Mistral 69 sau un TEE a la française

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

Horia_Radulescu

Consilier tehnic
Super Moderator
Trenulist
14 Februarie 2008
7.003
2.551
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
Salut,

Desi nu sunt un mare fan al cailor ferate franceze, in ciuda domiciliului meu :) colectia mea cuprinde si cateva locomotive si cateva zeci de vagoane din aceasta tara, modele cu care am avut ocazia sa circul sau care, desi disparusera din circulatie in momentul in care m-am stabilit in Franta, m-au impresionat prin frumusetea sau istoria lor.

Din aceasta a doua categorie fac parte vagoanele Trans Europ Express ale SNCF din 1969 cunoscute ca Mistral69. Vagoanele tip Mistral 69 sunt o constructie tipica franceza, care respecta la momentul constructiei normele UIC cele mai moderne insa nu se incadreaza in nici una din categoriile standard (aici ar fi vorba de UIC Y cu caracteristici si confort de Z1). Ele reprezinta apogeul serie de vagoane Inox, cu fetele laterale si acoperisurile nervurate, lansate in 1956 (Mistral56), continuate apoi in 1964 cu PBA (Paris-Bruxelles-Amsterdam) si sunt totodata ultimele vagoane de acest tip puse in serviciu la SNCF. Forma lor si organizarea interioara prefigureaza nu mai putin faimoasele Grand Comfort, care le-au urmat la inceputul anilor 1970 si care au marcat reintoarcerea la un design mai traditional. Vagoanele erau toate bineinteles climatizate, echipate cu usi pneumatice automate si cu tot confortul unui tren TEE. Calatorii aveau de asemenea la dispozitie, pe langa clasicul restaurant, un bar, un cabinet de frizerie / coafura si chiar si un mic super-market ! :D


(ca exemplu de design exterior, iata aici un A8u Mistral69)

Aceste vagoane, cuplate in general in rame complete, nu au circulat numai pe faimosul tren care le-a dat numele, ci si pe alte trenuri renumite (Rapides sau TEE), intre care faimosul Cisalpin (Paris-Zürich-Milano) sau l&8217;Arbalete (Paris Est &8211; Mulhouse &8211; Basel - Zürich). In ceea-ce ma priveste, m-am hotarat sa adaug colectiei mele acest din urma tren, care se poate compune usor din cele doua seturi de baza Mistral69 produse de firma LSModels (productie Modern Gala) pe N, care totalizeaza 8 vagoane.

Firma LSModels produce in China la Modern Gala modele de calitate inalta (si la un pret pe masura) :) Ca exemplu, tot pe scara N, iata cateva din productiile din ultimii ani :


(vagoane frigorifice franceze ale STEF inmatriculate la SNCF, epoca III-IV, modele din 2006)


(vagoanele porte-vitres ale Saint Gobain / Veglia inmatriculate la diferite companii europeene, epoca IV-V, modele din 2008)

LSModels a realizat, dupa modelele de exceptie de pe H0, o serie de Mistral69 pe scara N nu mai putin exceptionala. Gravura exceptional de fina a cutiei, inscriptiile precise, interioarele autentice si in culori diferite, boghiurile diferite corecte la fiecare vagon, toate acestea fac ca seria Mistral69 pe N de la Daniel Piron (LSM) sa fie fara indoiala unul din cele mai bune modele produse vreodata in serie mare pe aceasta scara.


(detaliu gravura si inscriptii, marit de mai multe ori)


(detaliu capat vagon generator)


(detaliu climatizare si agregate de pe sasiul vagonului)
 
LSModels a construit toate vagoanele din seria Mistral69, in starea lor din 1969-1983, si anume:

1. A8u, vagon compartimentat de clasa I cu 8 compartimente de 6 locuri :






(exterior)


(interioare, in culori diferite conforme cu originalul la vagoanele cu numere diferite, fumatori si nefumatori in 2 culori diferite)

2. A8tu, vagon salon de clasa I cu culoar central si 8 randuri de scaune 1+2 :




(exterior)


(interioare, si aici in culori diferite pentru fumatori si nefumatori)

3. Vru, vagon restaurant cu bucatarie si sala de mese :

(exterior)

4. Arux, vagon bar cu compartiment de frizer / coafor si super-market :

(exterior)


(interioare Vru si Arux, se remarca detalierea deosebit de fina pentru scara N)

5. A4Dtux, vagon combinat salon clasa I cu 4 randuri de scaune, bagaje si generator de curent electric :


(exterior)


(interior)

Cele doua seturi LSModels de baza (Art.Nr. 70 021 si 70 022) permit realizarea unui tren complet de 8 vagoane, cu 3 A8u si 2 A8tu. In ceea-ce ma priveste, pentru l&8217;Arbalete acestea sunt suficiente (trenul TEE circula cu 7-10 vagoane pana la Basel SBB si 4, combinate cu vagoane DB pana la Zürich HB). Alte vagoane sunt disponibile separat, bineinteles toate cu numere diferite. Exista de asemenea seturi de vagoane Cisalpin (3 seturi de 3 vagoane, cu vagon bar de alt tip) si seturi reprezentand starea vagoanelor in anii 1983-88, cu garnituri negre la ferestre si cartuse Corail, precum si A8u si A8tu inscrise la SNCB si SBB. Se pot astfel realiza trenuri absolut autentice, pana la numarul de inmatriculare al vagoanelor ! :D

Calitatea exceptionala a vagoanelor precum si service-ul asigurat (de exemplu, la primele vagoane produse cuplele erau deficiente si boghiurile de la Arux si A4Dtux erau prea inalte cu 0,5mm ; acestea au fost fabricate din nou de Modern Gala si inlocuite gratuit pe cheltuiala LSModels) justifica pe deplin pretul relativ ridicat al acestora (45-55 Euro pe vagon).
 
Iata in final si un clasic TEE cu vagoane Mistral69, tras aici de o CC7100


(model Startrain) pana la achizitionarea unei CC72000 :



Ordinea garniturii este :
CC7100 - A8u - A8u - Vru - Arux - A8u - A8tu - A8tu - A4Dtux
(relativ atipica pentru TEE franceze, unde de regula vagonul restaurant/bar separa vagoanele salon de cele cu compartimente ; se remarca de asemenea proportia cam de 50/50 salon/compartimente existenta la SNCF inca din anii 1970) :D

Multe multumiri lui Florin (gam3) pentru asistenta in postarea fotografiilor, ca de obicei! ;)

Enjoy,
 
Salutare Horia, desi nu-s prea mare fan al epocilor moderne, trebuie sa recunosc ca acest tren din 1970 arata excelent, mai ales ca este tras de acea CC7100 care ramane printre favoritele mele! Iar modelul este cu adevarat o realizare remarcabila, care "umple" golul pe care-l gasesc cam mare printre modelele frantuzesti la N...
 
absolut de acord cu tine, Dorin...

de fapt, modelele franceze pe N nu sunt asa de rare, trebuiesc numai cautate cu atentie nu nu neaparat in cataloagele Fleischoco, Mätrix sau Harnold ;)

DEV avem, Inox avem (chiar daca vechi de la Arnold), Mistral69 avem de la LSModels, perfecte, Grand Comfort de la Trix, Corail de la Arnold si din 2009 si Piko, Y-uri de la Arttrain, 3 Pattes PLM de la anul de la LSModels... ce ne mai trebuie? :D
 
Pai, eu unul simt lipsa unei Bourbonnais, unei Crampton/Cail "Le Continent" sau un Buddicom St.Pierre, evidemment pe N! :D
 
Salut Horia ,
Aceste vagoane SNCF sunt superbe !!! Dar imi aduc aminte de cele Budd Streamliner :D (sorry ,nu am putut altfel ... :roll: )
 
hallo Rudi,

din cate imi amintesc, primele Inox (aka Mistral56) aveau pe ele o placuta cu inscrpitia "construction Franco-Belge...licence Budd USA"... desi in Franta se facusera rame Inox inca din anii 1930, cum e cea expusa acum in curtea muzeului din satu' meu!
 
Buna,

Ambele, atat A8tu cat si A8u sunt inmatriculate 61 87 18-89 8xx si 9xx.

Numerele de la 890 si ceva pana la 920 si ceva erau compartimentate, cele de la 920 si ceva in sus salon.

Denumirea UIC este corecta, pentru ca cele compartimentate aveau 8 compartimente iar cele salon 8 randuri de scaune.
 
La Trainfest a fost o machet㒠de TEE alcă’tuit㒠din 18-89 salon (cred c㒠şi Restaurant) iar la capă’t un vagon mai deosebit, înmatriculat ca 81-89. S㒠fie A4Dtux? Semă’na leit cu cel din schema asta care este, de fapt, multifuncţional:
-clasă’
-bagaje
-agregat (compartiment du moteur)
http://lorenzoweb.free.fr/Plans/Voitures%20DEV%20et%20TEE/TEE%20Grand%20Confort/TEE%20GC%20A4Dtux.JPG
 
Buna,

Restaurantele erau inmatriculate 61 87 88-89 06x-x (88 este in codul UIC numarul pentru restaurant).

Vagonul combinat coafor / supermarket / bar este logic inmatriculat 61 87 84-89 10x-x (84 este pentru UIC vagon cu dotari speciale)

Cel clasa / generator este 61 87 81-89 71x-x, deci afirmatia ta este corecta, este vorba de A4Dtux. De remarcat ca in familia Mistral 69 acesta este climatizat, la PBA el era inca un 51 87 ...
 
Inca ceva: schita ta arata efectiv un A4Dtux, insa nu Mistral 69 ci GC (Grand Comfort) adica generatia urmatoare de la inceputul anilor 1970 cu caroserie din tabla clasica, vopsita mai intai argintiu / portocaliu / rosu inchis, apoi cu gri in loc de portocaliu:
http://lestrainsjouef.free.fr/img/zoom/jf5342.jpg
 
Buna,

Aceste vagoane au, cumva, nişte "fraţi"? De ce zic asta? Pe site-ul http://traintamarre.tassignon.be apare machete ale unor vagoane TEE 18-89 cu numă’r de parc mic şi care, dac㒠e s㒠dau crezare seriei UIC, aparţin SBB-ului:
61 85 18-89 001-6
61 85 18-89 003-0
Nu am înţeles clar dac㒠termenii de "TEE" şi "Cisalpin" sunt sau nu sinonimi.

Alte vagoane, despre care se spune precizeaz㒠c㒠au intrat în componenţa TEE nu sunt date cu codul UIC, ci cu acea codificare german㒠care preciza caracteristicile vagonului. De exemplu:

Av4üm S㒠fie, cumva, un echivalent al 19-70-ului? M㒠refer la ă’sta: http://traintamarre.tassignon.be/inventaire_H0/Rivarossi4034.jpg

WR4üm. S㒠fie un echivalent al lui 88-70? http://traintamarre.tassignon.be/inventaire_H0/HR4034WR.jpg Nu se d㒠codificarea UIC

Un alt vagon care figureaz㒠pe site este 18-80. Codul literal seamă’n㒠cu cel UIC, dar apare u cu "umlaut": Apümh. A circulat în componenţa TEE aşa ceva?

http://traintamarre.tassignon.be/inventaire_H0/ROCO640033.jpg
 
Buna,

Linkurile tale nu se vad.

"Cisalpin / Cisalpino" era unul din numeroasele trenuri de rang TEE (Trans Europ Express) care circula intre Franta si Italia trecand prin Elvetia. "Cisalpin" / "Cisalpino" era TEE, insa nu orice TEE era "Cisalpin" / "Cisalpino".

Atat SBB/CFF cat si SNCB au avut in dotare vagoane Mistral 69, similare cu cele franceze.

Acum despre cele germane:

Av4üm sunt vagoanele cunoscute ulterior ca Av(ü)mh / Av(ü)mz 111, actualmente Avmz 109. Sunt vagoane compartimentate cu 9 compartimente si 54 de locuri, care au stat la baza fisei UIC 567-2 catre 1970 (UIC Z). Unele mai circula inca la DB AG ca Avmz 109 sau declasate ca Bwmz 111, unele au ajuns la ALEX, unele la BDZ in Bulgaria. S-au produs din 1962 si pana la jumatatea anilor 1970, seriile de pana in 1965-66 aveau acoperis cu capetele rotunde, dupa cu capete drepte. Erau apte initial la 160 (serii UIC dupa 1968 19-7x / 19-8x), ulterior la 200 (UIC 19-9x). Boghiurile folosite au fost MD 33 (cel de la CFR) si MD 361.

Ap4üm sunt vagoane identice ca gabarit, insa in configuratia salon, si au multe ferestre mici pe lateral. Primele au fost Ap4üm-62, din 1965 au si ele acoperisuri drepte, codul UIC initial era 18-7x / 18-8x ca Ap(ü)mh / Ap(ü)mz 121, cele ramase acum in exploatare (doar din cele mai recente cu capete drepte) sunt codate Apmz 125, 18-9x. Unul din ele a "murit" la Stuttgart anul trecut la deraierea in care a fost "forfecat" de un stalp de portal de catenara.

WR4üm pot fi multe. WR4üm-62 era "Bückelspeisewagen" cu 2 niveluri (ulterior WRümh 131), WR4ümg-65 erau vagoane lungi de 27500mm cunoscute ulterior ca WR(ü)mh 132. Cele de dupa 1969 cu pantograf, optic identice sunt WR(ü)mz 135, actualele 133 / 134 puternic modifcate in Italia catre anul 2000.

Ca informatie, la "ü" s-a renuntat in noiembrie 1976 si definea vagoane cu treceri (ߓbergänge) protejate prin burduf. A nu se confunda cu "u" care definea incepand cu noiembrie 1976 vagoanele cu bufet cu autoservire (exemplu: WRbumz 139, devenite mai tarziu WRmz 137 si actualmente WRmz 88-96 ale CFR).
 
Bună’.

Ziceai c㒠nu se vă’d linkurile, motiv pentru care postez astfel cu menţiunea c㒠pozele aparţin linkului site-ului traitamarre.tassignon.be.

Deci, Av4um (u cu umlaut)
Rivarossi4034.jpg


WR4um (u cu umlaut)

HR4034WR.jpg


Åži un vagon care nu sunt sigur dac㒠e machet㒠sau e o jucă’rie mai pretenţioasă’. Are extrem de multe geamuri:

ROCO640033.jpg
 
Voi încerca s㒠salvez pozele pe Flickr şi s㒠le postez de acolo. Dac㒠nu se vă’d, înseamn㒠c㒠site-ul are o protecţie care nu permite vizualizarea lor.
 
Deci:

Av4um (u cu umlaut)

http://www.flickr.com/photos/55225342@N03/9245315129/sizes/c/in/photostream/

Vagonul care nu sunt sigur dac㒠e machet㒠sau nu:

http://www.flickr.com/photos/55225342@N03/9248103232/

şi WR5um (u cu umlaut)

http://www.flickr.com/photos/55225342@N03/9245318629/

Eu utilizez ca browser Google Chrome iar linkurile mi se deschid. E posibil ca, din acest motiv, aslţii s㒠nu vad㒠imaginile postate de mine?