Monitorizare diorama

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

XName

Active Member
6 Decembrie 2008
76
0
Arad
www.georomania.ro
WEBSITE
http://www.georomania.ro
YAHOO
claudiu_balici
LOCATION
Arad
Pentru viitor diorama mea doresc sa fie complet automatizata, sa ma pot juca atat manual pe ea, cat si impruna cu calculatorul (o parte din loco comanda el, una , doua eu ), cat si in regim automat (calculatorul comanda totul).

Pentru a stii pozitia trenurilor in permanenta pe diorama, dupa o serie de studii, am ajuns la urmatoare solutie ca fiind cea mai buna pentru mine.
Intreaga diorama este monitorizata de sensori REED, in acest mod nu mai trebuie impartite sinele pe tronsoane, fiecare locomotiva si vagon vor fi echipate cu un magnet. Toate informatiile culese vor merge spre calculator, care le analizeaza si trimite diferite comenzi spre centrala digitala.
Am considerat lungimea medie a unui vagon/locomotiva de 10cm, scara N (nu stiu cat e de adevarat), astfel ca pe dioarama voi avea cate un releu reed la fiecare 10 cm. Stiind clar distanta dintre releele reed, calculatorul va putea deduce singur fiecare locomotiva ce vagoane are atasate cat si pozitia intregului material rulant in urma unor rutine de verificare.
Am socotit si costurile si par destul de ok, un senzor reed este pe la 2.5lei - 3lei. Un microcontroler PIC, pt culegerea datelor pe la 20lei. Cu un microcontroler si contacte digitale, prin multiplexare voi putea receptiona date de la 64-96 relee reed, depinde de numarul de porturi ale microcontrolerului. Pentru diorama mea , vor fi nevoie de 7-8 module. Un modul master face comunicatia dintre PC si modulele directe de culegere a datelor. Costurile sunt destul de ok, comparativ cu solutiile oferite pe piata.

Pentru cei care folosesc senzorii reed as avea niste intrebari? in ce masura influenteaza magnetii pozitionati sub loco si vagoane semnaul DCC din sine? Ce alte probleme ar mai putea sa apare? Astept niste sugestii, opinii :)
 
Un senzor hall implica inca un fir in plus.La zeci de senzori inseamna inca metri intregi de fire.Cand am dat-o in sf-uri :D si m-am judecat la o monitorizare era ceva de genul sa fac ca fiecare locomotova sa aiba un ID al ei.S-ar putea face cu un led in infrarosu care sa emita un cod mereu si senzorii sa fie niste receivere din acelea ca la telecomanda.Fiecare locomotiva putand fi localizata precis.Realizarea practica insa e destul de complexa si necesita ceva cunostinte de a scrie un program la un pic,AVR ,etc si care sa "povesteasca" cu ,calculatorul.Ca si pret pe locomotiva ar fi un integrat de telecomanda un led infrarosu o punte ,catva lei.Senzorii iarasi catva lei ..dar programul ..acolo e durere.Asadar toul e doar la stadiul de idee si poate cineva va face si asa ceva odata.
Sper ca nu am batut campii prea tare si pana atunci ideea cu relee e cu firele cele mai putine.
 
M-am uitat putin la senzorii hall, sunt destuli de scumpi comparativ cu reed, pe la 5-7 lei bucata, iar reed 2-3lei. In plus ar trebui cate un fir in plus la fiecare. De altfel pentru releele reed se indeplineste si timpul necesar ca sa se realizeze contactul. Am asemenea senzori pe roata de la bicicleta, iar vitezometru e proiectat sa functioneze pana la 100km/h.
Distanta dintre magnet si spita e pe la 5-6mm, asta face ca senzorii sai pot monta la nivelul traverselor si eventual cu un strat foarte subtire de terasament ca sa nu bata urat la ochi.

Nu prea imi place ideea de infrarosu, necesita iar fire in plus, si senzorii nu pot fi acoperiti, raman vizibili, iar pe deasupra mai trebuie si curatati pt ca in timp se depune praf pe ei. Nu sunt pro nici pentru solutiile oferite de producatori, datorita pretului mare.

Imi place ideea cu ID-ul pt fiecare locomotiva, dar nu e prea utila pt mine. In cazul meu cu relee reed, PCul isi poate da simplu seama unde sunt toate locomotivele, ruleaza pe rand cate una, pana se activeaza cate un senzor, sau mai multi in cazul in care e cuplata si o garnitura la ea.
Datorita faptului ca pozitia magnetilor pe vagoane si loco nu va fii identica, precum si lungimile diferite ale acestora PCul va putea monitoriza timpii intre doi senzori reed, astfel ca va depista in cele din urma exact compozitia garniturii.

Cel mai probabil acum in concediu voi incepe niste teste in prealabil, precum si constructia blatului la dioarama.