inca un canton CF

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

smotocel

Well-Known Member
Trenulist
10 Octombrie 2012
580
1
Timisoara
LOCATION
Timisoara
dupa ce 2 portaluri de tunel ne-au scos din munti (si din minti), un pod ne ajuta sa trecem peste... ramane de vazut, a venit momentul sa ne apropiem si de zone mai mult sau mai putin locuite.

urmatorul meu proiect este deja binecunoscutul si de multi altii construitul canton CF (planuri by LDH).

inainte sa ma apuc de treaba, am nevoie de cateva lamuriri, pentru a sti ce sa mai achizitionez.

1. carton, abs sau forex?
2. 4 mm grosimea peretilor e ok?
3. in functie de raspunsul la intrebarea 1, ce adezivi se folosesc?
4. cutter sau lama bisturiu? (am lame de 11, 21 si 23, dar inca n-am manerul nr. 4)
5. ....

momentan am 2 foi de ceva materiale, le-am mai prezentat intr-un topic. ceva de 2 mm, alb, cu o fata acoperita cu o folie care se da jos (inca nu stiu diferenta dintre forex si abs) si mai am o foiate de 4 mm grosime, care are cele 2 fete un fel de carton lucios si la mijoc e o spuma.... nu stiu daca ma ajuta vreunul din cele 2 materiale, primul fiind prea subtire (zic eu) si al 2-lea avand acel mijloc din spuma.

ce ma deranjeaza cind merg la magazinul de modelistica si intreb de abs, forex, etc... dau baietii si fetele din umeri de zici ca danseaza....

astept primele raspunsuri... si mai discutam.
 
Inainte de a te apuca de lucru, e bine sa citesti si topicul asta:

http://forum.lokomotiv.ro/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=9800
Acesta este cantonul dublu tip CFR.

Conform planurilor originale aflate la Arhivele Statului, primele asemenea cantoane au fost facute pentru linia Ploiesti-Predeal in anul 1878, iar dupa infiintarea CFR, conducerea societatii respective a considerat ca acest canton este un succes deplin, motiv pentru care planul a fost refolosit pe tot teritoriul tarii, devenind o cladire tipica pentru caile ferate romane cel putin in zona vechiului Regat.

In privinta intrebarilor tale:

Materiale: oricare dintre materialele precizate de tine poate sa fie un avantaj sau un dezavantaj, in functie de felul cum vrei sa faci modelul si de capacitatile tale modelistice. Cartonul are, pentru mine, dezavantajul ca nu poate fi taiat perfect. Chiar si cu o lama de cutter noua, pe taietura raman niste "scame" uneori invizibile cu ochiul liber, dar pe care nu le poti "linisti" prin slefuire cu un smirghel fin, existand doar riscul ca prin slefuire sa scamosezi mai mult materialul.

In plus, lucrand cu un carton de anumita grosime, nu ai cum sa imbini perfect cele doua laturi. Cartonul nu se poate indoi, trebuie deci sa tai doua dreptunghiuri reprezentand cele doua fete ale cladirii si obligat pe una din fete va aparea grosimea cartonului, care pe urma trebuie chituita, slefuita si vopsita - cu toate complicatiile de rigoare.

Deci, din punctul meu de vedere, un NU hotarat cartonului!

Din acest punct de vedere, as prefera plasticul, care se poate slefui perfect, se poate zgaria pentru a obtine reliefuri si se poate lipi perfect cu adeziv special. In plus, poti sa slefuiesti cele doua laturi ale cladirii obtinand o muchie perfecta la 45 de grade, putand apoi sa lipesti cele doua fete in asa fel incat sa nu se vada grosimea materialului.

Nu stiu la ce-ti trebuie o grosime de material de 4mm. Chiar daca vrei ca la ferestre sa se vada o asemenea grosime de "zid" ea poate fi realizata din placi de 2mm grosime puse pe exterior, fereastra cu rama ei si geamul transparent lipite in spatele acestuia (rezultand retragerea obisnuita a tamplariei fata de planul fatadei) si pe urma completezi pe dinauntru cu inca o grosime de placa de 2mm, rezultand grosimea necesara a zidului in dreptul golurilor, acolo unde se vede si deranjeaza grosimea prea mica.

Adeziv... orice adeziv potrivit pentru materialul ales. Daca lucrezi cu carton e ceva mai complicat, trebuie sa alegi un adeziv cu o cantitate de solvent mai mica, pentru ca atat hartia si cartonul sunt sensibile la umezire si se pot curba daca dau de umezeala adezivului. Din nou deci plasticul iese in avantaj la capitolul "lipire".

Instrumente: Bisturiul este un instrument profesional pentru taierea tesuturilor in chirurgie. Are deci o lama cu sectiunea in forma de pana, cu o grosime destul de mare in partea din spate, pentru a permite controlul precis si ferm al taierii in conditiile specifice operatiilor chirurgicale. Din motive sanitare, bisturiele chirurgicale se folosesc o singura data, dupa care ajung uneori in mana unui modelist. Deci ele nu se folosesc eficient pentru taieturi lungi si drepte intr-un material inert, ci doar pentru incizii de o anumita lungime si o anumita adancime in tesuturi vii. Eu nu folosesc bisturiul pentru a taia fasii de material, ci doar pentru a ciopli bucatele de lemn folosind taieturi de mica dimensiune in unghiuri precise. In plus de asta, bisturiele nu sunt gandite sa poata fi re-ascutite, chiar daca eu fac frecvent asta cu bisturiele mele, acceptand faptul ca nu mai taie atat de bine ca un bisturiu chirurgical.

Deci daca ai nevoie de o taietura lunga si dreapta, folosesti cutterul, care are o lama extrem de subtire si dreptunghiulara in sectiune. Ghidat de o rigla de metal, acest instrument poate sa faca taieturi perfect drepte, iar cand lama se toceste, se poate rupe o bucata din ea si ai o lama noua.

Materialul cu spuma la mijloc se cheama de obicei, folosind un termen frantuzesc, "mousse" (inseamna, literal, "spuma") vine in diverse grosimi si culori (cel colorat este mai scump decat cel alb) si este folosit de obicei in machete de arhitectura, dar nu neaparat pentru pereti, ci mai degraba pentru suportul machetei.
 
multumesc Dorin pentru informatii, evident ca am citit nu doar topicul pus de tine dar si celelalte care faceau referire la canton (cantoane). si cum de obicei raspunsurile genereaza noi intrebari:

1. abs sau forex (si aici chiar va rog sa ma lamuriti si pe mine diferenta intre ele, nu de alta dar chiar vreau sa ma duc la acel magazin sa le dau in cap cu o foaie de abs sau forex si sa le zic "NA, asta caut!!!".. glumesc, evident)

2. care ar fi "tehnica"de a slefui 2 margini perfecte la 45 de grade? (ma refer la partile de imbinare)

3. nu stiu care este grosimea reala a zidurilor acestui tip de canton, dar facand o aproximare a unui zid actual de sa zicem 30 cm, ar rezulta, la scara, un 3,45 mm. la ferestre NU pot sa pun adaos de 2 mm pentru ca pe margini adaosul va fi tocmai acel brau de caramizi, plus ca m-am gandit la 4mm (bine, fie, in cel mai rau caz 3 mm) tocmai pentru a da spatialitate ferestrelor si usii.

4. ok, daca ramane plasticul, ce adezivi se folosesc? (sau ce folositi).

5....

astept si mai revin... :D
 
ABS sau Forex:

din punctul meu de vedere e o intreaga confuzie legata de aceste denumiri. Unele persoane le confunda, pentru altii e clar insa ca sunt lucruri complet diferite. Ceea ce difera este compozitia chimica de baza, astfel:

ABS = Acrilo-nitril Butadien Stiren, denumit in genere POLISTIREN, vezi aici:

http://en.wikipedia.org/wiki/Acrylonitrile_butadiene_styrene

Este un plastic destul de rigid, termoplastic. Se poate lipi cu cleiuri dedicate pentru polistiren. Este plasticul folosit pentru kituri de construit, deci cleiul care se gaseste in aceste kit-uri (sau se vinde separat pentru ele) este cel care poate fi folosit si pentru placi ABS. "Cleiul" respectiv este de fapt un diluant care ataca si inmoaie suprafata plasticului, iar unind cele doua suprafete se produce o sudura care permite unirea perfecta a materialului.


"Forex" - am banuiala ca este o denumire comerciala, cel putin judecand dupa link-ul urmator: http://www.monsmedius.ro/forex

Rezulta ca materialul de baza este PVC expandat. PVC = Policlorura de vinil, vezi

http://ro.wikipedia.org/wiki/Policlorură’_de_vinil. Poate fi lipit cu cleiuri speciale pentru PVC, exista, dar trebuie sa mergi la magazinele de hobby sau de bricolaj sa cauti produsul specific. Vei gasi insa un clei, adica o substanta inmuiata intr-un solvent volatil, care va ramane ca un reziduu intre cele doua piese de lipit, o chestie complet diferita decat in cazul (1).

Deci, din punctul meu de vedere, sigur as alege ABS, dar e bine sa te duci cu cleiul pentru polistiren la tine si sa verifici pe placa pe care ti-o vand ei, sa vezi daca o inmoaie si sa fii sigur ca o lipeste, fiindca, asa cum ai zis si tu, e o mare confuzie si nepricepere in capul celor care vand asa ceva, s-ar putea sa te trezesti cu ABS vandut drept Forex si invers!


Slefuire ABS pe cant: pui foaia de smirghel pe o suprafata plana, eventual o fixezi cu niste greutati pe masa ca sa stea fix, apoi freci cu grija piesa de smirghelul respectiv pana cand obtii cantul tesit. Trebuie sa ai grija sa tii piesa perfect fiindca altfel vei obtine o suprafata curba, inutilizabila pentru lipire. Eu as ciopli intai cantul cu ajutorul unui bisturiu, ca sa am mai putin de frecat.

Ca alternativa, daca lucratura de mai sus ti se pare dificil de realizat, poti lipi placile lasand un cant vizibil, daca oricum cantul respectiv urmeaza sa fie acoperit de o profilatura de colt, sau daca oricum ai de gand sa chituiesti/slefuiesti/vopsesti piesa respectiva pe urma (recomandat).

Spor!
;-)
 
inclin sa cred ca foaia aia de "plastic" de 2 mm grosime, care are o fata protejata de o folie subtire de "celofan" este forex....? :-| tinand cont ca scrie pe ea Foamed PVC sheet



deci: chestia dinainte, mousse-ul ala.. NU, asta de mai sus... NU.... drac sa-l ia de ABS. o sa incerc sa cer styrene (ca poate asa au mai auzit unii...)
 
fiind in stadiu de cautare a tot felul de materiale, si vazand la alti colegi forumisti lucruri frumoase construite pe profile Evergreen, m-am gandit sa supun atentiei voastre posibilitatea de realizare:

tocurile la ferestre si usa - profil Evergreen 146 Straif 1mm x 3,2mm
ferestrele (cercevea) - profil Evergreen 100 Straif 0,25mm x 0,5mm

mai caut....
 
Salut Smotocel, profilele evergreen sunt un material de constructie excelent, te scutesc de truda de a-ti taia singur niste straifuri de material de dimensiuni imposibile (si cu riscuri mari de a le face de forma trapezoidala!)

Dar, asa cum spuneam si mai sus, profilele evergreen sunt din polistiren si deci fac parte din nou din prima grupa de mase plastice si de adezivi -pe baza de stiren- si nu pe partea cealalta, pe baza de PVC.
 
pai nu plecam de la premisa ca voi lucra in ABS (adica prima categorie de materiale)?
 
Ba da, din punctul meu de vedere este a doua optiune (prima fiind, din principiu -pentru mine, constructiile din hartie!)

Mai trebuie sa te gandesti la inca un aspect important: din ce faci acoperisul. Asta chiar este o problema spinoasa si are putine rezolvari, in functie de materialul folosit la cantonul real. Daca e vorba despre tigle profilate presate, atunci optiunea cea mai potrivita este o placa profilata cu tigle. Din fericire, face parte tot din categoria "stiren":D

Daca e vorba despre tabla faltuita, un acoperis des intalnit mai ales la cladirile feroviare din Regat, atunci chiar ai o problema, fiindca daca placile pot fi imitate foarte usor, profilatura falturilor e extrem de dificil de realizat chiar si la scara H0. Eu la scara N ma voi multumi sa desenez niste linii care vor sugera falturile.
 
Pe aceste meleaguri, pentru construirea de modele (de la instalatii si pana la cladiri, vagoane si locomotive) se foloseste Plastikard (din nou, o denumire comerciala).

Cred ca detinatorul marcii este Slater's.

Exista in multe texturi si culori. Inclusiv pentru acoperisuri.

Detalii aici.
 
smotocel a spus:
[...]

@felippe

"iubesc" la nebunie site-urile unde nu poti vedea macar o poza generala referitor la imensa lista de articole despre care facem vorbire... am intrat pe link-ul tau si inafara de dimensiuni si preturi.... :(
 
@cosmin78

ajuta-maaaaaa si tu cu ceva idei... nu de alta da' lucrezi la greu in profile Evergreen... abs.. etc... :? :?
 
In general, cei care cumpara Plastikard nu prea au nevoie de imagini. Din descrierea produsului ei stiu exact care sunt caracteristicile foii respective.

Daca chiar vrei imagini, pune descrierea in Google si vezi ce iese.
 
hmmm nu stiu ce s-a intamplat cu postul anterior.... dar am mai scris si ca
victorian a spus:
Deci, din punctul meu de vedere, un NU hotarat cartonului!

facem diferenta intre carton si hartie? cum sa fac un canton (peretii) din hartie...?
 
@smotocel : din pacate insula ramane insula . Multi mai au inca dial-up pe acele meleaguri si business man-ii de acolo se gandesc si la ei . Pe multe forumuri din UK se mai mentioneaza la subiect "Intensive pictures" pentru a-i atentiona pe cei fara rabdare .
Aaaa si stai linistit nu e singurul de acest fel . Am patit-o cu o gramada de insi care vand kit-uri si nu au poze pe sit , iar daca ceri pe mail .... nu au :(
p.s. stai sa vezi cand faci comanda prin telefon ( multi nu au site cu plata directa ) si dictezi datele de contact ale tale si ale cardului de credit unui "jordie" :x :x
 
Pe langa ce ti-a spus Dorin, adaug un lucru important, dupa parerea mea. Sa lucrezi pe cat posibil cu acelasi tip de material pe toata durata constructiei, astfel vei avea un singur tip de lipitura/adeziv. Este mai usor, mai practic, mai economic.
Nu prea recomand PVC-ul. Trebuie lipit cu un adeziv special pentru PVC, care este foarte nociv. Daca , totusi , te hotarasti sa lucrezi cu PVC sau derivate pe baza de PVC ( komatex, komadur, forex etc) atunci iti recomand sa folosesti o masca speciala pentru gaze (precum vopsitorii ), care costa destul de mult. De aici si rezervele mele...

Cartonul este bun taiat la laser. Si atat. In rest, asa cum spunea si Dorin, asa cum am spus-o de "n" ori, este un material limitat. Nu se taie "curat", nu se slefuieste, etc... Carton, hartie, tot aia e. Despre spuma aia nu iti mai zic nimic, a zis victorian. :p

ABS-ul, styrene-ul, plasticard-ul, polistirolul (am folosit din greu la remiza, elevator, la EDK 80, etc.) fac parte dintr-o familie de mase plastice care se pot lipi cu acelasi adeziv, pe baza de toluen, gen Revell Contacta, Faller expert , pikofix etc...
Pe astea ti le recomand cu caldura, insa nu stiu cat de usor le poti procura in Romania. Nu stiu ce magazine furnizeaza asa ceva in tara, trebuie sa sapi un pic.

Intr-un timp, firma Piko avea o gama larga de profile si foi Plastruct, un concurent serios produselor Evergreen.Ma gandeam ca o comanda la un vanzator autorizat Piko ar rezolva problema.

Deci, pana sa te apuci de constructie, lamureste-te ce material vei folosi.

Grosimea unui zid de caramida nu este greu de estimat. Un zid simplu de caramida are grosimea unei lungimi de caramida, aprox 28-30 cm, la care mai adaugi vreo 5 cm de tencuiala, interior+exterior si uite asa ajungi la cei 4 mm. Nu este nevoie sa folosesti material de 4 mm. Asa acum ai facut la pod, poti suprapune foi cu grosimi inferioare, pana ajungi la grosimea necesara.La remiza am facut peretele gol pe interior, ca sa economisesc material.

Eu folosesc si bisturiul si cutter-ul, in carton, plastic , lemn. Varful ascutit al bisturiului face minuni, in combinatie cu o rigla metalica. :|

Pentru muchiile la 45º , ori cioplesti , asa cum ti-a indicat victorian si apoi slefuiesti, ori slefuiesti direct ( iti educi rabdarea un pic :D ) . Eu am cioplit cu minfreza si apoi am slefuit.

Vezi la ferestre

http://forum.lokomotiv.ro/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=9122&postdays=0&postorder=asc&start=75
 
@smotocel: ca sa te convingi cum este cu constructiile din hartie (gari, remize, magazii, peroane etc), de ce nu incerci sa construiesti una? Nu te costa mai nimic.

Descarca un astfel de "kit" (Scalescenes au cateva gratuite) si vezi ce iese.

Ca unelte nu iti trebuie decat un aracet bun, scalpel, rigla metalica, o carioca maron sau alta culoare inchisa si cam atat.

Mai ai nevoie de ceva carton.

Am construit si eu astfel de cladiri si mi-a placut ce a iesit.
 
bun... un prim pas sa spunem ca l-am facut. am ales ca material ABS. acuma ramane sa il si gasesc de cumparat prin zona. grosimea cred ca va fi de 3 mm si probabil o sa achizitionez "tocurile" alea de 1x3.2 mm.

mai sap....
 
@ Smotocel:

Iata ca pana sa iti raspund eu, ti-au raspuns altii si inca mai experimentati decat mine! :)

Intr-adevar, mai ales pentru scara N unde activez eu, prima optiune sunt constructiile din hartie.

Nu stiu daca ai auzit vreodata, din "copilaria" informaticii, despre "sistemul polonez inversat". E o logica de calculator de buzunar mai putin obisnuita in care in loc de primul argument, ENTER, al doilea argument, semnul functiei urmat de EGAL, se introduc intai cele doua argumente, iar prin apasarea tastei de semnul functiei se obtine direct rezultatul.

Cam asa functioneaza si logica multor constructori de modele de constructii incepatori, care pornesc de la o "structura" greoaie pentru casutele lor, realizand-o din placaj, MDF, OSB (!) :confused: sau te miri ce materiale grele, urmand ca ulterior aceasta structura sa fie "acoperita" cu un strat de finisaj, unde de fapt de multe ori entuziasmul, interesul si priceperea modelistului se dilueaza si rezultatul este de obicei sub asteptari.

In fapt, la casutele noastre ceea ce conteaza este tocmai "coaja" exterioara, care trebuie sa arate perfect, iar in interior e mai putin important ce se intampla, cu exceptia cazurilor in care, asa cum face Cosmin, modelistul are placerea de a mobila perfect si interiorul, chiar daca nu se vede mare lucru prin ferestre!

Cu alte cuvinte, se aplica dictonul englezesc care spune ca, in cazul modelismului, "beauty is skin deep" = frumusetea tine doar pana la adancimea pielii.

Se aplica un principiu care este valabil pentru orice material, fie ca este tabla, carton sau mase plastice. In functie de calitatile lui mecanice si de grosimea materialului, fiecare material are o anumita raza minima de curbura. Daca iei o foaie de tabla subtire, o poti indoi la un unghi de 90 de grade perfect. Dar daca te uiti cu lupa la indoitura facuta, vei observa ca in fapt ea are o mica raza care este in functie de grosime. Devine evident ca, pe masura ce folosesti material mai gros, raza de curbura minima este mai mare.

De aceea, daca vrei sa obtii colturi perfecte, trebuie sa folosesti hartie subtire pentru a face o "coaja" exterioara perfecta, urmand ca aceasta coaja sa fie intarita pe interior prin laminare cu mai multe straturi de carton, care nu mai are importanta daca sunt un pic "scamosate" la taieturi, fiindca sunt la interior si nu se vad. Importanta este doar "coaja" exterioara, care trebuie sa fie perfecta, lucru usor de obtinut daca tai hartia cu un cutter cu lama schimbata frecvent, daca ai grija si metoda la indoituri si imbinari etc.

Cum spunea si Vali mai sus, poti incepe prin a downloada un kit gratuit de la Scalescenes ca sa te convingi ca hartia este intr-adevar o optiune. Nu e vorba despre carton, care are problemele enumerate mai sus, ci despre hartia de buna calitate. Cele mai bune rezultate le vei obtine cu o hartie densa si un pic lucioasa, folosita la copiatoarele color. Chiar daca ai downloadat desenul respectiv de pe site-ul Scalescenes, este de dorit ca desenul pe care il folosesti pentru constructie sa fie o copie color a plansei respective si nu direct plansa ta scoasa din imprimanta. Asta fiindca imprimantele color cu jet de cerneala folosesc un tip de cerneala volatila care este sensibila la umezeala si care este posibil sa isi piarda culorile in timp. De aceea, e de preferat sa folosesti un copiator color, care are culorile stabilizate termic, procesul de copiere implicand trecerea printr-un "cuptor" special pentru fixarea culorilor.

Hartia respectiva este un pic lucioasa dar aspectul acesta se regleaza prin protejarea constructiei, odata terminata, cu un strat de lac mat.

Spor la treaba! ;-)
 
tinand cont ca zilele astea am facut munca de cautari materiale si mergand pe ideea sugerata de colegii de forum sa folosesc acelasi material, alegand ABS, vreau sa intreb daca este un pret corect 17,99 $ 2 bucati de 3.0mm grosime, 200mm x 250mm ABS Styrene alb. as merge pe aceasta grosime, tinand cont ca in jurul ferestrelor va mai veni acel brau de caramizi, care va avea un 0,4 mm grosime, ceea ce va duce la un 3,4 mm grosimea "zidului" iar tocul de ferestre va avea 3,2 mm grosime. eu as zice ca e ok...

in romania ce am gasit, la <ceva_despre_hobby_urile_noastre>zone.ro, (nu vreau sa fiu acuzat ca fac reclama) cea mai mare grosime este de 2 mm la 15 lei placa de 150mm x 300mm.

mai caut...