diorama la perete (N)

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

mat

New Member
16 Iulie 2012
2
0
Bucuresti
YAHOO
cobe_punk
LOCATION
Bucuresti
Va salut cu respect!

De ceva vreme mi s-a pus pata pe acest hobby. Motivul pentru care vreau sa ma apuc abia acum? Banii... nici acum nu am, dar se pot face eforturi, zic eu. Problema e cum imi voi imparti eu bugetul intre 2 hobby-uri care presupun cheltuieli... ma rog, trecem peste :D

Sa va prezint ceea ce vreau sa realizez:

Mentionez din start ca desi sunt familiar cu sistemul feroviar, in ceea ce priveste modelismul, o iau de la ZERO. Nu am nimic (in afara de idei)... n-am locomotive, n-am vagoane, sine... nimic :))
Asa ca eventualele idei irealizabile sa le puneti pe seama lipsei totale de experienta :)

Inca un lucru pe care vreau sa-l spun inca de la inceput, e ca pe primul plan este operabilitatea (se poate spune asa?) Ma intereseaza ca trenurile sa se miste realist.. asta implica automatizare, semnalizare, manevra si diferite procese tehnologice ce au loc in circulatia reala.

Am facut o schita (in paint) a camerei mele cu ideea de traseu, pe care incerc sa il descriu cat mai clar



Descrierea camerei:

Cotele sunt in mm si sunt aproximative, cu o diferenta de maxim +/- 50mm fata de realitate.
In partea de jos este usa de intrare in camera, in partea opusa - fereastra.
Dreptunghiurile gri deschis, din dreapta, reprezinta un pat si un birou, desupra carora pot monta console pe care sa fac traseul.
Dreptungiurile gri inchis, din stanga, reprezinta dulapuri, ceva mai inalte.
Dreptunghiul galben este spatiu liber, neconstrans de nimic, in care pot face orice.

Descrierea traseului:

Nu am de gand sa fac totul atat de rectiliniu si stiu ca nu pot face curbele asa cum le-am desenat; am schitat doar pe unde duc traseul, nu si cum exact.

Segmentele AB, CD si FG sunt statii.
- Statia FG as vrea sa fie cea mai mare, cu mai multe linii (5-6) care sa-mi permita ceva manevre, gararea unor vagoane, un mic depou, o locomotiva de manevra
- Statiile AB si CD trebuie sa permita intoarcerea unei locomotive in celalalt capat al trenului, fara a iesi in linia curenta.

Inainte sa fac eu toata treaba asta, as vrea, totusi, sa incep prin a ma familiariza cu sinele, materialul rulant, cu semnalizarea si automatizarea. M-am gandit ca in prima faza sa fac segmentul verde, AD. Sa fac cele doua statii simple, cu cate 2 linii fiecare, sa pun semnalele de intrare/iesire si sa ma apuc de facut teste (si de strans bani pentru continuare) apoi sa dezvolt treaba putin cate putin... pe masura ce experienta si dexteritatea imi va permite.

Dupa ce termin eu cu segmentul verde, incepe distractia...
Segmentul albastru merge la nivelul pervazului, de-a lungul sau, sau chiar pe el. Pana aici totul bine si frumos (presupun). Insa la segmentul rosu, lucrurile se complica. Intre punctele E si F este o diferenta de nivel de 440 mm ce trebuie dovedita pe o distanta de 2800mm (estimativ). Din calcule, rezulta o declivitate de aproape 16% (!!!), daca trag linia relativ direct (aberant!). Mi-au trecut prin cap urmatoarele solutii:

1. un helix, cu 3-4 spire – nu agreez deloc ideea, e complet nerealist, cu toate ca ar fi utila

2. o bucla de genul asta:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9b/Brusio.jpg
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Kluft-photo-aerial-Tehachapi-Loop-Sept-2009-Img_0214s.jpg
- imi place mult ideea asta, dar din calcule estimative imi iese o declivitate de 9-10%, tot o cifra mare

3. sa serpuiesc cat mai mult posibil traseul in teritoriul galben + o bucla ca la pct. 2 (poare reusesc sa o aduc pe la un 7-8%, poate chiar 6) + dubla tractiune (am citit pe-aici ca se poate :D ) – imi place si ideea asta, in masura in care e realizabila… nu am facut nici un calcul pentru varianta asta inca; pentru asta ar trebui sa prevad si o statie la baza muntelui (ca sa zic asa) pentru atasarea/detasarea celei de-a doua locomotive, ca doar n-o sa merg in palier cu doua locomotive :p

4. sa dau gaura in partea laterala a dulapului astfel incat statia sa fie pe un raft de mai jos, nefiind nevoit sa urc atat de mult – mi se pare cam urata solutia, plus ca nu as mai avea cum sa ma duc pana in capatul camerei cu statia si ar trebui sa ma limitez la raftul dulapului… ca sa nu mai zic ca trebuie sa gasesc alt loc pt cd-uri :)

5. sa cumpar alt dulap, cu inaltime mai mica :)) – ar amana achizitionarea de cele necesare.

6. ultima solutie: sa ma limitez la teritoriul galben, si sa fac statia mare acolo


Traseul e de linie simpla, neelctrificat, cu circulatie la cale libera.
Vreau si trafic de calatori si de marfa, astfel:

Calatori: un automotor care sa opreasca in toate statiile si unul care sa opreasca doar in capetele de sectie.

Marfa: pentru inceput imi voi lua o locomotiva de drum… deci, practic, un singur tren, format din 4, maxim 5 vagoane. Vagoane as vrea sa am mai multe, cat pentru 2, chiar 3 garnituri, pe care sa le tin in “statia mare” si cu care sa fac manevre, sa formez tren, etc, folosind o locomotiva de manevra.

Traficul de calatori as vrea sa se desfasoare automat, conform unui grafic de circulatie (intocmit de mine) iar trenul de marfa sa-l operez eu, eventual tot conform traselor din grafic.

Pentru toata treaba asta am ales scara N si presupun ca e vorba de digital la ce vreau eu.

Asa, acum cu intrebarile:

1. ati inteles ceva? :)) am obiceiul sa aglomerez ideile
2. este realizabil asa ceva? :)) ma refer in special la circulatia automatizata, la program, pt calatori si manuala pt marfa.
3. ce sine imi recomandati sa folosesc? Am tot cautat comparatii intre producatori si tipuri de sine, cu avantaje si dezavantaje… nu prea am avut succes. Intuiesc, totusi, ca Peco ar fi foarte bune, in special partea de macazuri.
4. Ca material rulant, care sa fie primul? Un automotor, locomotiva de drum sau cea de manevra?
5. Referitor la rezolvarea diferentei de nivel, ce parere aveti/ce ati face/ce recomandati? Insist pentru solutia nr. 3 :D (daca exista automotoare care sa poata urca)

Va multumesc pentru rabdare ca ati citit si abia astept sa ma apuc de treaba :)
 
Si ramai pe N? frumoasa scara, dar eu ti-as sugera TT...ai spatiu si ar fi mai mare... N-ul iti va permite manevre in spaytiu mai mic.

Nu pot decat sa iti spun ca esti un mare visator, in sensul frumos, si abia astept sa vad ce o sa faci...

la locomotive ti-as sugera sa iei o locomotiva normala, nu automotor... vei putea face si garnituri diferite...

Si clar...digital:)
 
1) Am inteles cea mai mare parte, ce nu, mai recitim, mai intrebam...

2) Orice este realizabil, unele cu multa munca+multi bani, altele cu mai putina munca si mai putini bani. Ca prima sugestie, ai putea sa incepi cu totul manual si pe masura ce capeti experienta incepi sa si sa automatizezi lucrurile

3) Pentru scara N exista doua variante de luat in considerare. Liniile flexibile + macazele PECO code 55 Finescale (recomandat) sau, ca alternativa nerecomandata, sinele Fleischmann flexibile code 80 + macazele respective. Daca ma intrebi pe mine, ti-as zice ca PECO este de departe cea mai buna varianta, nu se compara cu nimic altceva. Spre deosebire de userul de mai sus, nu recomand TT. Gama produselor la scara N este mai larga decat TT, iar o diorama la N foloseste mai putin spatiu decat TT, deci esti in avantaj cert.

4) La material rulant trebuie sa te gandesti foarte bine inainte de toate in ce zona geografica si in ce perioada istorica vrei sa te cantonezi. Studiaza epocile (in principiu, epoca I = 1835-1919, epoca II = 1920-1944, epoca III = 1945-1965 etc)
Ca principiu, daca iti plac locomotivele cu aburi si trenurile cu cateva vagoane scurte cu doua osii, alegi epocile "mici" daca iti plac dieselele si trenurile cu multe vagoane lungi pe boghiuri, mergi pe epoci "mari".

De asemenea, este foarte important sa-ti alegi zona geografica, unde in principiu ai de ales intre Europa, Marea Britanie, Statele Unite si Japonia. Atentie mare, desi merg toate pe aceeasi linie cu ecartamentul de 9 mm, materialul rulant din Marea Britanie si din Japonia au scari diferite decat N european si cel american. Nu te grabi sa achizitionezi orice, numai ca peste doua luni sa te plictisesti de ele si sa descoperi ca mai degraba alegeai altceva. Studiaza piata si oferta si misca-te numai dupa ce te-ai hotarat foarte bine in cunostinta de cauza.

5) Diferente de nivel: pante mai mari de 3% nu sunt recomandabile pe nici o diorama. Desi ocazional "se poarta" nu sunt realiste ca imagine si pot cauza probleme serioase de functionalitate, in special in zone fara acces precum spatele dulapului etc. Ca veni vorba, si asta este o solutie: decat sa tai dulapul, e mai simplu sa strecori garnitura in spatiul de 2 cm din spatele acestuia. Poti sa faci un soi de "tunel" din doua lemne de grosimea respectiva in care sa intre trenul. Cu riscul, evident, ca daca iti deraiaza cumva pe acolo, trebuie sa tragi dulapul de la loc ca sa-ti recuperezi garnitura.

Daca ar fi dupa mine, as face tot circuitul propus de tine la aceeasi inaltime si nu m-as incurca cu pante. Mai mult decat atat, am vazut ocazional circuite complete de jur-imprejurul camerei care in zona usii aveau pur si simplu o portiune de raft mobil. Desigur grija mare este sa incui usa inainte de a pune raftul, sa nu te trezesti ca-ti deschide cineva usa si-ti tranteste raftul mobil tocmai cand pe el trecea pretioasa ta garnitura :D

Trebuie doar sa-ti gasesti o cota potrivita pentru a face turul complet al camerei fara sa tai prea mult din dulapuri si fara sa te incurci prea tare in celelalte elemente. Orientativ, o diorama se poate face si la 90 cm inaltime, cota obisnuita a unui parapet de fereastra de bloc, dar poate sa se ridice si pana la 120...150 cm inaltime, caz in care vei avea avantajul sa vizionezi totul de la nivelul ochiului stand in picioare. Totul depinde de imaginatia si pasiunea ta! Spor!
 
@ bogdanra:

Cu cat mai mult spatiu, cu atat mai bine :) scara mai mica = spatiu mai mult.. in concluzie, prefer N. la Z sunt parca prea mici, totusi ;))
Am luat in considerare si TT, dar, cum zicea si victorian, oferta pe N pare mai variata. Imi place sa am de unde sa aleg.

M-am gandit la automotoare din prespectiva circulatiei automate. Sa automatizezi decuplarea locomotivei, manevra prin statie si cuplarea ei inapoi... nu situ ce sa zic. Ar fi o provocare, dar poate mai tarziu :D

@victorian:

3) Sine PECO.. atat doar ca, din ce am citit, e mai complicat de montat sine flexibile... o sa fac multe probe inainte, pana ma invat (probabil ca o sa stric cateva)

4) Pentru ca imi plac progresele stiintei si ale tehnologiei, o sa merg pe epocile de la IV in sus (asta nu inseamna ca nu-mi plac locomotivele cu aburi :) )
Ca zona geografica, va fi Europa... mai departe de atat nu am luat nici o decizie inca.
Am observat ca modelele britanitce sunt la o scara diferita pe acelasi ecartament. Am grija sa nu fac greseli de genul asta, ca sunt pe bani multi

Ce parere aveti de asta, pentru manevre?
http://www.minitrix.de/produkte/fro...sNeuheitenSpur=&fromSLIMSITE=0&wishednumber=0

5) Imi voi lua, pana la urma, un dulap nou, mai mic de inaltime, ca sa scap de problema. In principiu o sa fie pe la 120 cm.. cam asa parca e inaltimea pervazului.


Pana una-alta, peste 2 sapt, cand iau salariu, as vrea sa incep lucrul. Dar cu ce? :))
Ma gandeam sa imi montez consolele si sa pun placajul, apoi as imi proiectez exact prima parte a traseului. Pana am banii pentru locomotiva si ce-mi mai trebuie sa fac teste, sa nu stau degeaba. Ce parere aveti?
 
@Mat:
Nu-s deloc mai greu de montat sine flexibile. Cele PECO sunt in special interesante fiindca spre deosebire de cele Fleischmann se indoaie si raman asa cum le pui. Desigur, e ceva mai laborios sa lipesti sina si pe urma sa-i faci prisma de balast decat sa le iei de-a gata, insa un prieten de-al nostru de aici de pe forum ne spunea ca s-a chinuit o gramada sa scoata luciul de plastic de la prisma de balast Fleischmann. Asa ca mai putin e mai mult, de fapt, conform adagiului binecunoscut.

In plus, liniile flexibile au un avantaj la care sigur nu te-ai gandit: vin in lungimi mari, de circa 90 cm, ceea ce inseamna mai putine imbinari. Cand vei ajunge sa te "joci" practic cu sinele vei descoperi ca intotdeauna imbinarile sunt cele care fac cele mai multe probleme. Ba nu conduc curentul ca lumea, ba stau sinele un pic decalate si se impiedica materialul rulant in zona respectiva.

Daca e Europa vei ajunge sa depinzi in mod inevitabil de productia marilor producatori europeni: Fleischmann, Roco, Minitrix, Arnold, eventual cateva ateliere mai mici si exclusiviste ale caror produse insa nu sunt pentru muritorii de rand. Din fericire pentru tine, producatorii consacrati au o gama variata de produse in special pentru epocile moderne, asa ca ai de unde alege.

Micul Koef Minitrix este o alegere interesanta, fiind un model modern si bine realizat. Din cate am auzit si functionarea lui este buna, dar detalii nu stiu, fiindca eu doar l-am vazut in magazin, nu l-am si incercat fiindca aveam deja un Koef mai vechi produs de Arnold. Dar hai sa vedem ce ne zice Horia despre asta. Horia?
 
Horia? Hier, bei der Arbeit, Meister!

Problema cea mare a Köf II de la Mtx este legata de scara de reprezentare sau mai degraba de proportiile sale. Intrucat au pus motorul in "Vorbau" adica acolo unde se afla si in realitate (si Arnold in cabina) acesta este la Mtx cam cu 2mm mai larg decat ar trebui.

Cu alte cuvinte, un Köf II Arnold vazut din fata arata a Köf II, desi are 28 de ani de cand a fost conceput, iar efectul de recunoastere la un Köf II Minitrix este cam... nul.

Pe de alta parte Mtx are calitati de mers bune, insa ramane un Köf.

Pentru manevra, exista alte locomotive mai adaptate si cu calitati de rulare si mai bune. Ma gandesc la V60 West (260, 261, 361, etc) Fleischmann, V60 Ost Fleischmann, V90 Roco (290, 291, etc), noua V100 Ost Fleischmann care va iesi in acest an... Depinde foarte mult si de zona geografica in care se va situa subiectul dioramei.

Transmitem legatura inapoi in studiou!