diorama lui anick

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

anick

New Member
23 Martie 2014
11
0
Iasi
LOCATION
Iasi
Salut tuturor,

acum foarte multi ani, am primit de Mos Gerila un kit H0 PIKO analogic cu BR 80 018 si inca cateva piese: sine, macaze, cladiri, bariere, semafoare; si a fost instalat pe o masa pe perioada vacantei scolare din acea iarna. In urmatorii doi ani, datorita cumpararii masive de infrastructura si de material rulant de la singura librarie din Bucuresti care avea astfel de marfa in anii '80, a fost mutat pe un amplasament, montat tot doar pe perioada vacantei de iarna, de data asta de 4 m x 1,2 m - foarte generos. Pe suprafata sa au aparut: un tunel (din tabla acoperit cu ipsos), o placa turnanta homemade, o remiza - din tabla, o gara, un canton si doua poduri din baghete de lemn - acestea din urma construite din cauza necesitatii de a ajunge la o fereastra amplasata in mjlocul infrastructurii). Numarul locomotivelor si al garniturilor s-a marit si el - functie de ce gasea la raft cand ajungea tata prin Bucuresti.
Actionarea locomotivelor (analogic) se facea cu o serie de intrerupatoare pozitionate de o placa, totul plecand din traful FZ1. Comanda barierelor se facea cu un releu tot de la PIKO. Doua semafoare cu brate si inca cateva fixe intregeau paienjanisul firelor de pe suprafata. E mult de atunci si nu imi mai amintesc cu exactitate schema, dar ea se asemana cu cea din poza urmatoare.



Pe perioada celorlalte luni din an, totul era demontat si expus intr-o vitrina. Si cum am scris si mai sus, montarea s-a facut doar de vreo 3 ori, dupa aceea totul a ramas in vitrina.

Anul acesta, dupa ce s-a strans pomul de Craciun, tata mi-a spus ca ar fi frumos sa montam din nou trenuletul - sa se joace si fiul meu de 8 ani cu trenuletele. Ce bucurie pe mine: el e constructor, nu le are cu electrica, motoare si altele… doar la construit poduri - asa ca treaba doar eu aveam de facut.
Fac o paranteza: in copilarie tata construia aeromodele cu elice actionata prin elastic sau planoare; apoi, cand eram eu mic, cumpara - tot din Bucuresti - machete de avioane din plastic (Boeing 707, Tu144, Mi8 - asta e elicopter, etc) si cica le montam impreuna - de fapt el le monta cand eu eram afara la joaca…; cand am inceput si eu sa montez astfel de machete, nu s-au mai gasit decat din acelea facute in URSS, care erau de o calitate modesta.
Revenim, am pregatit o suprafata de lucru si am intins sinele. Locomotivele si vagoanele le-am luat la verificat, reparat, curatit si uns - au fost reparatii electrice usoare, datorita numarului mic de ore de functionare pe care il acumulasera, problemele mari au fost legate de loviturile incasate de ele in perioada functionarii si de nepriceprea mea in desfacerea lor in acele timpuri.



A iesit circutul din imagine. (poza e facuta cand abia asezasem liniile si vedeam cum ar putea circula garniturile).



Functiona binisor, linia fiind veche, mai erau oxidate capetele, lamelele intre tronsoane nu mai erau indoite conform originalului. Principalul neajuns a fost legat de macazele vechi, care erau majoritatea defecte - actionarea nu mai functiona (ele fiind distruse in timpul montarilor anterioare). Si asa s-a scurs luna ianuarie, cu reparatii si cu plimbari de garnituri pe circuit.
Intre timp am inceput sa caut pe internet despre noutatile legate de modelismul feroviar. Va dati seama ca primele lucruri cautate pe net, au fost legate de cuvantul PIKO, ca imi era sinonim cu modelism feroviar. Avalansa de noutati m-a coplesit: DCC, decodoare, sunet, automatizare, imaginile cu diorame tematice, sina format nou, etc. ; reperele din magazinele online de specialitate .
Impreuna cu tata, am hotarat ca e cazul, sa ne luam ceva nou, in primul rand sa trecem pe digital, si apoi sa facem o diorama pe care sa rulam garniturile.

Acum vreo 12 ani, mai vasusem la un tip din germania, in podul casei, o diorama destul de mare 7 x 3 m si o colectie de peste 200 de locomotive - dar cum la momentul respectiv erau altele prioritare, am uitat repede de ele. La fel s-a intamplat si in urma cu ceva timp cand la ERA Carrefour a fost instalata o diorama in locul unui magazin - cred ca am vazut-o doar prin geam.

Am convenit sa montam pe aceeasi masa, si am luat 2 placi de 1 x 1,4 m de pal. (la momentul respectiv nu descoperisem forumul acesta si nici nu citisem despre cum se realizeaza dioramele).
Trecerea la digital am vrut sa o fac achizitionand o centrala cu multimouse (nu doream sa cumpar sine si trenuri), si gasisem una la unul din magazine, dar cand am sunat, mi-a spus ca nu mai exista pe stoc si ca daca tot trec pe digital sa trec pe z21 - care e ultimul model aparut pe piata, cumparand un kit. Dupa discutii in familie, am achizitionat kitul respectiv, si tot odata si cateva linii de trecere intre profilul vechi dreptunghiular si cel nou - I. La cateva zile dupa aceea am cumparat si niste linie flexibila si macaze PIKO pentru a construi noul circuit - a carui schema din una plana devenise supraetajata - pentru a avea lungime mai mare la linii si pentru a include obligatoriu si un pod. Dupa montarea aproximativa a acestora, am constat ca e prea scurta lungimea mesei si am decis lungirea acesteia cu inca 40 cm, prin introducerea la mijloc a doua bucati de pal (ideea de la inceput a fost ca tot ansamblul sa poata fi usor demontat si transportat catre o alta locatie). Intrucat suprafata pal-ului nu oferea un contrast prea mare fata de linii, am cumparat o stofa verde. Si a inceput montarea liniilor si crearea dealurilor si tunelurilor.


Prin martie am descoperit forumul acesta si am inceput sa citesc masiv despre de toate: digitizare locomotive vechi, iluminare vagoane, controlul macazelor, cum se face o diorama…
Unele informatii veneau cam tarziu… deja aveam un traseu montat. Altele veneau numai bine: trebuia sa pun decodoare locomotivelor vechi, pentru ca acum mergeam putin pe digital (cand doream sa aud sunete de abur) si mai mult pe analog - cu cate o locomotiva odata - circuitul electric era doar unul singur).

va continua…
 
Foarte frumos spor la lucru.
Trecerea la digital am vrut sa o fac achizitionand o centrala cu multimouse (nu doream sa cumpar sine si trenuri), si gasisem una la unul din magazine, dar cand am sunat, mi-a spus ca nu mai exista pe stoc si ca daca tot trec pe digital sa trec pe z21 - care e ultimul model aparut pe piata, cumparand un kit. Dupa discutii in familie, am achizitionat kitul respectiv
Sa inteleg ca ai pus mana pe o statie Z21?Ce rezultate are ? Ceva detalii despre acest Z21!!!
 
nu "Z21" Black cu Z mare, ci "z21" white ...cu z mic... e doar un starter kit cu o locomotiva cu sunet (ep I) si a fost mai ieftin (1800ron)- cele negre sunt mult mai scumpe.
(adevarul e ca sunt foarte putine postari despre aceasta statie pe forum! - si nici pe net nu se gasesc prea multe)
- statia vine cu routerul wifi propriu - nu trebuie sa iti bati capul cu setari... mai tarziu daca vrei sa faci modificari nu e prea complicat
- folosirea tabletei/smartfonului cu android (Z21 mobile Modelleisenbahn München GmbH) in comanda locomotivelor si a macazelor e foarte usoara - ai butoane usor de definit si foarte intuitive... nu trebuie sa stii fiecare functie a decodorului... doar la inceput, cu cartea tehnica a locomotivei ii scrii o singura data toate acestea si apoi e usor sa te joci ele - fiul meu de aproape 9 ani a inteles foarte usor cum se comanda locomotivele...
- programarea decodoarelor se face la fel, foarte simplu, - trebuie doar sa fie doar unul singur conectat - este doar o singura iesire din statie, si am gasit la magazinele de electronice un conector identic si acum e mai simplu sa fac schimbul intre lucrul pe linia de programare si diorama.
- cum am spus, e prima statie pe care o detin - imi pare foarte sensibila - imediat raporteaza scurt si se opreste (la trecerea unui anumit vagon peste un macaz, acesta facea scurt intre exteriorul rotii si sina alaturata (vagonul e ROCO/Fleishmann si sina e PIKO)- dar nu totdeauna - am rezolvat prin prelungirea zonei de izolatie cu putina oja... la toate macazele - - am inteles ca exista module care pot detecta scurtul din anumite zone si izoleaza doar acea zona, ca restul sa functioneze.
- in poza din stanga macaz cu izolatia prelungita, la mijloc si in dreapta un macaz nou si respectivul vagon care face contact - am observat ca osiile la toate vagoanele de la setul respectiv sunt mai inguste cu aproape 1 mm fata de alte osii care intra fest intre linii
- acum pe diorama am puse 6 locomotive digitalizate, 4 vagoane cu lumini, un semafor (doar led-uri in toate) si doua module SwitchPilot - dupa adaugarea ultimei perechi locomotiva-vagon, la pornirea statie e totul OK, dar daca cumva o opresc din soft nu mai vrea sa porneasca pentru ca intra in protectie de scurt - cred ca sunt prea multi consumatori (acum 7 luni aveam doar o locomotiva, si pe masura ce le digitizez pe cele vechi le introduc pe diorama sau functie de noile achizitii) - o sa studiez acest aspect - in cartea tehnica spune ca limita ar fi pe la 3,5A. (o sa prezint zilele urmatoare locomotivele detinute) - cred ca o sa fac astfel incat sa pot opri curentul pe anumite linii de garare - nu cred ca e bine ca locomotivele sa stea tot timpul sub tensiune, mai ales cele care nu le rulez. - poate cu un decodor si mai multe relee !!!
- daca inchizi aplicatia android de comanda, locomotivele isi continua sarcinile trasate... adica ruleaza pana cand primesc alte comenzi sau se ciocnesc si dau scrt si atunci se opreste statia.
- e bine ca se pot conecta mai multe dispozitive - adica eu cu telefonul si fiul cu tableta - fiecare poate sa comande locomotive diferite, dar poti sa comanzi si o aceeasi locomotiva - iti apare pe display starea actuala a vitezei, sensului si functillor - asta e foarte bine.
- in aplicatie iti apare si consumul de curent debitat de statie.
- legarea cu calculatorul se face prin retea wifi sau cablu legat direct la routerul statiei - PC - softul Rocrail a gasit-o imediat, exista o aplicatie de mentenanta care permite upgrade de firmware si setarea accesoriilor Roco 10787 pe R-Bus; celelalte aplicatii nu le am cu licenta in versiunea finala si versiunile mai vechi nu au auzit de aceasta statie - sub MAC - softul Rocrail functioneaza; ultima versiune de JMRI se pare ca are implementat z21 - dar nu am folosit.
daca ai intrebari punctuale, nu ezita - o sa verific/experimentez si postez rezultatele.
 
Intrucat in prima postare am vorbit vag de locomotivele si vagoanele mele vechi (cumparate in perioada 1979 - 1982 - toate model PIKO), acum am facut o sedinta foto rapida si le prezint in continuare (stiu ca arata distruse, dar varsta mea de atunci a facut sa fie lovite gravitational de multe ori sau demontate de nenumarate ori fara a avea grija de ele):
1. cu abur BR 80 180 - din setul de pornire - cred ca sunt vagoanele lui… nu mai tin minte… momentan locomotiva functioneaza pe analogic si este in asteptare sa intre la digitizare si la curatire

2. electrica E69 05 - are lipsa cupla in fata, farurile din spate lipsesc total, capacul nu mai se prinde de sasiu, ii lipseste o priza de curent la una din roti - a fost chinuita din greu - dar acum e posesoare a unui decodor LokPilot micro v.4.0.; poate in viitor va primi si leduri pentru iluminare.

3. electrica E11 022 - a fost cea mai "tare din parcare", avea lumini directionale 3+2!!! - momentan e in faza de digitizare - carcasa a fost inchisa doar pentru fotografiere, - va primi un decodor PIKO 56121 - ledurile l-am montat asa cum sunt prezentate pe site la hgd-ro; problema e ca sistemul de prindere a carcasei de sasiu este rupt (ferestrele de la mijloc) - nu stiu daca le mai am - mai am de cautat prin cutiutele vechi, daca nu, va primi niste ferestre noi simple. piesa aflata intre cele doua boghiuri este, doar ca trebuie sa o lipesc.

4. diesel BR 110 025-4 - a primit un decodor LokPilot micro v 4.0 si leduri colorate pe capete - iluminarea se facea prin prisma catre cele 3 pozitii (2 jos si unul central mai sus) de la un bec alb - nu are prevazut drum optic pentru stopuri, ele fiind doar desenate pe carcasa; am pus in interior un led alb si unul rosu, asa ca acum toate cele 3 faruri de pe fiecare din capete lumineaza toate aceeasi culoare: fie rosu, fie alb - stiu ca nu e corect, dar pentru primele incercari de digitizare, consider ca e bine… probleme au fost la gasirea unui loc pentru decodor - a trebuit sa scobesc in metal/greutate la una din parti.

5. cu abur BR 55 3784 - aceasta locomotiva este aproape noua, pentru ca imediat dupa achizitie s-a defectat - un lagar de la o roata dintata din interior s-a rupt, fapt ce a dus la trecerea pe linie moarta. a fost prima locomotiva de care m-am ocupat mai serios in ianuarie anul acesta, si am reusit sa ii fac un nou ax in consola pentru respectiva roata dintata - asa ca din nou e functionala - momentan e analogica, dar va primi si ea un decodor - probabil tot unul micro… dar mai are de asteptat .

in pozele anterioare ati putut vedea si o parte din vagoanele achizitionate in aceeasi perioada, cele de marfa, platforma, unul de posta care avea lumini interioare - acum are cateva led-uri care functioneaza permanent (asta a fost chiar prima modificare care am facut-o la instalatiile electrice, in din ianuarie, cand inca nu auzisem de DCC si de decodoare - si rulam garniturile pe analogic - sa ii inlocuiesc becul cu leduri). Imediat dupa aceea au urmat la iluminat si vagoanele de calatori: punte redresoare, condesator, leduri cu rezistenta (acum am citit pe forum ca functie de epoca trebuie sa aleg si iluminarea) - o sa le refac si vor primi o rigleta cu decodor.

acestea au fost "zestrea" cu care am pornit la drum in ianuarie 2014.
 
Multumesc mult pt. detalii. :D Am sa analizez si o sa vad diferenta dintre cele doua Z21. Am gasit si separat la vanzare,bine si diferenta de pret intre cele doua statii este mare.
 
si acum, noile achizitii:
6_new. intrucat stiam ca am doar locomotive foarte vechi, am hotarat sa imi cumpar doua locomotive noi, asa ca la sfarsitul luni ianuarie am luat prima locomotiva, locomotiva electrica seria 182 "Taurus" DB - H0 PIKO 57916 (hobby). - rula total diferit de cele vechi, foarte rapida, chiar periculos de rapida pot spune. - acum aceasta a primit leduri in loc de becuri (am vazut ca exista posibilitatea de a pune cate 5 bucati la fiecare capat pentru un realism total, eu, pentru inceput, m-am limitat doar la 2) si a primit un decodor tOm-BAS - ea fiind deja pregatita pentru digitizare. - la inceput a rulat pe analogic


7_new. o a doua locomotiva cumparata, a fost un "SNCF BB 663695 Diesel Locomotive V 96170" - sunt putin dezamagit legat de performatele ei - cred ca din cauza diametrului mic al rotilor si prin faptul ca are si 2 roti cu aderenta din 8, in unele momente cand trece peste macaze se opreste !!! . - si aceasta a primit un decodor Viessmann 5245 - ea pregatita pentru digitizare. - la inceput a rulat pe analogic


8_new. cum spuneam, prima achizitie majora a fost kitul "Fleischmann 631302 Start Set K.Bay tren calatori cu centrala z21" - locomotiva Baureihe 98.75 D VI, epoca I, si doua vagoane - (in postarea anterioara am prezentat problemele avute la trecerea peste macaze cu aceste vagoane). o alta problema avuta a fost legata de trecerea locomotivei peste un X, deoarece distanta intre osii este exact cand e si cea intre izolatiile acestuia, locomotiva se oprea de 2-3 ori pe acesta si doar prin impingere pleca mai departe - rezolvarea a venit prin culegerea de curent cu ajutorul vagonului imediat urmator si trimiterea acestuia prin fire catre locomotiva (scuze ca sunt firele groase si albastre, dar altele nu aveam la momentul respectiv - cat de curand o sa le inlocuiesc cu mai subtiri si poate negre) - am vazut ca exista cuple care au si fire in ele, o sa caut sa cumpar din acestea si sa le montez - dar pentru moment vreau sa ma bucur de faptul ca ruleaza fara sa se mai opreasca la intersectii - (e greu ca nu este in Iasi un magazin de specialitate, prin internet si prin telefon anumite lucruri nu pot fi discutate sau pipaite… - am intrat in luna august in 2 magazine din Elvetia si apoi intr-unul din Bucuresti si pot sa spun ca e altceva cand intrii si vezi in 3D obiectul - il pipai cu ochiul - nu doar le vezi pe youtube sau in poze; pleci de acasa cu o lista si te intorci cu alte produse si cu bugetul mult depasit ! ).


9_new. locomotiva Re 4/4" Roco 72407 SBB cu digitala cu sunet si un set de vagoane L.S.Models 47219 SBB - 3 vagoane. - vagoanele sunt in faza de iluminare - doar unul a primit leduri cu decodor, restul mai tarziu.


10_new. si o garnitura ROCO 63154 SBB ICN - digital cu sunet , din 5 vagoane - un intercity cam lung pentru diorama mea - functioneaza si in varianta doar cu 3 vagoane… o sa trebuiasca sa ii adaug led-uri ca e cam neiluminat - dar si asta mai tarziu.

revin la topic: diorama.
dupa vreo 2 incercari de asezare a liniilor si de confectionare a dealurilor si tunelurilor, am ajuns la forma din imagine (pe la jumatoarea lunii aprilie si in componenta avea si linii noi dar si din cele vechi) - controlul era de acum digital cu z21 si o tableta.
la jumatatea lunii aprilie 2014

acum ceva explicatii legate de imagine:
- suportul : 2 buc de 1,2 x 1,4 m pal hidrofugat de 12 mm (acoperit cu panza verde) asezat pe rigle de brad de 50 x 50 mm (pe partea inferioara am lipit pasla pentru a nu zgaria masa pe care e asezat totul); cele doua parti sunt legate prin coltare metalice .
- pt panta/rampa din partea de jos a imaginii - tot pal de 12 mm (curbura linie este R2/R3 pe acesta) - putin cam abrupta - nu e urcata de toate locomotivele.
- pt munti: polistiren extrudat de 50, 30, sau 20 mm de culoare neagra, roz si albastra; intrarile in tuneluri sunt cumparate
- cele 5 poduri, sunt 2 metalice realizate de tatal meu in copilarie - deci au peste 70 de ani; doua poduri din lemn - sunt cele care au fost realizate acum 32 de ani pentru prima diorama, iar ultimul e un pod curb construstruit de tata pentru aici. - pe poduri, linia e montata pe parchet de 6 mm.
- gara mare, primise cateva lumini interioare si un transformator vechi, dar inca nu avea o pozitie fixa… si de aceea alimentarea inca nu era trecuta prin suport.
- prinderea sinei - fie cu cuisoare in orificiile din dotare, fie cu holsuruburi cu saiba (saiba aproape cat capul holsurubului - asa ca apare aproape ingropat) pentru ajustari fine. - la cate modificari am facut, a fost foarte bine.
- alimentarea sinei se facea in mai multe puncte, dar nu erau sectiuni izolate intre ele; doua din macaze primisera deja motoare dar inca nu erau conectate.
- pe ea rula locomotiva BB cu 3 vagoane platforma - in partea de jos; pe linia exterioara (de tip vechi la acel moment - se vede cat de stramba e linia in partea de jos) stationa un Taurus cu doua vagoane cu lumini. Locomotiva Baureihe 98.75 e pe linia din mijloc, iar o parte din vechile mele locomotive - inca analogice la momentul respectiv se odihnesc in asteptarea digitizarii. - celelalte probabil sunt in atelier.
si a ramas in acest format, pana cand am schimbat toate liniile vechi cu altele noi… si am mai complicat incrucisarea liniilor si a aparut si o bucla de intoarcere…

da, stiu ca e foarte diferita de dioramele prezentate aici, am multe greseli de realizare, dar in mintea mea o diorama era doar un circuit cu sine pe care aleaga garniturile - ca cea pe care o construiam in urma cu peste 32 de ani, fara carti, internet sau prieteni care sa aiba aceleasi pasiuni!
 
combinatia de sine vechi si noi nu m-a multumit mult timp, contactele imperfecte intre sinele vechi produceau oprirea locomotivelor in diferite zone. a fost necesara o achizitie masiva de sine si macaze pentru a inlocui toate partile cu sina veche. Am vrut sa realizez si o intoarcere a garniturilor de tren si asta a insemnat sa introduc o bucla (a trebuit sa imi cumpar un modul de bucla de la Lenz LK200 - pentru ca la intrebarea adresata unui vanzator autohton acesta nu mi-a vorbit de bine modulele autohtone - nu stiu daca are dreptate sau nu pentru ca nu le-am incercat; despre modului Lenz, pot sa va spun ca merge bine, isi face treaba in multe cazuri, dar mai si da scurt-circuit in centrala - doar la o anumita locomotiva BB663695).
Dupa ce a fost realizat traseul, a fost modificat iarasi prin introducerea unui oval de raza mai mica decat R1 pe care sa ruleze doar locomotiva Baureihe 98.75 D VI , dar care intersecta traseul existent in doua puncte - a fost necesara achizitia a doua intersectii K30-PIKO - care mi-au complicat putin existenta, pentru ca aceasta locomotiva mica nu poate sa treaca peste aceste intersectii: distanta intre osii coincide cu distanta intre izolatiile lui K30 - ca solutie: am realizat o culegere de curent cu ajutorul primului vagon si l-am trimis la locomotiva prin fire.
Macazele au fost complet motorizate, iar in urmatoarele poze se vede cum arata noua schema. (nov. 2014)



Electronica: - Cele trei vagoane elvetiene L.S.Models 47219 SBB au primit lumini ShineMaxi (multumiri lui Gyuri pt ajutor).
- Pana acum doar primul vagon al garniturii ROCO 63154 SBB ICN a primit lumini ShinePlus - urmeaza si celelalte - probabil voi folosi modul "consist" de actionare (descris de Gyuri aici).
- Si vechea locomotiva BR 55 a primit un decodor micro de la tOm; cupla dintre locomotiva si tender atinge rotile acestuia din urma in curbe si produce scurtcircuit - trebuie sa o ingustez putin pentru a nu mai atinge.
- o noua achizitie: CFR 060-EA de la Amintiri Feroviare, digitala cu sunet (vor urma achizitii de vagoane pentru o garnitura autohtona)

Desigur ca acum imi dau seama ca nu pot plimba trenurile asa cum as fi vrut - unele raze sunt prea mici, am locomotive care nu permit raze mici (060EA), asa ca in scurt timp vor apare modificari substantiale - dar mai intai trebuie sa vedem cum fac rost de spatiu - am inceput deja proiectarea pe soft a circuitului. In aceeasi etapa de constructie va fi inclusa si automatizarea circulatiei, pentru asta se va folosi BOD cu S88 si softul RocRail - legatura va fi cu PCUSB de la tOm - testele mi-au aratat cum trebuie sa construiesc circuitul electric.