Funiculare

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Ascensorul Santa Justa

Ascensorul Santa Justa (în portugheză: Elevador de Santa Justa) cunoscut în egală măsură şi sub numele de Elevador do Carmo, este un ascensor construit în centrul istoric al oraşului Lisabona. El face legătura între cartierele Baixa pombalina şi Bairro Alto sau cartierul de sus.
Istoric
Ascensorul Santa Justa a fost proiectat de Raoul Mesnier du Ponsard, un inginer portughez născut la Sao Nicolau (Porto) din părinţi francezi. Structura zveltă formată din elemente metalice nituite, a fost desenată de arhitectul Jacinto Augusto Mariares.Construcţia a început în 1900, urmând a fi finalizată în 1902. În primii ani de funcţionare, ascensorul a fost acţionat de o maşină cu abur. A fost electrificat în 1907.
Descriere
Cu o înălţime de 45 metri a fost construit din fier forjat şi decorat în stil neogotic cu motive diferite pe fiecare palier. Palierul superior este un loc de belvedere unde se află o cafenea la care se poate ajunge pe o scară în spirală, oferind o vedere magnifică asupra castelului Saint-Georges, pieţei Rossio din cartierul Baixa –oraşul de jos – şi a fluviului Tajo. Ascensorul are două cabine, decorate la interior cu lemn, având o capacitate de 24 de personae fiecare.
Ascensorul Santa Justa, reprezintă o atracţie turistică majoră a cartierului, fiind singurul ascensor urban istoric din Lisabona în întregime vertical, faţă de celelalte ascensoare ale oraşului, cum ar fi Elevador da Gloria, Elevador da Bica şi Elevador da Lavra, proiectate de acelaşi Mesnier du Ponsard, care sunt de fapt funiculare, ce permit urcarea străzilor în pantă ale Lisabonei.
Contrar credinţei populare care se regăseşte adesea în ghidurile turistice mai puţin informate, Gustave Eiffel nu a avut nici o legătură cu această construcţie şi Raoul Mesnier du Ponsard nu a fost niciodată discipolul acestui inginer francez.

Sursa: https://fr.wikipedia.org/wiki/Ascenseur_de_Santa_Justa

     
Câteva imagini:

Arhitectura neogotică a ascensorului Santa Justa

Pasarela ce permite acccesul la Rua do Carmo

Pasarela ce face legătura cu podul bisericii carmelitelor

Scara în spirală ce asigură accesul la belvedere

Puţul  ascensorului la interior

Acţionarea electrică a ascensorului

Interiorul unei cabine

Ascensorul Santa Justa-Lisabona-Portugalia
 
Funicularul din Folkestone
Instalat în 1885 în Folkestone, Kent şi enumerat în Lista de gradul II al clădirilor importante din Regatul Unit (care prezintă un interes deosebit şi care justifică toate eforturile pentru a le păstra), funicularul Leas transportă călători între malul mării şi promenada de pe faleză. Este unul din cele ma vechi funiculare cu apă din UK.
Funcţionarea se bazează pe folosirea apei drept contragreutate, operaţiunea fiind controlată dintr-o mică cabină situată în partea de sus a falezei. De la inaugurare instalatia care foloseşte atat de eficient energia, a transportat peste 50 de milioane de oameni. Funicularul Leas este un vehicul ecologic, deoarece nu poluează şi reciclează şi toată cantitatea de apă care pune în miscare cele doua vehicule.
În iunie 1991 acest funicular a fost locul de desfăşurare a actiunii unui serial TV –intitulat -Darling Buds of May. Printre actorii care au „călătorit” cu acest funicular au fost: David Jason, Pam Ferris, Catherine Zeta – Jones, Philip Franks, Anna Massey şi Moray Watson.
În anul 2009 Consiliul Districtului Shepway a decis că cheltuielile pentru funcţionarea funicularului sunt prea mari şi trebuie închis. Militanţi ecologişti au protestat împotriva închiderii funicularului şi în aprilie 2010 a început restaurarea.
Lucrările de restaurare
Specialiştii de la firma de proiectare Crofton care răspund de restaurarea funicularului Leas, sunt principalii consultanţi petru proiectul de refacera a structurii de rezistenţă.
Firma Crofton a câştigat premiul pentru „structura construcţiilor” la ACE Engineering Excellence Awards, în mai 2011 şi de asemenea premiul „Reastaurarea” la ICE Engineering Excellence Awards din iunie 2011 pentru lucrările de reastaurare a acestui funicular.Pentru efectuarea lucrărilor de construcţie a fost desmnată firma GA Harpers.
Renovarea a implicat înlocuirea cablurilor de tracţiune şi a celor electrice pentru a se asigura funcţionarea în deplină siguranţă a celor două vehicule.
Un accent deosebit s-a pus pe restaurarea pompelor de alimentare cu apă care pun în miscare funicularul de la staţia de sus la cea de jos.
Rulmenţii roţilor de acţionare avehiculelor s-au dovedit a fi deterioraţi de coroziune, fapt ce a impus înlocuirea lor împreună cu roţile aferente.
Mai mult , structura de sprijin a instalaţiei şi rezervoarele subterane pentru stocarea apei care prezentau scurgeri au fost înlocuite.
În prezent
La 125 de ani de la prima deschidere, funcţionarea funicularului din Folkestone a fost preluată de: „Folkestone Leas Lift Interest Company”. Compania, funcţionează ca o organizaţie non-profit şi a deschis acest muzeu viu (funicularul,) ca o atracţie deosebită pentru binele comunităţii .

Sursa: https://en.wikipedia.org/wiki/Leas_Lift

Câteva imagini:

Funicularul Leas din Folkestone 1

Funicularul Leas din Folkestone 2

Funicularul din Folkestone

Şi un filmuleţ cu:

Funicularul cu apă din Folkestone