Digitalizare BR39 Fleischmann

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Versiunea veche a locomotivei are soclu pentru generator de fum, iar versiunea nouă... n-are
4.gif

Am remarcat, printre altele, că roţile celor două versiuni sunt identice dpdv dimensional, dar roţile noi sunt brunate, ceea ce face ca buzele lor de bandaj să pară mai mici decât cele ale roţilor vechi. Defazajul de 120grade este reprodus corect la ambele versiuni.
Acum ceva vreme am avut posibilitatea să examinez mai de aproape o BeRe39 Trix. Este şi ea o piesă foarte reuşită, cu excepţia unei minuscule greşeli la contramanivela compusă de pe stânga şi a defazajului de 90grade între mecanismele de pe stânga şi de pe dreapta. Motorul este plasat în cazan şi acţionează prin angrenaje invizibile asupra roţilor motoare ale locomotivei, aşa că roţile tenderului se rotesc liber, iar boghiurile respective sunt mobile.
BeRea39 Rivarossi este şi ea frumoasă, în felul ei, şi ar fi putut reprezenta un concurent serios pentru versiunile Fleischmann şi Maerklin/Trix dacă s-ar fi acordat mai multă atenţie la proiectarea şi realizarea roţilor & bielelor.
în concluzie, BeRea39 este o locomotivă superbă & spectaculoasă, care îşi merită cu prisosinţă locul într-o colecţie miniferoviară
41.gif
 
Ultima editare:
Simpatica BeRe39 Fleischmann a intrat din nou în şantier, din cauza decodorului care a trebuit înlocuit. "Distracţia" constă în faptul că locomotiva nu are interfaţă digitală, iar eu am lipit firele DCC direct la locurile adecvate din instalaţia electrică, ceea ce îmi complică tare mult existenţa dacă se impune schimbarea decodorului. Aşa că încerc să construiesc o interfaţă digitală care:
1) să încapă în locul limitat din cazanul / focarul locomotivei;
2) să conţină filtrul LC despre care am povestit;
3) să conţină conectorul cu 8pt pini NEM652.
Mă gândisem la un conector cu 6ase pini NEM651 deoarece este mai mic, dar am renunţat la idee fiindcă această interfaţă nu cuprinde şi ieşirea AUX1 (fir verde), iar eu m-am căznit destul de mult să conectez această ieşire la soclul generatorului de fum şi nu doresc să pierd această facilitate. Deci... NEM652 să fie!
 
Ultima editare:
Vă mai amintiţi de filtrul meu LC, aşa-i?

Conform celor de mai sus, am pregătit o bucată de cablaj care să poată cuprinde piesele filtrului, să conţină conectorul cu 8pt pini şi să încapă în locaşul din lestul locomotivei...

... pe care am "ornat-o" cu piesele respective...

... şi am descoperit că interfaţa încape într-adevăr perfect în locaş, dar... numai EA, fără nimic altceva
9.gif
 
Ultima editare:
Oof - of - of, ce ne facem...
17.gif

Revenim la ideea decodorului & conectorului NEM651? Neeeeh...
33.gif

Căutăm bobine & condensatoare mai mici. Aşa că... ştiţi vorba aceea, cine caută găseşte... pe lângă bobinuţele respective, am găsit nişte bobine SMD şi nişte condensatoare SMD adecvate
36.gif
(mulţumesc, Gyuri)
Deci noua interfaţă trebuie să fie elaborată în stil SMD. Atunci am luat din cutiuţele mele cu piese ultima bucată de cablaj de test cu trasee (şi nu cu insule circulare), pe care am pregătit-o corespunzător. Nu am pozat fazele de lucru, dar le descriu în cuvinte.
Cu o pilă triunghiulară fiiiiină am secţionat o dată toate 4atru traseele între găurile care urmau să primească mufa cu 8pt pini, iar apoi numai 3rei trasee... vedeţi mai încolo pentru ce. Apoi am tăiat pinii subţiiiiiri ai conectorului, astfel încât pe găurile cablajului să se aşeze porţiunile îngroşate ale pinilor. Cu un burghiu mai mare, cred că de 3-4mm, am lărgit uşor cele 8pt găuri, astfel încât conectorul să se aşeze cu o fracţiune de milimetru mai aproape de plăcuţă. Atenţie, NU am lărgit prea tare găurile, astfel încât pinii să se aşeze pe traseele de cupru şi nu pe sticlotextolitul de sub ele.
Am aşezat conectorul pe traseele plăcuţei, prinzând sub el prima secţionare a celor patru trasee, după care am cositorit cu foarte multă atenţie cei opt pini. Apoi am aşezat & cositorit cele două bobine SMD şi condensatorul SMD, componentele filtrului LC la care NU doream să renunţ, astfel încât un terminal al primei bobine să se aşeze pe traseul care duce la pinul 4 al conectorului, rămas întreg după a doua secţionare, iar filtrul LC să se găsească după această secţionare. Deoarece bobina a doua trebuie să ducă spre pinul 5, aflat pe cealaltă parte a conectorului, am făcut legătura respectivă cu o sârmă tare, recuperată dintr-un terminal lung al unei rezistenţe. între cele două bobine am plasat condensatorul SMD şi... voila, a doua interfaţă este gata!
16.gif

 
Ultima editare:
Diferenţele de gabarit între versiunile 1 şi 2 ale interfeţei mele digitale DCC&LC sunt evidente
4.gif


în plus, la grosimea primei versiuni se adaugă şi lipiturile de pe spatele plăcuţei, care ar fi impus şi o izolare adecvată a acestora, deci s-ar mai adăuga încă o fracţiune de milimetru. Versiunea a doua nu are nimic conductor pe spatele plăcuţei, deci această interfaţă este mai subţire şi nu necesită izolare.
 
Ultima editare:
Eeeeei, aici e aici...
39.gif

Iniţial, subsemnatul montase decodorul prin lipire directă a firelor în instalaţia locomotivei, iar la demontare s-a grăbit şi a făcut o mare greşeală, tăind prea scurt firele respective
9.gif


Dacă le-aş fi tăiat mai aproape de fostul decodor, probabil că puteam să le conectez direct la noua interfaţă. Dar, ştiţi cum se mai spune, tot răul spre bine, şi aşa firele motorului fuseseră prinse de şuruburile carcasei (d'aia sunt acum înfăşurate în bandă izolatoare), firul galben era înnădit etc, deci... căutăm în sertăraşele cu piese ultima rezervă de fire DCC şi o doză mAAAAre de curaj
42.gif


... fiindcă ne aşteaptă acum o intervenţie gen brain-surgery...
 
Ultima editare:
Mai întâi, tragem afară din conectorul locomotivă-tender firele avariate (galben, orange, gri) pentru a le înlocui. Dar acestea au intrat greu şi au ieşit şi mai greu, provocându-se şi o mică stricăciune a piesei respective - un colţ crăpat, dar lipit la loc cu Loctite Super Bond, cu MARE emoţie fiindcă traseele cablurilor trebuiau să rămână libere
17.gif

Apoi... strecurăm cu MULTĂ răbdare & atenţie & migală firele noi (galben, orange, gri) prin canalele din conectorul locomotivă-tender...

... şi ne pregătim de faza următoare a operaţiei, respectiv conectarea tuturor acestor fire noi, inclusiv roşu, negru, alb şi verde, la instalaţia locomotivei. Nu avem nevoie de albastru fiindcă becurile şi generatorul de fum au ca pol comun şasiul acesteia (aproximativ - vă spun mai încolo de ce).
 
Ultima editare:
Punem din nou la încălzit letconul cu vârf subţiiiiire, timp în care demontăm bielele culiselor de pe stânga şi ridicăm carcasa superioară a şasiului pentru a ne pregăti zona de lucru. Apoi înlăturăm resturile de fire rămase...

... şi, cu FOARTE multă atenţie & răbdare & migală, lipim firul alb, firul verde, firul roşu (înnădit la firul maro care vine de la tender) şi firul negru (înnădit la firul negru care vine de la tender - pe care-l găsisem desprins de pe plăcuţa lui) pe pad-urile respective de pe cablajul locomotivei. Mare atenţie fiindcă zona de lucru este foarte restrânsă, carcasa de plastic este foarte aproape şi trebuie evitată, iar orice greşeală poate duce la apariţia de scurtcircuite între trasee
17.gif

OUF... după ce am terminat cu aceste 4atru fire dificile şi am verificat să fie totul OK, lipim pe plăcuţele tenderului firul orange, firul galben şi firul gri, apoi ne tragem sufletul şi admirăm această fază intermediară...

... dar nu ne relaxăm prea tare fiindcă mai urmează un hop, şi anume lipirea acestor 7apte fire noi pe insulele minuscule de cositor ale interfeţei DCC&LC.
 
Ultima editare:
Bineînţeles, asamblăm carcasa superioară a şasiului şi punem la loc bielele culiselor de pe stânga...

... apoi pregătim cele 7apte fire pentru lipire:

Prin transparenţă, se observă modul în care am secţionat traseele plăcuţei în vederea construirii interfeţei digitale.
 
Ultima editare:
Pt. brain surgery din asta si lucrul cu SMD, tare bun e asa ceva: http://www.jucarii.com.ro/produs.php?prodcod=2754
Mai ales de la o varsta... :D
 
Nu am pozat fazele intermediare ale lipirii firelor la interfaţa digitală şi, din neatenţie, nici faza finală. Totuşi, iată aici interfaţa cu decodorul montat, înainte de asamblarea finală a locomotivei:

Dreptunghiul negru este "petecul" de bandă izolatoare lipit peste capătul firului violet. Atât interfaţa, cât şi decodorul cu toate firele sale întregi au încăput în locaşul lestului, deci am putut monta fără probleme carcasa superioară a locomotivei pe şasiu, iar probele de funcţionare mi-au confirmat că operaţia s-a încheiat cu succes
18.gif

 
Ultima editare:
Cea mai uşoară etapă a fost montarea pieselor pe interfaţa digitală, fiindcă am putut să utilizez acest dispozitiv, dotat cu lupă, sursă de lumină suplimentară şi crocodili care au jucat cu succes rolul de "a treia mână"
41.gif
. Dar următoarele etape NU mi-au mai permis folosirea acestuia, deci tot ce am descris acolo am realizat exclusiv din mână şi cu ochelarii "de aproape" pe care trebuie să-i port de ceva vreme încoace
26.gif
, aşa că dificultatea operaţiunii de re-digitalizare a crescut enorm de mult. Zonele de lucru extrem de reduse, cu piese din plastic în imediata apropiere, cu insule de cositor foarte apropiate etc., toate acestea au "contribuit" la creşterea complexităţii intervenţei, dar... până la urmă am reuşit
16.gif

Versiunea modernă a acestei locomotive Fleischmann are din construcţie interfaţă digitală NEM651, dar eu sunt foarte încântat de faptul că versiunea mea are de azi înainte interfaţă digitală NEM652, care îmi oferă mai multe posibilităţi de înlocuire a decodoarelor
36.gif
 
Ultima editare:
mpursu a spus:
...Versiunea modern㒠a acestei locomotive Fleischmann are din construcţie interfaţ㒠digital㒠NEM651, dar eu sunt foarte încântat de faptul c㒠versiunea mea are de azi înainte interfaţ㒠digital㒠NEM652, care îmi ofer㒠mai multe posibilită’ţi de înlocuire a decodoarelor...

Foarte frumoasa locomotiva ! :fluierat: Pe cand un decodor cu sunet :?:
 
Povestea năzdrăvanei aburoase BR39 Fleischmann continuă :D
Observând eu că această locomotivă nu merge la fel de finuț ca verișoara ei BR17, pe care am mai pomenit-o în acest topic, mi-a trecut prin minte să-i "actualizez" tenderul, adică să-l aduc la stadiul noilor versiuni. Vă reamintesc diferențele dintre tenderul vechi (sus BR39) și cel nou (jos BR17/BR39 nou):
P1190395-tenders-BR39-BR17.jpg

Ambele motoare sunt cu 5inci poli, dar cel nou are colectoare mici axiale (cred că așa se spune - mic cilindru împărțit în 5inci sectoare) și cel vechi are colectoare mari radiale (idem - disc mare împărțit în 5inci sectoare). M-am gândit să înlocuiesc motorul vechi cu unul nou, ceea ce ar implica și înlocuirea piesei negre metalice pe care acesta se așează, precum și a pieselor de prindere. Interesându-mă de costurile acestei operațiuni... entuziasmul mi s-a atenuat zdravăn :fluierat: , așa că m-am apucat să studiez mecanismul existent și să caut eventualele motive mecanice pentru mersul mai puțin finuț sus-menționat. Astfel am descoperit că pinioanele erau năclăite de unsori vechi (unele depuse chiar de mine, fără măsură :p ) care începuseră să le frâneze destul de zdravăn. Deci... la ora actuală tenderul este demontat în cele mai mici componente și urmează a fi degresat & re-uns corespunzător 8)