Conversie 2mm FineScale - Hunslet Austerity 0-6-0ST

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

felippe

Mecanic de locomotiva
21 Ianuarie 2006
1.554
89
-
Cu toate ca in titlu am folosit termenul de "conversie", este mai mult o constructie de la zero a sasiului acestei mici locomotive de manevra foarte raspandita pe caile ferate britanice incepand din timpul celui de-al doilea Razboi Mondial si pana tarziu in anii 1970, un mic numar de locomotive continuand sa fie folosite chiar la inceputul anilor 1980.

Pentru ca este o locomotiva de manevra atat de populara am decis sa folosesc si eu un model pe diorama mea.

Am achizitionat acum ceva vreme de pe eBay doar corpul locomotivei, fara sasiu; este o veche productie Graham Farish (de pe vremea cand fabrica era la Poole in Dorset si nu in China).

Corpul este confectionat din metal, cu cateva elemente din plastic.



Am cumparat de la magazinul asociatiei toate cele necesare construirii sasiului: kitul din Nickel-Silver, bucse, roti, roti dintate, motor, melc si alte accesorii necesare si am pornit la construirea sasiului.

Primele etape: separarea jig-ului si a celor doua cadre (stang si drept) ale sasiului din fret-ul kitului.

A urmat construirea jig-ului si cositorirea bucselor / lagarelor pentru roti si transmisie:



Si apoi fixarea cadrelor in jig-ul ce va permite asamblarea cu precizie a sasiului; utile si cele trei axe de otel care au exact diametrul bucselor acestea permitand alinierea perfecta a cadrelor.

 
Am instalat si ansamblul melc-roata dintata:

A trebuit sa ajung de la asta:



la asta:

 
Excelent, Vali! In felul acesta treci usurel, usurel, de la faza colectionar de modele industriale, la faza de modelist-constructor! Felicitari!

Ce ma uimeste putin este faptul ca modelul pare sa fie cu trei axe rigide, in conditiile in care tot de la ei, din UK, vine teoria si practica sasiurilor compensate. Probabil insa ca tehnica realizarii sinelor in standard 2mm duce la o cale de rulare de un nivel calitativ care permite evolutia fara probleme a unui model in trei axe in sasiu rigid!
 
Vali vei avea tractiune de la motor catre osia centrala realizata prin ansamblul melc-roata dintata iar la osiile 1 si 3 cuplajul se va face prin biele ?
 
victorian a spus:
[...]
Ce ma uimeste putin este faptul ca modelul pare sa fie cu trei axe rigide, in conditiile in care tot de la ei, din UK, vine teoria si practica sasiurilor compensate. Probabil insa ca tehnica realizarii sinelor in standard 2mm duce la o cale de rulare de un nivel calitativ care permite evolutia fara probleme a unui model in trei axe in sasiu rigid!

Sasiuri compensate la 2mm se intalnesc foarte rar. Exista doar un singur producator de kituri care foloseste compensarea.
sogard_2003 a spus:
Vali vei avea tractiune de la motor catre osia centrala realizata prin ansamblul melc-roata dintata iar la osiile 1 si 3 cuplajul se va face prin biele ?

Transmisia se va face catre ultima osie si apoi prin biela la primele doua.
 
O veste interesanta Vali. Ce diametru au axele rotilor ? Ce diametru au rotile ? Ce distanta este intre cele trei axe ale rotilor ?
 
Diametrul axelor: 1,5 mm
Diametrul rotilor: 8,5 mm
Distanta dintre prima si a doua axa: 12 mm
Distanta dintre a doua si a treia axa: 10 mm
 
Incet, incet, avansez.

Parte din transmisie:



Axa de otel cu diametrul de 1,5 mm (3-110) nu trece prin bucsa (3-101) dintr-o parte in alta; sunt, in fapt, doua axe scurte, de vreo 2 - 3 mm fiecare si care nu se ating in interiorul bucsei pentru a nu produce un scurt-circuit. Nu uitati ca cele doua cadre ale sasiului (stang si drept) sunt izolate d.p.d.v. electric.
 
Si transmisia completa, doar motorul lipseste, asamblata in sasiu:



Din pacate, nu pot comanda restul rotilor, acestea fiind, in continuare, out-of-stock.

Motorul, avand axul de doar 1 mm, se va cupla la axul melcului prin intermediul unei bucse adaptoare (pe care inca nu am comandat-o).
 
Take TWO :lol:

Nu foarte multumit de cum mi-a iesit sasiul la prima incercare, am mai cumparat un kit.

Cele doua cadre asamblate impreuna, folosind PCB cu latimea de 7 mm si cu bucsele din Fosfor-Bronz fixate:



Detaliu al cutiei cu nisip: imediat ce a fost decupata din kit si gata de a fi fixata (cositorita) pe sasiu:



Un alt detaliu cu o biela de cuplare: ca si mai sus, imediat dupa ce ansamblul a fost decupat din cadrul principal si, alaturi, biela "formata", gata de a fi cositorita si apoi separata de cadru si aplicata la roti:



Trei unghiuri diferite ale sasiului in stadiul actual:

 
Ca idee, se pot face biele asa la 1:87 cu bani putini? Caut de un an o oferta buna de biele pentru BR 86 :( Daca comanda se face pe baza de proiect (desen), as putea sa il furnizez eu...
 
In magazinul asociatiei exista kit-uri care contin numai biele, cate 4 sau 7 seturi de biele in fiecare fret acestea fiind confectionate din alama, nickel-silver sau chiar otel. Un kit costa £2.50

Bineinteles ca exista si la alte scari astfel de kit-uri; de ex. la 4mm:1ft le poti vedea aici.

Sunt insa sigur ca daca ai fisierul cu desenele bielelor dorite de tine poti apela la un atelier care sa faca fotodecupajul desi in cazul acesta costurile vor fi cu mult mai mari.
 
Da, problema e ca fisierul e jpg, ca desenul s-a facut pe hartie :( ; l-as fi facut in AutoCAD daca aveam, dar torrentele de pe net nu ma ajuta :(
 
Progres lent... Am fixat motorul de sasiu, alegand cea mai simpla solutie cu putinta; doi conductori de cupru cu diametrul suficient ca sa tina motorul in pozitie.



Si, spre surprinderea mea, merge binisor pe sine; cred ca trebuie sa mai ajustez putin bielele.
 
Salut , e bine ca progresezi asta e important. Mie unul mi se pare ca nu e cea mai buna alegere sa te folosesti de contactele motorului pentru a il tine pe pozitie. Cred ca pe viitor ai sanse sa apara probleme la acestea. Sa nu se largeasca lacasul in care sunt montate.
 
Avand in vedere ca transmisia se face numai prin biele, cred ca este chiar un inceput FOARTE promitator. La scara asta, orice neregularitate s-ar putea traduce prin probleme mari de tot. Daca merge binisor, esti boier. La N eu n-am intalnit inca locomotiva care sa aiba transmisia numai prin biele, de obicei au si un angrenaj intern, iar bielele sunt numai de decor. Desigur, vorbim de modele comerciale gandite sa poata fi asamblate de tata Leana la Arad, de Pu Yi sau alti "puii mei" din Shanghai, care stiu numai de "carucior" "rotite"si alte denumiri din astea pur tehnice.

@Sogard, observatia ta este buna, dar de fapt am senzatia ca motorul nu e tinut numai in contacte, axul este sustinut si de un lagar in partea din fata.

Oricum, Vali, probabil ca ai putea sa faci o mica "pernuta" din plastic care sa intre la fix sub motor si sa se incastreze intre cele doua lamele ale sasiului, astfel incat sa nu ai tensiune mecanica in contactele motorului.

Ce-mi poti spune despre motor? Dimensiuni, producator, tensiune de alimentare?
 
sogard_2003 a spus:
Salut , e bine ca progresezi asta e important. Mie unul mi se pare ca nu e cea mai buna alegere sa te folosesti de contactele motorului pentru a il tine pe pozitie. Cred ca pe viitor ai sanse sa apara probleme la acestea. Sa nu se largeasca lacasul in care sunt montate.

Conductorii de cupru sunt cositoriti de sasiu si de clemele de contact ale motorului; sunt slabe sanse sa se defecteze ceva aici, mai ales ca solutia functioneaza pe unele modele care au multi ani si multe mile la scara rulate. Temerea mea a fost alta: din cauza ca ansamblul "ax motor - melc - ax suport" este fixat in trei puncte (doua lagare de o parte si de alta a melcului si lagarele din interiorul motorului) este posibil ca in cazul in care aceste trei puncte nu sunt perfect aliniate sa apara uzura in cele doua bucse de phosphor-bronze de langa melc. Dar cei cu mult mai multa experienta decat mine mi-au dat asigurari ca nu vor fi probleme (asa cum am mai spus, metoda functioneaza de multi ani).

Dorin, motorul este produs de 2mm Fine Scale Association si costa £10. Axul are diametrul de 1 mm iar tensiunea de alimentare este de max. 12 V.

Am mai luat in considerare si alte variante de motor, de la un alt producator de serie mica: Nigel Lawton Midi Motor.