Faversham Goods Yard - un proiect in 2mm FS

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Sunt mai multe metode de a face gauri alungite/ovale.

Dai 2 gauri cu diametre initiale mici, undeva pe la 0,5-0,6 mm, astfel incat gaurile sa fie foarte apropiate. Apoi, cu burghie din ce in ce mai mari maresti gaurile pana vei obtine una singura, la cota dorita.

Alta metoda ar fi sa pornesti de la gaura cu diametrul dorit si cu acelasi burghiu sa largesti in stanga si in dreapta gaura respectiva. Asta presupune o masina de gaurit fixa, cu postament sau prinsa intr-un dispozitiv.
 
Sau dai doua gauri la limitele golului necesar, pe urma tai bucata dintre ele cu ajutorul unui traforaj cu o lama fina pentru metal, dupa care finisezi totul cu varful unei pile fine... N-as indrazni varianta a doua propusa de cosmin fara masina de gaurit fixa si cu masa mobila reglabila pe directiile x-y, risti s-o ia aiurea in balarii.
 
Cosmin, Dorin, multumesc pentru sfaturi.

Am punctat doua centre la distanta de aprox. 3 mm dupa care am dat gauri de 0,7 mm si imediat le-am largit cu spiral de 1,6 mm si apoi cu o pila am format slotul.

Sunt foarte multumit de cum a iesit aceasta prima actionare; nu a fost nevoie nici macar de limitatoare de cursa, rolul acestora fiind preluat de cele doua piese de alama.



Si am montat si o mufa mama DIN cu 5 pini (din care folosesc numai 4) pentru alimenntarea cu tensiune: 16 Vca pentru stabilizatorul ce alimenteaza motoarele Cobalt de actionare a macazelor si 0 - 16 Vcc pentru alimentarea cu tensiune a sinelor.

 
Pentru siguranta, fiecare segment de sina va fi alimentat cu tensiune in doua puncte. Am gaurit traversele de PCB si placajul cu un burghiu de 0,7 mm. In poza urmatoare se vad trei astfel de gauri:



Pentru conexiunea electrica am folosit ace de alama cu diametrul de 0,7 mm cositorite de traversa de PCB si trecute prin placaj:



Este ca nici nu se vede punctul de contact? :wink:

Imagine din partea de sub blat:



Pentru alimentarea motoarelor macazelor am construit rapid un stabilizator de tensiune cu 7809:



Fixat sub blatul dioramei cu un adeziv dubla-fata cu spuma la mijloc (nu am stiut cum altfel sa traduc "adhesive foam pads"):

 
Inca o fotografie care arata cum se face alimentarea sinelor cu tensiune. fiecare segment de sina este alimentat in doua puncte, la traversele din alama intercalate intre traversele din ABS (Easitrac).

Cuiele sau acele din alama (brass pins) cu grosimea de 0,7 mm au fost trecute prin gauri de 0,75 mm facute in traverse si blat si apoi cositorite de traverse.



In plan apropiat cuiele au fost scurtate si vor fi, practic, invizibile dupa vopsirea traverselor.
 
Felicitari, arata super! Abia astept sa vad sina balastata si ruginita... Multumesc pentru rabdarea de a documenta fiecare pas, urmaresc cu interes lucrarea.
 
Si eu iti multumesc frumos Vali pentru osteneala de a face poze si a le pune, ca sa vada si altii cum se lucreaza la diorame "peste balta". Mi se pare extrem de interesant sistemul acesta care practic permite in orice moment controlul legaturii dintre sine fara stressul papucilor flexibili dintre segmentele de sine care ba conduc, ba nu conduc curentul. Spor la treaba in continuare!
 
Alex_Stoicia a spus:
Felicitari, arata super! Abia astept sa vad sina balastata si ruginita... Multumesc pentru rabdarea de a documenta fiecare pas, urmaresc cu interes lucrarea.

Multumesc, Alex, Dorin! Mai muuult pana la ruginirea sinelor, balastare... Dar, pe masura ce inaintez cu proiectul, promit sa postez pe forum toti pasii.

Montarea celor doua motoare Cobalt nu a pus niciun fel de probleme; ajustarea lor mi-a dat ceva batai de cap.



Daca la prima actionare am reusit sa montez cele doua piese din alama astfel incat ele sa joace si rol de limitatoare de cursa, cu a doua nu mi-a mai mers. La aceasta am folosit un surub in acest scop (se vede foarte clar in prima poza). Oricum, pot spune ca aceasta a doua actionare a "iesit" mai bine decat prima incercare.

Motoarele sunt comandate de doua comutatoare DPDT (Double Pole, Double Throw) - niciun fel de complicatii la fixare sau conexiuni electrice:



Langa cele doua comutatoare este butonul (push-button switch) pentru actionarea electro-magnetului folosit la decuplarea vagoanelor.

Si doua clipuri cu cele doua motoare in actiune (scuze pentru fundalul sonor dar nu ma asteptam ca microfonul telefonului mobil sa fie atat de sensibil incat sa capteze si muzica din camera alaturata - sper ca Vangelis sa nu ceara redevente pentru drepturi de autor):

Macaz 1
Macaz 2
 
Am terminat cu montarea sinelor si partea electrica, mai putin instalarea electromagnetului pentru controlul cuplelor.



Joia care doar ce a trecut am testat diorama la club, cu meterialul rulant al colegilor pentru ca eu, din diverse motive, am ramas fara nicio locomotiva functionala. Oricum, testele au avut rezultate mai bune decat ma asteptam.

Si acum, pentru ca am pe ce rula, incerc sa termin locomotiva inceputa acum mai bine de un an :lol:
 
Privind fimuletele de pe youtube cu actionarea macazelor ma gandeam amuzat la bobinele PECO montate de mine pe sub macaze. Aveau (si au in continuare) un pocnet de pistol si comutau macazul cu viteza luminii! Nici nu sesizai schimbarea acelor cu ochiul liber, trebuia sa o filmezi co o high speed camera si sa o redai cu incetinitorul ! :lol:
E clar ca asta e calea de urmat; Apropos, cat ai dat pe un astfel de motor?
 
£13.50 de la magazinul de la care ma aprovizionez de obicei (The Hobby Shop) dar motorul nu apare pe site-ul lor. Vad, insa, ca la alti dealer-i e mai scump (de ex. £15.95 la Gaugemaster).