De fapt... ce-i aia "digital"?!

Lucrari in aria DCC
macleod
Mesaje: 1732
Membru din: Mie Ian 28, 2009 12:00 am
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de macleod » Vin Sep 18, 2009 6:52 pm

Teoretic daca sunt locomotive identice s-ar zice la prima vedere ca se poate realiza tractiune multipla fara nicio setare in plus. Problema este pe de o parte ca locomotivele nu sunt niciodata identice, mai difera destul de putin parametrii motorului, dar uneori mai mult decat ar fi permis. Si mai ales compensarea de sarcina da totul peste cap in "tractiune multipla" (cu ghilimele, adica doar puse locomotive una dupa alta, fara sa stie explicit de optiunea respectiva), pentru ca va iesi un talmes-balmes atunci cand reciproc o sa-si mareasca/micsoreze amperajul pentru motor una dupa cealalta (n-am testat dar am auzit ca merge ca in reclama cu dorel). Mai departe las pe adevaratii cunoscatori sa comenteze, ca ei "stie" mai bine :-D.
macleod
Mesaje: 1732
Membru din: Mie Ian 28, 2009 12:00 am
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de macleod » Vin Sep 18, 2009 6:54 pm

Apropos, hai sa bagam fiecare ce cv-uri stim, eventual cu setari default la diverse decodoare, si dupa aia la sfarsit sa facem o compilatie intr-un topic separat ceva, sa avem de unde lua la nevoie. Eu o sa caut pentru cele de la bachmann (daca gasesc vreun prospect) si cu siguranta am unul de la un decodor de la piko (cred ca e motorola, dar nu bag mana in foc pentru ca nu pare a fi brand-uit).
Avatar utilizator
scumpi27
Mesaje: 87
Membru din: Dum Dec 07, 2008 12:00 am
Localitate: Baia Mare
Contact:

Mesaj de scumpi27 » Vin Sep 18, 2009 7:05 pm

Au luat-o raspunsurile inaintea intrebarilor!! Multe nedumeriri care ma framantau si nu am apucat sa le pun la "intrebari venite de la incepatori" sau "totul despre digital" si-au aflat leacul in topicul Ursului! :aplauze: :aplauze: :aplauze: Trebuie sa dau o bere, ca m-ai scutit de o gramada de intrebari!!!
Sulzer1150
Mesaje: 437
Membru din: Dum Iul 12, 2009 12:00 am
Contact:

Mesaj de Sulzer1150 » Vin Sep 18, 2009 7:07 pm

Multumesc mult pentru acest frumos raspuns, macleod :aplauze:

Initial m-am gandit ca problema principala o va da decodorul. E bine de stiut si aspectele cu compensarea de sarcina. Ideea pe care o visez este doua EA-uri AF Models in tractiune multipla , la un tren de marfa. :grin: Cand o sa ma vad cu locomotivele am sa incerc sa vad ce iese.Alteori o sa analizez alaturi de colegii forumisti sa vedem ce solutii mai sunt.

Toate cele bune !:)
cosmin78
Mesaje: 5798
Membru din: Sâm Apr 28, 2007 12:00 am
Localitate: Porto/Craiova
Contact:

Mesaj de cosmin78 » Vin Sep 18, 2009 7:28 pm

functia consist nu este recunoscuta de toate decodoarele sau nu toate sistemele o au....mi se pare mai simplu sa dezactivezi compensarea de sarcina la unul din decodoare sau la amandoua pentru dubla tractiune.daca stam sa ne gandim,unde regasim compensarea de sarcina in realitate? :roll:
Cosmin
[Link Removed for Guests]
Avatar utilizator
mpursu
Mesaje: 3311
Membru din: Sâm Aug 25, 2007 12:00 am
Localitate: Oradea
Contact:

Mesaj de mpursu » Vin Sep 18, 2009 8:00 pm

mpursu scrie:Digitalizarea locomotivelor dotate cu interfata digitala este deosebit de simpla. Anume, se scoate conectorul "dummy" (prezentat anterior) si in locul sau se monteaza conectorul decodorului digital, avand grija ca firul orange sa se afle in dreptul semnului distinctiv de pe cablajul interfetei. Daca totusi decodorul s-a montat invers, decodorul nu pateste nimic datorita dispunerii simetrice a firelor, cu singurul "amanunt" ca luminile nu vor functiona :fluierat:
Daca insa dorim sa digitalizam o locomotiva fara interfata digitala, atunci lucrurile se complica putin.
Anume, intai si intai se cauta un loc adecvat pentru decodor, unde sa NU fie presat de alte piese si sa aiba posibilitatea de a "respira". Apoi se deconecteaza total motorul de la instalatia electrica a locomotivei si se noteaza care borna la care roti a fost conectata, iar cu luminile... vedem mai incolo cum procedam :grin:. Conform regulii culorilor de mai sus, se conecteaza firul rosu la rotile din dreapta, firul negru la rotile din stanga, firul orange la borna motorului care fusese conectata la rotile din dreapta si firul gri la borna care fusese conectata la rotile din stanga. In ceea ce priveste circuitul de deparazitare format din doua bobine si un condensator, parerile sunt impartite; unii spun sa se indeparteze complet, altii spun sa se lase neatinse. Eu am aplicat ambele metode fara nicio problema, deci... eu zic sa se procedeze in functie de posibilitatile tehnice. Daca este loc suficient, atunci sa se lase circuitul LC (atentie, cu condensatorul la bornele motorului si nu la iesirea decodorului!), respectiv sa se demonteze daca nu este loc destul. Unii mai spun ca ar fi bine sa se demonteze condensatorul de la bornele motorului; daca intr-adevar vedem ca motorul merge cam alandala, atunci il dam jos.
MPU - Clubul Feroviar "Crișana" [Link Removed for Guests], [Link Removed for Guests]
Avatar utilizator
mpursu
Mesaje: 3311
Membru din: Sâm Aug 25, 2007 12:00 am
Localitate: Oradea
Contact:

Mesaj de mpursu » Vin Sep 18, 2009 8:14 pm

Daca am fost atenti la montaj si la culori :grin: , atunci locomotiva va porni cu cazanul (cabina 1) inainte la comanda "inainte", respectiv cu tenderul (cabina 2) inainte la comanda "inapoi". Eventual putem testa, dar numai dupa ce izolam corespunzator firele lasate libere!
Cu luminile avem mai multe posibilitati, de aceea voi povesti numai despre cazul cel mai des intalnit, anume cate un bec la fiecare capat al locomotivei, cu doua posibilitati: becurile cu dulia conectata la sasiul metalic legat la rotile de pe o parte, respectiv complet izolate de sasiu. La mers inainte trebuie sa se aprinda becul din cazan (cabina 1), iar la mers inapoi becul din tender (cabina 2), schimbarea luminii facandu-se automat de catre decodor in functie de sensul de mers.
In ambele cazuri, se dezlipesc firele care pleaca la "varfurile" becurilor, iar in locul lor se lipesc firele decodorului, alb la varful becului din fata si galben la varful becului din spate.
Daca duliile sunt conectate la sasiul metalic, care la randul sau este conectat la rotile de pe o parte, atunci se izoleaza firul albastru fiindca nu mai este nevoie de el si se poate trece la prima proba de mers. Deoarece am fost atenti la codul culorilor, vom observa cu bucurie ca... locomotiva functioneaza perfect si raspunde corect la comenzile lansate de statia digitala!!! 8)
Daca duliile sunt izolate de sasiu, atunci le conectam impreuna la firul albastru si, la fel ca mai inainte, trecem la prima proba de mers. Mai departe... exact fraza de mai sus cu "deoarece am fost atenti etc" :-D
MPU - Clubul Feroviar "Crișana" [Link Removed for Guests], [Link Removed for Guests]
Avatar utilizator
mpursu
Mesaje: 3311
Membru din: Sâm Aug 25, 2007 12:00 am
Localitate: Oradea
Contact:

Mesaj de mpursu » Vin Sep 18, 2009 8:20 pm

Dupa digitalizarea locomotivei vine partea mai delicata, si anume... reglarea corespunzatoare a functionarii decodorului in functie de parametrii locomotivei :fluierat:
De cele mai multe ori, functionarea locomotivei digitale este pe placul nostru, caz in care ne limitam doar la atribuirea unei adrese unice. Dar se poate intampla ca unele detalii sa nu ne placa; de exemplu, locomotiva digitala merge prea repede, accelereaza/franeaza prea brusc sau prea lent, merge in salturi etc. Atunci luam frumos carticica sosita impreuna cu decodorul si incepem sa citim lista CV-urilor si ce stiu ele sa faca...
MPU - Clubul Feroviar "Crișana" [Link Removed for Guests], [Link Removed for Guests]
Avatar utilizator
mpursu
Mesaje: 3311
Membru din: Sâm Aug 25, 2007 12:00 am
Localitate: Oradea
Contact:

Mesaj de mpursu » Vin Sep 18, 2009 8:29 pm

Cele mai importante CV-uri sunt, bineinteles, primele, pe care le voi cita din carticica decodorului ESU LokPilot V3.0 DCC:
CV1 = adresa locomotivei, intre 1 - 127, valoare implicita 3;
CV2 = "tensiunea" de pornire a motorului, intre 1 - 75, valoare implicita 3;
CV3 = "timpul" de accelerare, intre 0 - 64, valoare implicita 8;
CV4 = "timpul" de franare, intre 0 - 64, valoare implicita 6;
CV5 = viteza maxima a locomotivei, intre 0 - 64, valoare implicita 64;
CV6 = viteza medie a locomotivei, intre 0 - 64, valoare implicita 22;
CV7 = numarul versiunii soft-ului din decodor (da, are soft :grin:);
CV8 = serveste la resetarea decodorului daca se scrie valoarea 8.
MPU - Clubul Feroviar "Crișana" [Link Removed for Guests], [Link Removed for Guests]
LDH
Mesaje: 6938
Membru din: Sâm Sep 03, 2016 8:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de LDH » Vin Sep 18, 2009 8:40 pm

He, he, ce simplu pare :grin:

Cand ajungeti la digitalizarea unei machete, integral automatizata, ma bag si je.

Pana atunci, daca-mi aduc bine aminte din ce am citit, se spune, pe undeva, ca decodoarele vin de la fabrica, in general, pe adresa 3, ma rog, cum ii spuneti voi digitalistii pe limba voastra, sau, unii au mai gasit, pe adresa 2.

Ei bine de la Marklin fiecare locomotiva vine pe o alta adresa, nu toate pe aceiasi adresa si, se pare, Trix, nu se putea altfel, vrea sa adopte acelasi sistem de prezentare.

Cat priveste functionarea locomotivelor analogice cu Digi 1 Piko, asa este, ele functioneaza fara probleme si, fapt demonstrat, lococmotivele cu decodor de sunet, unele dintre ele, au sunet daca sunt alimentate in DC, recte cu FZ 1 in cazul nostru la testare.
Toate cele bune,
LDH
[Link Removed for Guests]
macleod
Mesaje: 1732
Membru din: Mie Ian 28, 2009 12:00 am
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de macleod » Vin Sep 18, 2009 10:22 pm

cosmin78 scrie:functia consist nu este recunoscuta de toate decodoarele sau nu toate sistemele o au....mi se pare mai simplu sa dezactivezi compensarea de sarcina la unul din decodoare sau la amandoua pentru dubla tractiune.daca stam sa ne gandim,unde regasim compensarea de sarcina in realitate? :roll:
pai cam exista, in mana mecanicului meserias care baga mai multi "carbuni" chiar si in locomotivele electrice, astfel incat sa-si pastreze trenul oarecum viteza

acuma lasand gluma la o parte, compensarea e totusi o idee foarte buna, ca nu cred ca i-ar place nimanui sa-i faca trenul ca pe montagne russe daca are si omul niste pante pe diorama; din pacate insa compensarea este "prea perfecta", ca sa zic asa, deci putin cam ireala (ca doar sunt toti mecanicii asa de meseriasi incat sa actioneze "manetele" chiar inainte de a scadea/creste viteza, astfel incat sa ramana aproape perfect constanta)
macleod
Mesaje: 1732
Membru din: Mie Ian 28, 2009 12:00 am
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de macleod » Vin Sep 18, 2009 10:32 pm

LDH scrie: Ei bine de la Marklin fiecare locomotiva vine pe o alta adresa, nu toate pe aceiasi adresa si, se pare, Trix, nu se putea altfel, vrea sa adopte acelasi sistem de prezentare.
Sincer mi se pare mai mult un bug decat un feature, mai mult pentru americani tembeli. Pentru ca singurul beneficiu pe care il vad e ca la prima pornire va fi plug & play (sau pray, dupa posibilitati). Intr-adevar, e interesant sa le scoti din cutie si sa mearga toate cu cv-ul lor separat, dar reversul medaliei este ca oricum trebuie sa cauti prin documentatie sau pe locomotiva/decodor care este adresa cu care vine (si sunt curios daca dupa un reset se pastreaza cv-ul din fabrica sau se duce pe un alt default gen 2, 3)

Oricum, nu vad trenulist care se respecta si care sa vrea sa ramana cu id-urile default (poate doar daca are prea putine locomotive). Fiecare si le pune macar numeric, daca sunt putine, poate dupa epoci, sau cum zicea mr. Ursu folosind cifre din denumirea locomotivei. Posibilitatile sunt multiple, dupa gust. Si atunci de ce sa mai vreau id-uri diferite din fabrica ? Nici eu nu sunt macar atat de lenes incat sa nu fiu in stare sa schimb in 30 de secunde un cv1.
mr_x4you
Mesaje: 25
Membru din: Dum Oct 16, 2016 8:06 pm
Localitate: Black Mesa
Contact:

Mesaj de mr_x4you » Vin Sep 18, 2009 11:27 pm

Am testat functia "consist" cu statia mea LENZ, am citit documentatia si am facut asa cum au zis ei acolo. Am folosit 2 locomotive Mehano Prestige CLASS66, una statea pe loc, am adus a doua in fata celei dintai, le-am cuplat (culpe FLM :D ), am facut programarile din statie si le-am pornit. Am folosit decodoare ESU LokPilot V3.0, in documentatie se recomanda a se folosi decodoare si locomotive similare. Am putut rula garnitura si pe treapta 28, fara a deraia. Desigur, cand am cuplat un Hercules cu un BR03 in "consist" si cand am marit viteza mi-a zburat cauciucul de aderenta la Hercules. Cand voi avea timp, cu amicul TGV-DAT vom filma un consist si il vom posta aici. Mai exista si functia double heading, dar care se refera la doar 2 locomotive, pe cand consist se poate face cu mai multe locomotive. Voi citi documentatia mai amanuntit si voi posta mai multe detalii despre diferentele intre cele doua.
FBI (Female Body Investigator)
cosmin78
Mesaje: 5798
Membru din: Sâm Apr 28, 2007 12:00 am
Localitate: Porto/Craiova
Contact:

Mesaj de cosmin78 » Vin Sep 18, 2009 11:54 pm

macleod scrie:
pai cam exista, in mana mecanicului meserias care baga mai multi "carbuni" chiar si in locomotivele electrice, astfel incat sa-si pastreze trenul oarecum viteza.
exact la asta ma refeream.cred ca este mai simplu sa compensezi din potentiometru,decat sa te oftici ca decodorele/locomotivele trag una "hais" si alta "cea"...

dezactivarea compensarii intr-unul din decodoare este o solutie rezonabila,am testat lucrul acesta cu un decodor fara compensare by factory+un ESU v3.0 cu compensare,iar cele doua locomotive s-au comportat excelent.
in viitor sper ca vom avea decodoare/centrale care sa recunosca functia "consist",astfel multitractiunea se poate transpune in voie pe diorama...
Cosmin
[Link Removed for Guests]
Avatar utilizator
dac
Mesaje: 1298
Membru din: Sâm Sep 15, 2007 12:00 am
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de dac » Sâm Sep 19, 2009 2:01 am

Pentru o buna functionare in "consist" este necesar ca locomotivele sa fie "sincronizate" adica sa aibe viteze maxime, minime si medii, acceleratii si deceleratii identice.

Cam [Link Removed for Guests], vezi de la min 6.00 :arrow:
Scrie răspuns


Înapoi la “Digital”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 2 vizitatori