Digitalizare BR39 Fleischmann

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Unsori intarite pana la blocarea totala a pinioanelor este ceva notoriu la locomotivele Fleischmann. Demontarea si degresarea completa este solutia indicata in astfel de cazuri.
Recomand si desfacerea motorului si curatarea acestuia pe interior, a colectoarelor, a rotorului. Praful fin de carbune depus pe componente nu-i prieste la sanatate. Inainte de inchiderea motorului, trebuie unsa bucsa metalica dinspre colector, altfel motorul poate sa aiba un sunet ciudat, "spart"...
 
După o foarte atentă operațiune de degresare și re-ungere, simpatica BeRe39 Fleischmann se preumblă tacticoasă pe căile mele ferate, tractând trenul accelerat format din 3rei vagoane modernisierungs (al patrulea fiind în atelier). "Cârâitul" tenderului s-a atenuat foarte mult, chiar dacă nu a dispărut de-a binelea, iar accelerarea și frânarea sunt mai line. Ce-i drept e drept, se simte că în tender se află în continuare același motor vechi cu colectoarele mari radiale, dar eu sunt mulțumit fiindcă am făcut tot ce s-a putut în situația de față 8)
 
La Căile Ferate "La Ursu" a sosit o surioară a BeRii39 Fleischmann descrisă aici, pentru studiu și... vedeți mai încolo pentru ce :D
Operațiile de demontare n-au mai fost fotografiate, dar avem aici imagini după acestea:
P1190641-BR39-AC-to-DC_zpsdsgnu9y6.jpg
P1190645-BR39-AC-to-DC_zpsyo5jaovy.jpg

Hopa! Dar ce avem noi aici?!?
P1190643-BR39-AC-to-DC_zpsymz65bii.jpg
P1190644-BR39-AC-to-DC_zps5xalc4dn.jpg
P1190647-BR39-AC-to-DC_zpsie10ocfs.jpg

Da, ați văzut bine, simpatica locomotivă a ieșit din fabrică pregătită pentru... "wechselstrom", adică AC (Alternating Current), respectiv este dotată cu celebra patină și cu scurtcircuit intern între roțile de pe stânga și cele de pe dreapta. În plus, osiile tenderului nu sunt dotate cu bucșe izolante, deci ele însele fac scurtcircuit între cele două șine pe care le calcă. În focarul locomotivei se află modulul "Fachrichtungschalter" sau cam așa ceva, care comandă direcția de deplasare a locomotivei pe șinele tip Maerklin. Locomotiva se află la mine tocmai pentru remedierea acestor aspecte, respectiv pentru trecerea de la AC la DC sau, de ce nu, direct la DCC ;-)
 
Cablajul are o diodă înseriată cu beculețul din față, pe care o înlocuim rapid cu o punte realizată dintr-un terminal de rezistor. Apoi identificăm rapid scurtcircuitul intern de pe cablaj și, după dezlipirea tuturor firelor, îl întrerupem cu ajutorul unei șurubelnițe ascuțite.
P1190660-BR39-AC-to-DC_zps1whhezr4.jpg
P1190661-BR39-AC-to-DC_zpstkq4wdtx.jpg
P1190662-BR39-AC-to-DC_zpsubhg7bfe.jpg

Pe cablajele tenderului separăm traseele motorului de cele ale becului, înlăturând și pastila semiconductoare înseriată cu acesta din urmă. Pe insulele adecvate de pe cablajul locomotivei și de pe cablajele tenderului lipim alte fire, pe care în prealabil le-am strecurat prin piesa de legătură cu tenderul, apoi facem conexiunile cu noua interfață digitală pe care deja ați remarcat-o ;-) . Montăm la locurile lor cablajele tenderului, montăm un decodor digital în conectorul interfeței și facem primele probe.
P1190664-BR39-AC-to-DC_zpsqubiibmz.jpg
P1190666-BR39-AC-to-DC_zpsgrkisw2l.jpg

EVIDENT, înainte de toate aceste operațiuni am înlocuit toate cele 4atru osii AC ale tenderului cu cele 4atru osii DC care mi-au rămas de la tenderul inițial al BeRii39 Fleischmann de la căile mele ferate. După cum bine se știe, osiile AC nu sunt izolate și au rolul de a face contact electric între cele două șine, care constituie un pol al sursei de alimentare, celălalt pol fiind reprezentat de "gămăliile" de pe mijlocul traverselor adecvate. Dacă NU aș fi avut deja aceste osii DC... le-aș fi comandat :D
 
După terminarea cu succes a probelor de funcționare, cu multă grijă se montează la loc toate componentele locomotivei și ale tenderului, astfel încât noile conexiuni să fie ferite de forfecări, presări, agățări, încurcături etc. Admirăm cuplarea tampon-la-tampon și ținuta impunătoare a locomotivei :aplauze: ...
P1190669-BR39-AC-to-DC_zpstaxmafg9.jpg
P1190671-BR39-AC-to-DC_zpsv5bl0ar4.jpg

... după care declarăm încheiate operațiunile de trecere de la AC la DCC 8)
Singura "urmă" vizibilă a acestor operații constă în diferența dintre marginile brunate ale roților originale ale locomotivei și marginile argintii ale roților DC ale tenderului :D
 
Aventurile simpaticei BeRi39 Fleischmann continuă!
Deoarece la Căile Ferate "La Ursu" managementul se adaptează la modificările politicii de achiziții, în depoul de locomotive se continuă activitățile de îmbunătățiri, sonorizări și dotări cu generatoare de fum. Astfel, special pentru această locomotivă a fost achiziționat un generator de fum Seuthe nr.10 pentru a fi montat în soclul adecvat. Am ales Seuthe 10 și nu Seuthe 11 fiindcă șasiul acestei locomotive este conectat direct la culegătoarele de curent de pe partea stângă și, din proprie experiență, știu că aceste generatoare, pregătite pentru tensiunile mai mici ale sistemului analogic, funcționează mai bine în acest mod de conexiune. Pe scurt și aproximativ, în această configurație la generator vor ajunge doar alternanțele "pozitive" ale semnalului DCC, iar cele "negative" îl vor lăsa rece (la propriu
21.gif
) deci tensiunea medie de funcționare ar fi cam jumătate din amplitudinea semnalului respectiv etc.
După încă o demontare a locomotivei, necesară pentru înlăturarea "dopului" din coș, operație relativ simplă fiindcă marginile acestuia erau foarte subțiri din construcție, am introdus generatorul în soclu și am urcat locomotiva pe rollertester. După ce am pus în generator 2ml de soluție de fum, cu simpaticul tOmprogrammer am activat funcția F3, știut fiind că decodorul tOm din interior este astfel setat încât F3 acționează ieșirea fizică AUX1 (firul verde) la care soclul generatorului este conectat. Niciun pic de fum!
13.gif
 
Ce se întâmplase?! Pur și simplu sârmulița din "vârful" generatorului nu atingea lamela metalică de sub soclu, iar canalul cilindric din soclu nu permitea (pe bună dreptate) coborârea generatorului și mai jos. Astfel, am îndreptat cu multă grijă și blândețe acel căpătuț de sârmă și am re(rererere)introdus generatorul în soclu. După re(rererere)introducerea celor 2ml regulamentari de distilat-de-fum, am acționat F3. De data aceasta... SUCCES DEPLIN!!!
36.gif

Foarte încântat, am re(rererere)asamblat locomotiva și am pozat-o în funcțiune
41.gif

IMG_000039_BR39_Fleischmann_fum.jpg
 
La probele de funcționare pe traseu (un oval de șine conectate la stația mea digitală LenzSet101)... SURPRIZĂ!!! Funcția F3 pornea frumos fumul, dar în același timp activa regimul de manevră și înjumătățea viteza locomotivei
40.gif

OK, revenim la rollertester & tOmprogrammer și refacem maparea ieșirii AUX1 către F4, ceea ce mi-a reușit (relativ) repede. La revenirea pe calea ferată pentru probe... altă surpriză!!! Fumul era într-adevăr acționat de F4 și nu de F3, deci nu mai intram în regimul de manevră, dar am (re)descoperit că această funcție anulează timpii de accelerare și de decelerare
21.gif

BIIIINEEEE
10.gif
mergem din nou la rollertester & tOmprogrammer și refacem maparea ieșirii AUX1 către F8, fiindcă și alte locomotive cu abur din depou își activează fumul cu această funcție. Știind deja ce am de făcut, operațiunea mi-a reușit imediat și, astfel, simpatica locomotivă BR39 Fleischmann beneficiază de fum comandat cu F8, urmând să primească și sunetul adecvat într-un viitor (sper că destul de) apropiat
36.gif
 
Așa cum spuneam aici, azi am primit un pachețel cu niște piese foarte importante atât pentru expres și accelerat, cât și pentru locomotiva BR39 Fleischmann :cool:
IMG_003590e.jpg

Da, ați văzut bine, cuple conductoare Piko pentru trenurile sus-menționate și un decodor ESU LokSound 5.0 Plux22 pentru BR39 :)
Plux22 pentru BR39?!? Da, fiindcă urmează o nouă etapă de transformări, astfel încât locomotiva să primească o interfață Plux22 ESU, un difuzor "cub-de-zahăr" și... mai vedem...
 
Simpatica locomotivă BR39 Fleischmann a re(rerere)intrat în Atelierele Căilor Ferate "La Ursu" în vederea sonorizării :cool:
IMG_003744.jpg

IMG_003745.jpg

IMG_003749.jpg

Noua interfață digitală Plux22 este ESU 51958, care (abia nu prea) încape la marele fix în locașul metalic de pe șasiu. Cât despre difuzorul cub-de-zahăr, se pare că se va așeza pe podeaua cabinei fiindcă altundeva n-are loc. Parcă s-ar fi putut așeza pe șasiu, direct deasupra osiei a treia și între cele două roți ale acestei osii, dar NU îmi convine dispariția respectivului spațiu liber și afectarea imaginii celor două roți cu contramanivele. În cazan nu ar avea loc decât dacă s-ar demonta & freza lestul, tenderul nici măcar nu intră în discuție etc. deci difuzorul va rămâne pe podeaua cabinei.
 
Ultima editare:
Acea bucata cu gauri de prindere se rupe foarte usor, daca e necesar. La cum arata spatiul respectiv, se poate merge si pe ideea de mufa MTC21 transformata in PLUX 16 si prezentata de @GFN aici pe forum. Am vazut diferenta la 2 locomotive pe care le-am aranjat asa (BR042 cu mufa ESU si un BR01 cu mufa “PLUX”) si nu e chiar de neglijat.
 
  • Like
Reacții: mpursu
După ce întoarcem pe-față-și-pe-dos cele două interfețe digitale și dezlipim firele de pe interfața ESU, ne punem ochelarii-de-aproape și înlocuim intefața MPU cu interfața ESU.
IMG_003753.jpg

IMG_003754.jpg

IMG_003755.jpg

IMG_003757.jpg

Chiar îmi convine așezarea ușor forțată a interfeței ESU, fiindcă așa nu voi fi nevoit să o lipesc cu adeziv în locașul respectiv :cool:
 
  • Like
Reacții: nae44
Un ESU LokSound V5 nu se schimba prea des, merita sa scoti ce 22 picioruse de pe el si sa lipesti firele direct pe decodor .Operatia de dezlipire nu este prea grea iar la tine ar fi un fleac .
Decodorul in tub termocncactil si lipit cu banda dublu adeziva . Castigi spatiu nimic nu sta ingesut si faci economie o interfata .
 
  • Like
Reacții: mpursu
Operațiunile de sonorizare continuă. Astfel, au fost lipite cu Loctite SuperBond PowerFlex elementele difuzorului cub-de-zahăr, astfel încât înălțimea acestuia să nu depășească marginea inferioară a ferestrelor cabinei la montarea pe podeaua acesteia. Evident, au fost scurtate corespunzător firele maro care vin de la interfața Plux22 spre acest difuzor.
IMG_003782.jpg

A urmat lipirea difuzorului pe podeaua cabinei, cu ajutorul unui mic dreptunghi de bandă dublu-adezivă...
IMG_003783.jpg

IMG_003784.jpg

... și iată rezultatul:
IMG_003786.jpg

IMG_003787.jpg

IMG_003789.jpg

Evident, vouă vă recomand să plasați pe difuzor dreptunghiul de bandă dublu-adezivă și numai după aceea să plasați difuzorul în poziția adecvată pe podeaua cabinei
4.gif

Iată locomotiva asamblată, la tracțiunea unui tren de pasageri pe o versiune restrânsă a Căilor Ferate "La Ursu":
IMG_003790.jpg

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

[img=https://youtu.be/yYqFA2TyXrc]View: https://youtu.be/yYqFA2TyXrc[/img]