Diorama Daniel

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Bine ca eu ma gandesc sa fac inclusiv un fel de decodor de accesorii pe baza de pic-uri. Scheme de pornire se gasesc, dar partea cu programarea lor nu o inteleg si pace. Stiu ca teoretic se poate face inclusiv in c (ma rog, un c mai special, dar totusi foarte asemanator cu limbajul de baza) sau in asamblare (aici nu cred ca ma tine), dar am gasit pe nicaieri ceva documentatie (nici n-am cautat foarte mult), si ce-i mai grav nici un 'get it started', care imi lipseste cu desvarsire.
Intr-adevar, daca ai o troaca de asta pe acasa atunci merge treaba bine mersi. Din pacate n-am asa ceva, sau ce as gasi ar fi destul de voluminos, astfel incat planul e deocamdata sa fie controlata prin pic-uri, dar cu o magistrala bidirectionala catre calculator, ca vorba aia, sa-i si pot da comenzi daca vrea muschiul meu.
Daca gasesti ceva de pic-uri sa ma tii pls si pe mine la curent, o sa incerc si eu sa fac acelasi lucru (dar nu promit, ca stiu ca sunt cam uituc din pacate :D).
 
Roger 8).
Va trebui sa facem un calcul sa vedem daca se merita decodoare de accesorii "home made" vs. SwitchPilot family. SP e multy accessory decoder pe cand o schema d'alui Paco serveste 1 accesoriu. SP are RailCom integrat iar la cele home made... umm trebuie sa ma mai uit o data :D ca am uitat daca au. In prima faza 9pana cand achizitionez un programator) voi experimenta cateva solutii cu demultiplexoare si flip-flop-uri. Solutia asta va putea fi folosita pentru automatizari in digital (mai complicat ce-i drept) sau analog.

De "fun" poti porni de la schemele lui Paco. Nu trebuie sa stii neaparat ce fac dar trebuie sa poti urmari schema si sa faci ceva lipituri bune. Un Programator ieftin si suficient ar fi AD-PIC01.
Tot la Paco gasesti binarele care trebuie incarcate pe PIC, deci ai avea putina bataie de cap in ceea ce priveste programarea efectiva.

Eu nu am terminat poli si nu ma pricep la electronica prea mult de asta consum pagini si pagini de pe net pentru a-mi da seama ce si cum functioneaza. Cu putina perseverenta reusesti.

La C am impresia ca difera compilatorul care e facut pt pic-urile de la Microchip si librariile de instructiuni pt ele. In rest for-ul e tot for :). ASM ce-i drept n-am scris de prin scoli dar nu mi-e frica de bau bau.

Daca gasesc ceva lectura interesanta pe tema asta te anunt.
 
Eu am terminat poli dar de abia acuma plang ca nu m-au interesat la timpul lor dce & friends. Le-am urat din toata inima dar uite ca acuma tare bine ar fi prins sa fi avut cultura generala de a ma uita la o schema si sa pot sa o inteleg in ansamblu.
Iar cu binarele de la paco nu are niciun farmec, pentru ca vreau sa scriu propriul decodor de semnale asa cum am nevoie (muuuuuuulte iesiri, si posibil sa pot scoate direct de pe pin curentul spre led, eventual poate cu o foarte mica rezistenta de balast - posibil sa rada multa lume de aberatiile pe care le zic, dar dupa cum ziceam la electronica mai am destule de invatat, asa ca riscul meseriei).
 
Prima rulare pe diorama

Garnitura este una de sacrificiu :D in caz ca plonjeaza de pe masa, sa nu plang noaptea-n perna.
Circuitul e un oval dublu compus din 3 blocuri/oval de aprox 1m + 2 blocuri "neutre" in zona macazelor care nu vor avea niciodata vre-un BOD. Viteza de croaziera este de 100 km/h HO (conform datelor lui dac). Am pus si ICE-ul si am ajuns la trista concluzie ca o rulare la 200 km/h HO pe circuitul meu inseamna un fel de ruleta ruseasca. L-am auzit din spate: PRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR, si era mai mai sa isi ia zborul.

Concluzia? Limita de viteza pe diorama mea va fi undeva pana in 140 km/h HO. Oricum eu sunt fan "marfa" deci voi rula incet.
 
pai delimiteaza cu plexiglas zonele riscante. Un ricosheu in luciu e mai putin riscant decat un salt mortal in Zukahara intins pe parchet, nu? :D
 
Am inclinatie in curba, am avut o inclinatie si mai mare dar a trebuit s-o reduc. ICE-ul e un moftangiu si jumatate ceea ce-l face un tren greu de multumit. Cine va lucra in plan inclinat si curba va afla. Cuplele sunt foarte tolerante pe plan orizontal, dar cand discutam inclinare sau pur si simplu pivotari pe verticala deraiaza.

Voi placa zonele nefericite cu plexi, merci.
 
M-ai speriat pt. un moment :) dar uite aici. Informatii utile pt un incepator exista peste tot in forum, de asta sunt pe aici.
Am pornit apoi de la viteza de referinta de 100 km/h, adica 27778 mm/s.
Redusa la scara HO (1:87) rezulta 319 mm/s.

Urmarind firul logic, daca 100 km/h echivaleaza cu 319 mm/s asta inseamna ca un tren parcurge distanta de 1m in ~3s. Cu cronotmetrul in mana si markerele puse, poti masura vieteza. Cu doua observatii:
1. ca raportul de scara e corect
2. viteza e o aproximare caci e cronometru de mana nu sistem digital de masura
 
A trecut ceva timp, si cum lucrurile tind sa se shimbe cu trecerea vremii, asa s-a schimbat si planul meu. Am abordat o idee mai simpla si mai "plata". Curbele in pante/rampe te pot face sa plangi la orice varsta.

Cu ocazia insurubarii liniei, am avut ocazia perfecta de a experimenta rampa magnetica pentru cuple Kadee/Bachmann EZ-Mate.

Cateva poze mai jos cu "minunatia".





Magnetii sunt obtinuti din jucarii de genul "Magnetic stix & balls". Magnetii trebuie pozitionati in asa fel incat cei 4 magneti paraleli cu linia sa se respinga intre ei si sa se atraga cu cealalta pereche de 4 magneti.

Iaca si o actiune live. Din pacate, camera mea nu straluceste calitativ... C'est la vie.



Si cateva poze cu coltul meu de casa:





 
Sa-ti traiasca colectia, si sa-ti creasca.
Revenind insa la decuplator (parca asa ar suna in romana): din cate imi dau seama e permanent, nu ? Adica nu ai posibilitatea ca acum sa functioneze (si sa decupleze) dar cand vrei tu sa-l opresti, nu ?
 
Chiar asta vroiam sa intreb si eu, magnetii sunt permanenti deci efectul e permanent. Cand nu vrei sa decuplezi presupun ca trebuie sa scoti ansamblul de magneti de acolo , nu ? Il faci sa culizeze in acest caz ?
 
Montajul e facut din magneti permanenti. Desigur, se poate opta pentru electromagneti, unde se poate obtine un control precis ar momentului de decuplare.

DAR, cuplele astea sunt facute si ele putin cu cap. In momentul in care garnitura se deplaseaza in fata si se trece peste rampa, vagoanele nu decupleaza. Cupla are o bravura mica verticala pe "knuckle" (brat) si nu permite celeilalte cuple sa se desprinda. Asta e valabil cat timp exista tensiune de tractiune intre vagoane.

Cand dai cu spatele, cuplele se misca in pozitia de decuplare. Daca se continua miscarea nu se produce decuplarea; cuplele revenind in pozitia de strangere.

Ultimul caz e cel in care se da cu spatele, cuplele ajung pe rampa iar locomotiva pleaca in directia opusa. Aceasta e actiunea de decuplare.

Acum, dupa cum va puteti imagina nu e totul perfect. Mici atentii trebuie acordate fiecarui vagon si fiecarei rampe pentru a garanta buna functionare. Important e ca imi va oferi posibilitatea de a face manevre cu un mecanism relativ simplu de folosit si extrem de bun d.p.d.v. estetic.

Rezumat: cuplele Kadee (si asemanatoare) vor decupla doar cand sunt impinse (cand se intra cu spatele pe rampa).

Eu folosesc Kadee 17/19 pentru NEM pocket (la vagoanele care au NEM) si Bachmann EZ-Mate cu whiskers pentru vagoanele fara portcupla. Traiasca mica mea cisterna LIMA :)

Sper sa va fi raspuns la intrebari, daca nu ... tot aici ma gasiti :)

LE: pot face si o mica demonstratie cu situatile de deplasare fata/spate fara decuplare
 
Cum timpul e pretios, nu prea am reusit sa avansez. In schimb, am alimentat o parte din sine si am reusit sa fac un film mai bun la decuplari. Acum se vede clar cum se desprind cuplele. CLICK
 
ce cupla mea, te pricepi si la filmat, spor la acuplare, baga mare!

va las, ca ma suna Woodrea, trebuie sa-i iau un interviu oral... :D

sau vocal... :p
 
In sfarsit!

Nu-s o fire ordonata, asa ca faceti abstractie de dezordine.


Aici e prima rulare pe traseul meu.

E un covrig; alte detalii pe viitor.

P.S.: Filmul e facut doar pentru a arata traseul ales.