Anunt important: [Local Link Removed for Guests]
Momentan sunt probleme cu trimiterea email-urilor spre yahoo, va rugam sa folositi seciunea Contact daca aveti probleme cu primirea email-urilor de resetare a parolei sau activarea contului

Prima mea locomotiva - Mehano Baltimore and Ohio No.822

Locomotive / vagoane, in imagini, impresii.

Moderator: rrzxxx

Scrie răspuns
Avatar utilizator
BazsoDombiAndras
Mesaje: 163
Membru din: Vin Aug 21, 2009 12:00 am
Localitate: Cluj-Napoca
Contact:

Mesaj de BazsoDombiAndras » Mie Ian 26, 2011 10:47 am

Colegul si-a adus aparatul de masurat si am clarificat cateva lucruri:

1. Rezistenta respectiva este intr-adevar de approx. 0.7 Ohmi, am gresit eu la masuratoare.
2. Curentul de iesire, dupa cum spuneai, MPursu, are amplitutdine apropape constanta (variaza putin tot timpul, sau cel putin asa masoara aparatul) de approx. 17V.
3. Frecventa PWM este undeva in jur de 23 KHz, ceea ce e bine :grin:
4. Problema e cu factorul de umplere. La un capat al potentiometrului umplerea incepe la valoare foarte mice (parca 0% sau 1%, nu mai stiu exact, voi mai masura in pauza de masa). Daca inepti sa rotesti potentiometrul, umplerea creste linear pana la 7%, de acolo sare dintr-odata la 65%, de unde creste constant pana la 75% (valoarea maxima atinsa). Daca mergi inapoi, umplerea descreste linear de la 75% pana la 22%, de unde sare dintr-odata cam la 1%.
Andras
[Link Removed for Guests]
Avatar utilizator
mpursu
Mesaje: 3321
Membru din: Sâm Aug 25, 2007 12:00 am
Localitate: Oradea
Contact:

Mesaj de mpursu » Mie Ian 26, 2011 10:54 am

In toate montajele de acest fel construite de mine, variatia factorului de umplere a fost liniara. Probabil potentiometrul are probleme, fie cursorul pierde contactul undeva pe la inceputul cursei, fie pelicula rezistiva este neuniforma.
MPU - Clubul Feroviar "Crișana" [Link Removed for Guests], [Link Removed for Guests]
Avatar utilizator
BazsoDombiAndras
Mesaje: 163
Membru din: Vin Aug 21, 2009 12:00 am
Localitate: Cluj-Napoca
Contact:

Mesaj de BazsoDombiAndras » Mie Ian 26, 2011 11:03 am

As putea sa incerc sa schimb potentiometrul, totusi nu cred ca are probleme pentru ca am masurat acum inca o data rezistenta ei, si creste/descreste linear (masurat cu aparatul meu, rezistenta ei variaza linear intre 0 si 95 Kohm, iar cu aparatul colegului intre 0 si 83 KOhm).
Andras
[Link Removed for Guests]
Avatar utilizator
BazsoDombiAndras
Mesaje: 163
Membru din: Vin Aug 21, 2009 12:00 am
Localitate: Cluj-Napoca
Contact:

Mesaj de BazsoDombiAndras » Mie Ian 26, 2011 12:18 pm

Inca ceva, care vine in apararea potentiometrului: daca el ar fi de vina, atunci cum s-ar explica saltul factorului de umplere de la 7% la 65% in sus, si de la 22% la 1% in jos (nu simetric, de la 65% la 7%). Ma depaseste total :)

Voi incerca sa schimb potentiometrul si daca nici asta nu ajuta, incep din nou sa verific toate conexiunile intre componente :-|
Andras
[Link Removed for Guests]
Avatar utilizator
mpursu
Mesaje: 3321
Membru din: Sâm Aug 25, 2007 12:00 am
Localitate: Oradea
Contact:

Mesaj de mpursu » Mie Ian 26, 2011 12:58 pm

Deconecteaza conexiunea dintre iesirea portii 1 si intrarile portii 4, adica desfa legatura dintre pinul 3 si pinii 12&13, si vezi ce se intampla la pinul 3 cand manevrezi potentiometrul. Ar trebui sa vezi un PWM invers fatza de cel descris de mine, adica factor de umplere maxim la pozitia "min" si factor de umplere minim la pozitia "max".
MPU - Clubul Feroviar "Crișana" [Link Removed for Guests], [Link Removed for Guests]
Avatar utilizator
mpursu
Mesaje: 3321
Membru din: Sâm Aug 25, 2007 12:00 am
Localitate: Oradea
Contact:

Mesaj de mpursu » Mie Ian 26, 2011 2:55 pm

De asemenea, ar trebui sa vezi o comportare simetrica, adica factorul de umplere sa aiba valori, de exemplu, intre 5% - 95%, 7% - 93%, 10% - 90% etc, cu valoarea 50% cand cursorul potentiometrului se afla in pozitie mediana. Daca nici acum nu obtii dependenta liniara si simetrica dintre factorul de umplere si pozitia cursorului, atunci verifica diodele 1N4148, fiindca una din ele ar putea fi strapunsa sau intrerupta. Daca piesele sunt OK, atunci verifica inca o data legaturile in montajul real.
MPU - Clubul Feroviar "Crișana" [Link Removed for Guests], [Link Removed for Guests]
Avatar utilizator
BazsoDombiAndras
Mesaje: 163
Membru din: Vin Aug 21, 2009 12:00 am
Localitate: Cluj-Napoca
Contact:

Mesaj de BazsoDombiAndras » Mie Ian 26, 2011 3:18 pm

Ok, multumesc pentru ajutor. Voi putea incerca asta numai pe maine, fiindca numai acasa am pistol de lipit ca sa pot intrerupe legatura dintre pinii 3 si 12&13. Sper ca colegul sa mai tina aparatura de masurat la birou o zi :)

Mai exista o abordare. Exista un program numit "NI Multisim" cu care poti simula tot circuitul. Voi incerca sa introduc circuitul, sa vad cum se comporta in simulare.
Andras
[Link Removed for Guests]
Avatar utilizator
BazsoDombiAndras
Mesaje: 163
Membru din: Vin Aug 21, 2009 12:00 am
Localitate: Cluj-Napoca
Contact:

Mesaj de BazsoDombiAndras » Mie Ian 26, 2011 4:29 pm

PWM-ul cu factor de umplere invers si simetric la care pini se masoara?
Andras
[Link Removed for Guests]
Avatar utilizator
dac
Mesaje: 1298
Membru din: Sâm Sep 15, 2007 12:00 am
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de dac » Mie Ian 26, 2011 4:40 pm

12 si 13

Verifica forma semnalului si factorul de umplere in 3 pcte:
- la colectorul Q1
- la pin 11 CI
- la pin 12 CI

Incearca sa "freci" nitel potentiometrul pt. a-i face "rodajul"
NanoXmaus + Roco 10764 + GenLI-S88 + Rocrail
Avatar utilizator
BazsoDombiAndras
Mesaje: 163
Membru din: Vin Aug 21, 2009 12:00 am
Localitate: Cluj-Napoca
Contact:

Mesaj de BazsoDombiAndras » Mie Ian 26, 2011 5:02 pm

Verifica forma semnalului si factorul de umplere in 3 pcte:
- la colectorul Q1
- la pin 11 CI
- la pin 12 CI
1. Asta dupa ce am deconectat pinul 3 de 12&13 sau in starea actuala?
2. Pentru aceste masuratori celalalt "ac" al aparatului de masurat trebuie conectat la masa instalatiei?
Andras
[Link Removed for Guests]
Avatar utilizator
dac
Mesaje: 1298
Membru din: Sâm Sep 15, 2007 12:00 am
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de dac » Mie Ian 26, 2011 5:22 pm

Nu e nevoie sa deconectezi nimic; referinta se conecteaza la masa.
NanoXmaus + Roco 10764 + GenLI-S88 + Rocrail
Avatar utilizator
mpursu
Mesaje: 3321
Membru din: Sâm Aug 25, 2007 12:00 am
Localitate: Oradea
Contact:

Mesaj de mpursu » Mie Ian 26, 2011 5:24 pm

Testerul negru al aparatului de masura se conecteaza la masa, iar celalalt in locurile indicate din montaj.
Intr-o prima etapa, poti face verificarea factorului de umplere si fara sa desfaci legatura dintre pinul 3 si pinii 12&13, dupa cum bine spune Dac 8)
Anume la pinii 12&13, adica intrarile portii 4, vei gasi semnalul PWM inversat despre care povesteam (sau ar trebui sa-l gasesti :grin:), iar la pinul 11, adica iesirea portii 4, semnalul PWM (idem). Tensiunea PWM de la sine se masoara... pe sine, adica intre PLUS si colectorul tranzistorului Q1.
Daca la pinii 12&13 semnalul PWM este absent sau necorespunzator, atunci inseamna fie ca ai gresit la conexiuni, fie vreo picatura minuscula de cositor provoaca scurtcircuite pe ici pe colea, fie poarta 1 nu oscileaza cum trebuie. In acest caz desfaci legatura despre care spuneam si verifici forma semnalului la pinul 3, adica iesirea portii 1.
MPU - Clubul Feroviar "Crișana" [Link Removed for Guests], [Link Removed for Guests]
Avatar utilizator
BazsoDombiAndras
Mesaje: 163
Membru din: Vin Aug 21, 2009 12:00 am
Localitate: Cluj-Napoca
Contact:

Mesaj de BazsoDombiAndras » Mie Ian 26, 2011 11:21 pm

Un lucru e sigur: de vina nu sunt nici diodele 1N4148 si nici potentiometrul. Am masurat diodele, amandoua functioneaza bine, arata o scadere de tensiune de approx 0.55V doar in directia corecta. Potentiometrul l-am inlocuit cu altul, tot de 100 KOhm si am observat acelasi comportament: la min nici macar luminile locomotivei nu sunt aprinse, il rotesc putin, nici o schimbare, il mai rotesc putin, luminile se aprind incet-incet, il mai rotesc putin, locomotiva o ia la fuga.

Am sa fac masuratorile indicate maine cu ajutorul colegului.
Andras
[Link Removed for Guests]
Avatar utilizator
mpursu
Mesaje: 3321
Membru din: Sâm Aug 25, 2007 12:00 am
Localitate: Oradea
Contact:

Mesaj de mpursu » Joi Ian 27, 2011 11:19 am

Luminile locomotivei sunt cu becuri sau cu LED-uri? Daca sunt becuri, atunci inertia termica a filamentelor le impiedica sa se aprinda la factori mici de umplere, spre deosebire de LED-uri, care se aprind imediat in aceleasi conditii.
Unele motoare au nevoie de impulsuri mai zdravene pentru a-si incepe rotatia, mai ales daca angrenajele de dupa ele sunt mai greu de miscat, iar tot ansamblul porneste mai brusc si cu viteze cam marisoare. In acest caz, PWM imbunatateste oarecum aceasta comportare, dar... chiar minuni nu poate face :fluierat:
Montajul trebuie sa functioneze corect inca de la prima incercare, deci... mai verifica inca o data piesele si conexiunile dintre ele. Eventual incearca sa folosesti alte porti din componentza circuitului integrat 4093, cum ar fi poarta 2 (intrari 5 si 6, iesire 4) sau poarta 3 (intrari 8 si 9, iesire 10).
MPU - Clubul Feroviar "Crișana" [Link Removed for Guests], [Link Removed for Guests]
Avatar utilizator
mpursu
Mesaje: 3321
Membru din: Sâm Aug 25, 2007 12:00 am
Localitate: Oradea
Contact:

Mesaj de mpursu » Joi Ian 27, 2011 11:35 am

Ca chestie, uite cum arata partea de comanda a alimentatorului meu dublu :grin:
[Link Removed for Guests]
In dreapta se afla primul alimentator, realizat cu portile 1 si 4, iar in stanga se afla al doilea alimentator, realizat cu portile 2 si 3. Portile 1 si 2 sunt oscilatoarele PWM propriu-zise, iar iesirile lor sunt conectate la intrarile portilor 4, respectiv 3. Firul verde si firul albastru, care pleaca de la pinii 11, respectiv 10, duc semnalele PWM spre tranzistoarele finale. Cele doua grupuri de cate 3rei fire duc spre cele doua potentiometre de 100kohmi.
Intre timp am trecut pe digital, deci nu m-am mai ocupat de proiectarea & realizarea unui cablaj imprimat pentru acest dispozitiv. Totusi, nu l-am demontat si l-am pastrat asa cum era.
MPU - Clubul Feroviar "Crișana" [Link Removed for Guests], [Link Removed for Guests]
Scrie răspuns

Înapoi la “Prezentari si discutii despre modele”