Deci, de la descrierea colectiei trec la descrierea ideiei mele de machet. Eu am in planuri ideia a construi cu prietenii un machet din module, pe care vreau sa arat niste segmente interesante din istoria Calei ferate din Moldova.
Spre exemplu: vreau sa arat frumusetea tonelului Tipala si o mica statie cu 10-12 macaze. Acuma strang informatie. Pentru ca dupa razboi statiile noastre au fost destruse si au fost construite din nou. Au ramas foarte putine cladiri de la statiile vechi. Asa ca pana ce ma ocup cu lucru in archiva...
Iata momentele, care cred ca au fi interesante pentu voi...
Locomotiva TO-524 (ex. seria CFR 140.524) era anexata de USSR si a fost data in expluatatie (dupa modernizare) pe calea sovetica la depou Tiraspol (Moldova). Apoi peste vreo cateva ani de expluatatie pe caile Moldovei a fost tremisa la Ucraina (depou Ternopol, Judetul Lvov).
Pozele acestea facute la Ternopol.
Daca este interesant: Locomotiva aceasta a fost produsa in Germania in anul 1922 la usina Henschel si avea numar de serie HEN19307/1922. Vreo cateva ani locomotiva aceasta a fost in expluatatie in Germania si avea numar de inregistrare DR56-2570 si a lucrat pana la anul 1926.
Dupa aceia a fost cumparata de CFR si a primit numar 140.524.
Ca si la majoritatea de locomotive anexate de Rusia de la Romania, Czechia si Germania, la locomotiva aceasta locomotiva a fost schimbata usa frontala de la cazan. Aceasta e usa de tip Sovetic. Deasemenea se faceau modernizari la generator si la lanerne a locomotivului.
Locomotiva 375.568 la Chisinau. Fotografia facuta innainte de razboi. Alta informatie nu am...
Locomotiva serie 50.320 (ex. CFR 50.320) cred ca la rezolvarea unuia accident feroviar (din spate se vede un fragment de macara feroviara DJ-45 in pozitia de lucru) si sta pe pamant (scoasa cu macara de pe cale si pusa pe pamant). Atrageti atentie ca toate locomotivele repartizare de la CFR si alte tari au fost modernizate in Uniunea Sovetica. De asemenea o parte de locomotive de serie 50 au fost renumite in seria TSch. Fotografia facuta undeava pe teritoriul Moldovei sau a partei de sud a Ucrainei.
Binecunoscuta in Europa o mare serie de locomotive "Ludmila" (seria BR130/132/142 si altele) se producea de Uniunea Sovetica la export pentru Europa. O producea uzina de locomotive din Vorosilovgrad (acuma Lugansk). Ucraina. Pe liniile sovetice locomotiva a primit denumire de serie TE109.
Cel mai primul locomotiv din aceasta mare serie a trecut expluatatia experimentala pe caile ferate Moldovei in anul 1969 la depou Balti. dupa aceia a fost in expluatare la regiunea Gatchina (sub Sankt-Petersburg) unde la 1972 zilele ei sau sfarshit.