Iluminare vagon supraetajat CFR Piko H0

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

manlif2_0

Well-Known Member
Trenulist
30 Octombrie 2009
548
0
Craiova
LOCATION
Craiova
In continuare as vrea sa va prezint varianta mea de iluminare pentru vagonul CFR supraetajat de la Piko.

Vagonul ruleaza impreuna cu locomotive DC analogice, deci tot timpul va exista variatie a tensiunii. de la inceput scopul urmarit de mine a fost sa obtin o iluminare constanta, incepand cu o tensiune cat mai mica aplicata pe linie. de asemenea, am dorit ca sa pot regla nivelul iluminare al vagonului, astfel incat sa nu fie nici prea puternic si nefiresc, dar nici atat de slab incat sa fie insesizabil.

astfel am ajuns la concluzia utilizarii unui circuit construit in jurul lui LM317, detalii despre schema (simpla de altfel) aici:
http://niqro.3x.ro/LM317/LM317.htm pentru r2 am folosit o rezistenta variabila de 1 kohm, r1 260 ohm, dorind sa am o variatie de teniune la iesire de pana la ~6 volti. bineinteles am utilizat si o punte de diode. placuta cu circuitul:



pentru a evita intreruperile (palpairile luminii), am vrut sa culeg tensiunea de pe toate rotile. pentru aceasta am tras fire cat mai subtiri pe sub "scaunele" de la parter catre ambele boghiuri. firele le-am trecut prin canalul (orificiu) pivotului:



pentru a realiza aprinderea la o tensiune cat mai mica, toate ledurile au fost legate in paralel (din pacate, fara rezistente de balast). rigleta mai lunga este pentru etaj, cea scurta pentru parter:



rigleta pentru parter am lipit-o de tavan cu moment:



pentru a imbunatati dispersia uniforma a luminii in vagon, peste rigleta am lipit o jumatate in sectiune longitudinala dintr-o bagheta de la jaluzele oriontale



am pozitionat placuta circuitului intr-o zona a vagonului care nu se vede, iar intr-o toaleta am ingheuit un condensator de 1000 micro @ 10v pentru a elimina potentialele palpairi (intreruperi)



in continuare am lipit si rigleta superioara de tavanul vagonului, avand aplicata o bucata similara de bagheta. rezultatul final:



statistici electrice: ledurile sunt aprinse 100% la 5,5 volti, dar in rulare apar palpairi (nu se incarca suficient condensatorul). la 6,3 volti functionarea este 100% stabila in conditii de rulaj. nu stiu inca ce curent absoarbe, trebuie sa masor.

maine revin si cu partea ce culegere a curentului de pe osii.
 
heh, vroiam sa postez dupa ce reuseam sa masor si curentul absorbit... nu am reusit inca.

ca si restanta, cum am obtinut "sectiunea longitudinala dintr-o bagheta de jaluzea orizontala" (daca se vede imaginea la marime maxima, se vede exact si profilul baghetei; jumatatea rezultata seamana cu carcasele de pe vremuri ale neoanelor):


pentru colectori, am utilizat lamelele de cupru de la un releu:


cum am vrut eu sa realizez colectarea curentului. cele doua conditii avute in vedere au fost: evitarea palpairii luminii; frecari cat mai mici astfel incat sa nu rezulte o frecare mare la inaintare. pentru asta as fi vrut sa culeg curent de pe toate rotile, iar zona de contact sa fie pe discul rotii prin zonele bombate de pe lamele... din pacate lamelele au fost cam late, ar fi iesit cam urat si nici loc nu aveam... mi-a fost atat de urat sa fac asta incat am amanat o luna....

asa ca am facut niste compromisuri si a rezultat asta:


pentru ca axele erau orientate la fel, am intors una din axe invers. curentul l-am cules de pe osie, o osie asigurand plus, una minus. si la bogiul celalalt am facut la fel. lamelele erau bombate din constructie astfel ca se "imping" in osie. ce a rezultat asigura culegerea eficienta a curentului (lumina nu a palpait deloc in cele doua ore cat am plimbat vagonul dupa un DA; nu acelasi lucru se poate spune de farurile DA pentru tensiunea la care am alimentat), insa este sesizabil mai infranat decat era inainte, ceea ce ma cam nemultumeste.... o sa fie fun sa fac iluminarea la o cuseta heris, acolo e loc si mai putin, si n-am lamelele aferente........
 
pentru ca cine a vazut jucaria m-a intrebat "da' calatori nu are?", i-am facut cadou un set de calatori sezand H0. si am ajuns la concluzia spusa de altcineva pe forum, toti sunt niste Ghita Muresan, saracii n-au loc deloc - bine ca i-am luat la 50% reducere... o sa ma orientez spre niste omuleti TT, sper sa se potriveasca mai bine...

ce aduce acest post in plus (pentru cei mai noi in modelism, asa, ca mine): in nici un caz sa nu cuparati omuleti H0 ca sa populati vagoanele H0 (paradoxal, nu?)
 
Ai perfecta dreptate!! De aceiasi problema m-am lovit si eu. Am lipit pe culoar niste omuleti HO....la toti geamul se termina ..la umar!!
 
azi am pus mana pe o petarda mai acatarii si am reusit sa masor curentul total absorbit de vagon, punctul de masura fiind intre variator si sine. rezultatul m-a lasat :confused: : 20 mA !!! nici un zero in plus, sau in minus! douazecimiliamperi (cum se scrie pe cecuri).

In aceleasi conditii am masurat si un bec cu incandescenta, absorbea 40mA la 3,5 volti. deci il cred pe display ca la vagon absorbea 20mA! si sunt 10 led-uri legate in paralel!