Pantiru a spus:Nu stiam ca la podurile si mai stiu eu ce,se fac masuratori dupa nivelul marii cele mai apropiate sau care stiu ei,dar cred ca este una din marile aberatii ale tehnicii.Cei din Nepal,sau alta tara care nu are iesire la mare sau ocean,poate,dupa ce fac masuratori?iordania de exemplu ia reper Marea Moarta?Parerea mea de neavizat in domeniu ar fi ca trebuie sa se fi gandit cineva sa faca un reper universal pe tot globul,altfel cei care au deviat pe Rin sunt norocosi,ar putea fi altii care nici sa nu vada ca au trecut unii pe langa altii si un pod sa faca legatura de exemplu Bulgaria-Romania si altul Romania-Serbia .
Sint chiar mirat de afirmatia ca stabilirea unui nivel al marii este o aberatie a tehnicii.
probabil ca Nepalul si alte tari isi fac un pod ca sa fie facut, dar podurile alea in mod clar nu sint altceva decit niste ,,punti" niste adaptari locale la nevoile de trecere.
Zona noastra e plina de cladiri vechi pe care se gasesc inca marcile de nivelment ale Imperiului, in care cota de referinta era Marea Adriatica.
Romania a avut multa vreme nivelul de referinta Marea Baltica abia mai apoi a fost adoptata ca referinta Marea Neagra.
Gindeste-te la baraje de exemplu, care au NNR, nivelul normal de retentie la cota xx NMN (nivelul Marii Negre) am vazut niste notatii intr-o camera de comanda la un baraj pe Valea Iadului si am intrebat ce inseamna.
Ramine de studiat de ce a aparut devierea orizontala la podul despre care se vorbeste, dar nu trebuie uitat ca se fac lucrari subterane la care avansarea si calculul orientari se face numai cu citiri inapoi spre suprafata pentru raportarea la un reper de coordonate cunoscute.