Digitalizare BR39 Fleischmann

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.675
642
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Am reușit să aduc la căile mele ferate o foarte frumoasă locomotivă cu abur BR39 Fleischmann. Am ales versiunea veche nr.art.4138, deoarece versiunea nouă are roțile dințate plasate pe roțile din stânga ale tenderului, perfect vizibile printre spițele fine ale acestora. în plus, parcă mai mult îmi plac farurile în formă de felinar decât cele montate direct în tabla din fața locomotivei. Mai îmi place la această versiune acea conductă (sau ce o mai fi) care înconjoară ușa camerei de fum, care lipsește la versiunea nouă.
 
Ultima editare:
Practic, pentru mine această locomotivă este excelent realizată şi sunt foarte încântat de achiziţie
41.gif

Totuşi, ea nu este digitală şi nici nu este dotată cu o interfaţă adecvată, dar asta nu constituie o problemă fiindcă nu sunt nici la prima şi, cu siguranţă, nici la ultima operaţiune de acest fel
15.gif
. O foarte preţioasă mână de ajutor este constituită de acest site, care se referă la... exact 39.103, adică o soră geamănă a locomotivei mele, deci am front de lucru
4.gif
 
Ultima editare:
Iată aici o primă modificare:

Am întrerupt traseul care conectează grupul paralel bec-suport_generator_fum la roţile din dreapta, şasiul locomotivei fiind conectat din construcţie la roţile din stânga. Traseul care a rămas intact duce la viitoarea conexiune a firului alb.
 
Ultima editare:
Ia să ne ocupăm un pic şi de tender.

în stânga şi în dreapta există câte o plăcuţă de cablaj care transportă curentul spre motor, spre locomotivă şi spre becul care luminează farurile din spate. Deoarece aceste plăcuţe, aşa cum sunt ele, conectează totul direct la roţi, urmează şi aici nişte modificări.
 
Ultima editare:
Aici am separat nişte trasee...

... iar pe cealaltă plăcuţă am dat jos pastila de seleniu care juca rolul de diodă redresoare pentru becul din spate, după care am lipit conectorul direct la traseul respectiv. Tot de acolo am demontat şi bobina de deparazitare, realizând astfel şi separarea completă a motorului de restul instalaţiei electrice.
 
Ultima editare:
Astfel conexiunile spre tender se complică, datorită celor 3rei fire suplimentare: galben spre bec, respectiv orange şi gri pentru motor. Urmează faza cea mai "distractivă": trecerea acestor fire suplimentare prin piesa de cuplare a tenderului
40.gif

Am dorit iniţial să fac o interfaţă digitală, adăpostită în cazanul locomotivei, deci am reuşit să strecor un fir orange şi unul gri, foarte subţiiiiiri...

... da'prea scuuurteeee
20.gif
 
Ultima editare:
în celebrul stil "acri-s strugurii"
10.gif
m-am răzgândit cu privire la interfaţa digitală, fiindcă şi aşa locul este limitat (da, sigur
4.gif
), aşa că m-am gândit să trec prin cuplă înseşi firele decodorului. Am lipit capătul firului gri al decodorului la firul gri subţiiiire şi... l-am tras prin cuplă
16.gif


Dar, conform celebrei ziceri cu ulciorul care nu merge de multe ori la apă, manevra NU mi-a mai reuşit cu firul orange
20.gif
 
Ultima editare:
Astfel că am luat frumos un mănunchi de fire rămase de la primul meu decodor LenzGold, pe care le-am putut trece prin cuplă, totuşi nu chiar atât de uşor ca firele iniţiale
18.gif


Apoi am reasamblat tenderul, cu cuplă cu tot, urmând să fac conexiunile la decodor.
 
Ultima editare:
Cu ajutorul a 3rei tubuleţe termocontractibile, cele 3rei lipituri de pe firele decodorului vor fi izolate:

Nu am mai pozat faza respectivă şi nici lipirea firelor de alimentare (roşu şi negru) şi la placa principală a locomotivei, alături de firul alb.
 
Ultima editare:
După realizarea tuturor conexiunilor, locomotiva demontată a luat din nou loc pe roller-tester. în noul sistem digital, motorul a funcţionat corect încă de la prima încercare, dar luminile... nu! :shock:
Decodorul ales fiind un train-O-matic
15.gif
, am accesat rapid CV30, cel care spune dacă există vreo problemă. După cum mă şi aşteptam
4.gif
, am citit valoarea 2, adică scurtcircuit pe ieşirile de lumini şi auxiliare. Repede am găsit scurtcircuitul, care fusese cauzat de lestul din tender care atingea ghearele de fixare ale conectorului pentru bec, şi l-am remediat cu un pătrăţel de bandă izolatoare. După repornire, luminile au funcţionat normal, în concordanţă cu sensul de deplasare
41.gif

 
Ultima editare:
Oare a ce arată această imagine?
15.gif


De parcă n-aţi bănui...
21.gif

Totuşi, înainte ca unii sau alţii să sară în sus speriaţi de ideea celebrelor mele lumini bicolore, vă spun EU că această locomotivă nu va beneficia de această facilitate din cauza ghidurilor de lumină care nu prea pot fi separate.
Faza frumoasă este că, datorită noilor conexiuni, voi putea să separ soclul generatorului-de-fum de lumina din faţă, deci viitorul generator de fum va putea fi comandat de funcţia care va fi alocată firului verde, independent de lumini
16.gif
 
Ultima editare:
Lumina sursei LED trebuie să bată în jos, spre ghidurile de lumină ale farurilor laterale, şi înainte, spre ghidul de lumină al farului central. Astfel, am montat două LED-uri warmwhite în unghi drept, cu o rezistenţă SMD de 1k în serie:

Conform bunului meu obicei, am marcat cu albastru catozii şi cu roşu anozii. Scuzaţi "calitatea" lipiturilor; deşi nu vreau să recunosc, se pare că se apropie din ce în ce mai mult momentul în care voi avea nevoie de ochelari pentru aproape
26.gif
10.gif
 
Ultima editare:
Unul din obiectivele mele fiind comanda generatorului de fum independent de lumini, am re-refăcut conexiunile decodorului la placa de bază a locomotivei:

La traseul care merge până în faţă, la soclul generatorului de fum, am adus firul verde, iar la traseul vecin am adus firul alb.
 
Ultima editare:
Eeeeei, dar cum rezolvăm noi conexiunile electrice?
39.gif


Deoarece grupul nou creat trebuie să stea cam în locul beculeţului, mi-a venit o idee năstruşnică: un tubuleţ de cupru care să imite dulia beculeţului, lipit pe anodul LED-ului orizontal!
4.gif

 
Ultima editare:
Cu atâta migăleală la lumini, bineînţeles că am uitat să plasez pe decodor "hăinuţa" termocontractibilă
9.gif
, aşa că am făcut această operaţiune direct la faţa locului, ceea ce NU vă recomand. Din fericire, restul locomotivei a scăpat neatins
18.gif


Toate fiind la locurile lor (oare?!), am asamblat locomotiva
16.gif

 
Ultima editare:
  • Like
Reacții: GFN
Voi chiar credeţi că totul s-a încheiat cu bine? Think again...
10.gif

Noile LED-uri nu au încăput complet în locaşul beculeţului, aşa că ghidul de lumină al farului central se împiedica în ele şi nu lăsa cazanul să se aşeze pe şasiu. După o grămadă mare de peripeţii şi de idei năstruşnice de "convingere", cu greu am reuşit să asamblez complet locomotiva şi să fac poza de mai sus.
încântat nevoie mare, am ridicat locomotiva de pe roller-tester şi am plasat-o pe ovalul de linii ferate instalat între timp în camera mare, cunoscut fiind sub denumirea de versiune restrânsă a Căilor Ferate "La Ursu". Stupoare!!! Lumina din faţă a început să clipească zdravăn şi aleatoriu, ceea ce nu poate să însemne altceva decât... contact prost
45.gif
 
Ultima editare:
  • Like
Reacții: GFN