Roti, osii - modificari

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

PDI

Well-Known Member
Trenulist
27 Februarie 2016
896
2
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Subiectul mi-a fost sugerat de dorinta lui Mircea - MPU de a digitiza locomotiva ES499. Pentru o mai buna alimentare, el doreste schimbarea unei osii motoare ale carei roti au bandaj de cauciuc cu una fara bandaje.

De regula la locomotivele H0 rotile sunt din material plastic, cu exceptia aburoaselor mai simandicoase. Acestea au inclusa la injectie o bucsa de alama pentru ca la montarea pe ax, care se face prin presare la rece, sa nu se deformeze plasticul si sa nu apara batai.
De multe ori la modelele pe care dorim sa le realizam e necesara schimbarea rotilor pe osie.
Iata cateva exemple:
E69, la care rotile de 14,1mm diametru, total neadecvate, au fost inlocuite cu roti cu 9 spite de 11,5mm, conforme originalului.

100_1299.jpg


Rotile, provenind de la tenderul lui BR55 au trebuit adaptate de la un ax de 2mm diametru la unul de 2,5mm. Gaurirea trebuie facuta pe o masina care sa permita perfecta centrare a rotii.

La NOHAB-ul PIKO, utilizand niste roti Maerklin, s-a pus problema izolarii acestora fata de osie.

100_2557.jpg


Deci, pe langa adaptarea gaurii din roata la noul ax, a fost necesara si bucsarea lor cu un material izolant (PVC in acest caz).


Sa revenim la problema lui MPU. Cum ati dedus din exemplele date sunt necesate doua operatiuni:
- depresarea de pe osie a rotilor originale
- presarea altor roti cu caracteristicile dorite.

Pentru a nu distruge roata, facuta din plastic, la depresare e necesara o scula foarte simpla:

100_4690.jpg


o placa metalica, cu diverse degajari, pentru ca osia sa intre si sa aiba roata sprijinita pe spate, placa sprijinindu-se pe falcile unei menghine

Image1-1.jpg


Cu un dorn subtire si un ciocanel, se loveste usor osia.

Montare noilor roti e simpla, presarea putandu-se face intre falcile menghinei.

100_4693.jpg


Roata se va sprijini pe niste placute de carton sau lemn moale pentru a nu zgaria fata rotii.



Asa ca Mircea, curaj! E simplu!

Pentru ES499 sunt nescesare roti cu spite de 14,1mm care se gasesc la modele PIKO ca E11 (E42, E44), BR80 Junior (osia din fata).



PDI
 
Subiectul mi-a fost sugerat de dorinta lui Mircea - MPU de a digitiza locomotiva ES499. Pentru o mai buna alimentare, el doreste schimbarea unei osii motoare ale carei roti au bandaj de cauciuc cu una fara bandaje.

De regula la locomotivele H0 rotile sunt din material plastic, cu exceptia aburoaselor mai simandicoase. Acestea au inclusa la injectie o bucsa de alama pentru ca la montarea pe ax, care se face prin presare la rece, sa nu se deformeze plasticul si sa nu apara batai.
De multe ori la modelele pe care dorim sa le realizam e necesara schimbarea rotilor pe osie.
Iata cateva exemple:
E69, la care rotile de 14,1mm diametru, total neadecvate, au fost inlocuite cu roti cu 9 spite de 11,5mm, conforme originalului.

100_1299.jpg


Rotile, provenind de la tenderul lui BR55 au trebuit adaptate de la un ax de 2mm diametru la unul de 2,5mm. Gaurirea trebuie facuta pe o masina care sa permita perfecta centrare a rotii.

La NOHAB-ul PIKO, utilizand niste roti Maerklin, s-a pus problema izolarii acestora fata de osie.

100_2557.jpg


Deci, pe langa adaptarea gaurii din roata la noul ax, a fost necesara si bucsarea lor cu un material izolant (PVC in acest caz).


Sa revenim la problema lui MPU. Cum ati dedus din exemplele date sunt necesate doua operatiuni:
- depresarea de pe osie a rotilor originale
- presarea altor roti cu caracteristicile dorite.

Pentru a nu distruge roata, facuta din plastic, la depresare e necesara o scula foarte simpla:

100_4690.jpg


o placa metalica, cu diverse degajari, pentru ca osia sa intre si sa aiba roata sprijinita pe spate, placa sprijinindu-se pe falcile unei menghine

Image1-1.jpg


Cu un dorn subtire si un ciocanel, se loveste usor osia.

Montare noilor roti e simpla, presarea putandu-se face intre falcile menghinei.

100_4693.jpg


Roata se va sprijini pe niste placute de carton sau lemn moale pentru a nu zgaria fata rotii.



Asa ca Mircea, curaj! E simplu!

Pentru ES499 sunt nescesare roti cu spite de 14,1mm care se gasesc la modele PIKO ca E11 (E42, E44), BR80 Junior (osia din fata).



PDI
 
@LDH

Da, dar mai trebuie umblat si pe la caroserie, altfel cutia de ungere nu va cadea in dreptul osiei. Manarie PIKO-ida, ca tampoanele sa fie la inaltimea corecta cu roti de 14mm, cutia de ungere vine mai jos.
Cand comunismul a lovit bine si in PIKO, au inceput sa scoata tampenii. Roti cu 8 sau 10 spite, mai usor de realizat (matritele) decat cu 9, numar impar. Deci trebuie cautat un 55 vechi, pentru roti corecte.

PDI
 
Ce remarcati in aceste imagini? :D

Da, ati vazut bine, prima osie motoare a simpaticei ES4990 Piko este acum dotata cu alte roti; sunt ele rosii, ce-i drept :fluierat:, dar sunt fara cauciucuri 8) 8) 8). Imi place tare mult cum arata, asa ca este foarte posibil sa le las asa cum sunt sau, mai mult, sa inlocuiesc TOATE rotile negre cu altele rosii :D :D :D
 
:aplauze: :aplauze: :aplauze:

Bravo Mircea! Ai vazut ca poti! si sunt convins ca nici nu ti-a fost greu sa schimbi rotile pe osie.
Adevarul e ca rotile rosii sar mai bine in evidenta, dar trebuie vazut si originalul. A mea, ES499.0010 are caroseria albastra si rotile gri, adica asta:

http://railroad.mnc.ru/view.php?dir=el_h0&image=15

PDI
 
Daaaa'ceeee, ca s-au mai vazut pana si aburoase 01 reale cu boghiul alergator avand o osie cu roti pline si una cu spite :D
Astfel, "ziceam ca" aceasta ES4990 tocmai a iesit dintr-o reparatie urgenta si alte roti negre nu s-au gasit :D :D :D
Intre timp, digitalizarea simpaticei electrice a reusit (aici) 8)
Multumesc inca o data, DIP! :aplauze: