Salutare la toti trenulistii

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

veno

Member
31 Iulie 2009
28
0
Romania
LOCATION
Romania
Ma numesc Gabi, 33 ani, de curand reinfectat cu microbul de a avea trenuletze, diorame.
Asa ca deoarece prima data, acum foarte multi ani, totul s-a soldat cu un esec, acu' nu mai vreau sa se intample acelasi lucru.
Dupa ceva cotrobaieli, pe forum deoarece nu am gasit ce-mi tre’, indraznesc sa intreb aici.
Asa ca va rog daca se poate sa-mi raspunde-ti si sa nu va infuriati pe mine, daca ati mai dat aceste raspunsuri de-o suta de ori pana acum.
Sa nu uit dupa mai multe topicuri citite am ales ca scara a viitoarei diorame scara HO. (presupun ca este cea mai accesibila ca pret/calitate si multitudine de produse)
Cam astea ar fi intrebarile pentru inceput:
- am inteles ca materialul folosit in constructia diverselor machete de gari, case, etc. ar fi cartonul... se poate folosi ca inlocuitor placajul care este folosit la ladite? Se merita efortul? (ma gandesc ca ar putea fi mai rezistente)
- ce masuri (LxlxH) au cladirile atat in plan apropiat cat si cele din plan indepartat?
- Care este distanta dintre 2 terasamente de cale ferata?
- Sinele diferitilor producatori (Piko, Roco, etc) sunt compatibile intre ele (aceiasi scara HO)?
- Care sunt dimensiunile interioare si cele exterioare la sinele de mai sus?
- Care e dimensiunea unei strazi si a trotuarului aferent?
Cam asta ar fi derajul pentru aceasta seara, urmand ca pe parcurs sa va mai deranjej cu ceva detalii.
Multumesc.
 
1. carton / placaj mai putin din considerente de gromsie; lemnul de balsa e mai indicat; practic nu cred sa fie o reteta; folosesti ce gasesti conform imaginatiei, astfel incat rezultatul final sa fie cat mai aproape de realitate; sau poti porni de la modele existente produse de diversi fabricanti si sa le modifici.

2. nu inteleg intrebarea; in principiu sunt la scara 1:87

3. nu stiu

4. nu stiu

5. in principiu sunt compatibile; exista sine/clipsuri adaptoare, insa nu se aplica tuturor producatorilor

6. 1:87; depinde de strada si de trotuar

Succes
 
Fii bine venit, iar pentru inceput n'ar fi rau sa consulti

http://www.miba.de/morop/index.htm

PDI
 
Salutare Gabi,

PDI spune bine ca pentru inceput ai putea sa consulti normele MOROP care iti dau multe raspunsuri. Ca sa-ti raspund si eu rapid la intrebari, as zice asa:

1) Nu se pune problema rezistentei mecanice la machetele de casute de pe diorama, deci ele pot fi realizate din ce material simti ca stapanesti mai usor; poate sa fie hartie, poate sa fie carton, poate sa fie tabla de alama sau chiar si placaj de ladite, daca simti ca stapanesti materialul respectiv si poti sa-l faci sa arate ca un perete tencuit. Tine cont ca un perete de zidarie masoara in realitate cam 35 de cm, deci asta la scara 1:87 inseamna cam 4 mm. Totusi, fiindca de obicei tamplariile de usi si ferestre sunt asezate in interiorul golurilor din zidarie, in principiu la ferestre si la usi se vede doar jumatate din grosimea ferestrei, adica planul tamplariei ar trebui sa fie retras fata de planul zidului cu 2 mm la o casuta la scara H0. Rezulta ca ar fi mai simplu sa folosesti pentru constructii de casute un material de 2 mm grosime, si sa-l dublezi acolo unde vrei sa prezinti zidul in grosimea lui totala.

2) dimensiunile caselor de pe macheta sunt exact dimensiunile caselor reale micsorate de 87 de ori. Deci daca vrei sa amplasezi pe diorama ta casa bunicilor, masori toate dimensiunile exterioare, micsorezi totul de 87 de ori si iti rezulta exact dimensiunile pe care ar trebui sa le aiba pe diorama. Unii modelisti obisnuiesc sa puna in partea din spate a dioramei casute mai mici, respectiv gandite pentru scara TT (1:120) sau chiar N (1:160) pentru accentuarea efectului de perspectiva. Eu iti sugerez sa NU apelezi la asemenea smecherii fiindca diferenta de scara se vede si deranjeaza!

3) Dimensiunile de gabarit rezulta din normele MOROP. Nu uita sa tii cont ca intre a doua si a treia linie, a patra si a cincea etc. intr-o gara se amplaseaza de obicei un peron, deci distantele intre linii se majoreaza corespunzator, ca sa incapa peronul!

4) Cum spunea si Andrei, exista clipsuri de legatura dar nu intre toti producatorii. Ca principiu e bine sa nu amesteci prea multi producatori, ci sa ramai fidel unuia fiindca e mai simplu si mai corect din punct de vedere tehnic.

5) Dimensiunile de strazi in Romania (si nu numai in Romania, de altfel) sunt pe categorii de importanta. O alee carosabila simpla de acces auto are 2.5 m latime cu sau fara trotuare pe lateral; o strada obisnuita are 7 m latime (3.5 m pe sens) cu trotuare de 1.5 m - 2 m (functie de importanta traficului). Pe strazi mai importante trotuarul se mareste chiar mai mult, ajungand la 3-4m si mai apar si spatii verzi de protectie de circa 1 m latime de-a lungul drumului. Un spatiu de parcare "standard" pentru o masina "costeliva" masoara 2.5 pe 5 metri, dar cand amplasezi o masina mai mare e bine sa maresti latimea pana la 3.3 si oricum trebuie sa tii cont de spatiul pe care necesita portierele cand se deschid. Deci toate dimensiunile astea se reduc la scara 1:87 si iti rezulta dimensiunile pe diorama!

Bafta!
 
Multam de rasunsuri si de link.
Pentru intrebarea 3 imi cer scuze ca nu am fost mai explicit, era vorba despre 2 terasamente aflate in in cadrul dioramei dar nu in vreo gara... pe traseu.
Oricum consult linkul.
Dar echivalent in engleza nu exista?
 
Desi s-a spus deja, reiterez ideea de a nu se folosi machete de dimensiuni diferite (m arefe la casute aflate in planul indepartat si apropait). Solutia ar putea fi eficienta doar la o constructie "liniara", in jurul careia nu ai acces.

Pentru efectul de perspectiva, dintr-un reportaj video al manevrarii posterelor de fundal am vazut ca pentru a se obtine astfel de efecte (la care cred ca te-ai referit tu) se foloseste un poster de fundal, decupat astfel incat sa existe continuitate cu macheta ta (deci dealul din poza sa se termine acolo unde se termina si cel de pe planseta ta). In acele exemple am vazut cum se foloseazu nu cladiri mai mici, ci de fapt fatate ale unor cladiri, copiate pe carton au placaj, dispuse in plan departat, astfel incat sa confere un efect de perspectiva, deci sa nu fie doar pictate. De asemenea unele zone ale posterului erau imbogatite cu arbori si elemente de diferite tipuri, tocmai pentru a creea o imagine cat mai apropiata de una reala.

In ceea ce priveste distanta dintre terasamene ti s-a indicat corect setul de norme morop. Eu banuiesc insa un alt substrat al intrebarii, referitor la ca ai putea sa bagi intr-un gabarit dat, problema punandu-se invers, adica cam cat ar trebui sa ai disponibil pentru un traseu dublu.
Raspunsul vine tot din normele cu pricina, si din geometria sinelor curbe, care iti arata ca de ce latime ai nevoie, la care se adauga lista de modele care le vrei rulate, majoritatea preferand raze mai mari de curbura.
 
Exact, insa fiind inca un profan al genului nu stapanesc prea bine exprimarea :(. Deraind putin de la subiect am avut curiozitatea sa desfac o masinuta stricata la care se deschideau usile automat - o chinezarie. Insa desteapta... (din pct meu de vedere care abia acu m-am desteptat sa fac pe mecanicul :D ) totul facut cu un motoras asemanator cu cel de la locomotivele de pe aici - difera puterea, acesta fiind alimentat la o singura baterie de 1.5 volti - vreo 5 rotite dintate de diferite marimi si un arc. Parerea mea ar fi ca se merita sa investesti sa zicem 10-20 lei in diverse chinezarii cel putin pentru motorasele si diversele mecanisme si roti dintate din ele. Asta bine inteles daca nu au mai descoperit si altii inaintea mea lucrul acesta.
 
De regula, la chinezariile alea ieftine si componentele, implicit motorasele, sunt ieftine si de foarte slaba calitate.

Crezi ca merita sa pui un astfel de motor la o actionare de macaz, semnal, poarta sau, Doamne fereste, locomotiva?...

Cuvantul de ordine la tot ce misca, la propriu, in modelism ar trebui sa fie "FIABILITATE".
 
Cred, totusi ca pentru te miri ce mica actionare care nu pesupune cine stie ce mare folosinta sau uzura cred ca sunt bune, si ori cum romanu e nasu chinezului... ei se chinuie sa le faca sa se strice car mai repede, noi sa le mentinem cat mai mult fiabile :D
 
Ai dreptate in ceea ce priveste motorasele, depinde insa la ce le foloseti.
Am mai spus-o, este bine sa strangi tot felul de masinarii si alte echipamente tehnice pe langa casa, daca esti prins in sfera modelismului, pentru ca poti recupera tot felul de componente: motorase, actionari mecanice, tablite, bucatele de plastic cu forme ciudate greu de reprodus de la zero.

Sistemele mecanice din asa zisele chinezarii se pot folosi pentru tot felul de actionari pe o macheta. As evita montarea lor pe loko si daca se poate ca schimbatoare de macaze. Dar se pot folosi prin adaptare pentru actionari de bariere, poduri mobile, placi turnante sau semnale mecanice home made.
 
Seara buna!
Daca nu deranjez prea mult ma poate lamuri cineva de unde fac rost de desene la scara H0 (in principal case, gari, etc si chiar si lokomotive si vagoane), pentru a le aplica pe suport in vederea decuparii dupe ele?
Multumesc mult.
 
Salutare.
Revin dinou cu intrebari :D
Deoarece in nu prea am gasit un loc pe forum unde sa pun aceasta intrebare o pun aici.
Merite cumparat acest set: http://lima.hornbyinternational.com/all-products/train-sets/hl-1007/
Intreb pentru ca nu am gasit nici o referire la trenuletele Lima sau acest startset. Ma intereseaza cat mai multe detalii: locomotiva, vagoane, macara, sine, rulare si sper sa nu fie la fel de "copilaresc" ca cel din discutia despre startsetul de aici http://forum.lokomotiv.ro/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=77243
Asa cum am mentionat tot acolo ma intereseaza perioada 1980-2000 (sfarsit epoca IV - inceput epoca V), cu accent in special pe partea de transport marfa si diferite op. necesare acesteia, iar ca decor clasica zona de deal ( imbinat cu munte).

Multumesc dinou, si nu va enervati pe mine. :oops:
 
din cate vad eu, locomotiva face parte din gama noua de la Lima:
http://lima.hornbyinternational.com/_assets/files/SS%20No.278%20Treno%20merci%20con%20locomotiva.pdf

Dar nu ai specificat cat costa acest set. Deasemenea nu stiu ce inmatriculare are trenul; dupa cum arata locomotiva, cu siguranta nu este vorba de o masina germana. Inteleg faptul ca vrei sa te axezi pe epocile 4 si 5; dar de inmatriculare nu spui nimic.

Deasemenea, din poze reiese faptul ca este un set analogic, iar schema este ambigua si nu imi dau seama daca locomotiva are soclu pentru decodor (inclin sa cred ca nu).



Parerea mea este ca este ceva care tinde spre gama hobby (copilaresc).

Totul depinde de suma de bani pe care esti dispus sa o investesti. Daca vrei ceva care sa nu fie "copilaresc", te va costa mai mult...

Parerea mea este ca setul de la Lima nu te va satisface.

Spune-ne cati bani vrei sa investesti, cam ce inmatriculare ai vrea sa aiba trenul tau si, in functie de asta iti putem recomanda ceva
 
Setul e undeva pe la 295 lei, apare pe 2 situri de la noi (nu fac la nimeni nici o reclama - o zic ca sa nu imi iau bad - apare aici http://liliputhobby.ro/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=544&Itemid=26 si aici http://www.trenuleteelectrice.ro/index.php?main_page=product_info&cPath=65_67&products_id=182&zenid=38c6fbb061ad1ef71af0c4019034857f) lokomotiva este aceasta http://lima.hornbyinternational.com/all-products/locomotives/hl-2010/, si din cautarile mele pe "goagal" a reiesit ca ar fi (fost) folosita in Italia. De digital inca nu am bani :( , iar ca inmatriculare... pentru inceput nu prea conteaza(zic eu), urmand ca pe parcurs sa "stric", sa modific, sa inlocuiesc. Important e sa ai cu ce pleca la drum...
 
Da, masina nu are priza de decodor; insa nu e ceva insurmontabil. Nu stiu ce sa zic; la banii aia nu prea ai ce startset sa iti cumperi in afara de asta. Inmatricularea conteaza, o sa vezi singur la un moment dat.

Da e important sa ai cu ce pleca la drum, insa parerea mea este ca mai bine mai astepti putin si iti iei ceva mai bun, pentru ca s-ar putea sa nu fi foarte multumit de achizitie.

Daca tot vrei sa te apuci de modificari, de ce nu incerci ceva second hand? Iti poti cumpara sinele separat, alimentatorul separat, o locomotiva si apoi vagoane. Este o idee...

Cantareste, chibzuieste si actioneaza, insa gandeste-te de cateva ori, pentru ca e vorba de bani.

Bafta!