M-am impotmolit - contacte si puncte alimentare sine

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

ender

New Member
11 Decembrie 2008
7
0
Cluj-Napoca
LOCATION
Cluj-Napoca
Dupa cum spuneam in subiectul topic-ului, m-am impotmolit si am mare nevoie de sfaturi. Incep prin a spune ca lucrez pe N, digital, am pana acuma 3 start-set-uri de la fleischmann, si alte acareturi, iar sinele pe care lucrez sunt tot fleischmann cu terasament. Am proiectat frumos diorama de 2.2 m/ 1.3 m, traseul sinelor (in mare este asemanator cu cel din link-ul de mai jos), am ridicat dealuri, munti si vai in polistiren extrudat, si am asezat frumos sinele, pe care le-am cositorit cu mare migala ca sa nu arate urat, dar... necazul este ca se intrerupe curentul ceva de speriat! Si asta doar pe bucla superioara care are putin peste 2 m. Mi-e groaza sa ma gandesc ce se va intampla pe restul sinelor mai ales ca diorama are 19 macaze in total. Cum Dumnezeu fac sa nu mai intrerupa in halul asta? Cu ce sa le tin in contact cat mai bun? Si inafara de asta, la marimea pe care o are diorama, in cate puncte ar trebui sa o alimentez ca sa nu pice tensiunea la 4 garnituri care ruleaza simultan (posibil 5) la care se mai adauga 5 vagoane iluminate pana acuma si mai important care este solutia cea mai buna pentru alimentare? Aici caut ceva cu bun simt daca se poate, pentru ca nu ma dau banii afara din casa, numai nevasta :)

http://www.noch.de/de/produktkatalog/artikel_detail.php?shop_artikelid=1963258&navi_Kategorie1=&navi_Kategorie2=&navi_Kategorie3=&navi_Kategorie4=

Cu multumiri,

Mihai.
 
sfatul meu e sa duci alimentare la fiecare segment de sina situat intre 2 macaze sau X uri ba chiar unde ai dubii ca nu face linia bine contact ...
si sub placa le unesti toate firele / sfat ff important ; incearca sa ai aceeasi culoare la cablu pt sina de exterior si alta culoare la shina de interior , culori care sa nu le mai folosesti altundeva ...fiind digital nu ai ce problema sa ai


lipiturile le potzi masca f usor cu terasament mai inaltzt sau chiar cu o tufa de iarba
pune si ceva poze sa vedem si noi la ce lucrezi :p
 
legat de shine fleischmann sa vina maestru bielelor fanul liniilor aurit
MP URSU

legat de 4 locomotive care sa ruleze simultan e destul de greu sa fie comandate ...dar sigur un mauslok roco nu stiu daca duce 5 locomotive
aici nu mai e vorba de contacte ci de ce poate trafu :D
 
mixu a spus:
...
legat de 4 locomotive care sa ruleze simultan e destul de greu sa fie comandate ...dar sigur un mauslok roco nu stiu daca duce 5 locomotive
aici nu mai e vorba de contacte ci de ce poate trafu :D

Avand in vedere ca ender lucreaza pe N, 4 locomotive cu cate un bec (FLM pe N are in general becuri) aprins consuma aproximativ 1A. Daca ender foloseste un Profi-Boss sau Lok-Boss venit in start set, atunci trebuie sa schimbe transformatorul care este unul modest, de 0,85A. Profi-Bossul duce 1,6A dar doar cu alt transformator. Atentie ca trafoul FLM are redresarea in interior. De fapt ca sa nu discutam aiurea, ender te rugam sa dai detalii asupra echipamentului din dotare, poate ca are statia Twin si atunci n-are de ce sa-si faca griji.

Dar sa trec la intrebarea initiala.
Macazele FLM picollo (cele pe N) au anumite particularitati: cele cu inima metalica au un comutator intern in interior care in unele cazuri (daca au zacut mult timp nefolosite) nu face contact prea bun si trebuie actionat de multe ori pana se "rodeaza". De asemenea, aceste macaze (cu inima conductoare) au niste agrafe din sarma otelita de cca. 0,4mm ce se pun pentru a anula comutatorul util doar in analogic ( comuta alimentarea pe sina dreapta sau pe cea abatuta). Si aceste agrafe (in digital trebuiesc puse pe pozitia lor indicata in prospect, cate doua la fiecare macaz) nu fac intotdeauna un contact perfect, trebuie verificat cu un ohmetru bun si eventual racait un pic pe unde trebuie.

Oricum, sfatul dat de mixu:"sa duci alimentare la fiecare segment de sina situat intre 2 macaze sau X uri ba chiar unde ai dubii ca nu face linia bine contact ..." e bun.

Inca un aspect negativ al sinelor FLM picollo pe care l-am mai semnalat: clipsurile lor sunt de 2 bani caci sunt dintr-un aliaj putin elastic. Cat sunt noi-noute mai treaca mearga, dar daca ai apucat sa intinzi setul "pe mocheta/masa" cum facem toti cand primim pachetul si le-ai "dezvirginat" sunt toate sansele sa se fi slabit macar un clips daca ai facut o miscare gresita cu o sina si gata beleaua.

Ai pomenit tu ceva de cositorire dar n-am inteles exact ce. Eu am de gand sa cositoresc in final aceste clipsuri de sina, deja am facut-o la fiecare sina in parte, urmand ca dupa ce le pun definitiv pe traseu sa le cositoresc si de sina vecina. Au macar proprietatea sa fie foarte usor cositorite.
 
Va multumesc tuturor pentru promptitudine.

Incep cu micile completari: controler-ul este fleischmann lok-boss (x2buc) - http://www.fleischmann.de/?viewproduct=823&pid=17&trackgauge=&label=&equipment=&epoch=&query=6710&onlynew=

Clipsuri am luat noi, pentru ca stiam de problema, deci nu le folosesc pe cele care au venit pe sine.

Pentru cositorit, am vazut mult vehiculata ideea folosirii unei paste de lipit: http://www.romstalshop.ro/scule-si-dispozitive-pt-imbinarea-tevi-si-racorduri-din-cupru/pasta-pentru-lipit-tip-rosol-3-250g-p17582

A incercat cineva?

Pun un link mai jos cu imagini uploadate ale dioramei, sinele sunt momentan date jos pentru ca le-am pus doar de proba, iar la bucla superioara am desfacut lipiturile pentru ca asa cum am scris in primul post se intrerupea in draci, deci clar nu erau ok.

http://www.flickr.com/photos/33258161@N07/

In plus, ma gandesc ca la cladiri sa instalez un sistem de iluminat de pe pomul de craciun. Da, stiu cum suna, este insa vorba de niste lumini mici led cu intensitatea luminii reglabila. Pareri? Mi-ar fi mult mai usor de alimentat, pentru ca vor fi multe cladiri.

Si, ultima problema (promit!) am luat de la noch pompa de apa, pentru ca vreau sa fie pe diorama o cascada cu doua lacuri de acumulare (in partea din dreapta a dioramei). Nu e terminata decat baza din polistiren, urmeaza sa inalt muntele. Tot in partea dreapta, am trasat un drum care copiaza Transfagarasanul, iar lacul din aval va fi o copie dupa lacul Balea. In dreapta drumului, este partie de schi cu gondola functionala si instalatie de nocturna, iar in marginea dreapta va fi un versant pentru catarari.A mai lucrat cineva cu apa pe diorama? Aveti ceva idei in ceea ce priveste izolarea cursului de apa? Eu m-am gandit la niste pungi groase de plastic, pe care sa le incalzesc cu pistolul de aer cald pana se muleaza pe vadul sapat in polistiren.

[/img]
 
ce camera e aceea ???
da trepiedu ce contragreutate are acolo :D ???


APA e doar iluzie de apa defapt e solida ci luciu plasticului de apa da senzatzia de apa

eu voi lucra cu apa in curand numa tre sa mai strang ceva bani sa fac o comanda mai mare

deschide si tu un topic la capitolu diorame si continuam acolo
 
:wink: camera e sufrageria, iar contragreutatea este de la un telescop newtonian. Dar ca sa revin, am vazut produsele de la noch care simuleaza apa, eu vreau ca pe diorama sa fie apa reala, de aceea am luat pompa de apa de la noch

http://www.noch.com/de/produktkatalog/artikel_detail.php?shop_artikelid=1963147&navi_Kategorie1=&navi_Kategorie2=&navi_Kategorie3=&navi_Kategorie4=
 
da ai vazut apa facuta din plastic?/rashina
arata super daca e bine facuta
sfatul meu e sa mergi la cei dela club au si ei ceva apa acolo
sincer nu arata rau dar pe mine ma fascinat apa ce am vazuto la BV pe diorama gigant arata supeeeer
 
Ender,

Sfatul meu, daca vrei sa tii cont de el, este sa vezi mai intai apa realizata din rasina la baietii de la club. Sa stii ca probabil la Brasov nimeni n-a rezistat tentatiei sa "strecoare" pe ne-observate, cand Lok era cu spatele, un deget in ea, descoperind cu uimire ca este solida!

Avand in vedere cat de bine arata acea rasina nici nu cred ca ar trebui sa te gandesti la alta alternativa.

Dar oricum, si de n-ar exista, eu pe diorama mea m-as feri sa-mi doresc apa adevarata, chiar daca baietii de la Noch sau de aiurea au inventat nu-stiu-ce pompe destepte. Daca este apa adevarata, nu va arata ca apa autentica pentru simplul motiv ca are alta mobilitate, ea nu poate fi "redusa la scara". Daca vrei sa ai pe diorama un lac sau un rau care sa arate precum unul autentic, atunci toarna-l in rasina si vei avea o imagine absolut autentica. :D
 
ender a spus:
necazul este ca se intrerupe curentul ceva de speriat! Si asta doar pe bucla superioara care are putin peste 2 m. Mi-e groaza sa ma gandesc ce se va intampla pe restul sinelor mai ales ca diorama are 19 macaze in total. Cum Dumnezeu fac sa nu mai intrerupa in halul asta? Cu ce sa le tin in contact cat mai bun? Si inafara de asta, la marimea pe care o are diorama, in cate puncte ar trebui sa o alimentez ca sa nu pice tensiunea la 4 garnituri care ruleaza simultan (posibil 5) la care se mai adauga 5 vagoane iluminate pana acuma si mai important care este solutia cea mai buna pentru alimentare?

Eu, la H0, am cositorit intre ele toate sinele dintre oricare 2 macazuri rezultand grupari de 1 - 1,5 m fiecare. Macazurile nu sunt cositorite.

Apoi am conectat la jumatatea acestor grupe (pe lipitura dintre 2 sine) fire de 0,35 mm2 (feedere) de 10 cm lungime cu care am strabatut blatul.

Feederele apropiate le-am legat intre ele cu conductori de 1mm2 reducand cele 27 de feedere la 6 puncte de conexiune, pe care apoi le-am conectat la centrala prin magistrale de 2mm2.

Pentru minimizarea inductantei firelor (care distorsioneaza semnalul DCC), cele 2 fire ale conductoarelor de 1 si 2 mm2 au fost impletite prin rasucire intre ele (4 ture / metru).

Clemele care nu au fost cositorite, le-am strans usor inainte de montare cu un patent, pt un contact cat mai ferm.
 
@ender : Ai " intrat" in forta pe forum, felicitari !
Dar si eu inclin sa spun ca mai trebuie meditat la apa...Dar pantele sunt suficient de line la diorama, poti manevra si in spatiile acelea mai putin accesibile ?Adica daca deraiaza ceva,poti introduce mana ?In rest e ambitios proiectul, go power !
 
vorbesc serios e pacat sa se piarda toate sfaturile si ideile aici
poate sa mute cineva discutzia acolo unde ar trebui sa se pastreze

@ender cauta un nume de topic /iar sfatu meu e sa contina si scara la care lucrezi

si -ti zic din experienta mea ca primesti multe sfaturi utile aici in general pe forumuri de alte specialitati mai sunt care bat campii dar in domeniu asta tot ce am facut de capul meu si nu am ascultat de ce scrie aici am refacut ulterior ( aici nu prea bate lumea campii)

legat de apa fa un efort si dute la club in cj merita
mai tragi si tu cu ochiu la diorame ,vezi terasamente ,catenare ,pomi adevarati ...cemai idei 8)
 
Legat de apa...am vazut diorame si din rasina, si din apa reala. La varianta cu apa reala totul sta in modul in care aranjezi prundisul si modul in care ridici crevasele care vor crea mici valuri. Apa era colorata cu un pigment albastru-verzui, iar datorita iluminarii se vedeau foarte spectaculos "valurile" in miscare. In plus omul avea o statie de la noch care reda sunetul de cascada si de apa curgatoare. Cand te uiti la rasina oricat de bine ar fi realizata, arata ca o poza reusita, dar tot poza... Cand vezi cum se misca apa, e altceva. Oricum o sa cuget bine inainte sa torn apa pe diorama :) , desi am deja tot ce trebuie pentru instalatie.

Accesul in caz de deraiere se face prin dreapta mesei, unde peretele este doar partial inchis. Asta pentru ca sub munte, am amenjat o gara cu peron subteran si parcare din care se face accesul la telecabina. In stanga accesul este liber prin spate unde nu am inchis peretele tocmai din acest considerent.

In ceea ce priveste post-ul doar un admin poate sa mute toata discutia, desi trebuie sa recunosc ca nu am crezut ca va genera atat de mult interes. Va multumesc tuturor pentru sfaturi, orice idei sunt mai mult decat binevenite!

Cum ramane cu becurile? Sa ma avant pe 220? Amestecul va fi cel putin interesant: 14V + 200 + 2L de apa. Trebuie sa amplasez undeva pe marginea dioramei un extinctor! :x
 
ender, eu de mult ma gandesc la utilizarea apei pe o diorama, si ideea ma atrage tocmai ca este neconventionala si spectaculoasa.Tot secretul consta in forma vadului si a inclinatiei pe care i-o dai.In sensul asta nu cred ca o cascada arata ca o cascada, mai degraba da intr-un mic kitsch.Lucrurile pot sta cu totul diferit daca e vorba de un rau cu o panta nu prea mare.
Izolatia vadului nu e deloc dificil de facut, sint nenumarate metode de a o realiza.O metoda facila ar fi sa izolezi vadul sapat in polistiren cu aracet, dupa care sa il izolezi de apa cu silicon intins cu o pensula lata.In siliconul inca proaspat presari pietricele+ nisip.Aracetul are rolul de a nu lasa siliconul sa dizolve polistirenul.
O alta varianta ar fi inlocuirea siliconului cu autovapant auto-2-3 straturi, sau rasini epoxidice.Si ar mai tot fi cateva solutii dar cred ca e destul.
Daca nu aveai achizitionata pompa de la Noch, te-as fi sfatuit sa cumperi o pompa de apa de uz acvaristic -20-50 lei.
Nu te sfatuiesc sa folosesti 220 v pe diorama ta, nu am inteles unde vrei sa folosesti dar nici nu vad folosul.
 
:wink: cascada e prea mult spus, este mai mult un izvor montan, dar care are o curgere in plan vertical calculata la 15 cm. De acord cu tine, o cascada in miniatura nu poate sa iasa decat kitsch. Planul este ca apa sa iasa in partea superioara a muntelui, sa coboare pe versant iar la baza versantului sa fie un lac de acumulare, care odata plin, se va revarsa pe fagasul unui rau pana la al doilea lac, care va purta rolul de lac colector si din care pompa va trage apa pentru a o duce apoi la izvorul montan...cel putin asta e planul. Mi-a trecut prin cap si varianta cu pompa de acvariu, daca te-ai uitat pe poze ai vazut ca am un acavariu de 300l cu filtru extern, dar nu am gasit o pompa care sa imi confere un debit suficient de mic (lucrez pe N). Pompa de la noch e reglabila si mai usor de manevrat. Pe 220 vroiam sa fac iluminatul cladirilor.
 
mai ar trebui sa tzi cont de faptul ca la un momentdat trebuie sa mutzi diorama sa faci curat poate sa zugravesti
asaca trebuie safaci si o modalitate de a scoate apa

220 nu recomand ...si nicimacar surse de comp pe diorama
cel putzin eu la cat sunt de nendemanatic bag un scurt la jumate de ora 8)
asa ca te vei specializa in schimbatu sigurantelor :D

si mai gandestete poate odata vrei sa scotzi diorama sa o duci in alta locatie??!!
 
220V pe diorama... sub nicio forma :-? :-? :-?
Pentru iluminarea caselor, lampilor etc. se foloseste un transformator de 16V (pare-mi-se), care realizeaza si separarea galvanica fata de retea. Mai mult, eu unul vin cu propunerea sa inlocuiesti toate beculetele cu LED-uri alb-xenon sau warm-white, inseriate cu rezistentele de balast aferente, si sa alimentezi iluminarea de la un redresor cu filtraj bun, adica transformator + punte redresoare + condensator electrolitic de mare capacitate + eventual un stabilizator de tensiune care sa suporte curentul absorbit de circuitul luminilor.
 
@ mixu - Lacul de colectare, cel care se vede in poze, are prevazut un dop cu siguranta pentru golirea instalatiei. In ceea ce priveste mutatul, am cumparat de la baumax 4 rotite metalice cu invelis de cauciuc (foarte solide) care le-am montat pe muchia din spate a placii pe care este construita diorama. In caz ca trebuie mutata, o pun pe roti si o imping :) De asemenea pe fiecare latura, dedesupt, am montat manere metalice pentru transport. Daca fixez totul cum trebuie (si sunt foarte metodic), nu trebuie sa dau jos decat casele ininte de transport.

@ mpursu - There is one other way... Am o instalatie cu led-uri (tot de la pom :)) , lumina este numai buna, instalatie este pe 12 cu transformator la priza, deci pe diorama ajunge 12 nu 220. In plus are potentiometru pentru reglarea intensitatii. E ok asa?
 
Atata timp cat LED-urile din instalatia de pom sunt intr-adevar LED-uri (stiu eu ce spun, fiindca am vazut o astfel de instalatie asa-zisa cu LED-uri si erau clar beculetze subminiatura :D), sunt galbene sau warm-white si nu clipesc, iar la bornele ghirlandelor sunt 12V, atunci este OK :).
In instalatiile de luminitze pentru bradul de Craciun pe care le-am vazut eu pana acum, alimentarea ghirlandelor de beculetze inseriate se face tot cu 220V fiindca, de exemplu, 20 beculetze de cate 12V fiecare functioneaza foarte bine inseriate si alimentate la tensiunea sus-mentionata (220V / 20 beculetze = 11V/beculetz). Instalatiile mai moderne includ si o cutiuta de plastic in care se afla un mic montaj electronic, care conecteaza/deconecteaza la 220V ghirlandele multiple de beculetze. Eu m-as feri sa montez asa ceva pe o diorama, fiindca tensiunea de 220V este prezenta la bornele sirului de beculetze, iar separarea galvanica fatza de retea este... absenta fiindca nu exista transformator.