E93 PIKO - prezentare si tunning

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

mity

Well-Known Member
Trenulist
22 Februarie 2016
1.051
3
Braila
www.trenuletze.ro
WEBSITE
http://www.trenuletze.ro
YAHOO
dumitrucoman
LOCATION
Braila
Voi descrie in acest articol o locomotiva draga mie, si bine realizata, chiar daca este PIKO. :)
Aceasta locomotiva am achiztionat-o de la magazinul SILDOROM din 2003.
De dragul vremurilor din copilarie (ani 1984, cand aveam 10 ani) in care jinduiam la locomotive complexe prezentate in pliantele colorate ale seturilor Hobby de start, am achizitionat cu ochi inchisi aceasta locomotiva PIKO.
Nici acuma nu pot spune ca sunt dezamagit de aceasta locomotiva.
Sa o prezentam in poze.:


 
pai ar trebui sa traga tot ce este marfa,ca in realitate...iar ca locomotiva de marfa
ar trebui prafuita un pic,innegrite grilele de aerisire,pantografele,acoperisul.... :wink:
 
Cam asa arata modelul in cauza. :)
Eu am venit cu ceva modificari asupra acestei locomotive si anume:
- instalarea unui decodor DCC;
- modificarea luminilor centrale din galben in alb, ulterior o sa domolesc albul xenon in ceava mai spre galbui;
- modoficarea modului de alimenatre a alimentari ledurilor
din paralel in serial, deoarece nu voi folosi locomotiva decat in digital.

Am inceput prin a demonta locomotiva.
Primele piese care se demonteaza sunt carcasele din capetele locomotivei.







 
Dupa inlaturarea capacelor de pe capete se scoate destul de usor carcasa centrala printr-o usoara arcuire, subliniez usoara. :)
Pentru montarea decodorului am avut avantajul unui loc liber in mijlocul cablajului central al locomotivei. Dupa cum se vede si din poza urmatoare in acel spatiu am montat decodorul LENZ.



 
La conectare am folosit fire puse de mine in functie de curentii necesari. Firele cu care era dotat decodorul pareau fragile si erau toate la fel de subtiri.

Urmatoarea operatie care este necesara pentru montarea unui decodor este eliminarea filtrului cu bobina si condensator de pe alimentarea motorului. La vremea aceea (2003) asa citeam in instructiuni, dar experienta mi-a aratat ca e mai bine sa ramana. :) Tot in 2003 , citeam ca bobinele de pe alimentarea motorului ar putea afecta puntea de tranzistori MOSFET din decodor care comanda motorul. Experiante a invalidat acest lucru. :) Desi, daca se monteaza decodorul direct in mufa standard cu care este echipata locomotiva acest filtru ar fi ramas in circuit.

Acestea arata asa:

 
Diodele care se vad in poza anterioara nu isi mai au rostul in modul de lucru cu decodor, deoarece ledurile sunt comandate de decodor doar intr-un singur sens. Nu exista riscul polarizari inverse a diodelor LED.
In final cablajul principal cu decodorul in mijloc arata in felul urmator:

 
Din traseele cablajului mare am folosit doar traseele care fac contact cu alimentarea rotilor. Demontand filtrul LC pentru motor si diodele de sens pentru lumini, cablajul mare al locomotivei a devenit un pic inutil.
Totusi am lasat cablajul la locul lui pentru ca el preseaza cpacul superior de fixare al motorului. Din acest motiv cablajul este prins in 4 suruburi.
Demontand locomotiva am ajuns la cablajele de lumini care sunt identice pentru fiecare capat.







 
Motivele pentru care am facut modificarile sunt:
- optimizarea consumului prin inserierea ledurior, deoarece in DCC tensiunea de comanda este intre 14-16V si este constanta in timp. Producatorul a pus toate cele 5 leduri de pe fiecare placuta in paralel pentru a obtine o intensitate luminoasa acceptabila si la tensiuni mici de comanda in curent continuu;
- pentru mersul inainte intensitatea luminilor galbene este foarte slaba;
- schimbarea ledurilor galbene cu unele care emit lumina alba pentru faptul ca in realitate lumina farurilor este alb-galbuie.

Iata cateva poze cu situatiile prezentate mai sus.
Lumini stinse: