Prima modernizare (in adevaratul sens al cuvantului) a locomotivelor electrice ale CFR s-a facut la Electroputere Craiova in colaborare cu Siemens in perioada 1999 ââŹâ 2000 si a avut ca rezultat un numar de 24 de locomotive incadrate in seria 45 care au fost ceva deosebit in peisajul feroviar romanesc. Toate apartin CFR Calatori si sunt dedicate exclusiv remorcarii trenurilor de calatori.
1. Locomotiva
Dintre modificari imi vin in minte: montarea de calculatoare de bord cu pilot automat (se folosea vechiul graduator), inlocuirea bateriilor de condensatoare cu surse statice pentru alimentarea serviciilor auxiliare, compresoare noi, cu surub (sau elicoidale) ââŹâ doar unul in locul celor doua vechi, osii cu roti monobloc si angrenaje pentru viteza maxima de 160 km/h, pantografe noi, alte disjunctoare (de tip BVAC), pupitre de bord noi cu comenzi inlocuite (inclusiv maneta pentru comanda graduatorului si a franei electrice si alt robinet cu comanda electropneumatica pentru frana indirecta) si instalatii de aer conditionat (montate sub pupitrul mecanicului ajutor si nu pe plafon). Noile locomotive nu puteau fi folosite in comanda multipla (sau impreuna cu vagoane cu post de conducere), aveau insa posibilitatea sa comande franele electro-pneumatice ale trenului ââŹâ dotare care la CFR nu si-au gasit niciodata utilitatea (intrucat numai o parte dintre vagoanele de tip AVA 200 aveau acest tip de frana).
Aspectul exterior a fost si el schimbat ââŹâ locomotivele au avut o noua schema de vopsire caracteristica, cu cabinele albe si peretii salii masinilor rosii si au fost primele vehicule care au purtat noul logo CFR (ââŹĹsobolanulââŹÂ intr-o forma stilizata si de dimensiuni mai mari). Aparatoarele de animale, flansele cuplelor, discurile tampoanelor si carcasele farurilor centrale au fost vopsite in rosu iar boghiurile (impreuna cu rotile, cutiile de osie si bieletele de tractiune), lazile de acumulatori si rezervoarele de aer, in gri inchis. In peretele frontal a fost decupata priza de aer pentru instalatia de aer conditionat, acoperita cu o grila patrata. Cablul pentru comanda franei electro-pneumatice a fost montat sub farul din stanga iar vechile carcase pentru prizele de comanda multipla au fost indepartate. S-au eliminat gratarele de protectie a disjunctorului de pe acoperisul cutiei iar pantografele au avut coturile indreptate catre cabinele locomotivei ( _<___>_ - ceva nou pentru CFR). Au fost primele locomotive din parcul CFR care nu au mai avut initialele C, F si R prinse de cutie si nici placi cu numerele, cu fabricantul si cu numarul postului de conducere ââŹâ toate aceste informatii fiind vopsite direct pe peretii cutiei. Ca inscrisuri noi au aparut cele referitoare la dimensiunile principale ale cutiei (pana atunci locomotivele nu aveau astfel de date, ci doar vagoanele).
Au fost alocate initial depourilor Bucuresti Calatori, Timisoara, Arad, Cluj, Brasov, Suceava si Galati dar, din motive de dotari in depou, piese de schimb, personal de locomotiva si de atelier instruit au fost repartizate Depoului Bucuresti Calatori. Ele au remorcat initial trenuri de rang superior (IC si rapid) urmand ca, odata cu trecerea timpului aceste locomotive sa fie repartizate si la alte trenuri de calatori de rang inferior. Astazi, o parte din ele sunt retrase din circulatie asteptand o reparatie importanta, avand norma de kilometri expirata, o alta parte au fost re-modernizate, pastrandu-li-se seria, dar fara a mai avea particularitatile initiale (schema de vopsire aleasa a fost cea consacrata companiei de calatori, cu posturile de conducere rosii si peretii salii masinilor de culoare alba si inscriptionari cu autocolante, au fost montate instalatii de aer conditionat pe plafon si s-a renuntat la priza de aer de pe peretele frontal, s-a renuntat la cablul pentru comanda franei electro-pneumatice, pantografele au fost reamplasate cu coturile spre interior, ca la locomotivele clasice ( _>___<_ ) si s-au montat din nou plase de protectie la disjunctor pe acoperis).
Numerele celor 24 de locomotive sunt: 0311-6, 0318-1, 0320-7, 0321-5, 0322-3, 0324-9, 0328-0, 0333-0, 0335-5, 0336-3, 0340-5, 0343-9, 0348-8, 0349-6, 0351-2, 0362-9, 0363-7, 0364-5, 0365-2, 0366-0, 0374-4, 0379-3, 0395-9 si 0397-5.
Fotografii cu aceste locomotive pot fi gasite aici: http://transport-in-comun.ro/trenuri/le/seria45.htm
2. Modelul
ACME si Amintiri Feroviare ne-au permis sa ne imbogatim colectiile de trenulete cu diverse EA-uri: CFR cu posturi de conducere vopsite in rosu, CFR clasica cu dunga orizontala rosie, MMV, CFR Delfin, BDZ (doua inmatriculari), KEG, Rompetrol, CFR clasica cu dunga orizontala albastra (in setul Mihai Eminescu), CFR Marfa si Rolling Stock (+ GFR). Modelele au mici diferente intre ele (in afara de schemele de vopsire), in functie de particularitatile locomotivelor reale. Modificarile vizibile la nivelul carcasei sunt de regula: de traverse frontale (late pentru cupla automata sau clasice), de flanse de cupla (mari, rotunde sau mici, rombice), de prize pentru comanda multipla (inchise cu capace, cu faruri sau fara acestea), de instalatii de aer conditionat (pe plafon sau fara), de oglinzi (cu brat mare, prins in doua puncte sau cu brat scurt, prins doar sub geam), de rame la ferestre (rame gri vopsite pentru cele de tip termopan).
Pentru a se creea varianta Siemens sunt necesare o serie de modificari la nivelul carcasei modelului: traversa frontala trebuie sa fie lata, cu flansa mare pentru cupla automata, rotunda si fara locase laterale pentru prizele de comanda multipla (variantele BDZ si clasica cu banda albastra sunt fara locasele laterale, dar au traversa frontala gresita, ingusta), gaurile pentru oglinzi trebuie date doar sub fereastra (ca la CFR cu posturi de conducere vopsite in rosu sau clasice, BDZ sau KEG), sa nu fie gauri pe plafon pentru plasele de la disjunctor (ca MMV-ul) si sa nu se monteze instalatie de aer conditionat. Disjunctorul este diferit iar descarcatorul de supratensiuni atmosferice si izolatorul de coborare a tensiunii in cutie au pozitii specifice. Suportii pantografelor trebuie amplasati si ei altfel, pentru ca pantografele sa fie inversate, iar pe peretii frontali trebuie montate in plus grilele de aer si cablurile pentru comanda franei electro-pneumatice. Sasiul, boghiurile si rotile, aparatoarele de animale si ferestrele raman acelasi.
Studio Trains Addicted s-a incumetat sa faca aceste modificari asa cum Electroputere le-a facut pe locomotivele reale acum mai bine de 10 ani. Am aflat de proiect in momentul in care Florin mi-a cerut cateva fotografii cu Siemens-uri. M-am bucurat mult pentru ca aceasta varianta de EA este printre preferatele mele, imediat dupa cele in vopsirea clasica, si am cautat sa ââŹĹproducââŹÂ cat mai multe fotografii si sa adaug in vorbe detaliile care imi veneau in minte. Aleasa a fost locomotiva 0397-5, locomotiva prezentata in gara Baneasa in data de 10.11.1999 ââŹâ vezi foto: http://www.railfaneurope.net/pix/ro/electric/45/white-red/0350-0399/CFR_45-0397-5_Baneasa_101199.jpg - autor Mircea Dorobantu.
Dupa ce s-a finalizat etapa strangerii documentatiei, s-a trecut la achizitia de EA-uri. Carcasele modelelor au fost separate de accesorii si curatate de vopsea, li s-au montat alti suporti pentru pantografe si li s-au indepartat locasele prizelor de multipla tractiune de la colturile cutiei iar in locul acestora au fost montate trepte din tabla foto-decupata. Astfel pregatite, carcasele au trecut la vopsire, alaturi de sasiuri, masti de boghiuri, roti, pantografe, aparatoarele de animale, bare de mana, trepte de capat si tampoane. In afara de trapezul rosu incadrat de cabinele vopsite in alb, plafonul salii masinilor a fost vopsit in gri iar grilele de aspiratie a aerului de ventilatie ââŹĹmurdariteââŹÂ cu vopsea usor gazata, detaliu care aduce un plus de realism modelului. Carcasele farurilor centrale au fost tratate cu multa atentie si cu putina vopsea rosie. Elementele suspensiei secundare au fost vopsite in gri inchis (arcurile elicoidale, grinda pe care se aseaza acestea si barele de tractiune). Acelasi gri a fost folosit si la sasiu, la boghiuri si la roti. Un detaliu: marginile laterale ale rotilor sunt albe. Corpurile tampoanelor sunt gri iar talerele rosii cu bordura alba, intocmai ca in realitate. Pe peretii frontali au fost aplicate grile foto-decupate si s-au montat cablurile pentru comanda franei electro-pneumatice. Inscriptionarea este realizata cu decaluri fine, in conformitate cu inscrisurile reale. Pentru ca modificarile locomotivei reale au fost si la nivelul echipamentelor si pentru ca acestea nu puteau fi realizate si la model (calculator, sursa statica, pupitru mecanic, instalatie de aer conditionat, compresor), Studio Trains Addicted a dotat locomotivele cu noile decodoare ToM.
Acum ar fi incorect fata de Amintiri Feroviare / ACME sa nu fiu obiectiv si impartial si sa nu vorbesc si despre lipsuri ââŹâ care sunt reprezentate de detalii care nu au fost in plan a fi executate si nu de executie defectuoasa. Pe model nu se regasesc inscriptionarile nisiparelor, ale lazilor de acumulatori si numerele posturilor. Nu au fost astupate gaurile de prindere a plaselor de pe plafon si nici cele superioare de la oglinzi (Siemens-urile au avut oglinzile vechi, mici, prinse doar sub geam). Pe plafon nu au fost modificate modelul disjunctorului, pozitia descarcatorului de supratensiuni atmosferice si cea a izolatorului de coborare a tensiunii in cutie iar pantografele nu au mecanismele de actionare. Clantele usilor au culoarea fondului (alb sau rosu), desi in realitate sunt nichelate; la fel nici chederele geamurilor nu sunt negre. Aparatele de tractiune si legare nu au fost vopsite in rosu. Daca lipsa numerele posturilor pare a fi o scapare, restul lipsurilor sunt motivate de dorinta de a pastra pretul intr-o limita acceptabila, avand in vedere ca lucrarile au fost executate pornind de la un produs finit, disponibil pe piata si cu un pret pe masura, la care s-a adaugat in plus o valoare.
Prezentarea a fost verificata, corectata si completata de Dl. Mircea Dorobantu, caruia doresc sa ii multumesc pentru ajutor, si apoi aprobata de Florin (Trains Addicted) caruia de asemenea doresc sa ii multumesc, de data aceasta pentru realizarea modelului.
Iar acum, fotografiile:
Cutii de locomotive in lucru, in halele de montaj de la Cluj:
Vederi din lateral:
Lumini:
Detalii perete frontal:
Detalii boghiuri si inscriptii:
Plafon:
Locomotiva la lucru:
1. Locomotiva
Dintre modificari imi vin in minte: montarea de calculatoare de bord cu pilot automat (se folosea vechiul graduator), inlocuirea bateriilor de condensatoare cu surse statice pentru alimentarea serviciilor auxiliare, compresoare noi, cu surub (sau elicoidale) ââŹâ doar unul in locul celor doua vechi, osii cu roti monobloc si angrenaje pentru viteza maxima de 160 km/h, pantografe noi, alte disjunctoare (de tip BVAC), pupitre de bord noi cu comenzi inlocuite (inclusiv maneta pentru comanda graduatorului si a franei electrice si alt robinet cu comanda electropneumatica pentru frana indirecta) si instalatii de aer conditionat (montate sub pupitrul mecanicului ajutor si nu pe plafon). Noile locomotive nu puteau fi folosite in comanda multipla (sau impreuna cu vagoane cu post de conducere), aveau insa posibilitatea sa comande franele electro-pneumatice ale trenului ââŹâ dotare care la CFR nu si-au gasit niciodata utilitatea (intrucat numai o parte dintre vagoanele de tip AVA 200 aveau acest tip de frana).
Aspectul exterior a fost si el schimbat ââŹâ locomotivele au avut o noua schema de vopsire caracteristica, cu cabinele albe si peretii salii masinilor rosii si au fost primele vehicule care au purtat noul logo CFR (ââŹĹsobolanulââŹÂ intr-o forma stilizata si de dimensiuni mai mari). Aparatoarele de animale, flansele cuplelor, discurile tampoanelor si carcasele farurilor centrale au fost vopsite in rosu iar boghiurile (impreuna cu rotile, cutiile de osie si bieletele de tractiune), lazile de acumulatori si rezervoarele de aer, in gri inchis. In peretele frontal a fost decupata priza de aer pentru instalatia de aer conditionat, acoperita cu o grila patrata. Cablul pentru comanda franei electro-pneumatice a fost montat sub farul din stanga iar vechile carcase pentru prizele de comanda multipla au fost indepartate. S-au eliminat gratarele de protectie a disjunctorului de pe acoperisul cutiei iar pantografele au avut coturile indreptate catre cabinele locomotivei ( _<___>_ - ceva nou pentru CFR). Au fost primele locomotive din parcul CFR care nu au mai avut initialele C, F si R prinse de cutie si nici placi cu numerele, cu fabricantul si cu numarul postului de conducere ââŹâ toate aceste informatii fiind vopsite direct pe peretii cutiei. Ca inscrisuri noi au aparut cele referitoare la dimensiunile principale ale cutiei (pana atunci locomotivele nu aveau astfel de date, ci doar vagoanele).
Au fost alocate initial depourilor Bucuresti Calatori, Timisoara, Arad, Cluj, Brasov, Suceava si Galati dar, din motive de dotari in depou, piese de schimb, personal de locomotiva si de atelier instruit au fost repartizate Depoului Bucuresti Calatori. Ele au remorcat initial trenuri de rang superior (IC si rapid) urmand ca, odata cu trecerea timpului aceste locomotive sa fie repartizate si la alte trenuri de calatori de rang inferior. Astazi, o parte din ele sunt retrase din circulatie asteptand o reparatie importanta, avand norma de kilometri expirata, o alta parte au fost re-modernizate, pastrandu-li-se seria, dar fara a mai avea particularitatile initiale (schema de vopsire aleasa a fost cea consacrata companiei de calatori, cu posturile de conducere rosii si peretii salii masinilor de culoare alba si inscriptionari cu autocolante, au fost montate instalatii de aer conditionat pe plafon si s-a renuntat la priza de aer de pe peretele frontal, s-a renuntat la cablul pentru comanda franei electro-pneumatice, pantografele au fost reamplasate cu coturile spre interior, ca la locomotivele clasice ( _>___<_ ) si s-au montat din nou plase de protectie la disjunctor pe acoperis).
Numerele celor 24 de locomotive sunt: 0311-6, 0318-1, 0320-7, 0321-5, 0322-3, 0324-9, 0328-0, 0333-0, 0335-5, 0336-3, 0340-5, 0343-9, 0348-8, 0349-6, 0351-2, 0362-9, 0363-7, 0364-5, 0365-2, 0366-0, 0374-4, 0379-3, 0395-9 si 0397-5.
Fotografii cu aceste locomotive pot fi gasite aici: http://transport-in-comun.ro/trenuri/le/seria45.htm
2. Modelul
ACME si Amintiri Feroviare ne-au permis sa ne imbogatim colectiile de trenulete cu diverse EA-uri: CFR cu posturi de conducere vopsite in rosu, CFR clasica cu dunga orizontala rosie, MMV, CFR Delfin, BDZ (doua inmatriculari), KEG, Rompetrol, CFR clasica cu dunga orizontala albastra (in setul Mihai Eminescu), CFR Marfa si Rolling Stock (+ GFR). Modelele au mici diferente intre ele (in afara de schemele de vopsire), in functie de particularitatile locomotivelor reale. Modificarile vizibile la nivelul carcasei sunt de regula: de traverse frontale (late pentru cupla automata sau clasice), de flanse de cupla (mari, rotunde sau mici, rombice), de prize pentru comanda multipla (inchise cu capace, cu faruri sau fara acestea), de instalatii de aer conditionat (pe plafon sau fara), de oglinzi (cu brat mare, prins in doua puncte sau cu brat scurt, prins doar sub geam), de rame la ferestre (rame gri vopsite pentru cele de tip termopan).
Pentru a se creea varianta Siemens sunt necesare o serie de modificari la nivelul carcasei modelului: traversa frontala trebuie sa fie lata, cu flansa mare pentru cupla automata, rotunda si fara locase laterale pentru prizele de comanda multipla (variantele BDZ si clasica cu banda albastra sunt fara locasele laterale, dar au traversa frontala gresita, ingusta), gaurile pentru oglinzi trebuie date doar sub fereastra (ca la CFR cu posturi de conducere vopsite in rosu sau clasice, BDZ sau KEG), sa nu fie gauri pe plafon pentru plasele de la disjunctor (ca MMV-ul) si sa nu se monteze instalatie de aer conditionat. Disjunctorul este diferit iar descarcatorul de supratensiuni atmosferice si izolatorul de coborare a tensiunii in cutie au pozitii specifice. Suportii pantografelor trebuie amplasati si ei altfel, pentru ca pantografele sa fie inversate, iar pe peretii frontali trebuie montate in plus grilele de aer si cablurile pentru comanda franei electro-pneumatice. Sasiul, boghiurile si rotile, aparatoarele de animale si ferestrele raman acelasi.
Studio Trains Addicted s-a incumetat sa faca aceste modificari asa cum Electroputere le-a facut pe locomotivele reale acum mai bine de 10 ani. Am aflat de proiect in momentul in care Florin mi-a cerut cateva fotografii cu Siemens-uri. M-am bucurat mult pentru ca aceasta varianta de EA este printre preferatele mele, imediat dupa cele in vopsirea clasica, si am cautat sa ââŹĹproducââŹÂ cat mai multe fotografii si sa adaug in vorbe detaliile care imi veneau in minte. Aleasa a fost locomotiva 0397-5, locomotiva prezentata in gara Baneasa in data de 10.11.1999 ââŹâ vezi foto: http://www.railfaneurope.net/pix/ro/electric/45/white-red/0350-0399/CFR_45-0397-5_Baneasa_101199.jpg - autor Mircea Dorobantu.
Dupa ce s-a finalizat etapa strangerii documentatiei, s-a trecut la achizitia de EA-uri. Carcasele modelelor au fost separate de accesorii si curatate de vopsea, li s-au montat alti suporti pentru pantografe si li s-au indepartat locasele prizelor de multipla tractiune de la colturile cutiei iar in locul acestora au fost montate trepte din tabla foto-decupata. Astfel pregatite, carcasele au trecut la vopsire, alaturi de sasiuri, masti de boghiuri, roti, pantografe, aparatoarele de animale, bare de mana, trepte de capat si tampoane. In afara de trapezul rosu incadrat de cabinele vopsite in alb, plafonul salii masinilor a fost vopsit in gri iar grilele de aspiratie a aerului de ventilatie ââŹĹmurdariteââŹÂ cu vopsea usor gazata, detaliu care aduce un plus de realism modelului. Carcasele farurilor centrale au fost tratate cu multa atentie si cu putina vopsea rosie. Elementele suspensiei secundare au fost vopsite in gri inchis (arcurile elicoidale, grinda pe care se aseaza acestea si barele de tractiune). Acelasi gri a fost folosit si la sasiu, la boghiuri si la roti. Un detaliu: marginile laterale ale rotilor sunt albe. Corpurile tampoanelor sunt gri iar talerele rosii cu bordura alba, intocmai ca in realitate. Pe peretii frontali au fost aplicate grile foto-decupate si s-au montat cablurile pentru comanda franei electro-pneumatice. Inscriptionarea este realizata cu decaluri fine, in conformitate cu inscrisurile reale. Pentru ca modificarile locomotivei reale au fost si la nivelul echipamentelor si pentru ca acestea nu puteau fi realizate si la model (calculator, sursa statica, pupitru mecanic, instalatie de aer conditionat, compresor), Studio Trains Addicted a dotat locomotivele cu noile decodoare ToM.
Acum ar fi incorect fata de Amintiri Feroviare / ACME sa nu fiu obiectiv si impartial si sa nu vorbesc si despre lipsuri ââŹâ care sunt reprezentate de detalii care nu au fost in plan a fi executate si nu de executie defectuoasa. Pe model nu se regasesc inscriptionarile nisiparelor, ale lazilor de acumulatori si numerele posturilor. Nu au fost astupate gaurile de prindere a plaselor de pe plafon si nici cele superioare de la oglinzi (Siemens-urile au avut oglinzile vechi, mici, prinse doar sub geam). Pe plafon nu au fost modificate modelul disjunctorului, pozitia descarcatorului de supratensiuni atmosferice si cea a izolatorului de coborare a tensiunii in cutie iar pantografele nu au mecanismele de actionare. Clantele usilor au culoarea fondului (alb sau rosu), desi in realitate sunt nichelate; la fel nici chederele geamurilor nu sunt negre. Aparatele de tractiune si legare nu au fost vopsite in rosu. Daca lipsa numerele posturilor pare a fi o scapare, restul lipsurilor sunt motivate de dorinta de a pastra pretul intr-o limita acceptabila, avand in vedere ca lucrarile au fost executate pornind de la un produs finit, disponibil pe piata si cu un pret pe masura, la care s-a adaugat in plus o valoare.
Prezentarea a fost verificata, corectata si completata de Dl. Mircea Dorobantu, caruia doresc sa ii multumesc pentru ajutor, si apoi aprobata de Florin (Trains Addicted) caruia de asemenea doresc sa ii multumesc, de data aceasta pentru realizarea modelului.
Iar acum, fotografiile:
Cutii de locomotive in lucru, in halele de montaj de la Cluj:
Vederi din lateral:
Lumini:
Detalii perete frontal:
Detalii boghiuri si inscriptii:
Plafon:
Locomotiva la lucru: