Profile si coduri de sine, NEM si NMRA

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

Alex_Stoicia

Active Member
27 Februarie 2008
235
1
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Salut,

Horia, am vazut ca ai acces la inside-information si te rog sa ne spui si noua daca ai auzit discutii in cadrul marilor producatori, cel putin la nivel teoretic, despre redefinirea standardelor scarii N.
Si ma refer aici in special la sine si la roti.
Personal cred ca roti mai subtiri si, pe cale de consecinta, sine mai subtiri si macaze, incrucisari si un DKW realist sunt necesare si vor fi bine primite de piata europeana.

Ce crezi, avem sanse sa vedem asa ceva intr-un orizont de timp mediu (in timpul vietii noastre :) ) sau scara N va ramane scara N conform standardelor existente, fara alte modificari?

Multumesc
 
Eu nu cred, nu s-a intamplat nimic si nici nu se va intampla prea curand. Eu unul m-am orientat pe Sinele Peco pentru ca sunt compatibile cu Roco si Flm in caz de nevoie (motivul pentru care exista si talpa de jos a sinei). Daca vrei sa vezi modele exemplare de macaze cu raza mare in abatere si inimi metalice, macaze cu trei cai si sa nu uitam de Dkw care sunt o adevarata opera de arta la scara asta.
In conditiile in care un producator nu se adapteaza cererii pietei (sau poate ca piata cere in continuare produsele de odinioara) noi ca si cumparatori ne adaptam noilor produse ale altor producatori. Eu asa am procedat.
O sa iti spuna si Catalin despre sinele americane code 55 de la atlas despre care am inteles ca sunt si mai realiste decat Peco. Deci ai de unde alege.
Cred ca la roti sunt slabe sanse sa vedem ceva mai bun la modelele europene. La unele locomotive poate. Eu unul am ca grad de comparatie modelele americane de la Kato , ai impresia ca pica de pe sine cand abia le vezi bandajele dar te aigur ca nu e asa.
Cel mai deranjant este faptul ca dupa zeci de ani inca se mai folosesc aceleasi cuple, nu inteleg cum de nici un producator nu a schimbat standardul nici pana acum.
 
@sogard_2003 te referi la bandaj sau la buza bandajului pentru ca ce am din generatia noua de la Kato au doar buzele bandajelor mai mici, bandajele imi par destul de apropiate ca dimensiune de cele FLM actuale. Iar codul 55 se refera la inaltimea liniei sau si la grosime ? Ca parere personala cele cod 55 imi par mai subtiri decat cod 80, n-am masurat insa sigur a facut-o cineva.
 
Buna,
Cel mai deranjant este faptul ca dupa zeci de ani inca se mai folosesc aceleasi cuple, nu inteleg cum de nici un producator nu a schimbat standardul nici pana acum.
Sogard, nu sunt de acord cu tine.
Faptul ca pe N avem doar putine cuple si doar una recomandata de NEM (cupla Arnold) precum si una recomandata de NMRA (cupla MicroTrains, versiune a cuplei Kadee) asigura compatibiltatea celei mai mari parti a materialului rulant international si este unul din avantajele majore ale scarii N. Nu as dori sa am "salata" de cuple de pe H0.

In plus cam 80% din materialul produs actualmente in N este echipat cu cutie de cupla normata NEM in care se poate monta orice cupla, de la Tillig la Hammerschmidt si de la Arnold la Fleischmann Profi.

Privind sistemul roata / sina e o discutie lunga si nu-si are rolul aici. Raspandirea unei norme mai fine pecum RP25 este relativ restransa pe N, insa siguranta in exploatare nu este mai mica, asa cum s-ar astepta nestiutorii.
Iar codul 55 se refera la inaltimea liniei sau si la grosime ? Ca parere personala cele cod 55 imi par mai subtiri decat cod 80, n-am masurat insa sigur a facut-o cineva.

brcosminp, e vorba de inaltimea si nu de latimea profilului "ciuperca" al sinei. O sina "normala" de '69 la scara N ar fi echivalentul Code 40, asa cum folosim noi la FREMO. Ar mai exista si Code 25 pentru sine usoare gen ecartament ingust sau tramvai.

Sinele Code 55 Atlas sunt repezentari de sine si macaze de peste ocean, asa cum Peco reprezinta material din Marea Britanie. Nici una din ele nu este adaptata la cel european, insa din lipsa de mai bine, sau ne construim sine singuri ca la FREMO sau "adoptam" Peco Code 55, pentru ca stim ca nici Modelleisenbahn GmbH, nici Hornby si nici Märklin nu vor propune altceva decat sistemele Code 80 arhicunoscute si arhidepasite de la Roco, Fleischmann, Arnold si respectiv Minitrix.
 
Pentru ignoranti, toate tipurile de sine existente pe N sunt descrise pe excelentul sit al lui Markus Schiavo http://www.spur-n.com/
Uitati-va in coloana din dreapta la N-SCHIENEN.

(iar daca nu aveti ce face uitati-va la N-AUTOS :D )
 
Ca parere personala cele cod 55 imi par mai subtiri decat cod 80, n-am masurat insa sigur a facut-o cineva.
Imi pare rau ca n-am precizat, am comparat code 55 de la peco cu FLM, ma bucur totusi ca nu e doar in imaginatia mea acea diferenta :D o sa imi achizitionez un subler pt a nu mai vorbi doar din impresii, link-ul este edificator.
 
Privind sistemul roata / sina e o discutie lunga si nu-si are rolul aici. Raspandirea unei norme mai fine pecum RP25 este relativ restransa pe N, insa siguranta in exploatare nu este mai mica, asa cum s-ar astepta nestiutorii.

Sunt de acord ca discutia este lunga si ca ar merita un alt topic, eram insa numai curios daca, Fleischmann de ex. este constient ca aceste sine sine si roti sunt depasite si ca ar trebui facut ceva intr-un anume orizont de timp. Exista voci acolo, in cadrul companiei care sa propuna asa ceva? Se gandesc macar la imbunatatirea acestor standarde sau sunt multumiti de ce sine produc si nu mai considera necesara rafinarea lor?
Care este starea lor de spirit vis-a-vis de acest subiect?
 
NOUTATI TT 2013:)
piko are deja cateva ...dar sunt mai mult variatiuni pe aceeasi tema.
Busch insa are ceva surprize (mai mult decor agricol):

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=415160901892749&set=a.136326303109545.33686.136111866464322&type=1&theater

Cel putin asa se lauda pe facebook. Mai mult decat atat se pare ca au preluat sub brandul lor produsele PL Modell... Cam americanesc, dar merge!
 
Horia_Radulescu a spus:
Buna,
Cel mai deranjant este faptul ca dupa zeci de ani inca se mai folosesc aceleasi cuple, nu inteleg cum de nici un producator nu a schimbat standardul nici pana acum.
Sogard, nu sunt de acord cu tine.
Faptul ca pe N avem doar putine cuple si doar una recomandata de NEM (cupla Arnold) precum si una recomandata de NMRA (cupla MicroTrains, versiune a cuplei Kadee) asigura compatibiltatea celei mai mari parti a materialului rulant international si este unul din avantajele majore ale scarii N. Nu as dori sa am "salata" de cuple de pe H0.

In plus cam 80% din materialul produs actualmente in N este echipat cu cutie de cupla normata NEM in care se poate monta orice cupla, de la Tillig la Hammerschmidt si de la Arnold la Fleischmann Profi.

Horia, stiu ca nu esti de acord cu mine, tu si probabil majoritatea colectionarilor de modele N. Sunt perfect constient de compatibilitatea celei mai mari parti a materialului rulant international si stiu ce ar insemna pentru un colectionar sa se apuce sa isi schimbe sutele/miile de cuple pe care le are (vorbim de costuri aici).
Eu doar mi-am exprimat parerea, insa sunt curios care e "vocea majoritatii" si daca aceasta a fost vreodata consultata. NMRA si NEM fac bine ca recomanda un anumit tip de cuple insa ei au intrebat publicul ce isi doreste cu adevarat ? Stiu ca e o misiune grea insa necunoscand ce se intampla exact in spatele acestor institutii e dreptul meu sa stiu daca se tine cont de parerea majoritatii , daca e dorinta majoritatii sa se ramana la cuplele acelea mari (pe care de altfel si eu le folosesc) din punctul meu de vedere as cataloga comunitatea "neadaptabila" la noi standarde :D . Probabil ca la 40 de ani voi ramane si eu cu ideile fixate in cuie...
 
Draga Dragos, normele NEM spre exemplu, se stabilesc in comitetele tehnice ale MOROP si se prezinta intai ca o propunere care e data in ancheta. Discutiile se poarta in conferintele sau congresele MOROP, la care pe vremea cand TCR exista cu adevarat participam si noi. Aici erau desigur prezenti si reprezentanti ai producatorilor. Deci, cei interesati adica cluburi, producatori, isi dau cu parerea. Personal sunt presedinte la doua comitete tehnice ASRO. Si aici procedura este aceeasi, insa nu sunt intrebati toti cei la care se vor aplica standardele ci doar "reprezentantii lor alesi". :D
 
Buna,
Eu doar mi-am exprimat parerea, insa sunt curios care e "vocea majoritatii" si daca aceasta a fost vreodata consultata. NMRA si NEM fac bine ca recomanda un anumit tip de cuple insa ei au intrebat publicul ce isi doreste cu adevarat ? Stiu ca e o misiune grea insa necunoscand ce se intampla exact in spatele acestor institutii e dreptul meu sa stiu daca se tine cont de parerea majoritatii , daca e dorinta majoritatii sa se ramana la cuplele acelea mari (pe care de altfel si eu le folosesc) din punctul meu de vedere as cataloga comunitatea "neadaptabila" la noi standarde . Probabil ca la 40 de ani voi ramane si eu cu ideile fixate in cuie...

Privind consultarea maselor, ti-a raspuns PDI in mesajul anterior. Fiecare asociatie nationala de modelism sau forul superior al asociatiilor de modelism dintr-o tara europeana participa la MOROP, deci oricine este liber sa propuna, sa transmita la forul superior si ideea respectiva se va analiza de comitetul tehnic al MOROP raspunzator pentru acea problema.

Nu este vorba de o "dorinta a majoritatii" ci de alegerea fiecaruia. Tu cumperi un model pe care il primesti echipat standard cu o cupla NEM si in 80% din cazuri acesta dispune de o "mufa" standardizata care-ti permite sa pui inauntru orice alta cupla. Exista o gramada de modelisti care folosesc cuple Tillig, cuple Fleischmann Profi, cuple Hammerschmidt, cuple Dapol, cuple Peho, cuple Spurneun (Kernl) sau bari rigide de la Fleischmann, Tillig, Trix sau Hammerschmidt... Ce te impiedica (in afara de considerentele financiare pentru care esti singur responsabil) sa adopti o alta cupla?
 
Salut Dan, mersi de explicatii cu privire la MOROP , acum inteleg care e mersul lucrurilor.
Horia, iti spun sincer ca in afara de considerente financiare nimic nu ma impiedica sa trec la alte cuple si iti mai spun o chestie de gandire "defectuasa" adoptata la actualul nivel financiar : daca ar fi sa am banii pentru cuple as prefera probabil sa imi cumpar un nou model in colectie :D . E asemanator unui cerc vicios si marea "problema" este ca m-am obijnuit cu aceste cuple :D .
 
Si ca sa ma completez pe mine insumi si ca o paranteza la topicul cu colectia mea:
Horia, iti spun sincer ca in afara de considerente financiare nimic nu ma impiedica sa trec la alte cuple si iti mai spun o chestie de gandire "defectuasa" adoptata la actualul nivel financiar : daca ar fi sa am banii pentru cuple as prefera probabil sa imi cumpar un nou model in colectie . E asemanator unui cerc vicios si marea "problema" este ca m-am obijnuit cu aceste cuple .

Mai bine o colectie cu trei trenuri complete si coerente de la A la Z, in care se potrivesc toate vagoanele si merg tampon la tampon decat zece locomotive si o suta de vagoane alese dupa modul "si asta mi s-a parut frumos"... Vorba unui coleg clujean, "parerea mea" :D