Locomotivele NOHAB

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

hgdan

Well-Known Member
Trenulist
14 Martie 2008
929
0
Cluj Napoca
www.hgd.ro
WEBSITE
http://www.hgd.ro
LOCATION
Cluj Napoca
Dintre toti producatorii de locomotive NOHAB (Nydqvist Och Holm AB) din Suedia a fost singurul care a produs locomotive dupa licenta americana EMD ( o companie a grupului american GM ). Designul , unic in Europa a adus o reputatie de invidiat firmei suedeze.

Aceste locomotive se bazau pe motorul Diesel GM in 2 timpi de 1500 CP , preluat de pe locomotiva americana FT si tractiune electrica.Pentru Europa NOHAB a modificat modelul american , adaugand inca un post de conducere si modificand dimensiunile conform standardului UIC.

Primele comenzi au venit din partea DSB ( caile ferate daneze ) pentru care a livrat prima serie de 4 buc din tipul My , cu putera de 1700 CP. Acestea aveau formula osiilor A1A A1A , 2 boghiuri la care axa centrala nu era antrenata , locomotivele avand doar 4 motoare electrice. Locomotivele aveau 102t si atingeau vit. max. de 133 km/h. Dupa testarea acestor 4 buc s-au mai comandat inca 55 exemplare , marea majoritate cu motoare de 1900 CP. Acestora s-au alaturat si 45 exemplare din tipul Mx , destinate liniilor secundare , cu puterea de 1450 CP si sarcina de doar 15t / osie.

Succesul lor nu s-a limitat doar la Danemarca , si in Norvegia au fost vandute 22 buc , sub denumirea de Di3 , majoritatea acestora a fost Co Co , cu vit. maxima de 105 km/h . Din acellasi model s-au vandut si in Belgia 9 buc , dar cu vit. de 120 km /h . In urma succesului din Belgia , firma AFB a cumparat licenta pentru fabricatia acestor locomotive in aceasta tara, dintre cele fabricate in Belgia 4 buc. au ajuns si in Luxemburg.

Ungaria , desi facea parte din blocul socialist a reusit sa cumpere 20 buc. din acest tip , denumite M61

Cu inceputul noului mileniu a inceput retragera din circulatie a acestor locomotive si s-a trecut la casarea acestora sau vanzarea catre companii private

Cateva poze cu un model Roco DSB My:



Cate ceva despre modelul Roco :

Barele de sustinere sunt metalice si atasate separat .Motorul este cu 5 poli si 2 volante , lumini alb / rosu realizate cu beculete , interfata NEM 652 , are loc pentru montare difuzor.
 
In afara de tipul poreclit " nas rotund " , prezentat mai sus NOHAB a fabricat pentru DSB si tipul Mz , mai putin cunoscut , dar mult mai puternic. Din acest tip au fost fabricate 61 buc , in 4 serii , incepand cu anul 1967. Seria I si II aveau un motor GM de 16 cilindri si 3350 CP , seria III si IV aveau motor GM de 20 cilindri si 3950 CP , viteze maxime de 143 , respectiv 160 km / h.

Desi intrate mult mai tarziu in exploatare decat tipul My , aceste locomotive au fost retrase din circulatie incepand cu anul 2001 , majoritatea au fost vandute unor diversi operatori privati din Scandinavia.

Modelul Roco

Asa cum am fost deja obisnuiti , barele de sustinere sunt metalice si atasate separat. Motorul este cu 5 poli si 2 volante ,tractiune pe 6 axe , lumini alb /rosu cu beculete , interfata NEM 652 , loc pentru difuzor.



 
Ca o mica adaugire: NoHAB a contribuit la realizarea primelor 10 locomotive 060 EA 001-060 EA010 si 060 EB 001 pentru CFR, ca partener a consortului ASEA Sweedlok AB.