Imbunatatiri garnitura Thalys

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.675
642
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
La Căile Ferate "La Ursu" a sosit în vizită (acum ceva vreme, recunosc :D) o simpatică garnitură Thalys (Mehano) în vederea digitalizării şi iluminării farurilor.

Vagonul dotat cu motor se află deja în şantier, de aceea nu apare în această imagine.

După nişte întârzieri foarte bine motivate (întâlnirea de 30 de ani de la terminarea liceului, urmată de Conferinţa Internaţională ModTech2013), am început să lucrez la partea mai dificilă, adică iluminarea farurilor în binecunoscutul stil 3_albe / 2_roşii. După ce m-am gândit & răzgândit în fel şi chip (LED-uri de 1.8mm lipite în găurile din ghidurile farurilor? nu, că n-am albe! LED-uri PLCC lipite pe ghidurile farurilor? nu, că nu încap etc), m-am oprit la ideea unor LED-uri SMD cod 1206 albe şi roşii, montate pe plăcuţe de cablaj imprimat în imediata vecinătate a ghidurilor farurilor.

Iată aici plăcuţa care urmează să primească LED-urile şi rezistenţele de balast:

Am folosit și de data aceasta o placă de test, pe care am rupt-o pe perforații și am pilit-o cu atenție, astfel încât să o aduc la forma și dimensiunile necesare pentru a încăpea în locul adecvat.


După ce m-am convins că plăcuța stă bine, mi-am pus ochelarii de aproape (da, de ceva vreme a trebuit să-mi fac și așa ceva), mi-am adus la îndemână penseta, fluxul de lipit, fludorul și letconul cu vârf subțire și... m-am apucat de lucru...

Schema folosită este cea universal cunoscută, pe care am prezentat-o cu lux de amănunte în subiectul "Despre LED-uri" (mulțumesc pentru apreciere & voturile acordate la concursul Iunie 2013 :cool:):

Singurele diferențe constă în faptul că am folosit LED-uri albe în loc de galbene și, conform experiențelor anterioare, am folosit aceleași rezistențe de 1.2kohmi pentru ambele ghirlande.

Am montat cele două rezistențe pe ambele fețe ale plăcuței, ca să nu se întretaie / suprapună.

Primele probe de funcționare :D


Am montat totul în carcasa vagonului cu motor și am aplicat câteva picături de Picătura pentru fixare...

... și, în premieră mondială absolută, iată noile lumini :cool:
 
Ultima editare:
Excelent ... era sa te intreb de ce ai facut asta, cat timp ar fi trebuit cica sa aiba lumini din fabrica (la fel si mufa de decodor), dar dupa ce am privit mai atent la pantografe mi-am dat seama ca e varianta hobby. E foarte interesant ca plasticul pare sa 'tina' la lumina, daca nu cumva ai aplicat ceva vopsea care nu se vede in poze.

Eu unul astept cu interes si digitalizarea, mai ales daca ar fi vorba de un decodor DIY, ca vorba aia, e cam pacat sa-i pui decodor 'de firma' si sa dublezi pretul garniturii (la fel ca bancurile cu trabanturi de pe vremuri) - si sa nu se supere posesorul trenului, nu fac misto de el, dar in calitate de posesor la randu-mi de aproape toata colectia de trocareli de mare viteza de la mehano cred ca pot sa am o parere cat de cat obiectiva.

O mica curiozitate (nu de alta dar mi-e cam frica rau de tot de smd-uri, din cauza micro-dimensiunilor lor, si a 'talentelor' mele cu letcoane): ar fi fost loc si pentru led-uri propriu-zise (sa zicem de 1.8, ca 3 cred ca ar fi fost prea mari) ? Sau era prea stramt locul ?
 
  • Like
Reacții: mpursu
Mulțumesc pentru aprecieri :cool:
Nu am apucat să pozez piesa de plastic transparent care ține loc de geamuri & faruri, iar în vagonul celălalt nu (mai) umblu fiindcă deja se află acolo o altă minune optoelectronică pe care am convenit că o las la locul ei. Ghidurile farurilor au în spate găuri în care pot intra și se pot lipi destul de confortabil "emisferele" LED-urilor de 1.8mm. Ghidurile farurilor laterale au câte două astfel de găuri, iar ghidul farului central are una singură. După cum spuneam mai sus, n-am folosit LED-uri de 1.8mm fiindcă de acest tip nu aveam decât galbene și roșii, iar pe un Thalys parcă nu s-ar fi potrivit faruri galbene.
Plasticul carcasei este exact așa cum a ieșit din fabrică, deci... din acest punct de vedere (la propriu și la figurat) bravo Mehano! Prin comparație, mi s-a întâmplat să văd locomotive pretențioase, realizate de producători cu tradiție, cu plasticul carcaselor translucid zdravăn :p
 
Ultima editare:
Am o vaga impresie ca in mare carcasele garniturilor de mare viteza la mehano sunt aceleasi atat pentru vagoanele hobby cat si pentru cele profi. Afirmatiile tale vis-a-vis de lacasurile de led-uri (variantele profi parca vin cu faruri iluminate) si eventual plasticul netranslucid ar fi niste argumente in plus. Bine ca sunt diferente de pantografe (care la varianta hobby sunt doar niste ... nu am cuvinte sa le descriu), interioare la vagoane si dupa cum spuneam iluminarea locomotivelor. Nu am vazut niciodata puse alaturi variantele hobby si profi pentru a fi cu adevarat obiectiv, insa am vazut o garnitura thalys profi (nu mai stiu exact daca era garnitura sau un set de extensii de vagoane) si la prima vedere am fost dezamagit de calitate (in pozele photoshopate arata mult mult mai profi), dar pe de alta parte am fost bucuros ca apeland la solutia low cost de hobby diferenta la exterior nu este chiar atat de mare (in mare, am zis ca nu intru in si la detalii), basca faptul ca vreodata, candva, o sa pot sa-mi fac si mana bricolind astfel de garnituri fara teama prea mare ca stric ceva (ca vorba aia, o locomotiva romaneasca face cat vreo 3 garnituri de la mehano).

pana la urma la digitalizare doar montezi mufa sau faci si decodorul de la zero ? in primul caz ce decodor cat mai ieftin recomanzi ? (ca dupa cum spuneam, parca si cel mai ieftin decodor pe care-l gasesti in comert parca e mult prea pretentios pentru un tren hobby - parerea mea)
 
  • Like
Reacții: mpursu
Deocamdată am construit interfața digitală dintr-o plăcuță de test pe care am rupt-o pe perforații și am pilit-o cât am putut de frumos. Pe ea am lipit două rânduri de câte patru contacte și... opt bucăți de foste terminale de rezistențe, diode etc, pe care le-am cositorit :D

Am colorat pinii respectivi cu ajutorul celor patru markere de CD pe care le am - roșu, negru, albastru, verde. Va urma intercalarea ei în sistemul electric existent și găsirea unei soluții de fixare.
 
Ultima editare:
Din motive obiective, atât operațiunile cât și povestirea lor au avut întârzieri masive.
Am fixat decodorul cu bandă dublu-adezivă pe tavanul carcasei și am început să fac legăturile la interfață, începând cu luminile...

... după care am conectat la interfață culegătoarele de la roți și motorul. Bineînțeles, am făcut primele probe de funcționare înainte de reasamblarea trenului:

Am izolat interfața digitală cu bandă izolatoare...

... după care am plasat o bucată de hârtie arcuită peste cardanul din spate (nepozată) astfel încât multele cabluri să fie ținute la distanță de aceste piese în mișcare. După asamblare, a urmat o luuungă sesiune de fine-tuning a decodorului și o mică ședință foto:

Cu acestea declar rezolvată prima parte a îmbunătățirii garniturii Thalys. Va urma iluminarea farurilor din celălalt vagon, dar asta numai după ce îmi vine o idee adecvată pentru tragerea firelor până acolo, ținând cont de faptul că trenul trebuie să rămână demontabil.
 
Ultima editare:
avea roco parca niste cuple prin care puteai sa transporti curentul, dar exclus, pentru ca nu ai cum sa le schimbi ... o solutie de compromis ar fi trecerea unor fire mici (cat mai putin vizibile) de la locomotiva la vagoane, si niste papuci pentru demontare ... dar cred ca va fi prea vizibil (doar intre vagoanele efective ar fi ok, ca acolo e trecere pe acelasi boghiu, deci va fi ascuns 100%)

o solutie ca la carte ar fi montarea de culegatoare pe locomotiva dummy si punerea unui decodor de functii cu acelasi cv1, cu observatia ca ar trebui legate firele invers, astfel incat lumina de inainte pentru locomotiva tractoare sa coincida cu stopul pentru loco din spate

dar daca vrei sa luminezi si vagoanele, deja se complica prea mult treaba, 4 decodoare si 3 culegatoare in plus (sau ma rog, poti sa lasi un singur decodor/culegator pentru cele doua vagoane din mijloc, dar tot parca e complicat, si in plus rolul unei decodor mi se pare a fi sa comande TOATA garnitura in cazul de fata, decat cate un decodor pentru fiecare vagon in parte, ca doar nu vorbim de vagoane separate propriu zise)

dar cum stiu ca ai idei foarte bune, astept cu interes sa vad ce solutie gasesti, ca sigur va fi ok
 
  • Like
Reacții: mpursu
o alta solutie daca ai putea sa schimbi cuplele, ar fi acea de a folosi cuple de la un ICE3 PIKO. din cite stiu eu, are 6 pini si deci, normal si de drept ai putea comanda luminile de pe vagoane, separat, face de cele ale locomotivelor. asa cum spunea si macleod, increderea in gasirea de solutii, este de partea ta ( forta o are obi) :)
 
  • Like
Reacții: mpursu
Frumos documentata lucrarea! Multumim! Cred ca exista si prin PC-urile vechi niste conectori care ar merge adaptati ca si cuple, cei de la comenzile de reset, power, etc... :p
 
  • Like
Reacții: mpursu
ca tot era pe aproape subiectul (pentru macaze), nu erau la pufaitoarele alea de la glade niste conectori pe 2/3 fire ? cred ca 3 ar trebui sa fie indeajuns pentru locomotiva din spate, daca vrei sa iluminezi si vagoanele atunci da, trebuie mai multe fire, dar tare mi-e ca vor fi prea vizibile dupa aceea
 
  • Like
Reacții: mpursu
Felicitări! Thalys-ul chiar merită faruri!
Dacă doriți să realizați o plăcuță cu LED-uri similară și pentru locomotiva dummy, nu este deloc nevoie să vă chinuiți schimbând cuplele. Mehano rezolvă problema punând un set de lamele contactoare și la bogiul frontal al locomotivei dummy - iar la aceste două lamele de contact este cuplată plăcuța cu LED-uri. Care LED-uri sunt „de la mama lor” (aia de pe insula Izola din Slovenia) doar două mari și late (de fapt, mici și înguste, dar nu SMD-uri, nu am găsit așa ceva în România, din păcate) și, tot din păcate, galbene. Evident, există și cele doău roșii, deci sunt în total patru - cei de la Mehano lasă farul de deasupra fără lumină. Cei care au set-uri de TGV Duplex, care de obicei au iluminare din fabrică, vă pot confirma ce v-am spus / scris...
P.S: Văd că au trecut ceva ani de când v-ați ocupat de locomotiva Thalys, dar eu de-abia acum v-am văzut postarea. Ați rezolvat și restul? Nu mă refer la digitalizare, ci la lumini.
 
  • Like
Reacții: mpursu
Am uitat ceva! Cei de la Mehano pun pe plăcuță doar O SINGURĂ rezistență (de 1 kohm) pentru toate cele patru LED-uri!
 
  • Like
Reacții: mpursu
Just in case, vă mai spun ceva... Lamele de contact cum sunt la boghiurile locomotivei motoare se pot pune la TOATE bogiurile unei garnituri TGV, inclusiv la boghiurile Jacobs, cu condiția să tăiați niște găuri dreptunghiulare scurtuțe și subțirele și să găsiți de undeva capace inferioare cum au boghiurile de locomotivă. Ceea ce nu este foarte ușor, întrucât cei de la Mehano nu au bunul obicei de a răspunde la mailurile prin care sunt întrebați de piese de schimb... Iar boghiurile de vagoane, spre deosebire de cele de locomotive, sunt făcute dintr-un plastic afurisit, care nu se lasă lipit cu nimic - deci posibilitatea găsirii unei soluții mai neconvenționale prin efectuarea de modificări e exclusă. Dacă însă rezolvați cumva problema montării unor contactoare la boghiuri, atunci realizarea unor plăcuțe cu LED-uri pentru iluminare nu mai ridică probleme. Nu mai multe decât la vagoanele de călători făcute de alți producători de trenulețe, cel puțin.
Aviz tuturor amatorilor!
 
  • Like
Reacții: mpursu
Am o vaga impresie ca in mare carcasele garniturilor de mare viteza la mehano sunt aceleasi atat pentru vagoanele hobby cat si pentru cele profi. Afirmatiile tale vis-a-vis de lacasurile de led-uri (variantele profi parca vin cu faruri iluminate) si eventual plasticul netranslucid ar fi niste argumente in plus. Bine ca sunt diferente de pantografe (care la varianta hobby sunt doar niste ... nu am cuvinte sa le descriu), interioare la vagoane si dupa cum spuneam iluminarea locomotivelor. Nu am vazut niciodata puse alaturi variantele hobby si profi pentru a fi cu adevarat obiectiv, insa am vazut o garnitura thalys profi (nu mai stiu exact daca era garnitura sau un set de extensii de vagoane) si la prima vedere am fost dezamagit de calitate (in pozele photoshopate arata mult mult mai profi), dar pe de alta parte am fost bucuros ca apeland la solutia low cost de hobby diferenta la exterior nu este chiar atat de mare (in mare, am zis ca nu intru in si la detalii), basca faptul ca vreodata, candva, o sa pot sa-mi fac si mana bricolind astfel de garnituri fara teama prea mare ca stric ceva (ca vorba aia, o locomotiva romaneasca face cat vreo 3 garnituri de la mehano).

pana la urma la digitalizare doar montezi mufa sau faci si decodorul de la zero ? in primul caz ce decodor cat mai ieftin recomanzi ? (ca dupa cum spuneam, parca si cel mai ieftin decodor pe care-l gasesti in comert parca e mult prea pretentios pentru un tren hobby - parerea mea)
Stimate domnule highlander, ați ghicit! Carcasele garniturilor de mare viteza făcute de Mehano sunt ÎNTR-ADEVĂR aceleasi atat la start-seturi cît și la cele profi. Pentru că - exact din motive economice - n-au vrut să se complice cu alte seturi de matrițe și alte compoziții la plastice... Șmecheria economisitoare de bani constă în omiterea mobilierului interior a vagoanelor, a cabinelor pentru mecanici și a iluminării. Toate astea trebuiesc achiziționate separat - dacă avem de unde. Deci alți bani (și DELOC puțini), altă „distracție”...
 
  • Like
Reacții: mpursu