Vitezele trenurilor

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.675
642
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Pe langa finetea si calitatea detaliilor, un factor important pentru impresia de realism a trenuletelor este si viteza cu care acestea se deplaseaza. In cele ce urmeaza voi prezenta niste calcule simple pe aceasta tema.
Scara H0 inseamna 1:87, adica toate dimensiunile sunt de 87 de ori mai mici decat in realitate. Deci si distantele parcurse sunt reduse de 87 de ori, ceea ce inseamna ca vitezele (distantele parcurse in unitatea de timp) sunt si ele de 87 de ori mai mici decat in realitate.
Deci unei viteze reale de 87 km/h ii corespunde o viteza H0 de 1 km/h = 1000 m / 3600 s = 0.2778 m/s = 27.78 cm/s.
 
Ma voi referi acum la niste date reale privind locomotiva de expres BR03, care a fost realizata atat in scara H0, cat si in scarile TT si N. Viteza ei in serviciu este de circa 110 km/h; voi calcula viteza machetelor H0, TT si N in concordanta cu aceasta valoare.
HO (1:87)
110 km/h : 87 = 1.2644 km/h = 1264.4 m / 3600 s = 0.351 m/s = 35.1 cm/s
TT (1:120)
110 km/h : 120 = 0.9167 km/h = 916.7 m / 3600 s = 0.255 m/s = 25.5 cm/s
N (1:160)
110 km/h : 160 = 0.6875 km/h = 687.5 m / 3600 s = 0.191 m/s = 19.1 cm/s
 
Pentru cine nu are timp & chef de asemenea masuratori exista si alte modalitati de evaluare a vitezelor corecte.
Metoda vizuala (asta ca sa nu zic "ochiometrica" :lol:) implica observarea locomotivei reale in mers si obtinerea cam acelorasi impresii in ceea ce priveste macheta. Revenind la locomotivele de expres, am gasit pe Internet niste filmuletze splendide cu un tren turistic tractat de o BR01 si BR50; in plina viteza, rotile locomotivelor se roteau cu turatii moderate, adica nu atat de rapid incat sa nu se mai distinga spitele si bielele. Deci, dupa a mea parere, daca spitele si bielele mini-locomotivelor cu aburi in mers nu se mai pot distinge, inseamna ca ele merg prea repede.
 
Metoda acustica (”"urechiometrica"” :lol:) implica ascultarea sunetului unui tren real in mers, adica acel ”clantanit” ritmic al rotilor la joante sau macazuri - celebrul glas al rotilor de tren. Dimensiunile si vitezele corecte fiind de X ori mai mici decat in realitate (scara 1:X), intervalele de timp dintre sunetele rotilor mini-trenului trebuie sa fie egale cu cele din realitate (sau cel putin comparabile). Acest sunet este foarte evident si usor de recunoscut mai ales in cazul trenurilor de calatori. Daca glasul rotilor mini-trenului este sensibil mai rapid decat ceea ce auzim in realitate, inseamna ca acesta merge prea repede.
 
Daca tot ai (re)deschis aceasta discutie, am sa (re)amintesc aici de "speedo" - cea mai simpla solutie de calibrare a vitezei la scara a locomotivelor:
http://forum.lokomotiv.ro/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=5686
 
foarte tare ideea ... am si eu un vitezometru de ala pe acasa, dar beleaua e ca din cate imi aduc aminte nu pot baga constante, decat cel mult sa specific diametrul in inch al rotii, dar mai sap sau pana mea la banii astia imi cumpar altul nou, ca si asa ala vechi s-a facut praf intre timp
 
Din conversatiile purtate cu colegii de forum pe marginea acestui subiect, prezint aici cateva concluzii.
Pentru veridicitatea imaginii unui mini_tren in miscare, trebuie sa tinem cont ca 1m de linie 1:87 inseamna 87m de cale ferata reala. Ceea ce ne poate induce in eroare pe noi, privitorii 1:1, este faptul ca o linie dreapta H0 de 1m ni se pare foarte lunga in comparatie cu spatiile 1:1 de care dispunem, desi in realitate o distanta de 87m pe o cale ferata este ceva destul de obisnuit, daca nu chiar nesemnificativ.
Analog, un tren H0 circuland cu viteza de 35.1 cm/s in raport cu obiectele reale din jurul nostru ne poate da impresia vizuala de incetineala, dar ea reprezinta o viteza de 110 km/h a trenului real, ceea ce numai incet nu e :D
 
OK pana aici, dar... cum masuram efectiv viteza mini_trenului?
Pur si simplu, marcam doua puncte pe mini_calea ferata, la alegere, preferabil la o distanta usor de masurat cu un liniar sau cu o ruleta, si tinem la indemana un cronometru. Pornim cronometrul atunci cand trenul trece peste primul punct si-l oprim atunci cand trenul trece peste al doilea punct. Impartim distanta dintre cele doua puncte la intervalul de timp citit pe cronometru si, voila, avem viteza mini_trenului 8)
De exemplu, sa zicem ca am marcat doua puncte aflate la 2m unul de altul pe o cale ferata H0 (ce distanta mare :confused:), si cronometrul a reusit sa indice 5.7s. Ce viteza a avut trenul H0?
2m / 5.7s = 0.351 m/s = 35.1 cm/s (va pare cunoscuta valoarea? :D)
Trenul real este de 87 de ori mai mare, deci viteza va fi si ea tot de 87 de ori mai mare decat viteza trenului H0. Astfel:
35.1 cm/s X 87 = 3053.7 cm/s = 30.537 m/s
Daca intr-o secunda trenul real parcurge 30.537 m, atunci intr-o ora, care are 3600 secunde, va parcurge 30.537 m X 3600 = 109933.2 m
Stiind ca un kilometru contine 1000 metri, inseamna ca trenul real a parcurs 109933.2 m / 1000 = 109.9332 km.
Daca trenul parcurge 109.9332 km intr-o ora, atunci inseamna ca el are viteza de... 109.9332 km/h, adica aproape exact 110 km/h :aplauze:
 
Din cate am observat eu, cu cat o diorama cuprinde mai multe si mai realiste detalii de decor, cu atat vitezele la scara nu mai par mici ci firesti, intrucat ochiul raporteaza viteza la reperele statice.

Spre exemplu, cand trenul intra intr-un tunel, sau cand depaseste un alt tren care stationeaza, senzatia este extrem de veridica :!:
 
Cam asa ceva: 4atru garnituri intrand / iesind din tunel cu 120 km/H0
http://www.youtube.com/watch?v=Mjq-gkjD1Gw
 
mpursu a spus:
OK pana aici, dar... cum masuram efectiv viteza mini_trenului?
Pur si simplu, marcam doua puncte pe mini_calea ferata, la alegere, preferabil la o distanta usor de masurat cu un liniar sau cu o ruleta, si tinem la indemana un cronometru. Pornim cronometrul atunci cand trenul trece peste ......
Exact. As sugera daca e posibil, sa se faca masuratoarea pe un tronson cat mai lung. Erorile vor fi mai mici. Eu mi-am calculat cu exactitate o bucla (inchisa) din circuit. Startez cronometrul cand loco trece prin dreptul meu si-l opresc cand loco revine in dreptul meu. Timpii sunt mai lungi, gen 30 -40 si chiar 60 sec.
Eroarea de pornire/oprire a cronometrului va avea pondere mai mica la, sa zicem 60 sec. decat la 5-6-8 sec.
 
Cel mai bine ar fi sa masori timpul necesar pentru 5,10,15 bucle sau cate vrei tu. Cu cat timpul absolut este mai mare cu atat, presupunand ca eroarea absoluta ramane la fel, cea relativa scade (de 5, 10, 15 ori sau cat vrei tu).
Bine, in cazul curbelor pot aparea scaderi de viteza la frecarea rotilor, dar pana la urma depinde exact ce vrei sa masori, daca vrei sa faci o medie sau pur si simplu vrei sa masori o viteza maxima samd.
Eu unul as opta pentru un numar de ture (cat o fi ala depinde de traseu) suficient de mare incat sa scada eroarea. Si preferabil declansare electronica a timer-ului, ca ochiul si mana mai dau rateuri uneori.
 
iar vorbiti discutii...
mpursu a prezentat o metoda simpla de a masura,cu o oarecare precizie,viteza la scara,lucru suficient in a pune pe unii pe ganduri, inainte de a pune un BR 01 sau un BR 55 sa alerge pe diorama cu viteza de TGV,raportata la elementele de pe diorama.
ca prin metoda lui,viteza obtinuta (la scara ) nu este exact de 108,78 km/h :p ,ci este aproximativ 110-120 km/h,este de neglijat :D
 
Si eu am avut curiozitatea sa le calculez viteza la cele doua loco ale mele. In afara de faptul ca pot atinge viteze uluitoare, lucru pe care il pot corecta usor , problema se pune la pornire/ oprire.
La piko din startset viteza minima la care poate rula fara sa se opreasca este de aprox 50km/h (aici nu prea am pretentii), iar la Fleischmann V 100 cam 12-15 km/h- e altceva... Oare o volanta ar putea remedia situatia...?
 
Oare o volanta ar putea remedia situatia...?
Mai degraba un decodor. :wink:

Si eu am cumparat pentru cel mic Startsetul de Craciun, de la Piko, unde locomotiva lasa in urma chiar si cel mai tunat TGV! La pornire are 90 km/h :lol: , cu reglajul variatorului la minim, dar dupa aceea il pot aduce chiar si la 15-20 km/h (e drept cu destul de mare greutate).
 
Multumesc frumos de raspuns! Chiar am avut ocazia recent sa vad cum merge o locomotiva cu decodor... Intr-adevar e mare diferenta... Strang bani si cred ca trec si eu pe digital, desi parca ma cam doare sufletu sa pun decodor pe o locomotiva Hobby de la Piko :D
 
Salut!

De 2 zile ma tot lupt cu programarea unor decodoare cu ajutorul softului DecoderPro. Acum vreau sa calibrez la locomotivele mele 060 EA viteza.

EU cred ca nu e indeajuns doar viteza maxima sa fie la scara. Mai importanta e acceleratia, cred eu. Mai bine zis, curba de accelerare. Programul imi permite sa configurez o astfel de curba de accelerare, si m-ar fi interesat daca exista niste valori si pt locomotiva reala. Eu am cautat, dar nu am gasit nimic. Daca imi poate oferi cineva informatii, as fi foarte recunoscator.

Multumesc