Ghiata,
"bunul simt" este foarte bun, chiar primordial, insa nu de la bunul simt se incepe cand proiectezi o diorama. Asa cum spunea si Ex mai sus, trebuie sa pornesti de la o poveste care te-a impresionat si pe care vrei s-o reproduci pe diorama.
Poate sa fie o istorioara sau poate sa fie o imagine vazuta intr-o carte postala cu o atmosfera care-ti place.
Dar inainte de asta trebuie sa te gandesti si la ce poti face efectiv. Trebuie de la bun inceput sa te situezi intr-o zona geografica si temporala. Fiindca una este sa faci de exemplu gara oraselului din Far West unde ajunge trenul care mai incolo va fi atacat de banditi, cu totul altceva este sa faci o gara romaneasca de la sfarsitul secolului al XIX-lea, si in fine, cu totul altceva este sa modelezi o gara germana din vremurile noastre.
Trebuie sa incepi prin a te gandi ce material rulant ai, ce mai vrei sa achizitionezi si de unde poti face rost de el. Pentru ca, evident, degeaba vrei sa faci gara din Far-West daca ceea ce ai in colectie este o locomotiva Diesel sau electrica si vagoane recente de productie germana. Chiar daca iti realizezi diorama in epoca si situarea geografica respectiva, tot nu se vor potrivi cu materialul tau rulant.
Iar material rulant nu exista pentru orice zona si orice epoca. Spre exemplu, materialul rulant romanesc din epoca I este un vis frumos chiar si pentru cei mai pasionati dintre noi: nu exista NIMIC de genul acesta. Deci ori ti-l faci singur, ori te re-orientezi spre ceea ce exista, adica ori material rulant german, ori englezesc, ori american etc... in functie de preferinte si posibilitati de achizitie.
Deci, trebuie mai intai sa iti alegi o TEMATICA a colectiei si implicit a dioramei. Acesta tematica implica automat si situarea geografica, si epoca precisa in care vrei sa te situezi. Apoi, avand tematica fixata, poti incepe sa te gandesti ce zona iti doresti sa reprezinti in diorama ta. Poate sa fie o cale ferata magistrala pe care circula trenuri importante, accelerate sau exprese internationale. Poate sa fie o cale ferata mai modesta cu trafic marfuri si de persoane pe distanta scurta. Sau poate sa fie o cale ferata de tara pe care apare din cand in cand un tren amarat, impins de o locomotiva obosita.
Aparent, cea de-a treia varianta este mai putin "importanta" decat primele doua. In realitate, asa cum ne-o demonstreaza o gramada de diorame superb realizate de modelisti cu greutate, nici un subiect nu este "prea mic" pentru un modelist de talent. Chiar si o simpla linie moarta, unde rugineste in pace un vechi si harbuit vagon poate sa fie un subiect excelent pentru atentia unui modelist.
Deci daca vrei sa modelezi in diorama ta o cale ferata care trece pe langa un cimitir si o mlastina, aceste subiecte pot sa fie foarte interesante. Nu exista nici limite si nici contraindicatii, depinde doar de tine cum doresti sa redai realitatea respectiva.
Cimitirul poate fi "populat" cu groparul care-si face treaba, cu un cortegiu funerar, cu doi indragostiti care se harjonesc in liniste intr-un loc ferit de privirile curiosilor, sau poate sa fie o atmosfera lugubra de noapte populata cu strigoi si vampiri, undeva intr-o Transylvanie mitica desprinsa din povestirile lui Bram Stoker.
Acum, inca o scurta remarca apropo de dimensiuni: un segment de 250 pe 100 cm mi se pare imens: imagineaza-ti ca trebuie sa cari prin casa usa unei camere, pe care ai fixat fel de fel de obiecte fragile si sensibile precum niste casute realizate din carton: mie mi-ar fi tare greu sa-mi imaginez ca ai putea sa cari asa ceva fara sa strici ceva!
Deci, "desfa" modulul respectiv in bucatele mai mici si mai usor de manevrat. Chiar si un segment de 100x100 poate fi mult, dar daca il realizezi din materiale usoare devine ceva mai manevrabil. Nu uita ca liniile pot fi taiate la imbinarea intre module, dar nu poti face acelasi lucru si cu un macaz decat cu riscul de a-l face complet nefunctional, deci macazul ar trebui sa fie situat la mijlocul segmentului ca sa nu trebuiasca sa-l tai.
Bafta!