Iluminare vagoane calatori PIKO

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Este drept c㒠ambele modalită’ţi de conectare - serie şi paralel (fă’r㒠a uita de rezistenţele de balast!) - au avantajele şi dezavantajele lor.
La conectarea în paralel a grupurilor LED+rezistenţă’, tensiunea la care ghirlanda începe s㒠lumineze este tensiunea de deschidere a unui singur LED, în cazul nostru 3.5V. Astfel, luminile funcţioneaz㒠de la viteze/tensiuni mici, deci aceast㒠soluţie ar fi potrivit㒠pentru sistemul analogic. Dezavantajul const㒠în faptul c㒠valoarea curentului consumat de instalaţia de lumini cu N grupuri LED+rezistenţ㒠conectate în paralel este NxILED, adică’... destul de mult.
La conectarea în serie a unui grup de N LED-uri plus rezistenţa de balast aferentă’, tensiunea de la care luminile se aprind va fi NxULED, curentul fiind numai ILED. Dac㒠avem N=3 LED-uri albe, atunci tensiunea de aprindere va fi 3x3.5V = 10.5V, ceea ce înseamn㒠c㒠luminile vor fi vizibile numai de la viteza corespunză’toare acestei tensiuni, deci trenul va trebui s㒠ruleze destul de repede. Din cauza tensiunii de aprindere care poate deveni cam mare dac㒠folosim mai mult de 2-3 LED-uri albe înseriate, aceast㒠soluţie se potriveşte pentru sistemul digital, unde tensiunea la şine este prezent㒠permanent şi are valoare de circa 16V dreptunghiular. Avantajul const㒠în valoarea destul de mic㒠a curentului consumat.
 
NU ! Tu trebuie s㒠decizi (s㒠alegi) între ROCO sau PIKO, pt. c㒠oricum trebuie s㒠treci la digital, dac㒠vrei s㒠ai lumini adevă’rate, plus restul de avantaje pe care ţi le ofer㒠digitalul.
 
Asta cam aşa este, viitorul că’ilor ferate miniatur㒠este reprezentat de sistemul digital. Printre multe alte avantaje, luminile vagoanelor pot ră’mâne aprinse chiar dac㒠trenul st㒠pe loc, sau chiar pot fi comandate în fel şi chip dac㒠sistemul de lumini este dotat cu decodor digital adecvat (aici). De asemenea, farurile locomotivelor pot fi comandate separat de motoare, deci şi ele pot ră’mâne aprinse sau stinse indiferent de starea de mişcare sau repaus a trenului.
 
între timp mi-am (re)amintit de aceast㒠schem㒠pentru iluminarea unui vagon de că’lă’tori, pe care am mai prezentat-o într-un subiect similar:

Cred c㒠se recunoaşte configuraţia grupurilor serie de câte 3rei LED-uri de pe banda LED, chiar dac㒠aici am reprezentat doar dou㒠astfel de grupuri în loc de patru
3.gif

Valoarea de 1k a rezistenţelor de balast este dat㒠de faptul c㒠LED-urile sunt galbene (ULED = 2V), pentru care am ales curentul de funcţionare ILED = 10mA, iar tensiunea de alimentare mă’surat㒠la bornele condensatorului electrolitic este Ua = 16V în sistem digital. Prin recalcularea rezistenţelor de balast, aceast㒠configuraţie este OK pentru sistemul tă’u de iluminare, atât în sistem analogic (tensiune variabil㒠0-14V) cât şi în sistem digital (tensiune fix㒠16V dup㒠redresare).
 
In acest caz, voi folosi cel mai eficient dintre sisteme, serie sau paralel, pe care il considerati mai eficient din toate punctele de vedere.

In legatura cu digitalizarea. In acest moment nu dispun de fonduri. PIKO este mai ieftin, dar este putin mai complicat de controlat. ROCO este mai scump dar sigur este mai usor de controlat. Dar aceasta discutie nu apartine acestui topic si nu v-a avea loc aici.
 
Dup㒠cum spuneam, banda ta LED este OK aşa cum este, adic㒠4atru grupuri serie de câte 3rei LED-uri albe şi rezistenţe de balast, conectate în paralel pe bornele de alimentare. Atâta doar, monteaz㒠în fiecare vagon câte o punte redresoare urmat㒠de un condensator electrolitic, care s㒠alimenteze benzile LED cu polaritatea corect㒠indiferent de polaritatea tensiunii de la şine. Eventual încearc㒠s㒠conectezi o rezistenţ㒠de 30 - 50 ohmi în serie cu banda LED, pentru reducerea curentului şi, implicit, reducerea luminii. în aceast㒠configuraţie, instalaţia ta de lumini va funcţiona corect atât în sistem analogic (numai în timpul mersului
65.gif
), cât şi în sistem digital.
Ca s㒠ne (şi) amuză’m un pic... uite aici o idee nă’struşnic㒠MPU pentru iluminarea unui vagon de că’lă’tori Lugoj
71.gif
 
Am incercat sa transpun schema. Vreau sa fiu sigur cum este ca sa nu risc sa ard ceva... Este corect??

Iar condensatorul are vre-o valoare?? Sau iau un condensator dintr-un incarcator de telefon??
 
Atenţie, borna PLUS a punţii redresoare trebuie s㒠duc㒠la borna PLUS a benzii LED, iar borna MINUS a punţii redresoare trebuie s㒠duc㒠la borna MINUS a benzii LED!
Condensatorul electrolitic de 220 - 470 microfarazi / 50V se conecteaz㒠la bornele de ieşire ale punţii redresoare, cu anodul (marcat "+") la borna PLUS şi cu catodul (marcat "-") la borna MINUS.
Rezistenţa serie este bine plasată’.
Mult succes!
 
Nu am inteles doar acest element: "se conecteaz㒠la bornele de ieşire ale punţii redresoare, cu anodul (marcat "+") la borna PLUS şi cu catodul (marcat "-") la borna MINUS. "
 
Un condensator electrolitic are o born㒠marcat㒠cu semnul "-" (minus), care se numeşte catod, iar cealalt㒠born㒠se numeşte anod. De pe aceast㒠pagin㒠am adus aici o imagine concludentă’:
High-Ripple-Current-Aluminum-Electrolytic-Capacitor.jpg

Anodul condensatorului electrolitic se conecteaz㒠direct la borna PLUS a punţii redresoare, iar catodul condensatorului electrolitic se conecteaz㒠direct la borna MINUS a punţii redresoare.
De la nodul format din borna PLUS a punţii redresoare şi anodul condensatorului electrolitic pleac㒠rezistenţa suplimentar㒠de 30-50 ohmi spre borna "plus" a benzii LED. De la borna "minus" a benzii LED pleac㒠un fir spre nodul format din catodul condensatorului electrolitic şi borna MINUS a punţii redresoare.
 
In cazul in care vreau sa adaug si 2 lampi finale, maresc valorile si adaug dupa rezisteanta cele 2 leduri, sau fac inca un circuit asemanator care porneste din aceleasi puncte?? Adica din punctele condensatorului, implicit marind si condensatorul.
 
Dac㒠dorim ca toate 4atru lă’mpile finale (dou㒠la un capă’t al vagonului şi dou㒠la celă’lalt) s㒠fie aprinse indiferent de sensul de mers, atunci da, conectă’m circutele lor direct la bornele condensatorului.
DAR dac㒠dorim ca lă’mpile finale s㒠se aprind㒠totdeauna numai la capă’tul vagonului care se îndepă’rtează’, conform sensului de mers... mai vorbim mâine
4.gif
 
mpursu a spus:
DAR dac㒠dorim ca lă’mpile finale s㒠se aprind㒠totdeauna numai la capă’tul vagonului care se îndepă’rtează’, conform sensului de mers... mai vorbim mâine
4.gif

Banuiesc ca asta se poate face doar pe analog, sau pe digital cu decodor?

(scuze ca ma bag iar, dar urmaresc subiectul si mi se pare interesant :D )
 
Condensatorul ră’mâne neschimbat deoarece lă’mpile finale consum㒠sensibil mai puţin decât instalaţia de lumin㒠din vagon.
Am scris tot aici c㒠tensiunea de funcţionare a LED-urilor roşii este de circa 2V.
Schimbarea automat㒠a lă’mpilor finale cu sensul de mers se poate face numai în sistem analogic. în sistem digital trebuie decodor.
 
(12v-2Vx2buc)/0.01A= 800 ohmi (rezistenta pt un capat/ 2 lampi)
Decodorul implica cam multe lucruri...(centrala, sistem digital, etc. inexistente la mine prea curand). Si plus ca sistemul digital mi se pare complicat tare, mai ales programarea. Iar decodorul creste pretul, chiar daca restul este home made.
Sa zicem ca as cumpara si face pentru sistem digital. In analog, ambele capete banuiesc, se vor aprinde??