Daca apar probleme de vizualizare a forumului, un simplu clear la cache-ul browserului rezolva problema.

Despre LED-uri

Magazine , materiale, linkuri utile
Avatar utilizator
mpursu
Mesaje: 3314
Membru din: Sâm Aug 25, 2007 12:00 am
Localitate: Oradea
Contact:

Mesaj de mpursu » Joi Oct 11, 2012 10:22 pm

Iat㒠aici schema luminilor 3rei galbene / 2ou㒠roşii pentru locomotivele digitale:
[Link Removed for Guests]
Pentru calculul rezistenţelor de balast am considerat c㒠tensiunea oferit㒠de decodorul digital este de 16V, iar restul datelor se cunosc. Funcţionarea este extrem de simplă’.
Dac㒠utilizatorul a comandat stingerea luminilor, atunci decodorul las㒠în aer atât firul alb, cât şi pe cel galben. Curentul nu are pe unde s㒠curgă’, deci toate 4atru ghirlandele LED ră’mân stinse.
Dac㒠utilizatorul a comandat aprinderea luminilor şi locomotiva a primit comanda de mers înainte, atunci firul alb este conectat de decodor la un minus intern, deci curentul va trece prin ghirlanda LED galben㒠1-2-3 de la cabina 1 şi prin ghirlanda LED roşie 9-10 de la cabina 2.
Dac㒠utilizatorul a comandat aprinderea luminilor şi locomotiva a primit comanda de mers înapoi, atunci firul galben este conectat de decodor la un minus intern, deci curentul va trece prin ghirlanda LED galben㒠6-7-8 de la cabina 2 şi prin ghirlanda LED roşie 4-5 de la cabina 2.
Èťinând cont c㒠ieşirile de lumini ale decodorului digital NU prezint㒠schimbă’ri de polaritate, LED-urile din cele 4atru ghirlande nu sunt în pericol de a se pomeni polarizate invers, deci nu mai este nevoie s㒠fie protejate contra acestui eveniment nedorit.
MPU - Clubul Feroviar "Crișana" [Link Removed for Guests], [Link Removed for Guests]
Avatar utilizator
mpursu
Mesaje: 3314
Membru din: Sâm Aug 25, 2007 12:00 am
Localitate: Oradea
Contact:

Mesaj de mpursu » Vin Oct 12, 2012 11:11 pm

Dar... (mi-aţi spune voi)... marea majoritate a locomotivelor au interfeţe digitale, îns㒠ele sunt livrate cu un dummy-connector care înlocuieşte decodorul digital, iar luminile LED ale acestor locomotive corespund sistemului digital. Atunci cum se face c㒠aceste lumini funcţioneaz㒠şi în sistem analogic, în prezenţa acelui dummy-connector?
Ră’spunsul la o astfel de întrebare este (relativ) simplu: interfaţa digital㒠este astfel proiectat㒠încât, împreun㒠cu dummy-connectorul, ea s㒠poat㒠oferi atât motorului, cât şi luminilor, tensiunile necesare funcţionă’rii corecte.
în cazul motorului lucrurile sunt clare: prin intermediul dummy-connectorului, pinul corespunză’tor firului poRRRtocaliu este pus în contact electric cu pinul corespunză’tor firului RRRoşu, iar pinul corespunză’tor firului ceNNNuşiu este pus în contact electric cu pinul corespunză’tor firului NNNegru.
în cazul luminilor, mai întâi ne trebuie un PLUS comun permanent, indiferent de polaritatea tensiunii de la roţi. în acest scop, interfaţa digital㒠conţine dou㒠diode, cu anozii la pinii corespunză’tori culegă’toarelor de tensiune (fir roşu şi fir negru) şi cu catozii conectaţi împreun㒠la pinul corespunză’tor firului albastru. Pentru firul alb şi pentru cel galben, intervine din nou dummy-connectorul, care pune în contact electric pinul corespunză’tor firului alb cu pinul corespunză’tor firului negru, respectiv pinul corespunză’tor firului galben cu pinul corespunză’tor firului roşu. Astfel, în funcţie de polaritatea tensiunii de la roţi, luminile vor funcţiona astfel:
1) plus în dreapta (roşu, portocaliu, galben) şi minus în stânga (negru, cenuşiu, alb) = mers înainte; pe "albastru" avem plus prin intermediul diodelor din interfaţa digitală’, pe "galben" avem tot plus, dar pe "alb" avem minus, deci vor lumina LED-urile corespunză’toare mersului înainte;
2) minus în dreapta (roşu, portocaliu, galben) şi plus în stânga (negru, cenuşiu, alb) = mers înapoi; pe "albastru" avem plus prin intermediul diodelor din interfaţa digitală’, pe "alb" avem tot plus, dar pe "galben" avem minus, deci vor lumina LED-urile corespunză’toare mersului înapoi.
MPU - Clubul Feroviar "Crișana" [Link Removed for Guests], [Link Removed for Guests]
Avatar utilizator
felippe
Mesaje: 1427
Membru din: Sâm Ian 21, 2006 10:06 pm
Localitate: Faversham, UK
Contact:

Mesaj de felippe » Sâm Oct 13, 2012 12:07 pm

Pentru ca titlul subiectului este "[Link Removed for Guests]"...
Valentin Voica

[Link Removed for Guests]
[Link Removed for Guests]
[Link Removed for Guests]
Avatar utilizator
mpursu
Mesaje: 3314
Membru din: Sâm Aug 25, 2007 12:00 am
Localitate: Oradea
Contact:

Mesaj de mpursu » Sâm Oct 13, 2012 12:16 pm

Mulţumesc! 8)
MPU - Clubul Feroviar "Crișana" [Link Removed for Guests], [Link Removed for Guests]
Avatar utilizator
mpursu
Mesaje: 3314
Membru din: Sâm Aug 25, 2007 12:00 am
Localitate: Oradea
Contact:

Mesaj de mpursu » Sâm Iun 15, 2013 10:14 pm

O conversaţie mai ampl㒠despre iluminarea vagoanelor de că’lă’tori se afl㒠[Local Link Removed for Guests].
în cazul în care se doreşte utilizarea unui numă’r mare de LED-uri pentru iluminarea unor clă’diri, eu unul propun în continuare formarea de grupuri mici de 3 LED-uri serie plus rezistenţa de balast aferentă’, aceste grupuri serie fiind apoi conectate în paralel la bornele sursei de alimentare cu tensiune continu㒠pentru circuitele auxiliare.
[Link Removed for Guests]
Dac㒠sursa pentru circuitele auxiliare este alternativă’, atunci... punţile redresoare şi condensatoarele de filtraj s㒠tră’iască’! 8)
Un alt avantaj al grupurilor serie conectate în paralel la sursa de alimentare const㒠în posibilitatea de a le conecta/deconecta individual prin intermediul unor comutatoare mecanice sau electronice, fă’r㒠a fi afectat㒠funcţionarea grupurilor vecine! :aplauze:
MPU - Clubul Feroviar "Crișana" [Link Removed for Guests], [Link Removed for Guests]
cosmin78
Mesaje: 5815
Membru din: Sâm Apr 28, 2007 12:00 am
Localitate: Porto/Craiova
Contact:

Mesaj de cosmin78 » Dum Ian 26, 2014 1:27 pm

Calculator pentru rezistentele LED-urilor

[Link Removed for Guests]
Ultima oară modificat Dum Ian 26, 2014 5:46 pm de către cosmin78, modificat 1 dată în total.
Cosmin
[Link Removed for Guests]
Avatar utilizator
mpursu
Mesaje: 3314
Membru din: Sâm Aug 25, 2007 12:00 am
Localitate: Oradea
Contact:

Mesaj de mpursu » Dum Ian 26, 2014 5:34 pm

Foarte bun㒠aplicaţie! 8)
Mulţumesc! :aplauze:
MPU - Clubul Feroviar "Crișana" [Link Removed for Guests], [Link Removed for Guests]
Avatar utilizator
mpursu
Mesaje: 3314
Membru din: Sâm Aug 25, 2007 12:00 am
Localitate: Oradea
Contact:

Mesaj de mpursu » Vin Noi 07, 2014 11:10 am

înc㒠de pe vremurile când că’ile mele ferate erau înc㒠în sistem analogic, m-am stră’duit s㒠înlocuiesc becurile cu LED-uri în farurile locomotivelor mele. însă’... m-am pomenit (şi eu) cu un efect neaşteptat: luminile LED din sensul opus deplasă’rii au început s㒠pâlpâie scurt în timpul mersului!
Cauza acestui fenomen const㒠în vârfurile de tensiune produse de motorul în funcţiune, de polaritate opus㒠tensiunii de alimentare, care apar mai ales în momentele scurtelor pierderi de contact dintre roţi şi şine. Deoarece toate luminile sunt conectate în paralel cu motorul, nimeni şi nimic nu poate împiedica aceste vârfuri de tensiune s㒠ajung㒠la lumini. Becurile nu reacţioneaz㒠la acestea datorit㒠inerţiei termice a filamentelor, care nu apuc㒠s㒠ajung㒠la incandescenţ㒠într-un timp atât de scurt, deci farurile din sensul opus deplasă’rii nu vor pâlpâi. LED-urile nu au inerţie termică’, deci vor emite lumin㒠exact din momentul în care la bornele lor apare tensiunea de polarizare directă’, aşa c㒠vârfurile de tensiune pomenite mai sus reuşesc s㒠le aprind㒠şi... farurile din sens opus deplasă’rii pâlpâie, fă’r㒠ca noi s㒠putem face ceva în acest sens...
în sistem digital, circuitele luminilor sunt separate de circuitul motorului, astfel încât decodorul digital s㒠le poat㒠comanda pe fiecare în parte. Astfel, orice s-ar întâmpla în circuitul motorului, luminile primesc de la decodor numai tensiunile adecvate funcţionă’rii corecte, deci pâlpâirea lor pe sensul opus deplasă’rii nu mai apare deloc, indiferent dac㒠acestea conţin becuri sau LED-uri.
MPU - Clubul Feroviar "Crișana" [Link Removed for Guests], [Link Removed for Guests]
Avatar utilizator
bogdanra
Mesaje: 1216
Membru din: Lun Mar 19, 2012 12:00 am
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de bogdanra » Lun Noi 24, 2014 3:53 pm

O intrebare... in analogic pot rezolva problema aceasta? Inteleg ca nu, dar mereu poate exista vreo sansa...un condensator ceva?

Cu stima
Cand trenul face ciu-ciu-ciu
Inima imi canta TT - TT - TT
[Link Removed for Guests]
Avatar utilizator
mpursu
Mesaje: 3314
Membru din: Sâm Aug 25, 2007 12:00 am
Localitate: Oradea
Contact:

Mesaj de mpursu » Lun Noi 24, 2014 6:49 pm

Nu-i exclus ca un filtru trece-jos s㒠aduc㒠o îmbună’tă’ţire, dar nu prea cred c㒠va rezolva complet situaţia respectivă’. Se poate experimenta, de ce nu? :idea:
MPU - Clubul Feroviar "Crișana" [Link Removed for Guests], [Link Removed for Guests]
Avatar utilizator
melc
Mesaje: 57
Membru din: Mie Dec 15, 2010 12:00 am
Localitate: cluj
Contact:

Re: Despre LED-uri

Mesaj de melc » Joi Mar 31, 2016 10:13 pm

Cred ca se poate rezolva problema palpaitului in analogic. De marit condensatorul de deparazitare pe motor la 0.33-1uF. Si un condensator polarizat de 1-10uF inainte de rezistenta de limitare a curentului prin LED, dupa dioda de sens. Daca tot lumineaza, o rezistenta in paralel cu LED-ul de ordinul sutelor de ohmi.

Mai bine spune Ursulet unde gasesc diode LED albe de 1,8-2mm diametru dar fara proeminenta aia mai mare in spate. LED-uri de bagat in faruri la aburoasele din generatia II, alea cu faruri complet detasate de caroserie (Fleischmann Anna de exemplu).

multumesc
Avatar utilizator
mpursu
Mesaje: 3314
Membru din: Sâm Aug 25, 2007 12:00 am
Localitate: Oradea
Contact:

Re: Despre LED-uri

Mesaj de mpursu » Vin Apr 01, 2016 8:44 am

Cred că orice magazin de piese electronice poate aduce LED-uri SMD warm-white cod 1206...
Imagine
... sau cod 805...
Imagine
... care por fi montate în astfel de faruri.
MPU - Clubul Feroviar "Crișana" [Link Removed for Guests], [Link Removed for Guests]
Avatar utilizator
melc
Mesaje: 57
Membru din: Mie Dec 15, 2010 12:00 am
Localitate: cluj
Contact:

Re: Despre LED-uri

Mesaj de melc » Dum Apr 03, 2016 10:01 am

Din pacate 1206 nu incape. Nici 0805 nu incape dupa ce ai lipit sarme pe ea. Poate 0603 la care iti trebuie stereolupa ca sa vezi ceva cand lipesti. Basca ochellarii daca ai trecut de prima tinerete...:)
Tipul de far de care vorbesc nu este lipit in spate, are doar un suport sub el de 2x2mm prin care ar trebui sa dau o gaura de 1mm si sa trec sarmele emailate (ca wire wrapping nu intra pe diametrul ala). O sa incerc cu 0603 sau 0402, multumesc oricum de sugestie!

Uite ca intre timp l-am gasit : 1.6x1.6x1.6 alb cald: [Link Removed for Guests]
cosmin78
Mesaje: 5815
Membru din: Sâm Apr 28, 2007 12:00 am
Localitate: Porto/Craiova
Contact:

Mesaj de cosmin78 » Dum Apr 03, 2016 4:10 pm

0603 cu fire deja lipite:

[Link Removed for Guests]
Cosmin
[Link Removed for Guests]
Avatar utilizator
melc
Mesaje: 57
Membru din: Mie Dec 15, 2010 12:00 am
Localitate: cluj
Contact:

Re: Despre LED-uri

Mesaj de melc » Dum Apr 03, 2016 8:26 pm

Multumesc Cosmine,
Numai ca de banii aia am luat si locomotiva. Ca asta e hobbyul meu, sa repar locomotive care pentru altii sunt defecte.
Nu-i problema cu lipitul la 0603. Merge inca pana la 0201 ca suntem profesionisti si avem scule. Numa' ca lenea e mare...:)
Scrie răspuns

Înapoi la “Tot ce vrei sa stii”