Aparat de taiat Polistirenul

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

rally

Well-Known Member
Trenulist
4 Decembrie 2016
1.188
0
bucuresti
www.jucarii.com.ro
WEBSITE
http://www.jucarii.com.ro
LOCATION
bucuresti
Desi aici ar trebui sa scriu eu cum am facut... :mrgreen: de fapt e o intrebare .
Din experienta voastra cum s-ar putea construi un aparat de taiat polistiren de pana la un maxim de 6-10 cm
Stiu ca trebuie :
- un trafo, dar ce tensiune si amperaj ?
- sarma de nichelina, dar ce grosime si lungime ?

- partea de suport, un cadru fix gen traforaj ... asta n-ar fi o problema.
rally
 
Rally,

Am folosit mai multe aparate de taiat polistiren facute artizanal; sursa de alimentare era de obicei un transformator care "scotea" 6 volti. As putea incerca si cu mai putin, incepand de pe la 3V, dar n-as folosi mai mult fiindca incep sa creasca si nevoile de amperaj, si cele de rezistenta a firului.

Am folosit inclusiv transformatoare din acelea mici de sonerie care se gaseau candva la magazin. Se alimenteaza direct la curent alternativ, nu este nevoie de redresor, filtrare, etc. Ai sa simti doar un "bazait" usor in fir atunci cand tai, la frecventa de 50 de Hz a retelei.

Nu sunt niste date tipice ce trebuie respectate, merge si prin incercari succesive.

Oricum, ca principiu, pentru a evita problemele, e bine sa pui pe primar o siguranta de limitare la puterea maxima pe care o suporta transformatorul!

Teoria zice ca intensitatea curentului este data de tensiunea de alimentare, impartita la rezistenta consumatorului. Daca ai un multimetru, poti incerca sa si masori inainte, ca sa stii cum stai. "Consumatorul" in cazul de fata este sarma de nichelina. Aici rezistenta totala este in functie de diametru, dar si de lungimea activa, adica lungimea dintre punctulele in care aplici tensiunea. In practica se leaga un capat fix la partea de jos a firului de nichelina, sub planseta de taiat, iar celalalt capat este "mobil" adica o sarma de cupru rotita strans peste firul de nichelina, in asa fel incat sa faca un contact electric bun, insa sa o poti muta cu mana in sus si in jos. Din varierea lungimii "active" poti regla fin temperatura firului in functie de ce iti trebuie sa tai. Daca vrei sa tai o placa de polistiren de 5 mm dai o lungime mai mare sa "racesti" firul, daca tai o placa de 5 cm trebuie sa micsorezi lungimea activa ca sa incalzesti firul mai tare, altfel taie poticnit sau nu mai taie de loc.

Lungimea si grosimea firului: Cu cat firul e mai subtire, taie mai bine dar are si rezistenta electrica mai mare, deci trebuie o "lungime activa" mai mica. In schimb are o rezistenta mecanica mai redusa si risti sa-ti rupi firul mai usor. Daca pui fir mai gros, are rezistenta mecanica mai buna, in schimb taieturile sunt mai putin fine si e nevoie de o lungime activa mai mare, eventual mai mare decat iti permite aparatul.

Jongland cu parametrii astia, ai sa vezi ca o sarma de 0.2...0.3 mm la o lungime activa de 7 cm e in general suficienta. Un fir de mai mult de 0.5 deja este prea gros, se incalzeste greu si face o taietura imprecisa.

Desigur, fixarea mecanica a firului ar trebui sa fie cam pe la 10...12 cm si e bine sa fie facuta un pic elastic, mult mai "moale" decat o panza de traforaj. In practica foloseam un arc (amplasat sub planseta de taiat) din care se regla tensiunea mecanica in fir. Tine cont de faptul ca firul are un joc termic mare, deci NU se poate fixa ca o lama de traforaj!

N-as putea sa-ti spun temperatura firului ca n-am avut cum s-o masor, o estimez cam intre 70...100 de grade. Oricum firul nu trebuie in nici un caz sa se inroseasca, insa NU e recomandabil sa-l atingi in timpul actiunii!!!

Tenperatura potrivita o "simti" dupa cum se comporta polistirenul in aparat, daca ii dai temperatura prea mare vezi cum se vaporizeaza prea repede polistirenul daca-l tii pe loc in fir. Daca temperatura e prea redusa, il simti cum "taie" cu hopuri. Intre aceste doua limite este o temperatura optima in care taie perfect, si pe care o nimeresti prin incercari, pentru fiecare tip de polistiren in parte, eventual si dupa fiecare placa in parte.

Sper sa te ajute! Bafta multa!

Salutari din Constanta,
Dorin
 
Mai simplu - cumperi un pistol de cositorit gen baton (are forma alungita nu are forma de pistol ) iar capatul lui (varful) este de fapt o tija prinsa cu un surubel pe lateral. Desfaci surubul si in locul tijei bagi o sarma (grosimea varfului initial) si o indoi sub forma de L .Acel pistol de cositorit este aprox 20,30 lei iar avantajul lui - cat sta in priza el este activ (incalzeste varful )nu ai un intrerupator care sa trebuiasca sa-l ti apasat .
Varianta 2 - mergi la un magazin de fond plastic (ex subsol facultatea de arhitectura) si ceri aparat cu talpa pentru incalzit panza (folosit la restaurarea picturilor)
 
am facut si eu ceva incercari in domeniu, pentru a taia burete si polistiren expandat
O solutie care a dat roade la un moment dat a fost aceea a utilizarii unui kit pistol de lipit, de pret mic, care contine de regula scula principala, decapant (din pacate foarte acid) si fludor, precum si cateva anse de schimb.
Functionarea s-a bazat pe inlocuirea ansei prinse cu surub cu o sarma pe care am tesit-o in prealabil.
Cred insa ca rezultate mult mai bune se obtin prin folosirea unui sistem ca cel descris de victorian, care seamana mai mult cu variantele industriale folosite, dar nu am avut nicodata rabdarea sau inspiratia de a-l construi 8)
 
Ma bucur sa vad cum sar fratii in ajutor ;-) :!: :!: :!:
Victorian, traf de sonerie mai greu, cred ca au disparut. Ala are sigur amperaj mai mare, pe vremuri unii boieri ramaneau elecutocutati in cada cand... sunau dupa camerista :D :D
Problema la un traf pt a incinge nichelina e de amperaj , nu voltaj .
Bogdane sistemul tau nu cred ca-mi permite sa tai drept si mi se indoaie sarma de nichelina . Chestia de la magazinul de arhitectura n-am idee cum arata :(
Dar in principiu, am prins ideea . Va multumesc !
rally
 
:D

Aparatdetaiatpolistiren-1.jpg
 
Nu prea se gaseste nichelina. Cunosc o firma care are un aparat special pentru asa ceva si din cauza faptului ca nu gasesc nichelina, au innodat-o. Nasol, pentru ca trebuie evitata zona cu nod si asa mai pierzi din centimetri.
 
Sau in alt fel, pentru ca e mai la indemana
"ciocul" e din sarma de cupru
adc.jpg
 
Buna tuturor

Eu m-am descurcat cu o lampa de gaz, de aceea ce face vapaie mare si lipewsti tevile; incalzeam la ea bine un cutzit cu lama fina, cutit la care nevasta trebuie sa renunte, si faceam taieturi destul de artistice, ce-i drept in graba mare; deci incalzesti la foc si dupa aceea repede faci taietura, poti obtine si inclinari interesante, unghiuri etc.

Nichelina ma gandesc ca poti obtine de la o rezistenta de cele ce se vand pentru resouri, de rezerva; tai o bucata, o indrepti, masori cu aparatul rezistnta si o folosesti alimentand-o cu tensiune sa zicem de la redresorul auto sau de la ... incarcatorul de mobil Hi Hi Hi
cele bune
Bogdy
 
@LDH
@rally

exact ca in prima schita a lui LDH am facut(planseul era masa din bucatarie) numai ca la un
capat trecea firul de nichelina era liber,trecea peste o rotita,la capat avand o
greutate care sa il tina bine intins datorita dilatarii.pe o lungime de 1m,se dilata f
mult,cam vreo 7-10 cm.firul il alimentam la redresorul auto,imediat intra in
incandescenta,impingeam placa de polistiren cu viteza constanta,in functie de cat
de incins era firul.am reusit sa tai pana la grosimea de 5 mm,cu rezultatea super
bune
acest procedeu e foarte buna pentru reproducerea curbelor de relief cu ajutorul
straturilor de polistiren de diferite grosimi