Scara Z

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

catalin1980

Active Member
23 Iunie 2009
82
0
Brasov
LOCATION
Brasov
Salutare!

Dupa aproape 9 ani de scara H0, m-am hotarat sa fac niste schimbari majore. De aproape 4 ani nu mai lucrez la calea ferata si, desi situatia financiara mi s-a imbunatatit considerabil de atunci, pasiunea pentru trenuri s-a atrofiat si nu am mai cumparat mare lucru. De fapt am mai luat 1 locomotiva si 1 vagon de calatori (vagonul, pentru ca am scapat pe jos unul si s-a rupt, si a trebuit sa-l inlocuiesc :D ). Si singura cale ca sa schimb ceva a fost sa schimb peisajul de pe masa. Am ales sa-l schmib cu scara Z. Problema pentru aceasta scara este ca-s foarte putini colectionari de asa ceva (pana si la magazinele din Elvetia e ceva de furca sa cumperi un anume model la scara asta), si stiu doar 2 firme care produc in serie (Maerklin si Rokuhan). Rokuhan produce modele japoneze, asa ca ramane Maerklin daca ma intereseaza cele din Europa.
Alta problema la scara Z este ca totul e analogic. In momentul de fata am 2 locomotive, si daca vreau sa rulez una, asta presupune sa o iau de pe sine pe cealalta. Ma intereseaza daca exista vreo cale sa pot sa fac sa mearga doar 1 locomotiva, fara a o lua de pe sine pe cealalta. Am vazut in niste filmari pe youtube ca se poate ca o garnitura, cu locomotiva cu tot, sa stationeze, in timp ce alta merge, ambele fiind pe aceeasi diorama.

Multumesc anticipat pentru ajutor.
 
Cred ca se poate doar separand segmentele de cale ferata si folosirea unor comutatoare... asta daca vorbim strict de analog.
 
Salut

Da, se poate opera in analog cu mai multe locomotive, cu conditia segmentarii circuitului.
La un oval simplu cu o gara ar tebui sa ai liniile din gara separate intre macazuri. Fiecare linie va avea propriul comutator de on/off.
In cazul unei diorame, poti complica un pic circuitul prin segmentarea garii fata de circuit, gara avand alimentatorul propriu, astfel putand sa faci manevre, sa opresti trenul in dreptul semnalului de intrare, etc.
Un astfel de sistem folosim la expozitiile pe care le organizam in analog, pentru a permite functionarea simultana a mai multor trenuri pe diorama.

P.S.: Puteai sa alegi H0f sau H0e. :D
 
Initial ma gandisem la scara N, dar am vrut ceva cat mai diferit de H0. Si imi dorisem de mai multa vreme o locomotiva Z, chiar care sa nu ruleze. Ar trebui totusi sa vad cum se face treaba cu segmentarea. Ar fi interesant daca s-ar putea face la fiecare macaz, si sa ramana intrerupta doar linia spre care macazul nu este reglat. Adica, acel comutator on / off sa fie acelasi cu parghia cu care se manevreaza macazul. Practic, sa ramana alimentat doar segmentul care comunica direct cu sina care este legata la transformator. Am vazut un start set cu 2 trenuri, tot la Maerklin, si avea 2 transformatoare. Dar nu vreau sa am circuit mare la scara asta, ca e destul de pretentios la praf. Un oval simplu cu gara se curata usor de praf, dar daca imi acopar cu sine toata suprafata unde aveam H0, o sa fie un chin. Plus toate firele. Macar la H0 nu aveam treaba cu fire, iar singurul motiv pentru care curatam sinele de praf era de ordin estetic, ca trenurile oricum rulau impecabil.
Puteam sa iau si H0m/e/f , dar ma intereseaza sa fie pentru 1435 mm. Totusi, am aflat pe pielea mea ca la scara Z foarte greu se gasesc locomotive produse acum mai mult de 2 ani, chiar si second hand.
 
Piata are oferte variate la Z dar preturile sunt pe masura . Nu stiu de ce nu ai ales N sau TT pentru ca ai si la aceste doua scari foarte mult material rulant in magazine si nu numai .
 
Salut,

In eventualitatea in care inca nu te-ai hotarat definitiv, ti-as recomanda si eu scara N, unde exista un evantai destul de bogat de producatori atat in Europa, din UK, cat si in Statele Unite sau chiar Japonia.

In egala masura insa, daca intamplator pasiunea ta feroviara se indreapta spre epocile "mici" si spre locomotivele cu aburi, trebuie sa stii ca din pacate la scara Z acestea nu pot fi facute decat destul de simplificat, la fel ca si detaliile materialului rulant in general, fiindca se apropie de limitele tehnologice dar si practice ale realizarii acestora.

Imagineaza-ti o scarita normala de acces pe locomotiva realizata in realitate din teava de 4 centimetri diametru. Redusa la scara 1:220 ar ajunge mai subtire decat firul de par. Ce se intampla daca iei in mana un asemenea model... nenorocire!

Deci, daca vrei sa mergi pe scara N, acolo exista asa numitele macaze "inteligente" produse de mai multe firme inclusiv cele consacrate germane precum Fleischmann, Minitrix etc. care permit transmiterea curentului doar pe latura pe care fac si legatura traseului. Astfel, daca ai un simplu oval de sine cu o dublare a liniei in zona garii, macazul respectiv permite comutarea de pe o linie pe alta permitand stationarea unui tren pe linia inactiva.

Desigur, povestea asta se poate multiplica dupa dorinta daca asezam in locul respectiv mai multe macaze astfel incat sa avem trei, patru, cinci sau chiar mai multe linii paralele, permitand stationarea simultana a unui numar egal de garnituri.

Pentru functionarea simultana pe diorama a doua garnituri exista doua posibilitati: fie se folosesc doua garnituri cu locomotive de viteza apropiata care vor rula una dupa alta pe acelasi oval de linie, avand grija sa nu se intalneasca si acceptand faptul ca ele se vor opri simultan fiind controlate din acelasi controler analogic. Fie se poate dubla complet ovalul de linie, caz in care folosind doua controlere se pot controla independent cele doua garnituri ce ruleaza fiecare pe ovalul ei, de preferinta in directie opusa asa cum se intampla si in realitate pe o linie dubla. Sincer sa fiu, pentru o singura persoana folosind individual diorama controlul a doua garnituri in acelasi timp deja reclama maiestrie deosebita si este cam la limita dintre distractie si munca serioasa. Daca in loc de doua garnituri s-ar face trei sau patru, fiecare evoluand pe ovalul propriu, gradul de dificultate ar spori peste masura asa ca deja nu mi se mai pare practic.

Daca totusi scara Z te atrage din punctul de vedere al spectaculozitatii liniei mai ai la dispozitie si varianta Nm (denumita de americani Nn3) ceea ce inseamna practic modelarea unei cai ferate inguste la scara 1:160, care merge insa pe o sina cu ecartamentul de 6.5mm. Pentru modele europene asta inseamna N metric (ecartament de 1 metru) iar pentru modele americane inseamna Nn3 adica ecartament de 3 picioare conform sistemului lor de masurare.

Avantajul ar fi ca apelezi la o scara de 1:160, mai putin extrema decat 1:220, deci detaliile sunt ceva mai mari. Gabaritul modelelor este ceva mai mare si incap mai usor elemente functionale precum motoare si pinioane in ele, sau in extremis, chiar si decodoare.

Dezavantajul este ca nu prea exista producatori industriali de modelele Nm sau Nn3 cu exceptia unora precum acesta:

http://www.n-tram-shop.de/Fahrzeuge/Fahrzeuge-Spur-Nm/Strassenbahn-von-Mallorca-Spur-Nm

Dupa cum vezi, modelele lor sunt deosebite, insa daca te uiti si la preturile lor, daca nu cumva tocmai ai primit o mostenire serioasa, o sa incepi sa vorbesti singur. Ca varianta, poti incepe sa-ti construiesti propriile modele la scara Nm sau Nn3, insa asta e numai daca te tine indemanarea + buzunarul!
 
Salut,

Am luat deja un start set de Z, plus inca o locomotiva. Initial am vrut sa-l duc la munca. Langa scaunul meu era un dulap cu latimea de 50 de cm, si numai Z incapea. Dupa aceea am fost transferat pe alt proiect, in alt birou, unde nu mai am cum sa montez circuitul, asa ca am ramas cu el acasa :D . Nu cred ca voi trece pe N in viitorul apropiat. Iar Z chiar imi place. Dupa cum am spus si la deschiderea topic-ului, de cand am plecat din calea ferata mi-a scazut interesul pentru trenulete, iar trecerea la Z mi l-a redeclansat. Deci raman pe decizia scarii Z. Desi la N as fi avut marele avantaj al locomotivelor digitale.
 
Salut,

Acum vreo 10 ani, pe acest forum, userul Prognosis din Slobozia facea o descriere completa a celei mai mari diorame analog pe care eu am vazut-o in Romania. Nu am avut vreme sa caut subiectul ( cauta-l pe forum) dar acolo gasesti cateva raspunsuri la intrebarea ta privind alimentarea unor circuite independente in analog pe o diorama. Scara nu conteaza in discutia asta, principiul insa DA.

Referitor la scara, ma bucur ca faci ce-ti place. Nu stiu multe despre scara Z ( in afara de ce face un producator din State) dar ma bucura diversitatea si ma bucur cand cineva alege altceva in afara de HO si eterna tema germana.

Deci, pe scurt, habar n-am ce faci in lipsa unor poze, dar fa ce-ti place, documenteaza-te bine si macar o diorama pizza pe Z arata-ne, asa, macar din nonconformism.

Bafta !
 
Am pus la colectii o poza cu circuitul. La Z, am singura locomotiva non-elvetiana din colectie (e un BR 111 de la eterna germana), dar asta pentru ca nu am gasit start set elvetian (pana si pe asta l-am gasit greu). In mijloc am pus o locomotiva Re 465 la Z alaturi de una la H0. Z-ul nu e recomdandat nici pentru detalii (nu se compara cu H0 :D ), nici pentru complexitatea circuitului (pentru ca totul e analog, iar sinele sunt destul de pretentioase la curatatul de praf, asa ca mi-e groaza sa ma gandesc ce inseamna sa cureti o diorama uriasa la Z), in schimb e foarte amuzant sa vezi ruland pe sine ceva atat de micut. As zice ca cel mai bun raport detalii / complexitate circuit e scara N, mai ales ca se gasesc locomotive digitale. Asa ca, pentru cine considera ca se poate lipsi de vreo 300 - 400 e euro si are un spatiu de 110 x 45 cm, chiar ii recomand sa ia un set de start Z. Eu o sa caut si daca Maerklin fac acele elemente cu care sa separ sectiunile din circuit.
 
Salut,

Felicitari ca ai ramas la scara Z! :) Are un farmec aparte, dar o sa-ti dea si batai de cap.

Daca iei totusi in calcul sa comanzi trenuletele digital, exista solutii. Firma Velmo produce placute cu decodoare digitale pe care le instalezi direct in locomotive (inlocuiesti placuta deja existenta, nu necesita lipituri). Pentru anumite modele (de exemplu BR 111) au si LED-uri suplimentare pentru lumina alb/rosu in functie de sens, daca nu ma insel. Sunt destul de scumpe totusi, cam 60 de euro o placuta.

Altfel, sunt firme care produc decodoare suficient de mici (Doehler & Haass - sunt practic cele folosite pe placutele Velmo, CTElektornik, etc). Costa in jur de 30 de euro, dar necesita lipituri.

Alt avantaj la comanda digitala e ca trenultele vor rula mult mai frumos. Cu un decodor bun la care poti optimiza parametri P.I.D., locomotivele vor rula suficient de incet incat sa poti face manevre. Analogic e imposibil cu modelele Märklin (poate doar cu cele foarte noi, cu motoare coreless si mini-volanta).

Si sa nu uit, legat de producatori. Rokuhan produce un model european: BR 181. E foarte reusit ca detalii si avand motor coreless, ruleaza mult mai bine decat modelele Märklin (cu motoare cu 3/5 poli).

Cu bine,
Cristian
 
Mi-ai starnit curiozitatea sa iau si acel Rokuhan :). Dar cuplelele sunt compbatibile cu cele de la vagoane Maerklin?
Doar ca e scump rau, si momentan sunt concetrat pe alte prioritati. Eventual daca vand o parte din ce am pe H0, doar ca in Romania nu prea se cauta Maerklin. Si voi avea in vedere si digitalizarea locomotivelor.

P.S.: stii cumva, Rokuhan au pantografele din plastic sau din metal?
 
catalin1980 a spus:
Mi-ai starnit curiozitatea sa iau si acel Rokuhan :). Dar cuplelele sunt compbatibile cu cele de la vagoane Maerklin?
Doar ca e scump rau, si momentan sunt concetrat pe alte prioritati. Eventual daca vand o parte din ce am pe H0, doar ca in Romania nu prea se cauta Maerklin. Si voi avea in vedere si digitalizarea locomotivelor.

P.S.: stii cumva, Rokuhan au pantografele din plastic sau din metal?

Pantografele sunt din plastic, deci nu poti alimenta locomotiva prin ele. Insa spre deosebire de cele Märklin, par sa fie executate la scara si arata foarte realist. In cutie sunt si cuple compatibile Märklin. Sunt detasabile, deci pui de care ai nevoie. Daca te intereseaza pot sa-ti trimit cateva poze in urmatoarele zile. Cat despre pret, e intr-adevar putin cam scumpa. Daca ar fi avut motor cu volante (cum au modelele americane AZL), atunci as fi spus ca merita banii fara rezerve.
 
Salut,
Pentru scara Z, apoi http://www.Ebay.de e cuvantul magic ! :D
E o scara pretentioasa ( praful !), dar care iti poate oferi multe intr-un spatiu mic.
Producatorii, sunt cei 2 :
Marklin si mai noii veniti Rokuhan, plus ceva producatori in serie foarte mica (si scumpi rau ) de prin Germania si Elvetia.
La fel, detalierea e minimala...ca asta e !
Din ce stiu eu, cel mai bine e sa te orientezi spre material rulant Marklin ( daca asta vei dori sa iei ) care sa fie produs cat mai recent.
Abunda piata second de locomotive Marklin Z , dar produse in anii 70-80, dar motorizarea nu e cea mai fericita .
Stiu ca Marklin, in ultimii ani, au mai imbunatatit un pic motoarele de la Z.
....iar ca sa te apuci sa faci service la Z, apoi... :( :D
Marius.
 
Exista si la scara Z posibilitatea controlului (semi-)digital: folosirea unui decodor alimentat de centrala digitala si ale carui conexiuni pentru motor sunt legate direct la sinele traseului. Obtii astfel cateva avantaje privind compensarea de sarcina si deci rularea lina la viteze mici, in curbe, la urcarea pantelor, etc. Importanta este alimentarea centralei cu o sursa de tensiune corespunzatoare scarii Z (9V ?).
 
Prima data cand am vazut locomotiva scara Z in comparatie cu H0. :) Nebunie.
DSC00224_zpsywp6s6sk.jpg
 
Subscriu la ce a spus Marius. Ebay e o sursa foarte buna de cumparat material rulant la scara Z. Tinand cont ca modelele sunt relativ simple si robuste e destul de usor sa gasesti ceva in stare buna si la un pret ok. Si as spune ca nu e neaparat greu sa faci service daca e cazul. Multe modele sunt simplu de dezasamblat, nici macar nu au fire. Dar ai nevoie de o penseta si vedere buna :)

Totusi as recomanda sa nu investesti foarte mult in locomotive acum. Chiar si motoarele mai noi cu 5 poli sunt cam depasite pentru anul 2017. Sunt sanse ca Märklin sa foloseasca motorul nou (coreless) in tot mai multe modele.

dac a spus:
Exista si la scara Z posibilitatea controlului (semi-)digital: folosirea unui decodor alimentat de centrala digitala si ale carui conexiuni pentru motor sunt legate direct la sinele traseului. Obtii astfel cateva avantaje privind compensarea de sarcina si deci rularea lina la viteze mici, in curbe, la urcarea pantelor, etc. Importanta este alimentarea centralei cu o sursa de tensiune corespunzatoare scarii Z (9V ?).

Corect! Eu o buna perioada de timp am folosit o centrala setata pe 11.5V si un decodor ESU Lokpilot v3 pe care il aveam de la o locomotiva H0. Centrala trebuie sa scoata maxim 12V pentru a avea la motor tensiunea corecta (in jur de 10V). Poti sa-ti faci o centrala digitala foarte ieftin cu Arduino + Motor Shield (cauta proiectul DCC++).
 
Aici un Re 465 pe ambele scari:



@sesamcave:
Pentru H0 sunt usor de gasit locomotive noi, facute din 2010 incoace. Dar nu e cazul si la Z. Ca sa-ti dau un exemplu concret, desi in ultimii 5 ani Maerklin au produs 3 modele SBB Re 4/4 II (rosu, verde si cargo), nu se gaseste nici unul pe ebay. Cel putin nu am gasit in ultimele saptamani. Si nici in vreun magazin online.

@dac:
La schema asta de alimentare va trebui sa aflu mai multe detalii, ca in afara de Mobile Station de la Maerklin (pentru H0) nu am mai folosit altceva.

@cristian_i:
Pentru Rokuhan, inca oscilez, daca nu e chiar OK sa fie alimentata cu transformatorul de la Maerklin :)
 
@Dac,
Z-ul merge cu 6.5 V.
Sincer, si in digital, nu stiu cum sa le alimentezi, deoarece stiu ca centralele mai istete care "stiu" sa-si schimbe tensiunea la sine, au doar 9, 12 sau 16 V....
...doar sa faci ceva montaje electronice...
M.
 
sesamcave a spus:
@Dac,
Z-ul merge cu 6.5 V.
Sincer, si in digital, nu stiu cum sa le alimentezi, deoarece stiu ca centralele mai istete care "stiu" sa-si schimbe tensiunea la sine, au doar 9, 12 sau 16 V....
...doar sa faci ceva montaje electronice...
M.

@sesamcave, tensiunea recomandata este cu siguranta 9-10V pentru Z. Controllerul Märklin din set-uri scoate putin peste 10V. Deci o centrala care are tensiunea de 12V la sine este in regula pentru ca dupa caderile de tensiune din decodor, vei avea cam 10V la motor.

@catalin1980 transformatorul Märklin merge pentru Rokuhan, doar ca tensiunea minima este cam 1.8V daca imi amintesc bine. Locomotiva poate sa porneasca la tensuni mai mici decat cele Märklin (sub 1V). Deci la 1.8V va porni repejor. O sa-ti mai raspund la PM :)

Aici gasesti mai multe despre cum poti obtine tensiunea corecta in functie de centrala. E enumerat si modelul Märklin Mobile Station:
http://velmo.de/html/-_track_voltage.html