Oprire la semnal

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
@dac

Cu putin efort cred ca ai putea sa pui o lista cu CV-urile traduse undeva si vei ramane in istoria forumului....binenteles ca toti cei care merg pe digital ti-ar fi recunoscatori (in frunte cu mine)...si poate si cei pe analog :)
Oricum, de la tine am aflat multe legat de CV-uri....multumesc!

scuze de off!
 
Eu folosesc manualele ESU de aici.
Conform NMRA unele CV-uri sunt universal valabile, avand aceleasi semnificatii indiferent de producator; dintre ele o parte sunt obligatorii, altele sunt facultative.
Pe de alta parte exista si CV-uri care sunt specifice fiecarei firme; de aceea trebuie studiat manualul decodorului folosit.

In plus, am apelat si la standardele si "recommended practices" ale NMRA de aici.

Materialele sunt vaste si inca mai descopar lucruri interesante (vezi luminile progresive); acum spre exemplu studiez tehnica folosita de ESU pt. decodoarele cu sunet - in scopul optimizarii calitatii audio.
 
Am reusit sa opresc trenul la semnal, cu functiile pornite.

Am izolat o portiune de linie, circa un metru inainte de semnal si circa 10 cm dupa semnal. Se izoleaza ambele sine.
Inaintea semnalului am pus un releu reed la o distanta de aprox. 30 cm - atat cat doresc sa fie distanta de franare a locomotivei.
Distanta de la releul reed pana la clipsurile de izolare al sinelor dinainte de semnal trebuie sa fie putin mai mare ( cu 10 cm ) decat al celui mai lung tren pe care vrem sa il folosim.
Am folosit doua centrale Digi 1.
Am alimentat intreg circuitul cu o centrala Digi 1.
In momentul in care locomotiva - prevazuta cu magnet ( am folosit magneti de la Roco ) trece prin dreptul releului reed acesta declanseaza un releu care imi comuta alimentarea de pe centrala Digi 1 generala pe o alta centrala Digi 1 programata sa functioneze in regim de franare si avand pornite aceleasi functii ca si centrala care alimenteaza intreg circuitul.
In momentul in care pun semnal verde releul declansat de senzorul reed nu mai este alimentat, circuitul izolat trece din nou pe alimentarea generala si trenul porneste progresiv.
Functioneaza bine si nu apar probleme de scurt-circuit .

Imi doresc sa fi fost suficient de clar. Daca exista nelamuriri mai explic.

Exista totusi o mica problema.
Centrala care asigura franarea - in cazul in care se foloseste Digi 1 - ( daca se foloseste Roco sau altceva cu fir nu mai apare aceasta problema ) trebuie bine ascunsa astfel incat sa nu raspunda la comenzile de miscare date trenului. Ea trebuie sa ramana numai pe viteza zero si sens de mers pentru a asigura franarea si aprinderea corecta a luminilor.
De asemenea aceasta centrala trebuie insa sa raspunda la comenzile pentru functii, o data cu centrala principala.

Intrebarea mea este: Exista posibilitatea de a se umbla intr-o centrala Digi 1 astfel incat aceasta sa fie imuna la comenzile de miscare ( nu si cele de sens ) si sa accepte numai comenzile de functii.

Daca rezolv si treaba asta totul ar functiona perfect.
 
hobbysat a spus:
...pe o alta centrala Digi 1 programata sa functioneze in regim de franare si avand pornite aceleasi functii ca si centrala care alimenteaza intreg circuitul.


Spune-mi si mie te rog, cum o programezi sa functioneze in regim de franare ? Eu am statie Roco, as vrea sa stiu daca si mai ales cum pot sa o programez astfel. Mersi.
 
Asa cum am scris, trebuie a doua centrala pe circuitul de franare. Releul reed comuta intre centrale.
Daca centrala pusa pe circuitul de franare este pe viteza zero atunci locomotiva va frana in mod real. Din CV 254 reglezi distanta de franare indiferent de viteza locomotivei ( cel putin teoretic :lol: )
La mine functioneaza.

Nu stie nimeni cum se programeaza Digi 1 ? :(
 
Nu imi este clar un lucru, cum adica sa ai dou centrale si una sa fie cu viteza setata pe zero ? Vrei sa spui ca pe a doua o comanzi separat sau cum ?
 
Vrea sa spuna ca cea dea 2-a alimenteaza un segment complet izolat de primul (cele 2 centrale nu se intalnesc niciunde), iar vitezele la toate locomotivele, pe a2a centrala, sunt puse la 0. Ca o comparatie, cele 2 centrale sunt ca si 2 trafo-uri din analog setate cu viteze diferite. Cand intra pe segmentul celei de-a 2a centrale, decodorul primeste alte informatii si le interpreteaza, rezultatul fiind oprirea.
Cel putin asa am inteles eu :) . Voi incerca si eu asta pentru ca detin 2 centrale Roco si voi revenii cu un filmulet.
Toate cele bune
 
Dar... mi se pare ca am citit in indicatiunile statiilor digitale ca NU este voie ca la iesirea unei statii sa fie aduse alte semnale, fie DC, fie DCC, deoarece pot sa apara defectiuni. La trecerea unei locomotive de pe un segment pe altul, rotile acesteia exact asta fac, adica pun in paralel iesirile celor doua statii. O fi bine sau... ?
 
mpursu a spus:
Dar... mi se pare ca am citit in indicatiunile statiilor digitale ca NU este voie ca la iesirea unei statii sa fie aduse alte semnale, fie DC, fie DCC, deoarece pot sa apara defectiuni. La trecerea unei locomotive de pe un segment pe altul, rotile acesteia exact asta fac, adica pun in paralel iesirile celor doua statii. O fi bine sau... ?

Tronsonul izolat este initial alimentat tot de centrala "de mers"; numai dupa ce intreaga locomotiva a intrat pe tronson, un releu reed da comanda de comutare rapida intre cele 2 centrale.

Mai mult, pt. ca sa nu apara scurt produs ulterior de rotile vagoanelor, este bine ca intreruperea sinelor sa nu fie facuta dupa o linie perpendiculara pe acestea ci, cele 2 decupaje sa fie decalate cu 5 - 10 mm astfel incat sa nu existe niciodata posibilitatea scurtului simultan pe ambele sine.
 
tyco a spus:
(cele 2 centrale nu se intalnesc niciunde)

Acu am inteles, generezi un circuit de frana cu ajutorul a doua sisteme digitale complete, aiurea dupa mine pentru ca trebuie sa ai doua mouse-uri iar unul o sa il tii pe zero ......eu asa am inteles din toata treaba asta, dar stiam ca sunt decodoare care recunosc semnale dc si se opresc, parca cei de la esu faceau asta si trebuia sa montezi 5 diode 3 si doua in antiparalel...hmm ciudata treaba asta cu doua boostere,,,,doua centrale...
 
Nu functioneaza cu cele 5 diode decat cu decodoare Lenz gold si mai nou se pare ca si cu silver.
Cu ESU nu functioneaza.
Nu apare nici un scurt. Trecerea de pe o centrala pe alta se face cu un releu reed actionat de un magnet prins pe locomotiva.
Releul este pus pe o portiune izolata de sina ( ambele sine )
Eu am pus clipsurile de izolare cam la 1 metru inainte de semnal si vreo 40 cm dupa semnal - aceasta pentru cazul in care locomotiva trece de semnal in regim de franare si sa nu ajunga sa treaca peste clipsuri - apare scurtul.
Releul reed l-am montat aproximativ la 30 cm inainte de semnal - cat am considerat ca trebuie sa fie o distanta de franare. - am si diorama mai mica.
Releul reed actioneaza un montaj simplu din doua relee care face comutarea de pe o centrala pe alta.
Am folosit switch pilot si switch pilot extension - extensia cu relee
La switchpilot am legat semafoarele (rosu-verde ) iar la extensie corespunzator slotului din switchpilot am pus alimentarea montajului ce deserveste releul reed.
Astfel incat, atunci cand semaforul este rosu, montajul este alimentat, circuitul de franare este alimentat de centrala intregului traseu. In momentul in care locomotiva trece prin dreptul releului reed se aclanseaza releele care comuta pe alimentarea din a doua centrala - si locomotiva franeaza.
Cand trec semaforul pe verde acest montaj nu mai este alimentat si el trece - by default - pe alimentare din centrala generala.
Personal gasesc solutia eficienta si mai ieftina decat cu generator de franare - despre care am gasit putine informatii - si care cere portiuni mari izolate de traseu, sau cu o centrala desteapta - care nu o am.
Eu am folosit Roco pentru circuitul general si un Piko pentru franare.
Mi-ar fi placut sa folosesc Piko si intr-o parte si in alta - repet, pentru ca am o diorama mica - dar, din incercarile mele, oricat am ascuns receptorul Digi1 destinat circuitului de franare acesta tot simtea cand dadeam comenzi locomotivei si nu ramanea pe 0.
 
@sogard
Nu amesteca lucrurile: DC este tensiune continua (sau ma rog PWM), chestia cu 5 diode (3+2) se cheama DCC asimetric. Din cate stiu, majoritatea decodoarelor stiu franarea in DC, unele stiu si franarea cu DCC asimetric (insa nu si ESU).

Si eu cred ca in loc de a 2-a centrala ar fi mult mai simpla folosirea unei surse DC (vezi pagina precedenta); se mentin insa precautiile privind evitarea scurtului intre centrala DCC si sursa DC.
 
@dac

Intr-adevar este mai simplu cu DC - cel putin financiar.
Dar,
functiile active ale decodorului in DC trebuie programate in prealabil pentru DC si nu pot fi folosite toate din cate stiu eu.
In acest caz - daca sa fi reusit ca Digi 1 - folosit pe franare - sa nu raspunda la comenzile de miscare ale locomotivei ( si numai la acestea ) atunci cu aceeasi telecomanda si pe o centrala si pe cealalta activez/dezactivez sunetul, cu toate tipurile de sunet, luminile sau fumul , astfel incat la trecerea de pe o alimentare pe alta nu se schimba nimic in comportamentul locomotivei. Altfel, daca sting - de exemplu - luminile la locomotiva cand va fi franata in DC acestea se vor aprinde.

Am facut probe cu un decodor esu cu sunet. La trecerea de la o centrala la cealalta - trecere care este aproape instantanee - nu s-a modificat catusi de putin tonalitatea sunetului.
Locomotiva este o aburoasa Mehano, iar decodorul are vreo 5 functii pentru sunete.
 
Ai facut probe de franare in DC, sau doar presupui ?

Pt. ca eu cred/sper ca franarea in DC sa pastreze starea functiilor din momentul comutarii, nicidecum sa foloseasca setarea lor pt. DC, asa cum nici tensiunea DC nu va determina deplasarea in sens invers, ci doar franarea la zero (in ciuda existentei unei tensiuni)
 
Dupa ce ai scris despre franarea in DC am facut probe. Am aplicat o tensiune inversa sensului de mers si locomotiva a oprit in mod real.
Nu mai tin minte daca pastra si starea functiilor. Asa ca , presupun.
Insa, in aceste conditii, in timpul franarii nu se poate activa/dezactiva nici o functie.

Dar am sa mai fac probe.

Offtopic:
As fi dorit sa pornesc o discutie pro/contra automatizari.
Eu am o diorama Konigsfeld, cu doua circuite. Am reusit sa o automatizez astfel incat sa circule simultan pe aceasta trei trenuri in acelasi sens. Pentru sensuri diferite ar fi fost mai complicat.
Marturisesc ca dupa ceva munca si gandire ( si investitii ) rezultatul nu m-a multumit catusi de putin. Trenurile isi faceau singure treaba, ma uitam la ea 10 minute si ma plictiseam. Parca este mai interesant sa poti interveni in mod direct asupra acestora.
Stiu ca seamna cu proverbul " Vulpea cand ajunge la struguri, constata ca sunt acri " dar asa am simtit eu
:D
 
O idee: incearca si varianta conectarii dioramei la PC; astfel computerul va dirija intreaga activitate si vei putea crea scenarii diferite care sa elimine monotonia... Ce zici ?

:cafea:
 
Vesnica problema - finantele :D

Am incercat insa varianta PC - booster Roco ( a fost un link pe aici )
Mi-a functionat Direct Drive insa nu a vrut nici in ruptul capului sa fac sa functioneze programul lui Godobleja ( scuze daca am scris gresit ) desi l-am incercat pe trei computere.
Am gasit o varianta de TrainController ( 5.5 ) pe torrente care a functionat cam o ora ( nici nu m-am dezmeticit ), iar Rocomotion nu functioneaza in aceasta configuratie.Dupa parerea mea, controlul prin PC se justifica pe diorame mai mari, minimum 4-5 garnituri simultan si vreo 12-15 macaze.