De fapt... ce-i aia "digital"?!

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.675
642
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Deoarece toata lumea vorbeste acum despre Era Digitala, ma gandesc sa fac un fel de "introducere" in aceasta tematica, pentru cei aflati la inceput de drum :)
Pe scurt, decodorul digital este "un pătrăţel de electronică" (folosesc frecvent aceasta exprimare foarte... plastica :D), care stie sa descifreze si sa execute comenzile care ii sunt transmise. Comenzile lansate de posesor sunt procesate de catre statia digitala si sunt transmise prin sine spre trenurile din sistem, sub forma unor impulsuri de anumite forme care pot fi recunoscute de catre decodoare. Astfel, posesorul poate dori ca locomotiva 1 (sa zicem) sa-si aprinda luminile si sa porneasca incet inainte; atunci el actioneaza butoanele adecvate ale statiei, care va transmite comenzile in tot sistemul. Toate locomotivele simt ca se transmit comenzi, dar va reactiona numai locomotiva cu numele (adresa) 1, deoarece aceste comenzi ii sunt destinate doar ei.
 
Ultima editare:
Functionarea efectiva a decodorului este controlata de valorile scrise in registrii acestuia, cunoscuti si sub numele de CV-uri. In exemplul anterior, valoarea CV1 este cea care da numele (adresa) locomotivei. Din fabrica, decodoarele ies cu valoarea implicita 3 in CV1. Daca avem mai multe locomotive digitale si nu am modificat absolut nimic in configuratiile decodoarelor, atunci toate vor avea numele (adresa) 3, deci toate vor reactiona la fel cand vom trimite comenzi catre 3, ceea ce... nu ne convine :-?. Astfel, primele actiuni de scriere consta in schimbarea adresei fiecarui decodor, astfel incat fiecare locomotiva sa aiba o adresa numai a ei. Eu unul am scris in fiecare CV1 seria locomotivei care poarta decodorul respectiv: 3 pentru aburoasa BR03 Piko, 44 pentru aburoasa BR44 Roco, 64 pentru aburoasa BR64 Roco, 6 pentru aburoasa 64 Guetzold (doua adrese 64 n-au cum sa existe :D), 13 pentru diesela BR130 Piko (inca n-am inteles cum sa introduc adrese mai mari de 128, desi stiu ca se poate :fluierat:) etc.
 
Cum procedam cand la caile noastre ferate vine in vizita o locomotiva digitala, a carei adresa n-o cunoastem?
Pur si simplu citim valoarea stocata in CV1 al acesteia, adica tocmai adresa decodorului ei! 8)
Mai mult, daca observam ca adresa locomotivei vizitatoare se suprapune cu o adresa deja existenta in colectia noastra, atunci... o modificam, adica scriem o alta valoare in CV1 respectiv. Sau, daca dorim sa fim politicosi cu simpatica noastra vizitatoare :D, atunci actionam asupra locomotivei din colectia noastra, adica ii modificam adresa sau... pur si simplu o ridicam de pe sine :D
 
mpursu a spus:
... 13 pentru diesela BR130 Piko (inca n-am inteles cum sa introduc adrese mai mari de 128, desi stiu ca se poate :fluierat:) etc.

Adresa "extinsa" se inscrie in CV17 si CV18 si se activeaza din bitul 5 al CV29. Vezi detalii aici.
 
Deci principala funcție a stației digitale este să comande fiecare tren digital aflat pe căile noastre ferate. Așa cum spuneam, stația digitală codifică acțiunile posesorului (apăsări sau rotiri de butoane) în impulsuri dreptunghiulare cu amplitudine fixă și cu forma indicată de Tyco în acest subiect (felicitări, Tyco :aplauze: ), iar fiecare decodor recepționează și execută comenzile care îi sunt destinate. Astfel, la șine avem tensiune alternativă dreptunghiulară tot timpul, deci vagoanele care au sistemul de iluminat conectat direct la roți vor fi luminate tot timpul, indiferent dacă stau sau dacă merg. Locomotivele analogice nu prea au ce căuta pe căile ferate digitale, deoarece motoarele lor vor oscila puternic în jurul unei poziții de echilibru, fără să se rotească, emițând un țiuit neplăcut pentru auz și paraziți electrici în sistemul digital :-?
Am scris cu italic (înclinat) alte două funcții importante ale stației digitale: citirea valorilor stocate în CV-urile decodoarelor, respectiv scrierea de noi valori în CV-urile respective, dacă este cazul, bineînțeles.
 
dac a spus:
mpursu a spus:
... 13 pentru diesela BR130 Piko (inca n-am inteles cum sa introduc adrese mai mari de 128, desi stiu ca se poate :fluierat:) etc.

Adresa "extinsa" se inscrie in CV17 si CV18 si se activeaza din bitul 5 al CV29. Vezi detalii aici.
Multumesc mult, Dac! :aplauze:
Voi citi si voi proceda ca atare 8)

Later edit: între timp am descoperit c㒠staţia mea LenzSet100 permite atribuirea de adrese în mod direct, ea ocupându-se singur㒠de "bucă’tă’ria internă’" a CV-urilor atunci când este cazul, astfel încât la ora actual㒠simpatica Ludmilla are adresa 130 8)
 
Teoretic cei de la Piko se lauda ca Digi1 ar functiona chiar si cu loco analogice, folosindu-se de id-ul 0 pentru a transmite comenzi. N-am prea inteles exact ce se intampla si cum se suprapune semnalul digital cu probabil ceva gen pwm pentru analogic. Din pacate insa n-am gasit nici timpul si nici locul pentru a face ceva teste in acest sens, asa ca pot doar sa ma rezum in a cita din manuale.

Si ca o completare, te contrazic un pic in privinta CV1 original. Ce-i drept marea majoritate a producatorilor de decodoare au by default CV1 = 3. Dar exista si exceptii, nu mai stiu exact daca decodoarele on board de la troacele bachmann, sau decodoarele default de la locomotivele piko (dar unul din astea cu siguranta) vine din fabrica cu CV1 = 2.
 
Multumesc pentru completare, MacLeod! :aplauze:
Statiile Piko si Lenz umbla cumva la simetria impulsurilor dreptunghiulare, asfel incat "rezultanta" alternantelor pozitive&negative sa poata roti motorul unei singure locomotive analogice aflata pe caile ferate digitale. M-am jucat cu aceasta functie a statiei mele LenzSet100, dar... sincer sa fiu, nu mi-a placut, atat din cauza tiuitului puternic pomenit anterior, cat si din cauza controlului destul de ineficient asupra vitezei locomotivei analogice si a iluminarii tuturor farurilor acesteia indiferent de sensul de deplasare.
 
Asa cum spuneam mai sus, Tyco a descris aici cateva aspecte din "bucataria interna" a sistemului digital, respectiv modul in care centrala codifica toate comenzile posesorului si le trimite catre decodoarele din componenta trenurilor digitale 8)
Eu voi ramane la aspecte mai... lumesti ale acestei tematici si-i rog pe maestrii DCC-ului sa vina cu completarile de rigoare :)
 
"Patratelul de electronica" sus-mentionat, respectiv decodorul digital, trebuie sa aiba pe unde sa primeasca semnalul digital si pe unde sa transmita spre executare comenzile primite. Astfel, el este dotat cu cateva fire, prinse sau nu intr-o mufa cu 8pt contacte, ale caror culori respecta un cod bine stabilit:

RRRosu - culegatoarele de tensiune de la rotile din dRRReapta (accentuare MPU :D);
NNNegru - culegatoarele de tensiune de la rotile din staNNNga (idem);
orange - borna motorului care, in analogic, ar fi conectata la rotile din dreapta;
gri - borna motorului care, in analogic, ar fi conectata la rotile din stanga;
albastru - plus comun;
alb - minus pentru lumina din fata;
galben - minus pentru lumina din spate;
verde - minus pentru functia AUX1;
violet - minus pentru functia AUX2.

Unele decodoare au toate aceste noua fire, caz in care firul violet este lasat liber, altele au doar opt fire, caz in care firul violet lipseste, altele au doar sapte fire, caz in care lipseste si firul verde, iar alte decodoare au doar sase fire, caz in care lipseste si firul albastru.
Fac aici o paranteza ca sa mentionez ca, mai ales in ultima vreme, incep sa "prinda viteza" decodoarele cu 21 de pini, despre care ii rog pe cunoscatori sa povesteasca.
 
Atunci cand dorim sa digitalizam o locomotiva, prezenta interfetei digitale se poate dovedi FOARTE utila, desi... nu-i tocmai obligatorie :D
Interfata digitala se prezinta sub forma unei placute de cablaj imprimat care conecteaza tot_cu_tot (culegatoare de tensiune, motor, lumini etc) prin intermediul unui conector tip priza cu 8pt contacte. In regim analogic, in acest conector este plasat un conector tip stecker cu opt pini, care asigura conectarea motorului si luminilor direct la culegatoarele de tensiune de la roti, precum si functionarea corecta a luminilor directionale:

Am numerotat pinii si, prin culori, am indicat si firele care vin conectate la pinii respectivi ai interfetei in regim digital.
 
Foarte interesant subiectul.

Am insa o intrebare de "nespecialist", poate suna cam idiot pentru unii :oops:

Daca de exemplu vreau sa rulez doua locomotive in tractiune multipla, este posibil sa fac comandarea acestora dintr-un singur maus ?
 
Digitalizarea locomotivelor dotate cu interfata digitala este deosebit de simpla. Anume, se scoate conectorul "dummy" (prezentat anterior) si in locul sau se monteaza conectorul decodorului digital, avand grija ca firul orange sa se afle in dreptul semnului distinctiv de pe cablajul interfetei. Daca totusi decodorul s-a montat invers, decodorul nu pateste nimic datorita dispunerii simetrice a firelor, cu singurul "amanunt" ca luminile nu vor functiona :fluierat:
 
Tracțiunea multiplă se poate realiza în digital, cu ajutorul funcției "consist", despre care... tot pe cunoscători îi rog să povestească :D
Pe scurt, stația alocă o adresă noua grupului de locomotive din tracțiunea multiplă, urmând ca posesorul să se adreseze acesteia, iar toate locomotivele vor asculta de comenzile respective.
 
Ultima editare:
Teoretic daca sunt locomotive identice s-ar zice la prima vedere ca se poate realiza tractiune multipla fara nicio setare in plus. Problema este pe de o parte ca locomotivele nu sunt niciodata identice, mai difera destul de putin parametrii motorului, dar uneori mai mult decat ar fi permis. Si mai ales compensarea de sarcina da totul peste cap in "tractiune multipla" (cu ghilimele, adica doar puse locomotive una dupa alta, fara sa stie explicit de optiunea respectiva), pentru ca va iesi un talmes-balmes atunci cand reciproc o sa-si mareasca/micsoreze amperajul pentru motor una dupa cealalta (n-am testat dar am auzit ca merge ca in reclama cu dorel). Mai departe las pe adevaratii cunoscatori sa comenteze, ca ei "stie" mai bine :D.
 
Apropos, hai sa bagam fiecare ce cv-uri stim, eventual cu setari default la diverse decodoare, si dupa aia la sfarsit sa facem o compilatie intr-un topic separat ceva, sa avem de unde lua la nevoie. Eu o sa caut pentru cele de la bachmann (daca gasesc vreun prospect) si cu siguranta am unul de la un decodor de la piko (cred ca e motorola, dar nu bag mana in foc pentru ca nu pare a fi brand-uit).
 
Au luat-o raspunsurile inaintea intrebarilor!! Multe nedumeriri care ma framantau si nu am apucat sa le pun la "intrebari venite de la incepatori" sau "totul despre digital" si-au aflat leacul in topicul Ursului! :aplauze: :aplauze: :aplauze: Trebuie sa dau o bere, ca m-ai scutit de o gramada de intrebari!!!
 
Multumesc mult pentru acest frumos raspuns, macleod :aplauze:

Initial m-am gandit ca problema principala o va da decodorul. E bine de stiut si aspectele cu compensarea de sarcina. Ideea pe care o visez este doua EA-uri AF Models in tractiune multipla , la un tren de marfa. :D Cand o sa ma vad cu locomotivele am sa incerc sa vad ce iese.Alteori o sa analizez alaturi de colegii forumisti sa vedem ce solutii mai sunt.

Toate cele bune !:)
 
functia consist nu este recunoscuta de toate decodoarele sau nu toate sistemele o au....mi se pare mai simplu sa dezactivezi compensarea de sarcina la unul din decodoare sau la amandoua pentru dubla tractiune.daca stam sa ne gandim,unde regasim compensarea de sarcina in realitate? :roll: