Digitalizare si sunet BR290 Trix

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.675
642
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Simpatica locomotivă BR290 Trix este foarte reuşită, dar... intervenţiile în interiorul ei sunt cam dificil de realizat
4.gif

Din cauza proporţiilor locomotivei reale, în modelul 1:87 nu încap difuzoarele de 23mm diametru livrate împreună cu decodoarele ESU LokSound V4.0, ci unul sau două difuzoare de 16mm diametru. Deci am comandat & primit cele necesare:

Cele două difuzoare de 16mm au fiecare impedanţa de 8 ohmi, deci trebuie conectate în paralel pentru a se obţine impedanţa de 4 ohmi cerută de decodorul cu sunet. Deci... cositorim conductoare diferit colorate pe terminalele difuzoarelor, conform convenţiei "culoare mai deschisă = plus / culoare mai închisă = minus"...

... şi... surpriză, pe unde anume să introducem difuzoarele în locaşurile de pe şasiu?!
(imagine preluată de pe http://www.info-trenulete.ro/Br290.html)
Nu (prea) putem demonta suportul fiindcă 1) sârmele deja lipite sunt foarte scurte, 2) dacă se slăbeşte suportul sare de la loc motorul. Hmmm...
Până la urmă, am slăbit uşor şuruburile care ţin suportul respectiv şi, cu şurubelniţe & pensete & foarte multă răbdare etc., am reuşit (greu) să strecor difuzoarele printre suport şi mecanismul boghiului şi să le plasez la locurile lor:

După ce le-am văzut în sfârşit aşezate (ouf...), le-am conectat în paralel.
 
Ultima editare:
Bineînţeles că prospectul locomotivei nu spune absolut nimic despre montarea difuzoarelor
10.gif
, aşa că m-am descurcat văzând şi făcând.
Buuuun, difuzoarele sunt acum fixate la locurile lor, dar... parcă nuuuu ne place să mai întindem două sârme până la decodorul plasat pe conectorul cu 21 de pini din celălalt capăt al locomotivei
33.gif
. Dar... din nou prospectul locomotivei tace mâlc
45.gif

Idee năstruşnică: ia să vedem dacă pinii corespunzători conexiunii difuzorului au cumva nişte trasee spre nişte pad-uri de la capătul cablajului. Deci dăm jos decodorul (evident), luăm frumos un ohmmetru cu semnalizare sonoră, căutăm şi... găsiiiiiim
36.gif


Aşa că dezlipim de la decodor cele două fire subţiri maro şi le lipim (cât se poate de) frumos pe pad-urile identificate...

... şi facem (tot cât se poate de) frumos conexiunile la difuzoare:

Apoi strecurăm carcasa peste şasiul astfel ornat, montăm şi strângem şuruburile de fixare şi... voila, locomotiva este gata
41.gif
 
Ultima editare:
Despre decodor n-am povestit prea multe, fiindcă... el se plasează pe conectorul cu 21 de pini şi cam asta-i tot în ceea ce-l priveşte. Sau... încă nu
71.gif

Deoarece decodorul NU a venit gata montat şi reglat în locomotivă, a urmat reglarea (creşterea) timpilor de accelerare şi de frânare. Desigur, tare bine ne-ar prinde să reglăm şi parametrii compensării la sarcină, dar asta este tAAAre dificil
40.gif

DAR... să nu uităm că avem de-a face cu un ESU LokPilot V4.0
15.gif

Ce credeţi că am găsit în prospectul acestuia? Nici mai mult, nici mai puţin decât o secţiune despre ajustarea AUTOMATĂ a parametrilor sus-menţionaţi!!! Am procedat conform secţiunii respective, deci acum decodorul este perfect reglat, în concordanţă cu caracteristicile mecano-electrice ale locomotivei.
Abia acum pot declara locomotiva digitalizată & sonorizată
36.gif
 
Ultima editare: