Initiativa TT - Gara Moinesti, scara 1:120

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

bogdanra

Well-Known Member
Trenulist
19 Martie 2012
1.283
106
Bucuresti
tt.bogdanra.ro
WEBSITE
http://tt.bogdanra.ro
LOCATION
Bucuresti
FACEBOOK
bogdanradu4tt
GOOGLEPLUS
bogdanra
Nu am mai scris de mult. Oarecum am incercat sa muncim, sa gandim, sa facem ceva astfel incat sa supralicitam prezenta noastra in cadrul evenimentului din 13-15 iunie. De la inceput vreau sa spun ca multumesc personal tuturor celor care ne-au ajutat si ne vor mai ajuta (sper). Suportul lor a fost mai mult decat binevenit si am simtit ca facem parte dintr-o comunitate a pasiunii. Pentru discutiile de pe alte medii de comunicare rautacioase venite de la unii si altii le pot pune doar pe seama necunoasterii personale, ale tineretii care lasa frau liber gurii (sau tastelor)sau unor emotii de moment.

Suntem o echipa micuta si cred ca ceea ce s-a reusit intr-un timp atat de scurt este peste asteptarile reale. Pe noi ne asteapta cu 4 module functionale pe doua linii in regim gara. (se intra pe linie simpla, avem doua module de linie dubla, revenim la simpla. Noi ne vom duce cu module functionale si inca ceva. Dar sa lasam imaginile sa vorbeasca (la fiecare cateva mici explicatii).
Pe 7 martie au venit modulele. Niste module bine inchegate, dintr-un lemn de tei foarte usor si elastic. Nu este meritul nostru creatia acestor module, dar va pot enumera cateva calitati: Standard dual (FREMO si BGTT, utilizabile in mai multe tari din Centru si Estul Europei), dimesniuni ideale de pus in orice autoturism (berlina, break, etc), lemn usor, instalatia gata facuta... De asemenea sistemul de picioare permite sa punem si ceva rafturi ulterior (daca avem nevoie).


Dupa 2 saptamani ne-am apucat si de treaba: trasarea liniilor, punerea plutei, taierea liniilor, pregatirea pentru balastare. Desi aceasta gara este una terminala ea va putea fi utilizata in sistem dual...ca si gara de tranzit sau, prin adaugarea ulterioara a unui modul separat, va redeveni gara terminala. Modulul supliementar va fi un depozit de petrol existent si in realitate


Si am pus liniile. O diecizie foarte proasta a fost folosirea pietrisului Auhagen maroniu. ATENTIE: Acest pietris isi pierde vopseaua in contact cu apa!


Scula esentiala pentru picurarea aracetului este:


Am completat pe unde am putut cu diverse materiale pentru a compensa cei 4 mm de pluta. Pluta de 4 mm face parte din standard. Nu atat pluta cat dimensiuniea de 4 mm ;-)



In loc sa fixam sina cu suruburi Nicky a avut ideea de a folosi scotch dublu adeziv care fixeaza liniile pana cand aracetul isi intra in atributii...

O prima imagine de ansamblu pentru a definitiva pozitia cladirilor (cred ca despre cladiri a spus Nicky cftt mai multe, meritul pentru constructia lor este 100% al lui...)
inlucru14.jpg

Au venit si primele materiale...


S-au facut contacte:

Am luat niste rumegus si niste cenusa si am vazut cam cum arata... Rumegusuol este castigator la capitolul pamant...



Apar carari, se face clisa pentru completari...



Intoarcem modulele si Dragos Sogard se apuca de treaba...



Discutam cu o companie a Regilor smirghelului sa faca niste drumuri asfaltate... pe viitor cred ca vor fi pavate cu piatra pentru realitatea istorica...



A trecut iarna, vine si primavara...campurile inverzesc


Cladirile apar si dispar...



Se lucreaza intens la garduri, peron, etc:


Tipu cu basculanta beneficiaza de faptul ca nu este data gara in folosinta si intra cu hodoroaga pe peron... Peronul este facut 100% manual din forex de 2 mm


si o imagine de gara ...inca neimbatranita...inca incompleta... inca nelipita...



Cam asta este povestea acestui proiect pana acum, cam asta s-a facut de o luna jumatate incoace...
 
Nu stiu in ce masura vrei sa imbunatatesti ce ai realizat pana acum, sau daca accepti o opinie din partea cuiva neimplicat in proiect:

Scapa repede de albul ala. Nu stiu daca e din cauza luminii/expunerii dar acolo in original piatra aia era un galben care a devenit cu vremea ce vezi acum, un gri murdar. Cand am documentat garile respective am racait stratul de mizerie si piatra aia nu e alb creta (si eu am crezut initial ca a fost alba). Caramida rosie folosita...e mai mult un visiniu murdar. Ma rog, greu de exprimat in cuvinte o culoare, daca vrei iti caut pozele din anii cand racaiam peretii sa vad straturi vechi de culoare.

Doar la Pucioasa au avut ideea de a vopsi piatra cu alb si caramida in rosu. La Moinesti nu e cazul si nu a fost niciodata. In functie de epoca, vezi la acoperis...erau niste ornamente foarte frumoase.

Vad un castel de apa. Daca ala e, vezi ca la Moinesti a fost tencuit de la bun inceput. Nu a fost lasat caramida goala. Nu ma intreba de ce este singura cladire din incinta statiei asa, ca nu am raspuns. Poza asta iti sta marturie:

a_11_moinesti02.jpg


sursa: situl din semnatura mea

Si nu uita de anexa pompelor, castelul nu era singur pe lume. Vezi poza pusa de mine la subiectul gara Moinesti. Am descoperit din pura intamplare o imagine din anii '30, de la inaugurarea bailor minerale Moinesti si a parcului si in stanga uneia din poze se vede foarte bine castelul de apa si anexa acestuia.



poza intreaga aici:

https://www.flickr.com/photos/madebyvfc/12774733634/in/photostream/

Momentan atat la o prima privire asupra pozelor tale.
 
Catalin, multumesc! Sunt foarte binevenite parerile tale. Cladirile vor sta deocamdata asa, nu au fost subiect de weathering pentru ca noi nu ne pricepem. Inca...

Atat la remiza cat si la castel va fi necesara o anexa, in ceea ce priveste poza trimisa de tine este de un real ajutor. incerc acum s aimi dau seama cum este potrivita in spatiu... Practic daca troita este perpendiculara pe linie (si acoperisul din dreapta sa fie al casei administrative, cel din stanga al remizei) sau paralel... mai putin probabil, corect?

Sunt multe lucruri de facut in plus acuma, mai mult ca sigur ca, exact ca la o casa, nu ridicarea la rosu este problema...ci zugravitul cu tot ce inseamna in aceasta metafora...

Weathering, detalii, decoratiuni (prea multa iarba intre linii pentru cum arata Moinesti-ul inainte... Personal euas repara si peronul care, desi facut manual, are cateva multe hibe si probabil ca un laser frumos o va rezolva... Sunt totusi dale de 2x2...
 
Pana la weathering eu iti scriam ca nuantele de rosu si alb nu sunt ce ar trebui sa fie. E proiectul tau, tu decizi care este gradul de toleranta fata de realitate.

Referitor la poze:

Acoperisul din stanga este al atelierului anexa al remizei. Remiza avea o anexa /atelier (vezi remiza de la Calafat) si este modelul cu 4 travei. Anexa se vede bine daca te uiti la poza "gara Moinesti" din albumul MLP 1903.

Anexa castelului de apa era paralela cu linia 1 de acces remiza. Este cea standard de la acest model de castel. Vezi poza mea de aici cu un fratior de la Curtea de Arges. Ma refer la corpul de cladire din spatele coloanei de apa:

a_DSCF243102.jpg


Initial, langa castel, pe prima linie de aces remiza era si rampa de incarcare lemne in tendere. Era o simpla estacada de scanduri (am mai vorbit despre, la alte gari) si se vede partial in poza cu locomotiva 575 Magureni intre ultimul vagon al micului tren si castelul de apa. Ea se vede bine si in cunoscuta poza a garii Moinesti din albumul MLP 1903 cu niste butoaie mari cu apa, langa.

vezi aici, maxim din ce am putut sa scot cu scanerul meu, se vede castelul tencuit si estacada de care vorbesc:



Peronul....

daca il vrei autentic, nu te chinui cu tot felul de nebunii. Nu era "piatra de rau" ci un trotuar marginit de borduri de granit (de felul celor care au disparut de pe bulevardul Aviatorilor la ultima asfaltare) si intre cladire si aceste borduri spatiul era umplut cu dale de piatra (au aprox 40/40, nu mai stiu din memorie si sunt tot galben/gri deschis). Dincolo de marginea cladirii pamant si petris, batut bine. Dalele de care vorbesc se mai vad inca aici:

a_DSCF4159.jpg


ma refer la cele din josul pozei, cu iarba intre. Subliniez, aceste dale existau doar in spatiul dintre gara si marginea peronului. Restul peronului era pamant batut bine.
 
O singura mentiune: proiectul nu este "al meu" , eu doar l-am prezentat. Am fost si am facut poze la Moinesti si peronul este mai lung decat ce spui tu, daca facem referire la epoca III, de ex... Practic el trece de cladirea administrativa (cea rosie din stanga cum te uiti la linii) si merge pana aproape de Castelul de apa (ma rog, unde era...ca acum este un depozit de constructii acolo...) Totul dale de 37x37 (sau 40x40). Aici ma refer la realitatea vazuta. Cu pozele am avut problema (CULMEA, desi gara este dezafectata) pe care au intalnit-o si altii de pe aici...

PS: peronul nu este cu tot felul de nebunii, este exact ca in realitate (teoretic)... placi patrate, care sunt unrand mai sus, un rand mai jos...... Asfaltul am spus ca vreau sa il refac cu piatra (cubica). Nu cred ca am folosit "piatra de rau" ca exprimare...
 
Pai lamureste-ma tu ce epoca faci cladirea ? In ce perioada se petrece actiunea de pe diorama de mai sus ?

Daca vorbesti de castel si remiza, clar nu e vorba de ce ai gasit tu la Moinesti cand ai fost sa masori (banuiesc ca ai fost de curand) ca astea nu mai sunt de mult timp.

Tu vrei sa faci elemente arhitectonice disparute in 1950 in gara Moinesti din 2014 ?

Ca sa ma fac inteles clar: ce am descris mai sus este situatia garii pana la ww2 si are relevanta intr-o discutie pana in 1950. Dupa cel de al doilea razboi mondial vorbim de alta poveste. Macar sa nu-mi mai "racesc gura" degeaba vorbind de castel de apa, remiza, estacada de carbuni, peroane de granit si alte nebunii disparute de 50 de ani din peisajul garii Moinesti :)
 
Salut...
ca sa lamuresc situatia...

1. actiunea se petrece pana in anii 70 . Studiind si vorbind cu oamenii de acolo stiu urmatoarele:
- Remiza si Turnul de apa traiau dupa razboiul II
- Acestea au disparut cand au bagat Diesel pe linia aceasta (si s-a marit depozitul )
- Peronul a fost refacut imediat dupa razboi... Acesta respecta stilul de piatra folosit, nu piatra de rau de care nu am spus nicaieri mai sus

In asemenea circumstante am mers si pe fantasy un pic.

De asemenea din poza cu Troita lui Duca nu reusesc sa imi dau seama de aliniament pentru ca lipsesc elemente fundamentale ale zonei. Aceste elemente (dealul de dupa actuala str Atelierelor) ar spune ca magazia era perpendiculara sau in unghi cu sina de cale ferata...
Acum mi-ai dat un punct nou de plecare in documentare. Sper ca Primaria sa mai aiba arhiva... Si nu cred ca este vorba de "racit gura", dar aici nu am ce spune...cum crezi tu...

PS: Daca faceam Moinesti in 2014 trebuia s afac gunoaie, sa scriu afise cu Spania Italia si la parter, pe colt, in gara, sa fac un aprozar... din pacate....
 
ok, rectific. Piatra cubica nu de rau cum am scris initial.

Acum cativa ani m-a contactat un ziarist local iubitor de istorie a orasului. Din cercetarile lui remiza si turnul ar fi fost daramate in anii '50. Nu ar fi apucat epoca diesel. Cele doua obiective erau deja afectate dupa razboi, in stare nu foarte buna si s-ar fi luat hotararea demolarii lor. In zona armata germana in retragere a aruncat in aer cam tot ce a putut (inclusiv lucrarile de arta de pe linia spre Ghimes), depozite de combustibil, etc....Ca e asa sau nu, de cercetat.

Cand am cautat documentatie pentru remiza Focsani de un real folos mi-au fost hartile orasului vechi gasite in muzeul de istorie local (poate exista asa ceva si la Moinesti) sau Arhivele Statului Bacau. Asta daca la primarie te lovesti de o anumita "stare de spirit" sau mai probabil, de lipsa unor documente mai vechi...

Daca mai descoperi ceva in cautarile tale viitoare, sper sa ne anunti.
 
O s ate anunt... sigur ca da. Ultima data cand am fost la Moinesti am vorbit cu o doamna care locuia chiar langa gara si care a prins copilaria acolo. Bine, un asemenea martor fara a doua sursa este cu putinta sa fie subiectiv, nu stia ea de epoca Diesel, mi-a spus de locomotivele cele noi...
Coreland si cu ce spune ziaristul ar fi posibil ca locomotivele cele noi sa fie unele tot cu aburi fata de cele din perioada interbelica sau de razboi? Uite, nu am gandit sa intreb asa detalii...

Anul acesta as dori sa petrec cateva zile acolo. incerc sa vad si arhiva companiei petroliere, sper s agasesc ceva. Sa nu uitam ca in zona a fost si prima sonda mecanica din tara... Este deja un priect de suflet, am investit mult si in documentare (cred ca vreo 2 luni am tot cautat referinte si Nicky si eu despre aranjamentele cladirilor, despre zona, etc)

Lumea se poza la bai, mai putin la gara ;-)
 
Salut. Beneficiind de o trecere prin orasul Moinesti am continuat documentarea, mai ales am vrut sa elucidez misterul Troitei lui Duca (cum i se spune) a carei pozitionare era total diferita fata de orice punct de reper. Mi s-a confirmat ca aceasta a fost mutata. Am primit un sprijin deosebit de la Primaria Moinesti de la o anumita persoana (este exact persoana din contul careia de flickr ai dat poza), nu as vrea sa ii dau numele fara acordul dansului. Dar persoana respectiva mi-a facilitat accesul la arhiva scriptica si foto a Moinestiului de la 1800 toamna si pana in zilele noastre.

Astfel am incercat sa elucidez loco pozitionarea troitei de care vorbeam mai sus, fata de care putem pozitiona (confirma sau repara) elementele Garii Moinesti in perioada interbelica.

Parcul in care este troita NU mai exista acum, a fost refacut doar o parte, platoul pe care se afla troita fiind chiar in fata depozitului Competrol din zona si a terminalului Petrom. Noua rampa Petrom se afla chiar pe locul in care se afla remiza. Din anexa Atelier mai exista doar jumatate si este folosita ca si casa de locuit, cealalata jumatate fiind daramata si instalat un garaj in locul ei. Tot acolo am vorbit cu doua persoane foarte in varsta care au prins remiza daramata (?!?!), dar nisiparul si zona cu carbuni inca utilizabile de catre locomotivele de aburi care veneau de la Comanesti (!!).

Din punct de vedere al orasului zona aceasta era la margine, si lanul de porumb era al unui taran din apropiere si inconjura pe 2 laturi parcul. Casa care se vede in poza este usor transformata, dar in continuare in picioare, fiind ultima casa de pe strada Eremia Grigorescu (paralela cu liniile)


Din punct de vedere al experientei de la Sofia am decis sa inlocuim macazele scurte de pe cele doua linii principale cu macaze lungi pe care le vom si polariza. Atasez si o poza cu o schita de teren de cum va arata zona...

 
Sa traiti, dragi tovarasi!
ce s-a mai facut zilele acestea pe la Moinesti? A inceput lucrul intens, ne-am intalnit si in timpul saptamanaii, s-a lucrat din greu. Avem intariri si alaturi de noi au venit nu numai Andreiul, dar si LDH si Dragomir, astfel incat acum se lucreaza si se discuta pe mai multe planuri.
S-a pus balastul pe zona cu macaze inlocuite. Am folosit un nisip facut in Ro si comercializat de una din firmele "tinere" Hobbymag.ro


Intre timp ne-am dat noi seama ca trebuie sa suprainatlam cu aproximativ 8 mm o intreaga zona de drum/magazie/etc:



Intre timp si locomotivele si casele au inceput sa parcheze ca in Romania: pe unde apuca:



LDH a realizat un drum foarte bun dintr-un mal marca proprie:



iar Andreiu s-a apucat de cateva chestiute minore: cum ar fi o balta/mlastina si un deal. Poza doar cu prima:



iara subsemnatul a inceput sa lucreze la infrumusetare



si constructii diverse de la inceput de secol:



Bineinteles ca se vor auzi voci care vor intreba: dar voi in ce epoca va veti situa... Raspundem si prin acest canal de comunicare: Avem o surpriza pe care o vom dezvalui mai incolo, pentru a fi siguri de reusita.

Nicky dupa multa munca pusa in slujba proiectului a mai lovit o data cu un detaliu foarte bine realizat: marca de siguranta:



Cu Sogardu am testat continuitatea electrica si polarizarea macazelor, Nicky a facut si emblema grupului, etc etc etc

Mai sunt surprize si poze, dar nu le-am descarcat din telefon si parca ce este prea mult deodata cade greu, nu?

Pe curand...