BR 39 Rivarossi

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

PDI

Well-Known Member
Trenulist
27 Februarie 2016
896
2
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
De curand pe piata modelelor din RO a aparut BR39 Rivarossi.



O locomotiva fara mari pretentii, dar la pretul modest la care se gaseste devina tentanta.
O singura problema: e in alternativ! :(



Locomotiva nu este insa proiectata ca locomotiva de curent alternativ, ci este o adaptare pentru AC a unei locomotive DC. Asta duce cu gandul la o usoara transformare.

Carcasa tenderului se scoate usor, fiind cu inclichetare ca la BR01.5 PIKO.



Pentru facilitarea lucrului, e bine sa detasam complet tenderul, dezlipind firele ce vin din locomotiva.



Locomotiva e echipata cu un cip Arnold, programabil in DC si AC. Las insa testarea functionarii lui pe mana "digitalistilor".



In afara de patina specifica, masina are rotile puse in scurt.
Pe tender prin circuitul imprimat...



...pe locomotiva prin sudarea firului pe ambele lamele colectoare...



...printr-o sudura demna de incepatorii de la casa de cultura, sectia maini (ne)indemanatice!

Pentru a vedea minunea, desfacem locomotiva desuruband cele doua suruburi din blocul motor si scotand agrafa din marchiza.



Pentru accesul la placa colectoarelor, desfacem surubul ce tine cilindrul de aer si cel din dreptul ambielajului. Dupa aia, cu referiri la calendarul ortodox si la neamurile constructorului Rivarossi, gasim un acces cat de cat utilizabil la spatele placii.

Separarea alimentarii pe tender se face usor, cu o freza intrerupand circuitul.



Pe locomotiva, dupa indepartarea super-sudurii originale, se va suda un fir separat pentru colectoarele stanga.



Evident, vom dezlipi in prealabil firul ce vine la contactul patinei



...patina pe care o demontam, desuruband surubul central si tragand cu bestialiate stiftul de contact, bine intepenit in sasiu.





Nu ramane decat sa sudam impreuna firul nou instalat cu cel ce aducea tensiunea de la patina.



Acum am putea sa remontam locomotiva, dar bestialitatea drugului de lest din cazan m-a facut sa mai aman un timp momentul.

Lestul, din aliaj de Pb are cam 280g, necesare pentru apasarea patinei pe ploturi.



In lipsa ei, acesta greutate devine o povara inutila pentru bietul motor.

Asa ca un sfert e suficient.




Acum putem s-o punem la loc! si sa luam o pauza :cafea:
 
Felicitari! :aplauze::aplauze::aplauze:
Simpatica aburoasa 39 merita aceste operatiuni de re-compatibilizare DC, fiindca este foarte spectaculoasa datorita distributiei "dublate" de pe partea stanga, care actioneaza cilindrul din interiorul sasiului.
Cu toate micile "pacate" referitoare la (ne)respectarea exacta a scarii 1:87, firma Fleischmann a reprodus corect aceste superbe mecanisme 8), asa ca sunt foarte curios despre cum anume s-a descurcat firma Rivarossi in acest sens :D
 
...ca la mai putin de juma' din pretul unui Flm. Destul de butucanoasa distributia, pe stanga manivela indreptata spre spate, numai buna sa te incante, Mircea!

PDI
 
E, dupa ce am facut-o praf, dupa ce ne-am baut cafeaua intrebandu-ne daca mai merita s-o remontam....

Pentru cei ce doresc utilizarea in digital:

Dupa separarea culegerii tensiunii pe rotile locomotivei, la tender se va suda un fir pe colectorul stanga care va fi sudat pe placuta fixata pe lest, (la firul negru de la decodor) impreuna cu firul ce vine de la locomotiva tot de pe stanga. (Corect era sa pun un fir negru, da' n-am avut asa subtire... :( )



In imaginea in care sfatuiam sa se decupleze si electric tenderul, ati observat ca unul din fire l-am marcat cu un autocolant alb. Am facut-o pentru a deosebi cele doua fire ce ies pe dreapta de sub marchiza. Unul vine de la colectoare, celalalt de la becul din fata.

Se va suda deci firul de la bec cu firul alb al decodorului (pe placuta lestului).

Firul rosu se sudeaza cu cel ramas in dreapta marchizei (decodorul avand deja facuta conexiunea pe placa de baza a tenderului).

Daca schimbati decodorul, respectati culorile decodorului original (sau aruncati un ochi la NEM)
http://www.miba.de/morop/nem652-d.pdf

Tenderul montat inainte de reconectarea locomotivei:



Sincer, nefiind un utilizator de digital, nu am testat functionarea in DCC. Dupa testarea la PIKO-izi urmeaza sa va tin la curent (continuu, ca d'asta ne chinuiram :D )

Asa ca am facut si o a doua locomotiva in analalog 100%.
Aici lucrurile sunt simple, netrebuind decat intregite conexiunile colectoare, motor, lumini.


PDI
 
daca nu ma insel, aparuse prin '78 cu motor in cabina si prin 1995-96 a capatat in fine cabina cu amenajare si tender motoirizat!
 
si cand te gandesti ca sunt aceleasi matrite folosite inainte de a fi cumparata de Hornby

???

Sincer, nu prea imi pare:

http://www.fleischmann.de/images/products/big/4137.jpg



..parca nu se prea pupa, orientandu-ma dupa ceea ce e in basorelief, ca aplicatiile s-ar putea schimba.


PDI
 
Aaaaa! Sorrrry!
Asta da, si nu e numai cazul Rivarossi. Ce, parca BR58 ROCO a suferit vre-o modificare? Si cate exemple se mai pot da...

Prezentarea din MIBA a lui BR39 Rivarossi de acum... 10 ani si mai bine (1/1998)

http://www.miba.de/testen/riv39.htm


PDI
 
insa....ignorand basoreliefurile de pe cazan (care cred ca se pot remedia destul de bine cu sarma de alama de 0,3 sau 0,4 in functie de nevoie) si alte neajunsuri...daca zici ca pretul este mai putin decat un Flm...deci undeva in jurul a 100 euro,isi merita banii,(numai motorul face aproape 50 euro) mai
ales ca vine cu decodor care functioneaza si in DCC ,iar modificarile nu sunt dificile.
 
Aceeiasi operatiune s-a desfasurat ieri in atelierul lui Kenobi

PDI, rotile nu sunt in scurt, ci periile colectoare.Conceptie aiurea, deoarece puteau opta pt punerea in comun la capatul firelor.Aici e hiba si sursa nervilor.La cablajul din tender interventia e mult mai simpla, pe cand accesul la placa izolata a periilor de sub cazan e organizat pe criteriul varza. operatia reuseste, si astfel inca o riva la pret bun poate ajunge in colectia oricui. Bafta!
 
Am facut si eu o operatie de acest fel, doresc sa subliniez ca decodorul este in format MM ( Maerklin Motorola ) si se poate folosi doar in sistemele Marklin ( pentru cine are ) si in analog AC.

Mai ramane si problema cu rotile: lovesc in traverse :(
 
Probabil ca pe sine cu inaltimea de 2,1 mm.La mine, pe modeste sine Piko nu am sesizat. Dar Dan ne poate edifica.
:mrgreen:
 
Da, asa e! Rotile au profilul specific Maerklin, cu buza bandajului de 1,5mm si pot lovi in traverse pe sine de 2,1mm.

@obiwan

M-am exprimat eu gresit, asa ca fac corectia de rigoare "rotile sunt PUSE in scurt". Solutia sugerata de tine ar fi fost ideala pt. scurtcircuitarea lor, da' cred ca le-a fost frica sa nu se incurce in sarme, mai ales ca pe locomotiva toti conductorii sunt negri. vad ca n'ai iertat nici un surub. :D

Si eu studiez acum 'resarmizarea" pentru ca daca imitatiile de tevi se continua pe cazan si nu se mai opresc in basorelief, cu totul altfel va arata modelul. Si se pot face usor, cu suporti cu tot, fitutz, elegant; nici nu e nevoie sa se indeparteze basorelieful, noile tevi amplasate deasupra mascandu-l.

Oricum, si aici m-au furat:



BR22 TT, facut....acu' vreo 25 de ani! :confused: ...neterminat, evident, la pensie ce mai fac! :D

PDI
 
Salut,

in acest weekend am bagat si eu "cutitul" intr-o aburoasa br 39 Rivarossi.

Daca interventiile la partea electrica au mers relativ repede, in special demontarea, la montare au inceput problemele. In fine, important e sa ajungi la capat si sa nu iti ramana piese. :D

Acum ce probleme am constatat eu. Distanta dintre roti pe toate osiile nu este suficient de mare, astfel la incrucisarile in X si DKW-urile Piko apar mari probleme, la fiecare osie una din buzele bandajelor loveste in contrasine. Aceste probleme nu apar la trecerea pe macaz :confused:

Am constatat ca singura solutie este sa desfac tot ambielajul si sa scot osiile afara pentru a marii distanta intre roti. Nu am gasit alte metoda de a misca rotiile pe osii, ele fiind foarte bine intepenite, si am zis ca daca tot am problema asta, odata cu desfacutul osiilor pot sa si reduc buza bandajului prin strunjire. Zis si facut, poze cu detalii ale acestor operatii voi pune curand.

Totusi am unele probleme.

Decodorul functioneaza cu succes in digital, probleme insa cu farurile. Indiferent daca functia farurilor este activata sau nu, acestea se aprind pe rand, putin, imediat dupa pornire, apoi pauza - se sting. In rest locomotiva ruleaza silentios si placut, porniri lente, opriri lente.
Are cineva idee de unde poate aparea aceasta problema cu farurile si cum se poate remedia?

Si inca ceva, @PDI nu am inteles exact, ai rulat locomotiva in analog cu decodorul montat? In poze asa mi se pare.
 
Salut,

revin cu un mic articol legat de modificarea locomotivei br39-Rivarossi.

Cum am spus si mai sus, locomotiva a suferit modificari complete, toate rotile au fost scoase si strunjite. Rezultatul o sa il vedeti la urma.

Cateva poze din timpul lucrarilor,
intreg ambielajul a fost desfacut:



Supa cum amz si si mai sus, toate osiile au o problema la trecerea pe X si DKW piko, ciudat, nu si pe macaz. Se observa cum buza bandajului loveste contrasina la incucisarea "x":



Nu am avut de ales, decat sa scot toate osiile pentru a mari distanta dintre roti, iar "cu drumul" asta le-am si strunjit. Le-am prins in freza si le-am strunjit utilizand o pila f fina.




Diferentele dintre banadajul original si cel strunjit:



Nici o problema acum pe "x":



Incepem lungul montaj al pieselor:



Oare cum vin bielele astea :D



Dupa montajul complet al osiilor si al bielelor, probleme.... Locomotiva shioapata la rulaj. Dureri de cap..., scoatem osii (cele de pe capete ca e mai simplu), punem la loc, scoatem iarasi, punem la loc... nu gasim problema. Banuiam ca la una din osii rotile nu sunt puse corect "la 90 grade", cu tot ambilajul montat era dificil de dedus care e osia cu probleme, atunci am luat decizia de a desface complet, din nou, tot ambilajul.



Nu am facut poze la ce a urmat, practic am luat o osie pe care am considerat-o referinta, si am comparat-o cu toate celelalte rand pe rand, evident ca am descoperit ca 1 osie nu era intocmai aliniata cu "etalonul", diferenta de 1 mm se pare ca a contat cu toate ca ambilajul ofera destula libertate de miscare fiecarei osii.
Fericit ca am rezolvat problema, montajul bielelor a mers mult mai repede, mai ales ca era a nu stiu cata oare.

Rezultatul :



Locomotiva ruleaza foarte silentios, iar dupa strunjire merge fara probleme chiar si pe sine tillig elite cu profil de 2.07 mm.

Personal consider ca a meritat efortul.