Diorama pe segmente a Trainsylvania Railway Club

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

Florinn

Administrator
Membru personal
Super Moderator
Trenulist
17 Ianuarie 2006
5.547
16
Cluj Napoca / Bucuresti
www.trains-addicted.ro
WEBSITE
http://www.trains-addicted.ro
YAHOO
bogdannf
LOCATION
Cluj Napoca / Bucuresti
Am deschis acest topic pentru a va prezenta totul despre cum decurg lucrurile cu diorama modulara pe care o vom face la Cluj.

Pentru a pastra esenta si pentru ca informatia utila sa nu se piarda cu timpul printre pagini de mesaje cu comentarii si alte chestii, in acest topic vor posta doar cei care lucra efectiv la diorama, de aceea va rog pe toti ceilalti, daca aveti orice nelamuriri, daca aveti critici de facut sau pur si simplu daca doriti sa va exprimati opinia despre acest subiect sau sa ne dati sfaturi sa o faceti in celalalt topic deschis special pentru acest lucru.

Topicul este deschis aici.
 
In continuare va voi prezenta cum au decurs lucrurile in cele 2 zile de montaj ale blaturilor dioramei.

La ora 10:30 (miercuri 25 10) am ajuns impreuna cu Ionut la sediul clubului si am inceput prin a ne organiza putin. Aveam cam toate materialele, aveam palul gata debitat (pe acesta l-am folosit la realizarea ramelor modulelor), aveam osb-ul debitat in fasii late de 80 cm, ne lipseseau picioarele modulelor, speram sa le obtinem cat de repede.

Schita modulelor:



Schita cu ramele modulelor:



Aranjam piesele pe grupe pentru fiecare modul:





Pentru ramele modulelor vom folosii pal de 20mm:



Fasiile de osb (din fiecare placa de osb am obtinut cate 3 fasii late de 80 cm plus o fasie de 10 cm, pierdere):



Incepem sa asejam piesele modulului 6, doar ca sa ne facem o idee despre cum va arata modulul in final:



Viitorul suna bine:



Ionut pleaca dupa sculele necesare, eu ma apuc sa asej piesele si sa marchez unde vor veni gaurile pentru suruburile de pal:



Intre timp testez si tehnica moderna:



Ionut se intoarce, pentru inceput alegem sa facem un modul mic, montam rama modulului 7, initial am prins piesele si cu un clei special pentru lemn, doar pentru a mentine piesele si pentru a usura montajul suruburilor, acesta operatie a fost oarecum inutila, cleiul nu prea si-a facut treaba.

Rama este gata iar Ionut ii testeaza rigiditatea:



Ionut este multumit de rezultat si zambeste:



Ne-a luat cam 10-15 min pentru a monta o rama de modul.

Pregatim piesele pentru modulele 8 si 9:





Ionut imi face o poza in timp ce strang suruburile ramei, cateva minute mai tarziu reusesc sa ii distrug surubelnita lui Ionut:



Este ora 12:30 si suntem mandrii, am terminat primele 3 rame:



Ne pregatim de ramele mari si ne facem o zona de lucru folosind placi de osb:



Terminam rama modulului 4:



La ora 14:30 mai aveam de facut rama modulului 1:



Am reusit sa distrug inca o surubelnita, Ionut fuge si mai cumpara doua in speranta ca ne ajung la 1 rama:

Daca tot am avut cleiul cumparat ne-am gandit sa il folosim la lipirea placilor de osb pe rama chiar daca le vom prinde si in holsuruburi. Ionut a improvizat un pistol si intinde cleiul pe rama modulului 1:



Suntem multumiti de rigiditatea modulului odata ce am prins osb-ul pe rama:



Ionut trebuie sa plece, dar ce a fost mai greu a trecut. E foarte dificil de montat ramele de catre o singura persoana, fara ajutorul lui Ionut nu se putea face mare lucru.

Primesc si restul sculelor necesare si ma apuc de pus osb-ul pe rame.

Modulul 5 e gata, eu nu sunt foarte multumit de cum mi-a iesit prima debitare cu fierastraul pendular:



E gata si modulul 2, nici aici nu a iesit grozav, dar nu e nici o problema, gaura se acopera pana la final:



E gata si modulul 1, aici a iesit foarte bine, experienta isi spune cuvantul :p :



E gata si modulul 3:



Ma apuc de modulul 4, montez o placa si las restul pentru ziua urmatoare:



Ziua 2 (miercuri 26 10):

La ora 12 termin si modulul 4:



La ora 13:45 au fost terminate toate modulele, aici modulele 7,8 si 9:



Dupa ce am asejaz modulele pe pozitii am facut cateva poze de ansamblu. Se pot vedea modulele in ordine si imbinarile destul de bune ditre acestea:



Imbinarea modulelor 1,7 si 2:



Voi continua cu imaginile de ansamblu:









Usa se deschide milimetric, dupa ce montam picioarele mai castigam 2 cm punand modulul pana in perete:



Cam atat pentru inceput, voi reveni dupa ce stabilim traseul sinelor.

Asteptam sugestii/comentarii/critici pe celalalt topic amintit mai sus (aici)
 
Salutare

Revin cu noutati legat de cum au mai decurs lucrarile.

Miercuri, Sandy, Ionut si Gabi sau intalnit la sediul clubului pentru a monta picioarele modulelor.

Am reusit sa gasim un atelier de tamplarie care sa ne faca picioarele pentru module, pretul lor a fost 200 lei, dar noi am fost foarte multumiti de cum arata.



Ionut, Sandy si Gabi s-au organizat, si-au impartit sarcinile si s-au apucat de montaj.



Sandy prinde picioarele cu suruburi:



Am folosit picioruse reglabile pe care le-am montat pe picioarele de lemn. Era nevoie de asa ceva pentru a putea sa imbinam foarte bine modulele.



Primul modul e aproape gata:



Asa arata la finalizare:



Modulul pus la locul lui:



In scurt timp baietii au mai montat un modul:



Dupa cum s-a laudat Ionut, timpul consumat pentru montajul unui set de picioare a fost de 7 minute, sa tinem cont ca au fost 3 oameni care s-au organizat foarte bine, fiind presati de timp.

Sandy si Gabi sunt multumiti de munca depusa:



(pozele de mai sus sunt facute de Ionut)

Baietii au fost presati de timp asa ca au ramas 6 module de finalizat pentru a doua zi.
 
Joi m-am intalnit cu Ionut la sediu sa terminam treaba.

Ionut era in pauza de masa, fugit de la servici, a trecut repede la treaba:



Tabla piciorului reglabil nu s-a potrivit perfect la picioarele noastre de lemn, dar am adaptat-o:



Acolo unde modulele se imbina cu alte module nu am folosit saiba la surubul cu care am prins piciorul pentru a putea ingropa surubul in rama modulului:



La ora 14:30 totul a fost gata, Ionut a intarziat la servici, dar suntem incantati de modul in care arata modulele:



Ionut trebuie sa plece, eu raman sa finalizez conectarea modulelor intre ele.

Cateva poze cu materialul adus de Sandy:





Ionut si-a montat gara in ziua precedenta:



Pentru a alinia perfect modulele si a le incadra in spatiul camerei am folosit o scula care traseaza un fascicul laser, scula fiind foarte utila fiind echipata si cu 2 nivele cu bula de aer (poloboace) perpendiculare una pe cealalalta:



Fixand pe muchie fasciculul laser, am putut misca modulul astfel incat diorama montata sa se incadreze perfect de-a lungul peretelui:



Pentru a fixa modulele unul de altul precis pana la montajul suruburilor, am folosit 2 menghine de genul:



Pentru prinderea modulelor am folosit suruburi M5 si piulite cu fluture:



Initial modulele nu erau aliniate perfect:



Am verificat alinierea lor dedesupt, tinand cont de faptul ca placile de pal au fost debitate exact:



Am prins modulele si am dat gaurile pentru suruburi:



Modulele sunt aliniate si prinse:



Odata prinse intre ele, rigiditatea modulelor a crescut foarte mult.
 
Isi face aparitia primul vagon de test:



Peronul se incadreaza bine :



Verific ca fapt divers rulajul pe cele 2 maceze cu 3 cai ale lui Ionut:





Termin de conectat modulele intre ele, si verific alinierea intre modulul 1 si modulul 6 (cele 2 de la usa). Cred ca a iesit bine:



Caut o solutie temporala pentru traversarea usii:



Improvizez un pod din resturile de osb:



In timp ce astept pe baietii sa soseasca la intalnire, ma apuc de sortat sine (Sandy a adus 4 cutii cu sine de toate felurile)

Mie imi plac foarte mult niste sine cu wheathering facut de producator:



Am terminat cu 1 cutie:



Jos mai sunt cutii cu sine roco cu terasament :



Intre timp sosesc si baietii si ne apucam sa facem un circuit format din sine Roco:



Circuitul este aproape gata si apare o garnitura de test:



Gabi si Sandy depun eforturi sustinute pentru inchiderea circuitului:



Circuitul e gata:



Testam macazele din gara lui Ionut:



O parte din materialul disponibil pentru viitoarea diorama:



Au fost prezenti:



Dupa ce ne-am distrat putin, am tinut o sedinta tehnica unde am discutat chestii administrative legate de club, apoi am discutat in linii mari despre traseul dioramei.
 
Dupa cum spuneam, am discutat si am stabilit de comun acord traseul dioramei.

Va amintesc schita modulelor:



Vom aveam un modul suplimentar care va pleca de undeva de la imbinarea modulelor 3 si 4, spre modulul 1. Acest modul va contine un orasel, eventual cu o scurta linie de tramvai. Gara va fi in stilul garilor ce se intalnesc in Germania, si anume gara si liniile sunt ceva mai sus si traverseaza strazile orasului cu poduri.

Am stabilit ca pe modulele 3 si 4 se va intinde o zona muntoasa. Ceva in genul:





Ideea de baza e sa fie o linie de viteza, mai dreapta, si o linie cu multe curbe, undeva mai sus si cu un relief mai dificil. Pe alocuri probabil ca liniile se mai intersecteaza cu tuneluri si poduri.

Gara lui Ionut va fi pe modulul 2 pentru ca el nu prea are relief, acolo fiind si geamul camerei.

Modulul 5 va contine o gara mixta HO / HOe, din aceasta gara va pleca un traseu de mocanita, care va urca undeva sus in munti.

Modulul 1 va fi o zona industriala cu ceva industrii si un triaj de marfa.

Asteptam parerile voastre la topicul deschis pentru discutii (aici)
 
Joi (30 11) m-am intalnit cu Sandy (mai tarziu a venit si Gabi) sa discutam despre diorama. Intalnirea a avut loc pe la ora 15, din aceasta cauza au fost absenti majoritatea, fiind la servici.

Am decis sa nu ne mai intindem la vorba cu schite si altele si sa trecem odata la treaba.

Drept urmare, Sandy s-a apucat imediat de lucru la traseul muntos.

O prima poza cu inceputul traseului dupa iesirea din tunelul de pe colt, linia va fi dubla si va serpui printre stanci, Sandy monteaza provizoriu sina flaxibila Piko folosind pentru amortizarea zgomotelor foaie de pluta:



Dupa ce foaia de pluta a fost decupata, Sandy a dat cu adeziv tip prelandez pentru a o fixa de blat:





Eu mi-am desfacut cele doua pungi de pietris noch achizitionat sa imi fac o idee despre cantitate si granulatie



Sandy continua munca, intre timp a sosit si Gabi:



Urmeaza momentu cand ma chiorasc minute in sir la sinele Fleishmann (flexi cu terasament) pe care Dan ni le-a adus din Germania:







Cam atat din prima zi de lucru (mai toata lumea a fost pe fuga)
 
Vineri (1 12) m-am intalnit cu Ionut sa mai facem una alta.

Am pus provizoriu niste pietrish noch pe o bucata de sina Piko sa vedem cam cum se prezinta granulatia, amandoi am fost incantati, ne-a placut si faptul ca pietrisul se prezinta in pietricele de nuante diferite:



Ionut este fericit ca in sfarsit lucreaza si el la o diorama:





Vom folosi un strat de pluta in gari, unde terasamentul nu este foarte ridicat fata de nivelul solului, si doua straturi de latimi diferite in afara garilor.

Eu am lucrat la o bucata de blat care va prelungi modulul 1:



Voi reveni cu noutati, deocamdata asteptam si pe Eusebiu sa aduca piesele de HOe si sa se apuce de treaba.

Opiniile voastre sunt bine venite la topicul deschis pentru discutii (aici)
 
In data de 22 m-am intalnit iarasi cu Ionut si Gabi, in mare parte s-a lucrat la finalizarea treaseului liniei de munte simple.

Cu o zi inainte Ionut a ramas la club pana a pus pietris pe cea mai mare parte din gara:



Modul in care ne-am propus sa ducem traseul de munte:


Constructia avanseaza:


Imbinarea intre modulele 3 si 4


Ne-am decis sa folosim toate cele 3 segmente de pod:


Vedere generala:


Imbinarea intre modul de pe colt si modulul 3:

La modulul din colt mai este putin de lucru, trebuie modificata putin panta, pilonul 3 (de la stanga la dreapta) fiind putin prea intalt.

Traseul aproape finalizat:




Vedere asupra garii de pe modulul 2:


Iesirea din gara:
 
Traseul muntos pas cu pas:












Pe traseul de linie simpla sina este asezata dar va fi remontata dupa ce primim terasamentul crem cu burete, de la Noch.

Intrarea nefinalizata pe modulul 5:


Inainte de plecare am fixat sinele cu terasament Fleishmann ca sa imi formez o idee despre cum va arata intrarea pe modulul 1:




Cam atat s-a facut.

Urmeaza lucrarile de teraformare la modulul de munte, Ionut trebuie sa finalizeze lucrul la terasament, Eusebiu trebuie sa ne aduca piesele de HOe sa finalizam traseul de munte, eu trebuie sa ma apuc de asezatul sinelor la triaj, cu alte cuvinte, avem foarte mult de lucru.
 
Si acum cateva filmulete cu probele de drum.

Testam trecerea dintre modulul 2 si modulul din colt:



Testam imbinarile intre bucatile de sina flexibila pe zona de munte:


Acelasi lucru, aici puteti constata diferenta de zgomot intre terasamentul de burete de la Noch si terasamentul de pluta cu pietrish din gara:


La fel si in filmuletele urmatoare:




Teste dupa ce am realizat legaturile cu cositor intre bucatile de sina flexibila:


Rulajul garniturilor de tren pe terasamentul Noch este sublim:


Opiniile voastre sunt bine venite la topicul deschis pentru discutii (aici)

Craciun Fericit!
si
La Multi Ani!
la toti trenulistii si nu numai.
 
Salut.

Revin cu noutati de la Cluj, in zilele de 28-29-30 decembrie s-a lucrat mult la diorama, un adevarat maraton as spune eu.

Incep cu cateva poze din 28 dec.

A sosit Mos Craciun (sau mos Sandy):



Chestii faine de la noch:



Cateva imagini mai detaliate:







Atat portalele cat si zidul de piatra mie mi se par superbe.



Am asezat portalele pe diorama doar cat sa imi fac o idee despre cum vor arata tunelele:





Am inceput lucrul si la intrarea dinspre vest a triajului. Mai intai am eliminat mecanismele macazelor deoarece nu erau deloc aspectuase si oricum vom folosi mecanisme montate sub blat.

Macaz cu mecanismul original:



Am folosit DREMEL-ul de mai jos pentru ca mecanismele faceau corp comun cu traversele:



Rezultatul:



Au iesit putin cam scurte traversele dar sper sa se piarda din vedere odata cu asezarea pietrisului.

Am preferat sa folosesc aceste macaze lima mai vechi deoarece sunt mai scurte decat cele piko sau roco, numai bune de pus intr-un triaj inghesuit si in plus asa s-a mai facut economie folosind din materialul adus la club de Sandy.

Dupa ce s-a mai incalzit atmosfera m-am apucat sa pregatesc linia simpla din zona muntoasa pentru montarea terasamentului noch.

Mai intai am fixat foarte bine sinele pentru a cositorii imbinarile:



Am cositorit unde a fost cazul, nu arata extraodinar dar macar e "sanatos":



Eu sper ca se mai acopera cu pietris sau o buriana ori un fir de iarba.
 
Dupa ce am facut toate lipiturile, am dat sina jos si apoi am montat-o la loc pe terasament de burete noch cu pietris crem:



Suruburile se vor demonta dupa ce lipim terasamentul.



Incet incet am ajuns la pod:



Imbinarea intre piko (h 2,5 mm) si roco (h 2,1) se face usor folosind terasament de burete:





In asteptarea lui Eusebiu, m-am apucat sa fac curba dintre modulele 1 si 2:



Aici am vrut sa asez sinele usor inclinate, asa ca am taiat 2 fasii de pluta late de aprox 1 cm pentru a le pune sub terasament pe marginea exterioara si a-l inclina:




Am taiat apoi 2 fasii de pluta de latimea normala a terasamentului, cu aprox 1-1,5 cm mai late decat traversele si le-am lipit pe blat:




Am fixat apoi sina flexibila cu terasament fleishmann folosind cuie mici, se poate observa ca sina esta usor inclinata spre interior:




A sosit si Eusebiu cu o parte din piesele HOe. A adus niste macaze HO tillig cu sina HOe intercalata care fac toti banii





Se poate observa ca acele macazelor tillig nu au articulatii, articularea realizandu-se din elasticitatea sinei, se poate observa si culoarea maro a sinei.

Din ceea ce am vazut eu pana acum, as imparti marcile de sine in doua: Tillig si "celelalte".

Cam atat pentru prima zi.
 
In 29 s-a lucrat din nou toata ziua. M-am intalnit de dimineata cu Ionut la club.

Cateva poze:

Pentru a putea finaliza curbele de pe modulul din colt a trebuit sa incep cu planificarea traselui.

Din pacate am uitat sa fac o poza cu momentul in care faceam teste si reglam unghiurile pantelor de la intrare in triaj.

Cand planificarea a fost gata si deja eliberam masa pentru a incepe constructia, arata cam asa:



Ionut a pus solutie de aracet pe terasament la traseul muntos sa se usuce pana spre seara. A pus aracet doar in zona suruburilor:



Am revenit cu lucrul la zona de intrare in triaj. Trebuia sa ma ridic la inaltimea de 3 cm la intrarea in triaj, am construit placa de mai jos:



Am pus pe ea sinele sa imi formez o idee de cum arata pana in acest moment:


Pe la amiaza ne viziteaza doi membrii noi ai clubului.

Sunt multumit de cum a iesit placa si incep sa pun pluta:



Primul strat de pluta e din resturi de la celelalte lucrari, al doilea va fi dintr-o bucata intreaga.

O parte din aracet a fost absorbit de terasament in zona de munte, asa ca mai completez:





Revin la placa, primul strat de pluta s-a lipit:



Pregatesc petru lipirea celui de-al doilea strat de pluta:



Urmeaza pusul la presare:

 
Dupa ce am lipit al doilea strat de pluta, am pus placa la pozitie sa trasez locul sinelor:

(focalizare gresita)

Nu v-am aratat pana acum micul nostru atelier de tamplarie:



Cand lucrarile de tamplarie se vor finaliza, aceasta camera va fi sala de conferinte si vizionare video.

Grupa de linii pentru trenurile de marfa din triaj trebuie ridicata toata la 3 cm de blat, asa ca am inceput sa construiesc un blat pentru tiaj, am taiat o fasie de placaj (nu e placaj, e ceva mult mai tare, dar nu stiu cum sa ii zic) de dimensiunea 125x27 (pentru 5 linii):



Am dat o fuga pana la tamplarie si am taiat picioare pentru blat:



Am lipit picioarele si le-am prins si cu suruburi:



Am lipit 2 straturi de pluta pe blat si l-am pus la presare iar intre timp am fixat a doua sina cu terasament pe modulul din colt:



2 poze de la nivelul "solului", se poate observa inclinatia sinelor spre interiorul curbei:





Desi nu pare foarte mult, ce am prezentat mai sus a luat o zi intreaga de munca, este ora 22, plec si eu spre casa.
 
Sambata dimineata am revenit la Sediu.

(Majoritatea pozelor sunt facute in graba asa ca unele nu sunt focalizate corect sau nu sunt clare.)

Am constatat ca aracetul pus cu o zi inainte la terasament s-a uscat:



Cu o zi inainte Ionut a pus gips in formele de roci de la noch:



Sa vedem ce a iesit:





Am fixat sinele cu terasament la imbinarea dintre modulele 1 si cel din colt.
A fost nevoie de multe suruburi pentru ca terasamentul de cauciuc nu statea cum voriam eu:



Dupa ce l-am fixat am pus solutie de aracet:

 
Am revenit cu lucrul la triaj. Blatul s-a uscat si e aprope gata pentru montajul sinelor:



Fixez intrarea in triaj la pozitie ca sa pot marca pe placa curbata locul sinelor, sa pot lua apoi de la pozitie placa pentru a monta sinele mai de aproape fara sa ma intind peste toata masa:



Asez cateva sine sa imi fac o idee despre distanta dintre sine in triaj:





Fixez apoi cele 2 blaturi intr-o zona cat mai accesibila pentru lucru si incep sa marchez pozitia sinelor:





Dupa ce am trasat pozitia celor 5 sine paralele am inceput sa le montez. Am inceput cu macazele:





Completez cu sina intre macaze. Am folosit sine si macaze piko, lima si roco:

 
Odata finalizata intrarea in triaj am trecut la alta operatie, inserarea unui macaz pe linia simpla din zona de munte:





Aleg zona cea mai dreapta de pe traseu, verificand si daca este suficient loc pentru actionarea macazului:



Marchez pe sina locul unde trebuie taiata:



Verific si continuarea:



Tai sina ce trebuie scoasa folsind un cleste, apoi o polizes cu dremel-ul



Decupez din terasament zona unde lucreaza actionarea:



Montez macazul, fac legaturile electrice si testez cu mai multe vagoane:



Cam atat mi-am propus sa fac, ar mai fi fost multe de facut dar timp mai putin.
 
A sosit si Ionut si a facut putina ordine pe blaturi ca sa putem trage niste filme si sa testam in acelasi timp rulajul unei garnituri de marfa.

Din pacate nu a fost timp pentru realizarea legaturilor electrice la triaj, asa ca nu am putut intra cu locomotiva in triaj, doar cu vagoanele:



Am oprit trenul in curba sa fac poze:









Am oprit trenul pe pod pentru poza:



La teste am constatat ca uneori probleme (deraieri chiar) se descopera la viteza foarte mica si nu intotdeuna la viteza mare.

Dupa mici remedieri diorama a trecut cu brio testele de rulaj, atat cat este facut pana acum.