Diorama Paulis

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

Radu161

Moderator
Super Moderator
Trenulist
25 Mai 2007
1.858
220
Bucuresti/Arad
r161trains.wordpress.com
WEBSITE
http://r161trains.wordpress.com/
YAHOO
radu161
LOCATION
Bucuresti/Arad
Descrierea dioramei Paulis

Ca fiecare pasionat de modelism feroviar, si eu am dorit sa-mi realizez o diorama acasa, sa pot oricand sa rulez cate un tren. Mult timp m-am lovit de lipsa spatiului, dar intr-un final am reusit sa gasesc o varianta prin care sa imbin eficient diorama si mobila (ce imi este foarte necesara ca spatiu de depozitare).
Inca de la primele schite de diorama am avut ideea de a reproduce atmosfera generala a zonei Aradului, in special Podgoria-Valea Muresului, acestea fiind locurile unde mi-am petrecut vacantele de vara. Cum totusi spatiul este limitat, am preluat numai cateva elemente, ce sunt suficient de mici pentru a fi plasate pe o diorama de apartament. Nici epoca nu este foarte fixa, pentru ca pe diorama o sa existe material rulant si vehicule din diverse epoci, pe masura ce le construiesc. Totusi, ma orientez catre o perioada intre 1970-1990, dar fara a aplica simbolurile specifice epocii.

Pe langa ideea zonei, mai era si ideea de a avea pe diorama si linii de ecartament ingust, avand la un moment dat intentia de a face material rulant si pentru acestea.
Cel mai dificil lucru a fost alegerea unei gari ce sa defineasca diorama. Prima alegere au fost garile de pe valea Muresului, iar ca dimensiune si aspect cea mai potrivita mi s-a parut gara PÇŽuliş. Din cauza spatiului redus nu am respectat configuratia reala, cu 4 linii si linie dubla si am optat pentru o varianta imaginara, in care am adaugat o linie de garare cu o magazie si o remiza, pentru a avea linii de stationare si posibilitatea de a face manevre.
La H0m era clara ideea de a reprezenta elemente specifice Sagetii Verzi, ce a circulat in zona Aradului pana la inceputul anilor 90 si ale carei urme le vedeam des in copilarie. Ca elemente reprezentative, o sa realizez un depou similar cu cel din Pancota si o statie clasica, ce va fi in apropierea garii.
Tot in aceeasi perioada, am observat in cateva zone ale vailor perpendiculare pe Valea Muresului, profile de linie de cale ferata ingusta, folosite la garduri sau in alte scopuri, de unde am dedus la acea vreme ca ar fi putut exista in acea zona cai ferate inguste. Banuiala mi s-a confirmat mai tarziu, fiindu-mi depasite asteptarile in ceea ce priveste numarul si lungimea lor. Astfel ca, pentru H0e am ales ca model zona vaii Cladovei, in apropierea PÇŽulişului, iar la H0f o mica linie de cale ferata de pe valea Radnei, ce a fost folosita pentru exploatarea unei cariere.
Diorama are o configuratie in forma de L, cu 2 serpentine de intoarcere la capete pentru linia H0. Pentru a avea cat mai mult loc la suprafata am optat pentru inchiderea circuitului in subteran si realizarea unei statii cu 2 linii. De asemenea, inca o linie ajunge direct in zona de lucru si va fi folosita pentru teste. Linia H0m are un parcurs liniar, cu 2 statii si o remiza. La fel este si cazul liniei H0e. Linia H0f face legatura directa intre cele 3 puncte de lucru ale exploatarii de piatra.

Planul dioramei a trecut prin numeroase schimbari in cei 2 ani de cand am decis spatiul in care se poate construi. De-a lungul constructiei pot sa apara mici schimbari de detaliu, in cazul unor probleme neprevazute, dar in mare ar trebui sa ramana confom planului:



Dimensiunile finale ale dioramei sunt 380 cm pe latura lunga, 330 cm pe latura scurta, cu latimea generala de 70 cm, ce variaza in dreptul buclelor (unde se ajunge la 97cm) si al depoului de sageata (unde se reduce la 60 cm).

In acest moment mi-am reconfigurat camera in care lucrez si unde este amplasata diorama. Am refacut complet mobila, astfel incat sa serveasca si ca suport pentru diorama. Diorama are o structura separata, tot din PAL-ul din care a fost realizata mobila, alcatuita din segmente, ce sprijina pe corpurile de mobilier. Pe aceasta structura voi incepe asezarea suportului pentru linii si relief. La margine am montat foi de PFL, ce vor fi taiate dupa forma reliefului.



 
Proiect excelent, cu baza solida, de foarte lunga durata, sa te tina ocupat vreo 10 - 15 ani. O tragedie ar fi sa schimbi locuinta.

Cunoscandu-ti lucrarile, nu pot decat sa ma pregatesc de o lectie de modelism de calitate.

Succes!
 
Fain sa vedem continuarea, insa cum vad si mai ales daca o sa pui si mocanita nu va fi real cu cea de la Paulis, dar ma bucur ca ai ales o gara frumoasa, un prieten de al meu din Arad l-a facut, e cea mai frumoasa pentru mine zona defileul de jos si de sus al Muresului. Spor la treaba!
 
Da, intradevar, PÇŽulişul nu cred ca a avut mocanita, nici pe 760 mm, nici pe 600mm. A fost mai mult un pretext, pornind de la ideea ca au fost mocanite in zona, cum ar fi cea de pe valea Cladovei, care e imediat dupa PÇŽuliş.
Ca fapt divers, pentru mocanita de pe valea Cladovei inca nu am identificat racordul la CF normala...
 
Hopaaa, colegul Radu isi face diorama!

Astept cu interes evolutia acestei diorame, sigur va iesi ceva frumos!

Am si eu 2 intrebari pentru inceput:

1. analog / digital ?

2. nu va fi cam dificil accesul la partea electrica ?

Spor!
 
V-am tot amenintat...acum se intampla... :evil:

1. Partea electrica va permite functionarea in ambele sisteme, trecerea fiind facuta cu un comutator, cum e si la gara de la club.

2. Intr-o prima faza n-o sa fie problema, pentru ca o sa lucrez de sus. Cand o sa fie acoperita, am posibilitatea de a lucra de sub diorama, scotand o parte din lucrurile din dulap, ceea ce sper sa fie destul de rar. :D
 
Acuma mi-am adus aminte ca in spatele garii a trecut Sageata Verde adica tramvaiul Aradean mandria noastra care intr-adevar e linie ingusta, dar nu cred ca era folosit si de locomotive cu aburi.

Stima Janos
 
wittman40 a spus:
Acuma mi-am adus aminte ca in spatele garii a trecut Sageata Verde adica tramvaiul Aradean mandria noastra care intr-adevar e linie ingusta, dar nu cred ca era folosit si de locomotive cu aburi.

Stima Janos

Societatea Anonima a Cailor Ferate Electrice Arad-Podgoria a avut si locomotive cu abur. Din memorie, au fost 4 buc.
 
Da, intradevar, in zona garii era si linia CFAP-ului, dar e o distanta mai mare, nu e chiar in fata garii. Au circulat si cele 4 locomotive cu aburi, folosite in perioada constructiei si probabil un timp la transportul marfurilor, dar pentru mocanite (H0e si H0f) nu le-am luat in considerare, fiind cu gandul la CFF-uri si CFI-uri.
 
Lucrari infrastructura H0 (1)

Am inceput lucrul la infrastructura H0 a dioramei. Sinele folosite sunt ROCO, cu inaltime 2.1mm.
Intr-o prima faza am inceputul lucrul la macaze. Acestea vor fi facute special pentru aceasta diorama, conform proiectului. Spre deosebire de macazele pe care le-am facut pentru modulele Clubului Feroviar Bucuresti, la acestea am optat pentru realizarea bazei macazului, adica traversele si legatura dintre ele, din placaj de 2mm taiat la laser. Peste acestea se vor lipi sinele si sistemul lor de fixare, realizat din rasina. Aceasta metoda este mai usor de realizat si consuma mai putin timp si efort. De asemenea, la final, datorita bazei unitare din placaj se va asigura planeitatea componentelor macazului.

Baza de placaj a celor 2 ansambluri de macaze din capetele garii.



Si un set de macaze din partea ascunsa a dioramei, la care am inceput fixarea sinelor.



In paralel, am inceput alcatuirea segmentelor majore de linie, prin lipirea a cate 3 bucati de sina flexibila. Astfel am putut face o evaluare pe viu, inainte de a ma apuca sa tai baza de lemn pe care se vor sprijini liniile.

 
Dupa ce asezi liniile in partea inferioara, poti lucra in voie la partea superioara, fara sa o fixezi definitiv. Astfel poti lucra in paralel pe ambele planuri, iar dupa definitivarea lucrarilor la nivelul inferior, fixezi suportul/blatul dioramei, definitiv sau nu...
 
Salut

Da, intentionez sa lucrez la partea de infrastructura H0 in paralel, si sus, si jos. Dupa ce o sa fac si probele o sa le fixez definitiv pentru ca trebuie sa le tai in zona de imbinare dintre segmente. Oricum la partea de jos o sa fie strict zona de blat de sub linii.
Dupa ce termin cu H0ul, ca de el am nevoie mai mult in momentul asta, o sa trec si la restul ecartamentelor, care sunt numai la partea superioara si relieful.
 
Lucrari infrastructura H0 (2)

De aceasta data fac o descriere mai detaliata a modului in care imi construiesc macazurile pentru diorama.

Pentru a folosi la maxim spatiul dioramei, am preferat sa-mi fac macazurile dupa un proiect propriu pornit de la planul general al dioramei.

Dupa realizarea proiectului am taiat la CNC laser, din placaj de 2mm, traversele, legate intre ele, pentru a alcatui forma macazului. Am preferat realizarea intregului ansamblu de 3 macazuri deodata, pentru a avea mai putine lipituri si a putea folosi segmente cat mai mari de linie.



Am folosit sina flexi ROCO de 2.1mm inaltime, careia i-am dat dimensiune si forma conform fiecarui element in parte, pornind de la liniile mari, catre cele mai mici.





Sinele ce completeaza inima macazului au fost dotate inca de la inceput cu papuci, ce vor fi utilizati ca balamale pentru ace.



A urmat si confectionarea acelor, pentru fiecare macaz in parte, conform geometriei specifice.



Dupa cum se observa in poza urmatoare, acele au fost slefuite astfel incat la varf sa aiba o forma de L, similara modelului real. Ulterior am cositorit o sarma de cupru ce va fi legata de bara de actionare.



Pe traverse am aplicat fasii de pentaprint de 0.3mm grosime, ca suport pentru ace.



Bara de actionare a fost realizata din HPL de 0.7mm grosime. Pentru a avea o pozitie cat mai fixa, am facut 2 gauri in legaturile dintre traverse, prin care am introdus bara de actionare, de care am legat acele.



Am montat contrasinele si am inceput lipirea ansamblului de buloane pentru fiecare traversa in parte.



La final, o vedere generala a unuia dintre cele 3 macazuri.