Schimbare de macaz (sau un altfel de 'N')

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Primul segment de sine, construit in-situ, direct pe blatul dioramei.

Peste plan am lipit adeziv dubla fata, apoi traversele peste adeziv si la urma am lipit sinele de traverse.

De mare ajutor Roller Gauge-ul, flux-ul si bucatele miiici de fludor.

Alte scule: letcon de 12W, pensula pentru aplicarea flux-ului, model knife X-Acto pentru taierea bucatelelor de fludor din sarma si o penseta ascutita pentru pozitionarea bucatelelor de fludor la imbinarea dintre traversa si sina.

 
Lucrezi frumos ! Bravo. Nu mi-ai spus de unde pot procura cateva profile cod55 ? Magazinul pe care l-a recomandat catalin nu adeuce decat sine intregi. Eu asa aveam nevoie de cateva profile de acest fel.
 
Salut Sogard,

Doar sina de diverse coduri vezi aici:

http://www.nscalesupply.com/MEE/MEE-Track.html

http://microengineering.com/
http://microengineering.com/products_rail.htm


PECO nu face decat linii intregi. Daca vrei linii intregi, poti cumpara de aici:

http://www.hobb-e-mail.com/code_55_finescale.html

Am comandat de mai multe ori la ei, am platit cu card direct pe site, in maximum doua saptamani am primit marfa acasa in perfecta stare. Magazinul este chiar acolo langa Vali, deci daca ai nevoie de discutii suplimentare cu vanzatorul te poate ajuta el, insa eu am comandat prima data la acest magazin pe vremea cand inca Vali era aici langa mine in Constanta. N-a fost niciodata vreo problema cu ei!
 
Pentru ca am fost nerabdator sa rulez locomotiva recent convertita la 2mm FS am improvizat rapid conexiunile electrice.



Si aici conexiunea la sine:



Cu toate ca ma asteptam sa primesc critici pentru solutia aleasa (nu este prea aratoasa), ea a primit aprecieri de la colegii modelisti.
 
Constructia primului macaz.

Am ales sa il construiesc off-site. Am improvizat o planseta dintr-o ramasita de parchet laminat in care, in lipsa unor scule adecvate, m-am chinuit sa sap un sant de aprox. 2 x 2 mm.



Planul macazului, decupat si lipit pe planseta.



Traversele pentru macaze sunt diferite de cele pentru sinele normale. Ele trebuie taiate la dimensiunile corespunzatoare si, avand in vedere ca sunt construite din PCB, create izolarile.



Peste plan am lipit banda adeziva dubla-fata si apoi traversele:



Si am trecut si la lipirea sinelor. La inceput am construit V-ul, apoi am lipit sina dreapta, V-ul, sina curba, dupa care am construit si instalat lama mobila pentru linia directa.



Am si gresit, construind lama prea scurta (am inlocuit-o deja):



De ajutor pentru pilirea lamelor:



Ultimele doua imagini cu lama taiata la dimensiunea corecta:



Mai am de construit si instalat lama mobila pentru linia abatuta si Check Rails.
 
foarte interesant!
inima macazului o vei lasa asa,sau vei completa intre sine pana la nivelul bandajelor,precum in realitate?
 
Am terminat si cu a doua lama si cu check rails.



Cosmin, :( , spre rusinea mea, si cum nu sunt foarte familiarizat cu elementele componente ale unui macaz, imi poti arata pe poza la ce te referi.

Multumesc,
 
Inima unui macaz este v-ul acela de care vorbeai tu. Ca sa nu se faca scurt (cel putin pe sistemele normale, sau non-marklin), exista 2 solutii:
- inima izolata (varful inimii sau v-ului este facut din plastic sau alt material izolator, astfel incat cele partile de metal ale v-ului nu fac contact electric niciodata) - se numeste daca nu ma insel macaz insulofrog
- inima electrica (exista o bucata de V care este izolata electric de celelalte sine), iar mecanic sau electric/electronic, in functie de pozitia macazului sau de decodor, este alimentat la randul lui de la una din cele 2 sine
Macazul cu inima electrica / electrizata este foarte bun pentru viteze mici, sau pentru locomotive care au culegerea curentului doar pe un boghiu (combinat eventual si cu viteza mica). Dar in acelasi timp, o incercare de atacare talonata a macazului (adicatelea vii din abatuta dar macazul este pe diirecta) va duce la un scurt de toata frumusetea

la marklin prin ambele sine trece aceeasi polaritate e curentului, deci chiar nu conteaza. Ce nu inteleg cum nu face scurt (cel putin la macaze) intre bumbii centrali (sau patina centrala a locomotivelor) si sinele normale. Solutia ar fi fost sa ridice bumbii mai sus decat sinele propriu-zise, ca patinele sa treaca peste sine la macaz, dar parca nu se intampla asa in realitate, cel putin din ce-mi aduc aminte ca am vazut prin filme.

asta am vazut ciudat la tine, si vreau sa intreb: sinele din inima macazului (v-ul ala) par sa fie lipite, deci automat fac contact electric; din plastic nu cred ca se pune problema sa faci inima, deci cred ca solutia ar fi sa izolezi o bucata de V si apoi sa continui cu traseul sinelor de dupa macaz
 
@macleod: multumesc pentru explicatii, chiar daca nu in totalitate corecte (inima macazului nu este acelasi lucru cu V-ul), dar tot ce spui tu stiam deja foarte bine. Eu nu l-am intrebat pe Cosmin care este definitia inimii macazului, ci la ce se refera cand ma intreaba daca voi lasa inima macazului asa cum este sau o voi completa pana la nivelul bandajelor.

In ce priveste observatia ta referitoare la izolarea si polarizarea inimii, am uitat sa adaug in mesajul anterior ca macazul nu este terminat - desi se observa usor ca mai am de montat actionarea (tie-bar) - si sa izolez d.p.d.v. electric inima de cele doua lame (doua mici taieturi).
 
de poza asta vorbeam.intre V si linia ce vine de la ace,in realitate spatiul este plin,pana la nivelul bandajelor,astfel incat materialul rulant nu va "schiopata" la trecerea peste inima macazului.





uite si o exemplificare la H0,unde spatiul a fost umplut cu un fel de chit si apoi adus la nivel cu un dispozitiv aplicat pe o minifreza Dremel (poza a doua)


http://biscatrain.over-blog.com/categorie-10604276.html
 
Gata, am inteles Cosmine.

Sincer, nu aveam intentia sa umplu acel spatiu. Acum, ca mi-ai atras atentia asupra acestui aspect, o sa studiez...

Seara buna,
 
vezi mai intai ce "spune" materialul rulant.daca este ceva neglijabil,fara pericol de deraieri,lasa-l asa,chiar da un aspect "filigran" macazului.daca nu,umpli cu ceva plastilina sau argila,cat sa faca mersul lin.

spor la treburi!
 
Am mai lucrat la diorama dar nu am mai facut poze. Am mai gatat un macaz, am pus niste sine si am construit si actionarile macazelor.

Actionarile sunt compuse din comutatoare subminiatura ON - ON (cu doua pozitii) cu cate doua perechi de contacte, si sistemul Wire-in-Tube (Mercontrol): tub de cupru cu sarma de otel in interior (am prezentat pe larg sistemul intr-un alt mesaj pe forum).

Parghiile comutatoarelor au fost gaurite pentru a permite trecerea firului de otel.



O actionare finalizata:

 
E tare rau actionarea mecanica, dar nu inteleg de ce ai folosit intrerupator electric ? Urmeaza sa polarizezi inima macazului cu acesta ?
 
Da. In Fine Scale toate sinele care compun un macaz sunt alimentate in permanenta cu tensiune.

O pereche de contacte va polariza inima macazului iar cealalta va actiona un semafor, o bariera...
 
Foarte frumos, asa se face o actionare de macaz! Simplu si eficient! Locomotiva pe care ai "convertit-o" de la N britanic la 2FS este digitala sau analogica?
 
Locomotiva este si va ramane "in analog". Diorama prea mica si layout-ul ales (Shunting Puzzle-ul despre care am vorbit la inceputul subiectului) fac inutila conversia la digital; cu toate ca modelul este pregatit cu soclu pentru instalarea rapida a unui decodor.
 
Asa am fixat tubul de cupru de blatul dioramei:

Deasupra:

Inainte de cositorire:


Dupa cositorire:


Dedesubt:

Inainte de cositorire:


Dupa cositorire:


Pentru fixarea tubului de cupru am folosit sarma pentru sigurante (pare mai dura solida decat sarma de cupru dar se cositoreste la fel de usor):



Imagini de ansamblu:



Da, stiu, o sa spuneti ca spatiul dintre acul macazului si sina este prea mare dar incercasem prea multe tipuri si marimi de constructie pentru "tie bar" ca ma plictisisem... Diorama asta nu trebuie sa fie perfecta, vreau doar sa invat... Acum stiu cum trebuie sa construiesc celelalte "tie bars".
 
Salut Vali, intr-adevar distanta e un pic cam mare, dar daca trenul trece bine peste ele, nu cred ca e vreo problema!

Cum functioneaza actionarea mecanica, merge la fix, adica miscarea de la intrerupator merge fix pe macaz, sau are un pic de joc, sau poate miscarea intrerupatorului e mai mare decat necesarul la macaz si diferenta se preia prin elasticitatea sarmei?

Oricum, partea cu distanta mare la macaz pe mine chiar nu ma deranjeaza deloc! Ca sa-ti spun sincer, ce ma deranjeaza pe mine este doar felul cum sta comutatorul ala in afara blatului. Este o adaugire inestetica care-mi zgarie simtul estetic, ca si cum n-ai fi gandit toata diorama de la bun inceput si te-ai trezit ca nu-ti incape actionarea. Oare nu se putea face in asa fel incat intrerupatorul sa se afle in interiorul dreptunghiului care contine diorama? Am vazut o diorama in care un tip pusese actionarea chiar in interiorul unei casute, o vedea numai el de pe partea de actionare, de pe partea publicului nu era vizibila.
 
pai sarma aia fiind din otel nu este elastica la tractiune.vaz ca modelistul nostru a facut o bucla in V acolo...cred ca V-ul ala este tot secretul actionarii.adica daca e cursa comutatorului prea lunga,atunci se amortizeaza in V (se comprima sau se intinde dupa caz).

oricum,este o idee care imi da...idei :p ,avand in vedere ca am o gramada de macaze care au nevoie de actionare.