Daca apar probleme de vizualizare a forumului, un simplu clear la cache-ul browserului rezolva problema.

Chestionar - valoare de colectie versus functionalitate

Locomotive / vagoane, in imagini, impresii.

Ce considerati mai important la un model mini-feroviar?

1) valoarea de colectie
14
37%
2) functionalitatea
24
63%
 
Voturi totale: 38
crgtmp

Mesaj de crgtmp » Vin Mar 07, 2008 10:21 am

Cu toate ca este un pic neclara definitia celor 2 termeni, votez pentru valoarea de colectie. Voi lua ca exemplificare locomotivele:
a) Orice locomotiva este functionala (cel putin atunci cand este noua), adica motorul merge, luminile - daca le are - se aprind, cuplele functioneaza, s.a.m.d. Ca sa ramana functionala depinde doar de utilizator (sa fie intretinuta la timp, sa nu fie exploatata intensiv, sa nu fie abuzata din punct de vedere mecanic, etc). Deci functionalitatea este un lucru pe care-l poti asigura si-l poti face din punct de vedere tehnic (chiar daca iti ia 1 saptamana sa montezi niste lumini, de exemplu :) , totusi se poate face);
b) Este important ca o locomotiva sa aiba detaliere buna si o reproducere cat mai fidela a modelului original (conducte, carbuni in tender, etc - lipsa acestora nu poate fi suplinita ulterior - de exemplu, chiar daca se incearca o revopsire, totusi nu este aceeasi calitate ca si cand ar fi fost executata in fabrica);
c) Materialele folosite trebuie sa fie de calitate (cu ambielaj metalic, nu din plastic - in cazul locomotivelor cu aburi, fara jocuri si goluri intre diverse elemente de imbinare, sa nu cedeze balustradele dupa cateva atingeri, s.a.m.d. - de exemplu, nu este placut sa tot stai sa lipesti conducte rupte, sa stii ca ai un model plin de lipituri, iar cand va fi sa o vinzi ii spui cumparatorului: "stii, e un pic lipita aici, si aici, si aici, ..." :grin: ).
Avatar utilizator
tyco
Mesaje: 779
Membru din: Dum Iul 24, 2016 8:06 pm
Localitate: Arad
Contact:

Mesaj de tyco » Dum Mar 09, 2008 12:35 pm

Haideti ca ma bag si eu.
Cum vad eu lucrurile? Totul depinde de cum privesti lucrurile. Eu am in sange colectionatul si va pot spune ca a avea o piesa unica, rara si veche depaseste cu mult sentimentul de a o vedea pe sine ruland cu faruri bicolore si mai stiu eu cu ce. In schimb daca nu este foarte rara, se gaseste peste tot nu am nimic impotriva modificarilor. Ca sa exemplific cea ce vreau sa spun dau urmatoarea situatie:
Se presupune ca dau acuma peste o aburoasa (sa ii zicem BR x). Ea este de fabricatie veche, nu foarte detaliata, fara faruri, etc. Ma apuc acum si o modific, pentru ca nu am o colectie foarte mare si cred ca ar fi frumos sa ruleze si aceasta locomotive pe sine. Ii fac inscriptionari pun faruri si tot felu de alte modificari. Peste ani, am destui bani sa imi cumpar un model bine realizat al acelelasi locomotive BR x. In acel moment incepe sa imi para rau ca am modificat vechea locomotiva, pentru ca putini ar fi avut acel model acum.
Ca sa nu palavragesc prea mult, mircea, faza cu valoare de colectie/functionalitate, depinde de caracterul omului. Tu esti modelist, normal ca nu ai intelege treaba cu valoarea de colectie. Insa gandeste-te ca la fel cum tu nu ii intelegi pe colectionari, la fel altii nu ne inteleg pe noi toti, si considera machetele niste "jucarii".
In concluzie, parerea mea este ca ar trebui imbinata valoarea de colectie cu functionalitatea. Daca dai peste un model vechi si slab detaliat, inainte de a te apuca sa il modifici, cauta putin pe net, poate detii o piesa de colectie foarte rara, caz in care, daca ai si spirit de colectionar, iti va aduce mai multe satisfactii in stare originala, decat modificata. Repet trebuie sa ai un mic spirit de colectionar pentru a intelege valoarea de colectie a unei piese (eu stiu sigur ca il am).

Toate cele bune

PS: Nu am votat nimic pentru ca sunt si pentru valoare de colectie (la modelele valoroase) dar si pentru functionalitate(la celelate)
[Link Removed for Guests]
[Link Removed for Guests]
LDH
Mesaje: 6938
Membru din: Sâm Sep 03, 2016 8:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: Chestionar - valoare de colectie versus functionalitate

Mesaj de LDH » Mie Apr 02, 2008 11:43 am

Mauritiu scrie: Ce doresc sa fiu?
Da, si je zice ca asta este intrebarea cu toate ca nici asa nu acopera tot decat daca facem referire stricta la modele.

Cunosc colectionari axati, in principal, pe o anumita epoca, ce au modele si din alte epoci, si isi fac macheta.
Toate cele bune,
LDH
[Link Removed for Guests]
LDH
Mesaje: 6938
Membru din: Sâm Sep 03, 2016 8:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de LDH » Mie Apr 02, 2008 12:41 pm

Hai ca incepem sa ne apropiem de intrebarea corecta.

Asta este bine
Toate cele bune,
LDH
[Link Removed for Guests]
Avatar utilizator
Horia_Radulescu
Mesaje: 5314
Membru din: Joi Feb 14, 2008 12:00 am
Localitate: Mulhouse, Alsacia
Contact:

Mesaj de Horia_Radulescu » Mie Apr 02, 2008 12:44 pm

iata inca un exemplu concret: acel mic vagon cisterna pe 2 osii inmatriculat la DRG si apartinand de Creditul Minier SA, Ploesti, realizat de Tillig in H0 si Arnold la N cu inmatricularea (falsa) CREDI UL MINIER...

de ce? pe "T" trecea banda de nituri si s-a interpretat gresit... :D

acum ce facem? le lasam asa sau modificam?
toate cele bune,
HR
Avatar utilizator
SantaFeFan
Mesaje: 1418
Membru din: Mie Feb 27, 2008 12:00 am
Localitate: Germania
Contact:

Mesaj de SantaFeFan » Mie Apr 02, 2008 12:48 pm

Lasa asa Horia... :roll:
Rudi, I am a Santa Fe Fan
stageexp
Mesaje: 1260
Membru din: Lun Ian 14, 2008 12:00 am
Localitate: Timisoara
Contact:

Mesaj de stageexp » Mie Apr 02, 2008 2:43 pm

cred ca valoarea de colectie este importanta as zice in mod prioritar
dar lucrurile zic io ca sunt un pic mai complexe
din start, se poate lucra cu doua tipuri de modele: statice (care nu prea prezinta importanta cel putin din punctul meu de vedere pentru domeniul strict feroviar) si motorizate sau functionale
deci orice tip de model este functional, acuma ramanand a stabili un alt parametru: "cat" de functional este :grin:
dar aici cred ca se intra deja in domeniul numit calitate, parametrul calitate care se imbina cu parametrul fiabilitate fiind o masura a pretului unui model, astfel cu cat acesta este mai scump cu atat si durata sa de functionare in parametrii initiali va fi mai mare, nu apar jocuri, uzuri, iesire din functiune prematura si altele
privind dintr-un alt unghi de vedere, se poate analiza problema si subiectiv: oricand as prefera un model romanesc, inmatriculat cfr, fata de un model poate chiar mai performant, considerat intr-o clasa superioara, care sa apartina unui alt operator si aici isi spune clar cuvantul valoarea de colectie
deci practic se face un compromis de catre orice modelist, pentru ca si in alte domenii, unde se asambleaza de la zero sau din kituri de plastic o macheta, exista anumite preferinte: se pleaca de la o calitate cat mai buna (functionalitate) catre zona dorita din spectrul foarte larg de posibilitati de exprimare (colectie)
Avatar utilizator
Horia_Radulescu
Mesaje: 5314
Membru din: Joi Feb 14, 2008 12:00 am
Localitate: Mulhouse, Alsacia
Contact:

Mesaj de Horia_Radulescu » Mie Apr 02, 2008 4:13 pm

pe de alta parte, daca stau si ma gandesc, cum sunt perfectionist si supradetaliez cam tot (piese metalice, roti RP25, etc) nu cred ca sunt mai mult de 20% din peste 550 de modele din colectie care sa nu fi fost imbunatatite... chiar daca imbunatatirea este pur optica si se limiteaza la trei garnituri de cauciuc si un maner de alama...

insa asta o spune un om care face conversii dupa cum ii vine cheful si care baga cu mare placere scalpelul intr-o locomotiva de 300 de euro daca stie ca o poate imbunatati tehnic sau optic... versiuni CFR y compris :D
toate cele bune,
HR
Scrie răspuns

Înapoi la “Prezentari si discutii despre modele”