Tramvaie urbane pe scara N

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

Horia_Radulescu

Consilier tehnic
Super Moderator
Trenulist
14 Februarie 2008
7.003
2.551
Mulhouse, Alsacia
LOCATION
Mulhouse, Alsacia
Multi modelisti practicand scara N (1/160) isi mai amintesc pesemne inca de modelele de "Halbzug" OEG Brawa sau de ET2 Arnold cu remorca, amandoua tramvaie interurbane tipice din anii 1920-30 care erau singurele modele de tramvaie, cam mari si cam greoaie, care circulau pe dioramele de acum 15-20 de ani cu aceasta tema. Din fericire situatia s-a schimbat intre timp si mai multi producatori &8211; unii noi, altii deja consacrati, s-au aplecat asupra acestei teme.

Voi prezenta pe scurt cateva modele actuale, care in ciuda dimensiunilor lor reduse dau dovada de un realism impresionant si au proportii corecte.

Iata mai intai un KSW typ "Aufbautyp" realizat pe sasiuri mai vechi in anii 1950 si care s-a aflat in dotarea celor mai multe companii de transport orasenesc din Germania si Austria pana dupa 1970 :


Este vorba de un model Kato (Japonia) realizat pentru Lemke si datand din 1998-99. Versiunea prezentata aici, in culorile standard de dupa 1938 a fost ameliorata de autor prin vopsirea interiorului, murdarire si echiparea cu pasageri cu 10 ani in urma.

Urmeaza unul din cele mai faimoase tramvaie europene, si anume Gt 6/6 (Gelenktriebwagen, vagon automotor articulat cu transmisie pe 6 osii din 6) realizat de Duewag in anii 1958-70 :



Cele doua variante prezentate apartin companiei de transport din Bochum, BOGESTRA si sunt amandoua vagoane reversibile, echipate cu 2 posturi de conducere si cu usi pe ambele parti. Modelul provine de la Arnold (constructie 1999-2001) si este echipat cu motor cu volanta, avand in ciuda dimensiunilor sale reduse calitati dinamice excelente.

De remarcat ca multe Gt 6/6 de diferite origini (Germania, Elvetia) au ajuns si in Romania ca importuri second-hand dupa 1989. Faimosul tip vienez E1 se bazeaza de asemenea pe Gt 6/6 Duewag.

Ultimul model prezentat reprezinta un salt tehnologic de cateva zeci de ani si ne transpune la sfarsitul anilor 1990. Este vorba de un Combino de la Siemens, aici in versiunea de 5 unitati de la EVAG (Erfurt) :



Combino este un tramvai modular cu planseu jos 100%, care in ciuda unor probleme recurente structurale si de fiabilitate este cel mai raspandit tramvai modern din lume, de la Nagasaki pana la Buenos Aires. Modelul la 1/160 este realizat de Leopold Halling din Viena pentru Hoedl (Germering) si este disponibil in mai multe variante (Hiroshima, Erfurt si Ulm cu 5 unitati, Nagasaki, Erfurt si din toamna Nordhausen cu 3 unitati). O varianta Freiburger VAG sau Basel (7 unitati) sau chiar Budapesta (9 unitati, 49m lungime !) se poate realiza usor pe baza platformei modulare de la Halling.

Toate tramvaiele prezentate aici au calitati de rulare excelente si vor fi intr-un viitor apropiat digitalizate.