipesti linia si terasament daca nu ti-l faci singur
pentru montarea pe curb a liniei flexi ai nevoie de un compas "dulgheresc": o sfoara, un creion si un cuisor
dupa ce ti-ai stabilit raza trasezi cu compasul arcul de cerc si suprapui peste el terasamentul si linia
evident ca flexi avand doua paralele de aceiasi lungime la montaj datorita razelor diferite (interior/exterior) sinele vor fi inegale
aici intervii cu o freza sau sfic si ajustezi (tai din linia mai lunga :evil: ) dupa care nu ramane decat sa repeti procedeul cu alta flexi sau ce vrei sa pui in continuare
o sa mai ai nevoie de niste traverse separat pentru completarea golurilor (poate iti raman de la alta flexi)

spor la treaba si tine-ne la curent cu mersul lucrurilor

toate cele bune
 
Merci Dorel , sper sa mearga si la mine .... compas de dulgher nu am , dar am un cui , sfoara si un creion :) , deci prima problema este rezolvata , in weekend calculez exact de ce am nevoie , dau comanda pentru 12 yarzi de linie flexibila si citeva macaze , vad ce mai e pe la superoferta si pe urma ma rog ca verighetele sa nu depaseasca 20 milioane :x , ca altfel sint in cacao :confused:
Intr-o prima faza vreau sa fac o mica gara de pe o linie secundara, cu remiza de locomotive , magazie de carbuni si un mic depozit de marfuri , cu vreo 3 linii prin gara , iar linga o mica exploatare forestiera , toate inghesuite pe un blat ( nu e de tort ) de 1.1m x 0.7m ( am "ales" dimensiunile deoarece biroul meu are dimensiunile indicate mai inainte ...si nu am unde sa o pun cind mai vreau sa lucrez la ea , si ...pe hol mai am un mic dulap conceput sa intre si microdiorama la fix .... EXTREME ENGINEERING 8) ) .
Momentan pentru H0 am o locomotiva Br290 , care a fost prezntata pe form , un vagon cisterna cu boghiuri ARAL DB ,epoca III si un vagon , cred ca e de cereale , dar incarcatura e gri , ma rog ... nu sint expert , din epoca 4 , toate produse de roco .
Mai am un vagon platforma cu tarusi maerklin , din categoria hobby cu roti din plastic .... deci mi-am facut griji degeaba in privinta lor :) .
Diorama va fi plasata in timp pe undeva pe la sfirsitul anilor 60- inceputurile anilor 70 , sfirsitul epocii aburului si inceputul "epocii prafurilor" ( autovehiculele le voi alege atent pentru aceasta perioada (. Mai am de gind sa cumpar un BR80 care va trage o garnitura de 2 vagoane de calatori ( a avut si rally la kilipiruri unul rosu si unul verde ...cuvuri cred ) , vagoane care merg doar cu ocazii speciale , restaurate .... dieselul va face citeva manevre prin gara si exploatarea forestiera , iar muncitorii vor fi adusi cu un automotor , daca gasesc unul ieftin de tot . Intr-un vagon de marfa cu usile deschise as vrea sa bag citiva hippioti , ma rog ..... acum nu vreau sa-mi destainui toate ideile , mai ales ca planurile se pot revizui peste noapte ....
Momentan vreau citeva vagoane platforma si alte citeva , tot de marfa , cladirile garii si anexele ... si nu in ultimul rind sinele si macazele :mask:
... aaaa si cindva anul viitor voi termina aceasta microdiorama cu un oval mai maricel .... si pe aceasta diorama voi rula in special garnituri scurte 1-3 vagoane , vagoane scurte , de maxim 160mm si automatizari cit cuprinde ( trebuie sa-mi mai dezmortesc si eu singurul neuron activ :(|) ) .. si poate daca voi cistiga la loto ( eu nu joc :-? ) imi voi face ei eu o camera diorama cu locomotive de sute de euro si .... vise placute :roll:
Pina atunci sper ca la Praktiker Arad sa mai bage covor de pluta , pentru ca un "meserias" a cumparat tot stocul , iar placile OSB se vind doar la hectar :D
 
Salutare

Desi nu ma consider un expert inca, pot sa va impartasesc cateva
sfaturi din experienta acumulata prin lucrul la diorama de la Cluj.

Astept ca si altii sa vina si sa contribuie la acest subiect cat mai
constructiv.

Am decis sa scriu acest articol pentru ca am vazut pe forum ca unii
considera sina flexibila o nenorocire, ba nu se poate lucra cu ea, ba nu
e buna, ba nu stiu ce, dar doar din auzite, fara a incerca cu mana lor
sa vada cum e. Consider ca oricine, cu putina rabdare poate sa lucreze
cu sina flexibila.

Sa incepem; pentru inceput voi prezenta cum realizez eu imbinarile de
module in curba, pentru ca acolo apar defapt marile probleme ale sinei
flexibile din cauza ca ... e flexibila. :)

Solutia mea a fost sa fac sina mai putin flexibila la capete, folosind
bucati de sina rigida.

Asa aratau cele doua linii montate, se poate observa linia de separatie a modulelor, daca linia traverseaza zona de separare perpendicular si fara curbe nu prea sunt probleme, daca avem curbe e mai dificil:



In cele ce urmeaza faceti abstractie de firul "1" care e deja "realizat", ne concentram asupra firului "2", in poza de jos se vede ca am taiat linia, aproximativ unde se separa modulele, nu e important sa fie o taiere precisa:



Imi pregatesc o bucata de sina R4 fixa de la piko, are exact raza de curbura de care am eu nevoie:

 
Voi folosi cam jumatate din ea, asa ca ma pregatesc sa o tai in doua, o marchez mai intai in locul unde trebuie taiata:



Asa trebuie sa arate bucata taiata si curatate de 2-3 traverse la capete:



De ce asa? pai explicatia o gasim in catalogul Tillig Elite:



Suprapun bucata in locul unde doresc sa o montez si marchez pe ea "exact" locul unde vine taiata:



Apoi o tai cu mare grija:

 
Apoi imi marchez cu precizie unde vine taiata sina (doar una din cele doua parti deocamdata):



Bucata de sina fixa am imbinato cu bucata de sina flexi folosind cleme tillig elite, avantajele fiind, clemele tillig elite sunt maro, sunt mai tari, si mai mici, poz ade comparatie:



Asa arata sina taiata si pregatita pentru a fi imbinata:



Am imbinat-o si apoi am cositorit imbinarea:



Dupa lipire:

 
Am procedat exact la fel cu celalalt capat, aici se vad cele doua capete de sine flexi cu cate o bucata de sina fixa in capat:



Apoi am fixat capetele astfel incat sa se imbine perfect, am fixat cate 2 suruburi sub traverse iar cu un al treilea surub am fixat traversele de suruburile de dedesubt si le-am lipit:



Imbinare perfecta:



Cand urmeaza sa se puna pietrisul, o folie subtire de plastic se introduce in imbinare pana cand pietrisul se intareste, apoi aceasta se scoate sau se taie si imbinarea ramane excelenta:



Va urma curand sa va prezint o alta metoda care necesita mai putin volum de lucru dar mai multa precizie la taiere.

Pana atunci sper ca acest articol sa va fie util, si astept intrebari in legatura cu acest subiect, si mai ales, idei de imbunatatire sau alte metode in ceea ce priveste lucrul cu sina flexibila.
 
Merjeee!
mai povesteste-ne ca-i zici bine.eu consider sina flexibila un excelent material,poti
sa faci ce vrea creieru´ matale cu ea.am vazut aici diorame facute numai cu sina
flexi...si ca sa prind si eu ceva experienta am stricat si eu una bucata flexi,
rezultatele sunt supermultumitoare,e nevoie,asa cum zici,de "putintica" rabdare
 
:)

Desi am enumerat cu diverse ocazii ce avantaje are sina flexibila, le repet si aici:

- nu esti limitat in a face layout-urile dupa cum sunt sectiunile de sina fixa, folosesti sina exact de ce lungime ai nevoie.
- faci curba de ce raza doresti, unde doresti, cum doresti
- poti face curba inclinata, lucru absolut imposibil utilizand segmente curbe de sina fixa
- atunci cand ai rampe, sina flexibila reduce riscul aparitiei "rupturii" in sina, adica riscu aparitiei acestui fenomen:
LDH a spus:
....

Un alt aspect pentru usurarea urcarii pantei il constituie racordarea traseului orizontal la cel in urcare.
Daca acesta se face in unghi riscam ca din cele patru roti ale unei locomotive cu aburi (de ex.) numai doua sa stea pe linie efectiv si sa impinga trenul.

pente1.jpg


....

- pretul este chiar accesibil, in unele cazuri iesi mai ieftin decat cu sina fixa.

.. voi reveni daca imi mai amintesc si altele, sunteti si voi bine veniti sa completati :)

ciao.
 
Daca nu ai spus spun io acuma.
Linia flexi te ajuta foarte mult sa racordezi "dulce" trecerea de la linie dreapta la linie curba astfel incat sa nu se produca acea smucitura a modelului cand intra pe curba
LDH a spus:
Majoritatea dintre noi (nici eu nu am facut exceptie pana nu am citit materialul - Jean-Luc Zimmermann - care a inspirat aceasta prezentare) facem trecerea directa de la aliniament la cerc conform tipului de linie folosit - in general R2 si R3.
Din aceasta cauza garnitura in plina viteza face trecerea de la aliniament la curba cu o smucitura (da brusc din "cap" spre interiorul curbei).
Pe multi nu ne deranjeaza iar marea majoritate, m-am numarat si eu, nici nu baga de seama din diverse motive - atentia spre alte detalii.

Dupa o serie de teste (liniile pe mocheta!!!!) cu linie dreapta si curba (o sa ma bazaie Silviu ca in loc sa ma ocup de E69-le lui fac tot felul de teste - cui or folosi? :shock: ) si dupa ce am citit si recitit ce scrie Jen-Luc am ajuns sa-i dau dreptate.
Focalizand atentia spre acest aspect a ajuns sa ma deranjeze "miscarea" brusca a locomotivei la intrarea pe curba.
Nu arata bine ce se intampla acolo si asta indiferent de viteza trenului.

Ei! Nu m-am oprit aici, tot eram la teste, si am mai facut ceva.
Am format o garnitura din vagoane lungi de calatori si, din punct de vedere vizual, imaginea este si mai deplorabila. Cand primul vagon intra pe curba se aseaza brusc intr-o pozitie oblica fata de cel din spate. "Capul" fuge spre interiorul curbei iar "fundul" spre exterior si isi baga un tampon intre tampoanele celui din spate (urat gest).

th_IMG_7772.jpg


http://i109.photobucket.com/albums/n55/Dadu_01/Documentatii/Despre%20diorame/IMG_7772.jpg

Am montat si cuple scurte (am ca nu beau) si rezultatul este acelasi. Rulajul modelelor lungi pe R2 nu da bine. Nu am R3 ca vorbeam si despre ea.

Mie personal nu-mi place ce am vazut si voi tine cont in viitor.

Remediul ni-l da NEM si Jen-Luc deopotriva:

http://www.morop.org/fr/normes/nem113_f.pdf

http://www.morop.org/fr/normes/nem113_f.pdf

Traducand ce scrie acolo inseamna ca pentru atenuarea imaginii cu smicitura sa facem o racordare la cercul de baza cu o linie cu raza superioara decat a cercului.
Racordarea aliniamentului la curba trebuie facuta progresiv printr-un arc de tranzitie (tot suntem in tranzitie de 17 ani!!).

geometrie_courbe1.jpg


In primul desen (cel din stanga) avem imaginea unui traseu mai spre jucarie
In partea dreapta racordarea liniei drepte cu cercul prin intermediul unui segment de trecere da mai mult realism traseului

O alta situatie des intalnita pe diorame din necesitati de prelungire a traseului sau de intoarecere este cazul in care trebuie sa facem trecerea de pe un cerc pe altul ce au o tangenta comuna sau cum mai este numita contracurba

contre-courbes.jpg


Conform desenului avem mai multe situatii

In stanga sus este prezentata situatia cea mai simpla (tenta de joc) la care trecerea se face direct de la o curba la alta si rezulta efectul acela de “smucitura” si “tampon intre tampoane”
Atenuarea cat de cat a imaginii fara a pierde prea mult din spatiul avut la dispozitie este conectarea celor doua curbe prin intermediul unui segment de linie dreapta – desenul din dreapta sus.

O imbunatatire si mai accentuata a imaginii ar fi sa facem trecerea de la o curba la alta prin intermediul unor segmente de trecere de la linie curba la linie dreapta (cum am vorbit mai sus) – desenul din stanga jos.

Ideal este ca trecerea in afara segmentelor de racordare sa includa si un segment de linie dreapta – desenul din dreapta jos.

Pentru realizarea curbelor cu raze armonioase se poate utiliza linia flexibila. Se monteaza ceva mai dificil (contrar parerii unora) dar rezultatul obtinut este remarcabil.
 
@LDH

ai drepatate cu cercul de tranzitie,insa nu este neaparat nevoie de linia flexi,se poate face asa ceva cu 2 linii R9,4 linii R6/R5 si inca 2 R9(Roco Line)...smucitura exista,
insa mult atenuata
scuze de off-topic
pentru linia flexi exista capete rigide,adica traverse rigide,care ne permit sa fixam
foarte comod linia in punctele dorite.de asemenea,se pot lipi intre ele,mai multe
segmente de linie flexibila,astfel incat sa existe continuitatea traseului si sa
faciliteze montarea pe distante lungi
 
Nu recomand deloc lipirea mai multor sine flexibile, in exces, adica la o distanta de aproximativ 1.5m trebuie sa existe macar o imbinare fara lipitura pentru a permite liniei sa se dilate/contracte in functie diferentele de temparatura, acest lucru nu trebuie neglijat.

@cosmin, Ldh are dreptate, oricat ai incerca, cu sina fixa nu poti scoate smucitura, e drept ca o poti totusi atenua daca foloseti pe intrarea in curba segment cu raza mai mare, insa ceea ce e prezentata in imaginea D nu se poate realiza decat cu sina flexibila.
 
e drept ca linia trebuie sa joace,insa depinde de ambient.unde clima este mai
"blanda" si diferenta de temperaturi in punctele extreme nu este mai mare de 10 grade...

pana la o raza de aprox 2000 mm(R20 Roco),poti sa faci tranzitia cu segmente fixe
insa de aici incolo folosesti linia flexibila.de altfel aceste arcuri de tranzitie sunt si
ele conditionate de spatiu,nu toti au spatiua sa faca asa ceva,pe o maketa de 2.00
mX1.50m nu cred iti poti permite luxul asta...
 
Daca o sa particularizati nu o sa ajungeti la nici un rezultat
Eu la modulul meu nu am nevoie nici de pante nici de racordari. Modulul este in aliniament

Aici este vorba despre niste principii generale privind aducerea, daca pot sa zic asa, a imaginii unei machete cat mai aproape de realitate.
Deci, teorie.
Daca vreti particularizare facetti referire la machetele voastre ca altfel trecem iar la general si atunci revenim la principii.
 
pai daca e sa revenim la teorie,atunci nu ar trebui sa folosim linie flexibila ptr ca
la o lungime de 80-90 cm dilatarea ar fi destul de mare nu?sau ca aceste arcuri de
tranzitie sunt prea "mancatoare" de spatiu...sau ca nu toata lumea stie sau are
rabdare sau curaj sa lucreze cu linie flexibila...
deci,teoria ne omoara,mie imi place mai mult practica :D
 
@Cosmin, eu nu am vorbit de teorie, tot ce am spus mai sus sunt chestii pe care le-am constatat/invatat, practicand, am pus metrii intregi de linie la Cluj si cred ca am habar cat de cat, deci am impartasit din ceea ce am constatat lucrand doar cu linie flexibila (exceptie linia din triaj unde am incercat sa mai reduc costurile si sa folosesc ce am avut deja la dispozitie).

Pana la urma scopul meu a fost sa dau niste sfaturi practice, nu sa deschid o polemica ... daca sina se dilateaza mult la 90 cm sau la 150... astea sunt discutii care se pot intinde pe 10 pagini..., eu am zis 150 pentru ca asa consider eu, poate ca optim este 200, nu stiu.

La fel, ceea ce a prezentat @LDH sunt niste situatii generale, adica, "asa e bine sa faci in general", situatii particulare cu diorama lui X, diorama lui Y sau a lui Z sunt zeci, sper ca intelegi ce vreau sa zic.
 
@LDH

o sa povestesc la topicul si vremea respectiva

@Florinn

nu vad nici o polemica aici :-? ,ceea ce am scris,bineinteles ca-i pe baza
experientei :)
 
La diorama pe scara N la care lucrez am folosit si eu cca 24 metri de sina flexibila si am avut ocazia sa trag unele concluzii cu privire la instalarea corecta a acesteia, in special in ceea ce priveste prevenirea aparitia unghiurilor, care pe langa faptul ca arata cat se poate de neprofesional pe o dioarma, pot produce deraieri si alte deranjamente in circulatia materialului rulant. Aceste unghiuri apar cu predilectie in cazul utilizarii sinelor flexibile datorita elasticitatii caracteristice a acestora.

1. In permanenta trebuie sa verificam alinierea si racordarea corecta a diverselor tronsoane de cale. Cel mai simplu este sa privim "in lungul" sinelor si nu trebuie sa observam nici cea mai mica neregularitate in zona de imbinare, unghi sau treapta. Tot ce ar trebui sa vedem ar fi o continuitate perfecta a sinelor ca si cum punctele de conectare nici n-ar exista.

2. Pentru a evita aparitia unghiurilor vom urmari, pe cat posibil, ca imbinarea diverselor tronsoane de cale cu sina flexibila sa nu se faca in portiuni curbe. Este preferabil ca dupa zona de imbinare sa se mearga cativa cm pe rectiliniu, in prelungirea tronsonului anterior (pe care il presupunem deja fixat), apoi sa se intre progresiv in curba. Deci nu se "pleaca" direct in curba dintr-un macaz, incrucisare sau dintrun alt tronson de cale realizat cu sina rigida (clasica).

3. Daca totusi imbinarea cade obligatoriu la mijlocul unei curbe, procedam in modul urmator: se iau cele doua segmente de sina flexibila (a caror lungime totala trebuie sa fie ceva mai mare decat necesarul pentru a acoperi in intregime curba) si se aseaza pe masa de lucru, una in prelungirea celeilalte. Ne asiguram ca exista o continuitate perfecta in zona de imbinare, ca si cum am avea un traseu rectiliniu, si executam lipirea cu fludor. Dupa racire incepem modelarea traseului, curband simetric si simultan cele doua tronsoane de sina flexibila dinspre zona de lipire catre capete. Vom obtine astfel traseul in curba fara unghi in zona de imbinare; ajustarea acestuia se face ulterior prin taierea a catei unei portiuni de la ambele capete.

Sina flexibila mai permite realizarea unui aspect interesant si frumos al traseelor in curba din realitate, in special pe portiunile de viteza, care nu ar trebui ratat pe dioramele noastre, si anume inclinarea liniei catre interiorul curbei pentru a compensa efectul fortei centrifuge asupra materialului rulant! Pentru aceasta, inainte de balastare suprainaltati sina exterioara cu cca 1-2 mm prin introducerea dedesubt din loc in loc a mici cubulete taiate din coada unui bat de chibrit, apoi modelati prisma de terasament inclinata de asemenea catre interior. Efectul vizual se remarca si in cazul garniturilor in miscare, care desi nu ajung sa "ia curba" precum motociclistii la curse, capata un plus de gratie si de realism ;)

O sursa buna pentru a comanda sina flexibila gasiti aici:
http://flexgleise.de/preise.html
 
1 mm pentru inaltarea liniei este suficient.

ca tot suntem la "tips and tricks"....ca sa preveniti unghiurile,cum le ziceti voi,cel mai bun model
il avem in realitatea unde,pe liniile de mare viteza se folosesc tronsoane de sina de 120 m...
cum se evita aici deformarile?exista zone de dilatatie,unde sinele sunt taiate oblic,la un unghi
foarte mic,deci efectiv sunt ca doua ace(de macaz) alaturate.astfel sinele pot lucra in voie,alunecand
una pe langa alta,fara sa dauneze traficului.aceeasi metoda se aplica si in cazul sinelor noastre,fie HO,TT sau N.