Great Orme Tramway
Great Orme Tramway, este un tramvai tras de un cablu pe o linie cu ecartamentul de 1067 mm în Llandudno, localitate din nordul Ţării Galilor.Funcţionează în fiecare an, sezonier ,de la sfârşitul lui martie până la sfârşitul lui octombrie, el transportă pasageri de la staţia Llandudno Victoria până la staţia Vârful Great Orme. Din 1932 a fost cunoscut sub numele de Great Orme Railway, revenind la numele său original în 1977.
Acesta este singurul tramvai de stradă acţionat de cablu din Marea Britanie si unul din cele câteva care au supraveţuit în lume ,funcţionarea sa fiind asigurată de administraţia locală. Linia tramvaiului este formată din două secţiuni, fiecare secţiune având câte un funicular independent iar pasagerii schimbă vagoanele în staţia de la jumătatea traseului.În timp ce tramvaiele din secţiunea de sus rulează pe şine ca majoritatea funicularelor ,în partea de jos ele rulează pe stradă, total neobişnuit pentru un funicular.
Dacă secţiunea în care tramvaiul rulează pe stradă se aseamănă cu binecunoscutul sistem din San Francisco, funcţionarea sa este destul de diferită in secţiunea în care vagoanele sunt legate permanent de cablu după principiul funicularului, fiind oprite şi pornite prin oprirea şi pornirea cablului, spre deosebire de San Francisco unde vagoanele sunt ataşate sau detaşate cablului care rulează continuu. Ca atare pe această secţiune se apropie mai mult de funicularele de stradă ale Lisabonei; Gloria, Bica si Lavra.
Istoric
Autorizaţia de construcţie pentru Great Orme Tramway a fost acordată printr-un act din 1898, iar construcţia a început în 1901.Linia de tramvai a fost deschisă în două etape: pe secţiunea de jos la 31 iulie 1902 şi pe cea de sus, la 8 iulie 1903.Cladirea în care erau instalate motoarele, se afla la jumătatea distanţei dintre cele două secţiuni, ele fiind acţionate de aburul produs de cazane alimentate cu cocs. Comunicaţia intre casa motoarelor si tramvaie era asigurată printr-un sistem de telegraf care funcţiona printr-un fir aerian pe care glisau bratele cu troleu de pe vagoane.
Linia a fost prevazută initial cu şapte vagoane, trei numerotate de la 1 la 3 şi patru vagoane numerotate de la 4 la 7.Vagoanele de pasageri au fost denumite după câte un sfânt creştin local din Ţara Galilor şi sunt încă în funcţiune.Vagoanele de marfă erau folosite la transportul mărfurilor şi coletelor, aşa cum era stipulat in Ordinul Parlamentar original al tramvaielor, dar ele au fost retrase din serviciu pe la 1911. Vagoanele de transport marfă erau folosite şi pentru transportul sicrielor la înmormantările de la biserica de pe Great Orme.Au existat două metode de utilizare a vagoanelor de marfă – acestea puteau fi introduse în fata unui tramvai pentru pasageri si împinse în sus pe pantă,sau cablul putea fi detaşat de la tramvaiul pentru pasageri si ataşat unui tramvai pentru transport marfă, care ducea vagonul până sus. Toate cele şapte tramvaie au fost dotate cu dispozitive de cuplare care ar fi permis tramvaielor de pasageri să tracteze vagoane de marfă, dar nu exista nici o dovadă că acest fel de operaţiune ar fi avut loc vreodată.
În 1930 pe linie s-a produs un accident grav urmat de dificultaţi financiare consecutive, având ca rezultat vânzarea liniei în 1935, către compania Great Orme Railway. În 1949, Llandudno Urban District Council şi-a exercitat puterea acordată prin actul original al Parlamentului, pentru a cumpăra linia. Proprietatea asupra liniei a trecut de la Aberconwy Borough Council la Conwy County Borough Council având ca urmare reorganizarea administraţiei publice locale.
Motorul cu abur original a fost inlocuit în 1958 de motoare electrice. În 1977, linia a revenit la numele de Great Orme Railway, nume pe care la purtat înainte de vânzarea acesteia din 1935. Între 1999 şi 2001, linia a primit 1 milion de lire fonduri de finanţare de la Uniunea Europeană, împreuna cu încă 1 milion de lire din fondul Loteriei Patrimoniului la care s-au adaugat si fonduri de la actualul său proprietar.Ca urmare în 2001, întreaga staţie de la jumătatea drumului, sala de control şi a instalaţiilor de putere, au fost complet reconstruite şi reechipate.În acelaşi timp ,sistemul de comunicare telegrafica cu cabluri aeriene a fost înlocuit printr-un sistem de comunicare cu buclă de inducţie .
Operarea
Traseul
Tramvaiul are trei opriri principale, staţia de jos numită Llandudno Victoria dupa hotelul ce a existat pe locul ei, staţia de la jumatatea traseului numita La Jumătate şi staţia de sus numită Vârful Great Orme .Pasagerii trebuie să schimbe tramvaiele la staţia de la jumataea drumului unde cele două secţiuni ale funicularului,superioară si inferioară, sunt fizic separate.Cele două secţiuni funcţionează independent cu câte două vagoane pe fiecare secţiune.Dacă un vagon este ascendent celălalt coboară, ele trecând unul pe lângă celălat în buclele situate la mijlocul fiecarei secţiuni.
Pe sectiunea inferioară, linia este amplasată pe străzile publice sau pe lângă ele, având declivitatea maxima de 26%.Calea ferată de-a lungul acestei secţiuni este prevazută în partea centrală cu o şină cu şanţ, sub suprafaţa drumului, prin care trece cablul de antrenare. Calea ferată a secţiunii de jos este simplă, iar cea a secţiunii de sus este dublă cu bucla de trecere încadrată în calea dublă. Prin contrast, secţiunea superioară este mai puţin abruptă, cu o pantă maximă de 10%. Calea ferată este montată aici, pe traverse fixate în macadam iar cablul se desfăşoară între şine – ceea ce este normal la majoritatea funicularelor. Calea ferată a secţiuni inferioare, este simplă în afară de o scurtă porţiune, prevazută cu o buclă de trecere, formată din cale ferată dublă, echipată cu puncte de schimbare a direcţiei, acţionate la trecerea vagoanelor. Şina centrală este prevăzută cu un canal longitudinal pentru rularea cablului.
Staţiile
La Great Orme Tramway, staţiile reprezintă totalitatea punctelor fixe de îmbarcare debarcare (nu staţii de tramvai).Trei sunt în prezent staţiile utilizate în mod regulat: Llandudno Victoria, La Jumătate şi Vârful Great Orme. Alte trei staţii unde se oprea la cerere, care sunt în prezent dezafectate, se numeau: Black Gate, Ty’n-y- Coed şi Killen’s Hill.
Pe lângă faptul că staţia de la jumatatea drumului este punctul în care pasagerii schimbă tramvaiele, aici este şi centrul de control pentru toată linia. Motoarele electrice care acţionează cablurile ce propulsează vagoanele, sunt situate în clădirea centrală a staţiei, aşa cum tot aici, sunt şi oamenii care controlează troliul.Tot de aici se realizează sincronizarea celor două secţiuni. Pentru functionarea tramvaielor atât pe secţiunea de sus cât şi pe cea inferioară, există câte două cabluri care transportă fiecare vagon către staţia de La Jumătate.Deoarece la secţiunea superioară, acţionarea se realizează din partea de jos a acesteia, este nevoie de un al treilea cablu, conectat la cele doua vagoane, care trece peste un scripete de la staţia Vârful Great Orme. Staţia de La Jumătate este de asemenea şi depoul unde mecanicii au acces la tramvaiele de pe ambele secţiuni, atât superioara cât şi inferioară. Mecanicii din depou au facilităţi pentru verificarea şi întreţinerea tramvaielor, inclusiv canale pentru inspecţie. Deşi publicul nu are acces în depou, în ambele capete ale acestuia, se poate urmări de către pasageri, printr-un geam, verificarea vagoanelor în timpul schimbării tramvaielor între cele două secţiuni.Linia este supravegheată de doi controlori de troliu, câte unul pe fiecare secţiune, care supraveghează viteza si sensul de rotaţie pentru fiecare cablu şi implicit vagoanele ataşate de acestea. Aceştia sunt asistaţi de însoţitorii de pe fiecare vagon, care comunică cu controlorii de troliu folosind un sistem radio cu buclă de inducţie. Înainte de introducerea acestui sistem radio, mesajele erau transmise folosind o reţea de telegraf cu fir aerian pe care alunecau braţele cu troleu de pe fiecare tramvai.Deşi reţeua aeriană de telegraf a fost eliminată, tramvaiele încă mai au montate bratele cu troleu.
Flota
Linia de tramvai funcţionează încă cu vehicule originale, datând de la deschiderea liniei.
...................................................................
Sursa: https://en.wikipedia.org/wiki/Great_Orme_Tramway
Cateva imagini:
Tramvaiul nr.4 în coborâre
Tramvaiul 7 în 1968 pe secţiunea superioară
Staţia Llandudno Victoria
Tramvaiul 4 în coborâre pe secţiunea inferioară
Detaliu cablu pe secţiunea inferioară la bucla de trecere
Staţia La Jumătate
Vagoane trecând unul pe lângă celălalt în bucla superioară
Staţia Vârful Great Orme