Schimbare de macaz (sau un altfel de 'N')

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

felippe

Mecanic de locomotiva
21 Ianuarie 2006
1.554
89
-
1. LOCATIA SI AMENAJAREA SPATIULUI

Asa cum spuneam in acest topic, am renuntat la a continua lucrul la vechea mea diorama.

Acum vreun an si jumatate sotia mea si cu mine ne-am mutat dintr-o casa cu vreo 5 dormitoare care NU ERA a noastra, intr-un apartament cu un dormitor (echivalentul in Romania al unui apartament cu doua camere) care, de mai bine de 6 luni, ESTE al nostru. Suprafata acestuia este una acceptabila, de aprox. 50 mp dar, din pacate, nu am reusit sa gasesc un loc permanent pentru diorama mea; si nu din cauza ca apartamentul ar fi prea incarcat, din contra, dar pentru ca amandoi tinem mult la aspectul aerisit si practic al locuintei noastre.

O perioada am montat si demontat sine, terasament si alte maruntisuri pe / de pe blatul de lemn in living room dar nu eram deloc incantat de ideea de a face curat dupa. In plus, trebuia sa mut blatul de 1.23 m / 0.62 m de la locul lui de depozitare la “zona de lucru” si inapoi.

Cei dintre voi care lucrati la o diorama stiti cu siguranta cat de frustrant ar fi ca inainte si duoa lucrul propriu-zis sa mai pierzi timpul si cu alte activitati conexe.

In plus, vizitand cam toate expozitiile de modelism feroviar din zona in care locuiesc, m-am “molipsit” de sistemul lor de constructie a dioramelor si am constatat ca intr-un spatiu foarte mic poti realiza ceva care sa ofere uneori mai multa operabilitate decat o diorama mare.

Voi reveni mai tarziu cu enumerarea catorva diferente, constatate de mine, intre modelismul feroviar britanic si cel continental.

Intr-un final, vazand ca nu mai pot continua lucrul la modul descris mai sus (deja nu mai era o placere sa lucrez la diorama) am hotarat ca trebuie sa imi gasesc un loc permanent.

O optiune ar fi fost aderarea la o asociatie de modelisti (sunt cel putin 10 numai pe o raza de condus cu masina 30 minute). Problema este ca membrii acestor asociatii se intalnesc o singura data pe saptamana si lucreaza la “diorama clubului” unde ruleaza modelele lor. Cum eu lucrez cate 5 zile la rand cu pauze de odihna de cate 3 zile (saptamana mea de lucru are 8 zile) si ei se intalnesc intr-o zi fixa a saptamanii, insemna ca eu puteam fi prezent doar o data la cateva saptamani si nici nu puteam la ce imi placea mie.

Prin urmare varianta asta pica si am ales sa caut totusi un loc, cat de mic, acasa. Si l-am gasit!

In Marea Britanie, orice locuinta (apartament sau casa) are prevazuta o camera foarte mica pentru depozitare. Ei o numesc Airing Cupboard. In Romania, s-ar numi simplu Debara.

Acest spatiu are aprox. 1.20 m x 0.90 m., o usa de acces dar niciun fel de fereastra sau alta “gaura”. Dupa foarte multa “gandire creatoare” am ajuns la concluzia ca este suficient pentru ce vreau sa realizez.
 
Am inceput cu amenajarea debaralei. Initial aici nu era decat un gratar de scanduri fixat din perete in perete la inaltimea de 1.30 m. Pentru a avea mai mult spatiu de depozitare am mai instalat inca doua rafturi (din perete in perete) si am folosit gratarul pe post de masa de lucru, fixat tot din perete in perete, la o inaltime de 0.80 m. Pe peretele din fata, deasupra mesei am fixat un suport pentru unelte cumparat la un pret foarte mic de pe Amazon.

Blatul dioramei se va sprijini pe cei doi suporti ramasi in urma mutarii gratarului, deci va fi la inaltimea optima de 1.30 m (conform cartii “Shelf Layouts for Model Railroad” de Iain Rice; un ghid extrem de util celor care vor sa contruiasca o diorama-raft).

Imagini cu spatiul de lucru; in acest moment, rafturile sunt ceva mai aerisite, disparand mai multe lucruri de pe ele.



Cam asta ar fi cu amenajarea. Va urma construirea blatului dar mai inainte trebuie alese scara si tema dioramei.


2. ALEGEREA SCARII

Pentru ca spatiul, dupa orice standard, este unul foarte mic, evident ca nu puteam construi aici o diorama pe care sa circule in acelasi timp mai multe trenuri, sa am o variatie de forme de relief, multe cladiri, drumuri etc etc.

In concluzie mi-a iesit din cap sa construiesc o diorama mare, avand de ales doar intre o “Small Layout” si o “Micro Layout”.

O sursa nemaipomenita de inspiratie este pagina regretatului modelist american Carl Arendt: Micro / Small Layouts.

Urmatorul pas a fost alegerea scarii. De remarcat totusi ca un spatiu atat de mic nu limiteaza automat optiunile la scara T (1:450), Z (1:220) sau, cel mult, N (1:160) asa cum multi dintre noi am avea tendinta sa credem. Am avut ocazia sa admir diorame care nu aveau mai mult de 1 m x 0.5 realizate la scara H0/00 (1:87/1:76), 0 (1:43.5) si chiar G (1:22.5).

In plus, la expozitiile pe care le-am vizitat, am ramas incantat de dioramele realizate la “Finescale standards”:

ScaleSeven: 7mm la 1ft si ecartament 45 mm
EM gauge: 4mm la 1ft si ecartament 18.2 mm
P4 scale: 4 mm la 1ft si ecartament 18.83 mm
Proto:87: scara H0, cunoscuta modelistului continental
2mm finescale: 2mm la 1ft si ecartament 9.42 mm

In afara de Proto:87 celelalte scari sunt specifice Marii Britanii, foarte putin utilizate pe continent.

As vrea sa subliniez ca realismul standardelor Finescale fata de cele cu care suntem noi obisnuiti este cu mult superior. Cei care au avut ocazia sa vada diorame realizate la aceste standarde stiu despre ce vorbesc. Cei care nu au vazut, sa faca tot posibilul sa vada in realitate o astfel de diorama; pozele, cat de bune, sunt totusi departe de realitatea “din teren”.

Extrem de atras de realismul acestor standarde (pe la expozitii am avut privilegiul sa admir cateva diorame Finescale) si dorind sa raman fidel N-ului (recunosc, a existat tentatia de a face o schimbare radicala) am hotarat sa construiesc noua mea mica diorama la scara 2mm to 1ft, adica, scara reala de 1:152, foarte apropiata de N-ul britanic (1:148) si ceva mai mare decat N-ul continental (1:160).

Mai mult, am aderat si la “2mm Scale Association” care promoveaza la nivel international standardele 2mm Finescale. Pentru cei interesati de aceste standarde sunt detalii complete pe pagina lor: The 2mm Scale Association.
 
Adica aici: http://www.2mm.org.uk/index.shtml

Si un exemplu superb de diorama 2mm:

http://www.youtube.com/watch?v=fZji6qDlh0A
http://www.youtube.com/watch?v=EN6o6nanDRY

Asteptam cu interes continuarea... :)
 
3. ALEGEREA TEMEI

Asa cum spuneam mai sus, locuinta noastra este in Faversham, o localitate cu mai putin de 20.000 de locuitori.

Langa cartierul in care locuim am remarcat, inca de cand ne-am mutat aici, o cladire veche dar extrem de bine ingrijita si care inca de la inceput mi s-a parut a fi fost candva o constructie cu destinatie feroviara.

Am inceput sa studiez istoria locului si, foarte placut surprins despre ce am aflat, am stabilit si tema noii diorame: Faversham Goods Yard.

Urmeaza poze si alte detalii.
 
Asa arata fosta magazie de marfuri (Goods Shed) in ziua de azi:







In prezent, fosta magazie de marfuri gazduieste sediul unei companii de media.

In timpul operatiunilor de restaurare (fotografia nu imi apartine, ci este preluata de pe un alt forum):



Inca ma mira cum de altii reusesc sa restaureze si sa integreze cladiri vechi in noile dezvoltari imobiliare iar in Romania cei responsabili nu stiu cum sa faca sa le darame.

Fosta magazie de marfuri face parte din British Listed Buildings.
 
Un alt aspect care m-a bucurat si a contribuit la alegerea temei a fost varietatea de operatiuni desfasurate in aceasta zona:

- In Faversham exista cea mai veche berarie functionala din Marea Britanie: Shepherd Neame prin urmare trafic cu vagoane de transportat bere.
- De asemenea, in zona imediat adiacenta magaziei de marfuri si pe amplasamentul actualului cartier in care locuiesc, a existat o fabrica de caramizi care a aprovizionat multe santiere de constructii din sud-estul Angliei, inclusiv Londra.
- Faversham are si iesire la mare, existand chiar o linie de cale ferata care facea legatura intre gara si micul golf care adaposteste inca portul (calea ferata a fost desfiintata la inceputul anilor '70).
- Agricultura a avut (si inca are) un rol principal in economia zonei.

Prin urmare cam orice tip de vagon si-ar gasi locul pe noua diorama, aceasta diversitate fiind pe placul meu.

Cum tot scenariul se va "invarti" in jurul magaziei de marfuri, as vrea ca reproducerea la scara a acesteia sa fie cat mai aproape de realitate (si aici poate ma ajuta prietenul Dorin cu oarece planuri si idei, materie prima existand din belsug).
 
Cred ca detaliile pe care le ai pe depositul acela mar facute usor pe laser. Sau la voi se gasesc placi cu caramida in relief ?
 
Salut Vali,

Foarte interesanta si frumoasa cladirea aleasa de tine!

De ce in UK se pastreaza cladirile vechi, in vreme ce la noi nu se intampla nimic altceva decat sa se darame este simplu de explicat: e vorba pe de o parte de o legislatie in domeniul pastrarii monumentelor istorice care functioneaza "ceas", pe de alta parte este vorba despre un nivel cultural al populatiei suficient de ridicat incat sa se puna valoare pe asemenea cladiri vechi. La noi s-a ajuns la un asemenea nivel al nesimtirii incat s-a vorbit despre trecerea prin parlament a unei legi care sa faca DECLASIFICAREA de urgenta a unor cladiri monumente istorice. Pentru intelesul celor mai putin obisnuiti cu termenii, este vorba despre o cladire declarata monument, care este scoasa de pe lista monumentelor printr-o operatiune de urgenta, astfel incat "investitorii strategici" sa nu-si mai piarda timpul cu marafeturi din astea precum pastrarea unor cladiri vechi. In toate tarile civilizate, exista doar operatiunea inversa, a CLASIFICARII de urgenta, prin care o cladire aflata in risc ridicat de demolare din partea unui proprietar veros este trecuta in regim de urgenta pe lista monumentelor, pentru a deveni in felul acesta protejata. La noi, inscrierea unei asemenea cladiri pe lista monumentelor nu-i poate asigura supravietuirea. Caz concret si foarte actual, vreo doua cladiri aflate pe lista monumentelor in zona Berzei, care au fost "rase" de pe fata pamantului la ordinul primarului Oprescu. Inclusiv Hala Matache, care inca subzista, risca acelasi "tratament", iar onor dom' primar sustine ca hala va fi reconstruita pe un alt amplasament. Cum spunea cineva de curand: este ca si cum medicul ti-ar spune cu un cinic umor: "o sa te omoram pe masa de operatie, dar nu-ti face probleme ca-ti tragem o clona si nici n-o sa-ti dai seama ca nu esti tu!" :D

Revenind deci la "oile noastre", ar fi bine sa precizezi intai de toate epoca in care vrei sa te cantonezi cu linia care ti-a trezit interesul. Presupun ca e vorba despre o epoca mai timpurie, poate chiar pre-grouping?

Ar trebui sa faci rost de cat mai multe poze ale cladirii si vecinatatilor in perioada respectiva. Acesta este aspectul care mi se pare cel mai interesant cand vine vorba despre modelarea epocilor timpurii: partea de documentare a imaginii de epoca.
Aceasta cuprinde imaginea cladirilor, stadiul de dezvoltare al retelei de cale ferata precum si felul cum arata materialul rulant.

Cladirea in sine este, din punct de vedere al modelarii, cum s-ar zice, piece of cake.

Mai ales daca a fost restaurata de curand, cred ca exista si planuri la care cu un pic de umblat pe la primarie ai putea sa ai acces.

Daca nu, fiindca este o cladire existenta, se poate pune ruleta pe ea si se poate masura fara probleme, rezultand planurile.

Ce mi se pare mie interesant este felul cum arata aceasta cladire. As zice ca fara indoiala pe usile acelea mari intra trenul, deci e o remiza de marfuri un pic mai deosebita de cele pe care le stim pe continent, unde vagonul de descarcat intra sub un acoperis mai larg, dar ramane totusi adiacent cladirii. Aici s-ar zice ca intra in cladire de-a dreptul.

Deci, ca prima miscare, ar trebui sa treci printr-un proces de documentare serioasa ca sa descoperi daca exista poze vechi cu cladirea si cu zona feroviara respectiva. Poate exista vreun muzeu al orasului sau macar vreun pasionat de istorie local care sa fi strans asemenea fotografii? Spor la cautat!
 
felippe a spus:
Am inceput cu amenajarea debaralei.

Misto debaraua; am si eu una, da' chiar e folosita ca debara. Poate o convertesc :D.
O idee de "marit spatiul" - daca schimbi monitorul cu unul lcd (preturile sunt destul de bune in ultima perioada), iti maresti spatiul de lucru pe masa cu ~1/3.
 
LiviuM a spus:
...
O idee de "marit spatiul" - daca schimbi monitorul cu unul lcd (preturile sunt destul de bune in ultima perioada), iti maresti spatiul de lucru pe masa cu ~1/3.

Liviu, nu e problema cu spatiul pe masa de lucru. De fapt acel calculator (este un iMac vechi de aproape 11 ani, nu numai monitor) este doar depozitat temporar. Locul lui nu este acolo.
 
Epoca aleasa este post nationalizare, cunoscuta sub numele British Railways. Aceasta epoca a durat din 1948 si pana la nationalizarea din 1994.

In cadrul acestei epoci eu am ales sa reprezint perioada de dupa 1950 si pana la disparitia tractiunii cu abur, in 1968. Imi plac mai mult locomotivele cu abur, si va fi cel putin una dar mai este o locomotiva diesel de manevra care imi place mult.

Mai jos este un plan al liniilor din Goods yard. Se vede clar cum una din linii intra in magazia de marfuri prin partea de sud si iese in partea de nord.



Mai am fotografii ale remizei de locomotive si a celei de vagoane de vagoane (in prezent in conservare).
 
Salut din nou Vali,

Planul pe care tocmai l-ai postat este exact ce-ti trebuie.

Spui ca dimensiunea maxima a debaralei este de 120 cm. Asta inseamna:

1000/152=6.5789 mm; atata "masoara" fiecare metru din realitate pe diorama.

1200/6.5789 = 182.4 metri.
600/6.5789 = 91.2 metri

Cam astea sunt dimensiunile maxime pe care le poti cuprinde din terenul figurat in planul de mai sus.

Deci in functie de scara desenului, poti sa-ti creezi un contur cu latura de 182.4 x 91.2 si sa te plimbi pe desen pana cand cuprinzi niste elemente care arata bine pe post de diorama independenta.

Probabil ca ar trebui sa mergi cu latura dioramei paralela sau un pic oblica fata de liniile Goods shed-ului. Ideal ar fi daca ai putea sa cuprinzi, la limita dioramei, acea pasarela pe post de "scenic break". Daca pasarela este exact perpendiculara pe sine si amplasezi sub ea o fasie de oglinda, vei face sa para ca liniile continua si sub pasarela, o smecherie foarte interesanta.

Inca nu mi-e clar cum ar fi mai bine sa privesti goods shed-ul.. cladirea in sine ar fi mai interesant de privit avand linia de acces in fata, insa in situatia asta liniile din spatele lui ar fi obturate de cladirea aflata in prim plan. Poate ca ar merge si asa, daca lasi liniile oblice fata de marginea dioramei, amplasezi goods shed-ul in extrema dreapta si devine el o "scenic break" pentru liniile din spate.

Spor...
 
Mersi de sfaturi Dorine,

Stiu deja cum vor arata liniile pe diorama. In orice caz, va fi ceva foarte simplu si aerisit.

Am stat si eu mult si m-am gandit cum sa pozitionez magazia de marfuri, in asa fel incat sa nu ascund prea multe in spatele ei.

Concluzia a fost ca nu trebuie sa cuprind chiar tot pe diorama. Sunt suficiente, Goods Shed, Cattle Pen si Signal Box. Foarte probabil va exista si un peron iar in background, semi-relief, probabil cladirea garii.

Stiu ca lungimea magaziei este de 110 ft, deci, transpus la scara, macheta ei va trebui sa aiba 220 mm (daca ai sti cat m-am obisnuit cu sistemul de masuri imperial... :lol: ).

Planul sinelor este gata dar va urma prezentarea lui intr-un post viitor, peste cateva zile (de maine gata concediul, reincep serviciul).
 
Salut Vali,

Asa cred ca iese cel mai bine, un plan aerisit cu doar cateva detalii si cu accent pe realism. Te cred ca te-ai obisnuit cu sistemul de lungimi imperial, ca si eu m-am obisnuit cu el: 118 ft = lungimea intre perpendiculare a bricului "Mircea"! Acum lucrez la canoniera "Fulgerul" care e facuta de francezi in sistem metric, si parca nu merge...
:D

Spor la treaba, asteptam cu mare interes continuarea. Mai ales, vreau sa vad cum ies liniile in sistem Easytrack. Pentru cei ce nu stiu: este vorba despre scara 1:152, iar sina este Code 40! :confused:
 
4. PLANUL LINIILOR

Pentru ca, asa cum am mai spus, spatiul in care ma pot "desfasura" este foarte mic dar si pentru ca toate sinele si macazale nu se pot cumpara "de-a gata", constructia lor necesitand destul de mult timp, am ales ca planul liniilor sa fie unul extrem de simplu.

Si totusi, simplu NU inseamna neaparat lipsa de operabilitate. As sublinia inca o data ca modelismul britanic este mult deosebit de cel continental. Pe orice diorama trenurile urmeaza un orar strict, eventual copiat din realitate, sau succesiuni bine determinate ale manevrelor si miscarii trenurilor; nimic nu este lasat la "bunul plac" al operatorului (asta cel putin in circuitul expozitional).

Eu am ales un Shunting Puzzle clasic: "Inglenook Sidings". Planul liniilor este extrem de simplu, compus doar din doua macaze dar, impreuna cu o locomotiva si opt vagoane se poate ajunge la peste 6.000 de solutii ale acestui puzzle.

Un site extrem de bine documentat si care mi-a servit ca sursa de inspiratie este "Model Railways Shunting Puzzles" al modelistului britanic Adrian Wymann.
 
La indemnul si cu ajutorul unui coleg modelist am extins putin planul sinelor ajungand la urmatoarea varianta finala:



Niciunul din cele patru macaze nu este standard scopul principal fiind respectarea cat mai mult posibil a realitatii.
 
5. BASEBOARD

Dimensiuni:

- Lungime: 119,5 cm (foarte importanta pentru ca, asa cum spuneam, diorama trebuie sa incapa 'la fix' intre pereti)
- Latime: 33,5 cm

Aproximand dimensiunile, pot spune ca ajung la un "clasic" britanic de "4 by 1" adica 4 picioare x 1 picior.

Constructie: "solid top", placaj de 5 mm iar rama construita din cherestea de 45 x 20 mm intarita cu coltare metalice.



Slefuita zdravan cu smirghel pentru metal si lemn ('Silicon Carbide' - negru), initial slefuire "umeda" si "uscata" cu grit 240 si apoi numai "uscata" cu grit 400. Am ramas surprins de cat de fin si lucios a iesit blatul...

Urmatorul pas ar fi sa aplic un primer-underlay combinat de culoare gri sau maron care sa ascunda eventualele imperfectiuni din scenariu sau balast.

Am gasit vreo doua site-uri cu sfaturi pentru tamplarie; mi s-au parut interesante, asa ca pun aici si link-urile, poate ajuta si pe altii:

Choose the Right Sandpaper

Woodsmith Tips
 
6. CONSTRUIREA SINELOR

Avand in vedere ca la 2mm FineScale nu exista segmente de sine, macaze sau sina flexibila "de-a gata" acestea trebuiesc construite manual.

Sunt mai multe metode de construire a sinelor.

Una din variante, cea mai simpla, este "Easitrac". Voi explica mai tarziu (text si poze) care sunt avantajele si dezavantajele acestui sistem.

Eu am ales construirea sinelor si a macazelor folosind traverse din PCB si sine Nikel-Silver code 40 (la Finescale nu exista code 55 sau 80; pot spune ca daca sinele Code 55 de la Peco arata rau in comparatie cu cele Finescale, cele Code 80 sunt de-a dreptul grotesti).

Sinele se vand la lungimi de 50 cm, drepte, sau colaci de 10 m. Am ales lungimi de 50 cm ca sa pot "sari" peste procesul de indreptare.

Ca materiale, pe langa sine, am cumparat si traverse. Acestea sunt fabricate din placi de circuit imprimat (PCB) taiate la dimensiunile exacte ale traverselor la scara si sunt gata izolate.

Ca si unelte, nimic deosebit: cutter pentru sine (Xuron), pila nr. 2 (un articol interesant despre pile aici) creion abraziv cu fibra de sticla (foarte util si pentru construirea kiturilor de alama, nikel-silver sau white-metal), pensete, cutter, si un letcon (recomandat 18 W dar eu m-am descurcat excelent cu unul de 12 W dar si cu unul de 25 W).

Consumabile: flux, cositor (cu sau fara miez de rasina).



O scula utila este si matrita pentru construirea sinelor (Track assembly jig) - in pozele de mai jos aceasta este gata incarcata cu traverse:



Matrita permite construirea de segmente de sina de 120 mm, adica transpunerea exacta la scara a segmentelor reale de 60 ft. Mai mult, spatiul dintre traversele de capat pentru doua segmente succesive este mai mic decat cel dintre traversele apartinand aceluiasi segment, adica exact ca in realitate; aceste distante sunt masurate foarte precis la fabricarea matritei.


Urmeaza lipirea sinelor de traverse:



In cazul in care se construiesc segmente drepte, ambele sine se cositoresc de traverse in timp ce acestea sunt fixate in jig. Pentru segmente curbe o singura sina se cositoreste de traverse in jig, cealalta cositorindu-se in afara matritei.

In experimentele mele am construit ambele tipuri de sina.



Urmeaza sa experimentez un alt mod de construire si anume 'in situ'; sinele vor fi construite ca si in realitate: plantarea traverselor si apoi montarea sinelor. Din pacate nu sunt inca atat de experimentat ca sa montez si toate elementele de prindere dar acestea exista si, la urmatorul proiect, le voi acorda atentia necesara.



Ca si suport pentru experimentele mele am folosit o bucata de parchet laminat (da, stiu sa fac si asta; am montat impreuna cu nevasta-mea parchet in toata casa).

Pe acest suport am lipit cu banda adeziva de mascat (masking tape) planul sinelor creat in Templot, o aplicatie extrem de precisa si flexibila pentru proiectarea layout-ului sinelor.

Planul a fost realizat de un amic pe baza instructiunilor mele; oricum nu merita sa platesc £50 pentru un plan atat de simplu; mai mult, Templot este o aplicatie foarte puternica dar, din cate am inteles, destul de greu de folosit de catre incepatori.
 
Un inceput bine gandit si construit !
Succes in acest demers extrem de interesant si sper sa ai puterea sa-l duci pana la capat.
Imi plac sinele home-made.