B.O.D.

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Unul dintre firele ce duce la segment se taie si se inseriaza BODul (LSP1 si LSP2).

Se taie intotdeauna acelasi fir (corespunzator fie sinei interioare, fie exterioare buclei dioramei). Eu folosesc o conventie: sina interioara este alimentata prin fire negre; cea exterioara prin fire rosii. Segmentarea o fac numai pe sina exterioara, deci tai firele rosii pt. inseriere BODuri.

In ceea ce priveste lungimea segmentelor si pozitionarea lor pe diorama, povestea este destul de complicata si necesita o buna analiza prealabila. Consensul general este o lungime care sa cuprinda cu rezerve cel mai lung tren.

Totusi, pt. o pozitionare cat mai precisa a garniturilor in statii eu folosesc segmente cat mai mici care sa includa locomotiva intreaga (cam dublul ei ~ 50cm). Distanta dintre segmente trebuie sa fie mai mare de un tren (pt. a evita coliziunile).

Exista insa si exceptii: segmente care nu au rolul de a gazdui un tren ci doar de a semnaliza trecerea lor (bariere, poduri, tuneluri) pt a declansa semnale, macazuri, etc.
 
cred ca va trebui sa sacrific o flexibila ptr teste...distanta dintre segmente tre sa fie mai mare decat un tren?? locomotiva sau toata garnitura aprox 1-2 m?...iar distanta la senzorii ptr actionarea macazurilor ,bariere etc. cam care e distanta aproximativa?
 
Am reusit sa probez un BOD dupa inventia lui dac! dar apar mici probleme:
-cand intra pe segmentul izolat(50cm) locomotiva, senzorul din rocrail/traincontroller clipeste de vreo 4 ori pana sa ramana aprins(pana intra de tot locomotiva pe segment) si de alte 4 ori cand iese ca sa ramana OFF... Ce sa fie de vina.. Eu ma gandeam la acel condensator..sa pun o valoare mai mare??? :?:
 
inca imi bat capul cu acest BOD... si nu ii dau de cap.. cred ca problema este de la condensator :confused: am recitit tot si am inteles ca are temporizare de o secunda..dar el licare cam de 2 ori pe secunda.. :(
 
Daca ai folosit ultima schema, cea cu R4 de 1k, durata de temporizare se scurteaza la ~ 0,3 s.

Activarile multiple apar din cauza sinelor / rotilor murdare sau altor contacte imperfecte. Ele nu sunt o problema cat timp blocurile nu sunt adiacente pe diorama; este intotdeauna bine ca intre blocuri sa existe segmente fara detectie.

Poti incerca sa maresti valoarea condensatorului la 220 - 330 - 470 uF, sau / si a rezistentelor R2 = 4k7 si R4 = 2k2 .
 
sa rezolvat... cand am vrut sa dau jos condensatorul am observat ca nu era lipit bine un crac! iar sina folosita era una de teste si era cam murdara si denivelata!! am montat pe el si un led+rezistenta+dioda si merge f bine!
-ma gandesc ca la celelalte totusi sa pun un condensator de 220 uf! sau chiar 330 sa fie temporizarea de o sec! e bine 330 ? fara modificarea rezistentelor!
 
Intrebare pentru maestrul dac... Cand trece prin segmentul BOD locomotiva incetineste un pic si revine cand iese de pe segment... am observat ca spuneai ceva de 6 diode pe fiecare ramura...si nu inteleg cum! E bine daca fac dupa schema de mai jos??? pentru a merge cu o viteza constanta locomotiva( si de a avea 16v "curati"peste tot) ?
 
pai normal ca incetineste, ca pe bucatile cu bod tensiunea intre sine e mai mica, diferenta fiind fix caderea de tensiune de pe diode; daca pui si la restul aceleasi diode ar trebui sa fie aceeasi cadere de tensiune; nu sunt electronist, dar cred ca poti sa pui un singur bloc de 6 diode si dupa aia sa le pui tot restul de sine in paralel
 
@dac: si apropos, ziceai ca nu e bine sa pui bod langa bod, cel putin din perspectiva rocraill; pot sa te intreb de ce ? pentru ca mie mi s-ar parea normal ca sa fie tot blocul sub detectie, si eventual sa fie si modificate rotile vagoanelor cu o rezistenta destul de mare cat sa nu faca scurt, dar nu foarte mare incat sa declanseze bod-ul; in felul asta cat timp macar o osie a garniturii e pe blocul respectiv ea va fi detectata; asa mi se pare normal, asa face si cfr-ul sau alta companie
sau rocrail lucreaza cu detectie punctiforma si intr-adevar s-ar da peste cap sa vada ca 2 detectoare alaturate sunt ambele 'on' ?
 
@macleod are dreptate: este suficient un singur grup de 6 diode (exact ca in BOD), dupa care segmentele fara detectie sunt in paralel.

Nu este bine sa ai blocuri adiacente pt. ca la traversarea granitei, contactele imperfecte roti-sine pot determina activari repetitive ale celor 2 blocuri si bulversarea softului.

In Rocrail, pt. o securitate sporita a traficului, daca un senzor este activat cand softul nu se asteapta, apare o eroare de tip "ghost train" ce taie semnalul DCC.

Eu am pe diorama o astfel de situatie si a trebuit sa activez "accept ghost train" in cele 2 blocuri adiacente.
 
am inteles, e foarte corect ce zici tu, eu ma gandeam la o schema cu niste comparatoare (cred ca am dat si link mai sus), care se lauda ca protejeaza impotriva flick-erului la contacte imperfecte (binenteles ca n-am apucat sa testez nimic ... of of)
intr-adevar, activarile repetitive pot da multe chestii peste cap, iar programul sa nu mai stie exact ce se intampla pe diorama
dar pana la urma, cum vede rocrail detectia ? punctiform, ca bloc, sau amandoua, dupa dorinte ? ca deje de la una la alta se schimba punctul de vedere, si chiar logica detectie (spre exemplu la bloc e perfect normal sa ai 2 blocuri adiacente active, cand trece trenul de pe unul pe altul, la punctiform deja e cam fishy si trebuie luate masuri)
 
Am pus doar un singur bloc de 6 diode!! la inceput ... dar acum cand intra pe segmentul BOD-ului se accelereaza si merge mai incet in afara lor :( ... nu trebuiesc cumva doar 3 diode pe restul dioramei, am citit pe paginile anterioare ca e o cadere de 2 volti pe BOD ( 3 diode= cu 2,1 v) :?:
 
in schema lui dac (si in toate schemele pe care le-am vazut) grupul de diode este pus in paralel cu optocuplorul, tocmai pentru a putea determina exact caderea de tensiune pe blocul de diode si implicit pe tot bod-ul
daca ai pus acelasi tip de diode si pe blocurile non-bod ar trebui sa fie macar teoretic ok, dar zici ca nu e asa
incearca sa faci niste masuratori pe toate blocurile de diode in parte, sa vezi exact care e caderea de tensiune pe ele, poate ai vreun contact imperfect sau vreun scurt ceva pe acolo; oricum poate exista o abatere de 5-10% (asta era la rezistente, la diode cred ca e mult mai putin)
 
o intrebare rapida :D .. cum pun diodele la restul traseului pentru a avea aceeasi tensiune peste tot (BOD-uri + traseu) 1 sau 2 ??


 
e logic ca prima... nuj unde mi-e capul astazi!! cred ca de la caldura! eu facusem a 2-a varianta (sa vezi cata carnatul a iesit.. :roll: :lol: )
 
pai de aia inseamna ca-ti mergea mai incet pe partea fara bod, pentru ca pusesei 6 in serie. daca veneai pe partea ailalta sa vezi ce repede mergea, prindea viteza
dupa ce o faci cum trebuie, fa-mi mie un hatar: observa cat mai atent daca apar schimbari de viteza la trecerile de la bod la non-bod si invers; vorbesc de schimbari sesizabile; teoria zice ca nu ar trebui sa apara, dar exista contacte imperfecte, lipituri cu probleme, sine murdare si multe alte cauze care ne fac sa ne intrebam de ce nu merge ca la carte
 
Grupul de diode trebuie sa fie identic cu cel din boduri: aceeasi schema si acelasi tip, ca sa nu apara diferente de tensiune.

Eu chiar am folosit un cablaj de BOD pe care am lipit numai cele 6 diode.

PS. Sub nici o forma nu folosi 3, ca se duce :evil: simetria semnalului DCC.