Discutia asta a luat-o razna. Complet.
Ideea de baza a fost aceia ca in sistem analog se poate face ca un tren sa stea pe loc in zone predeterminate, cum ar fi intersectii, gari, semafoare, macaze, etc.
In fapt nu o sa vedeti in realitate ca un tren opreste de aiurea, asa in traseu, ca sa faca mecanicul pipi sau sa admire un copac... :-? Tot in sectoare predeterminate se fac opririle, exceptand zonele de manevra (depouri, depozite, linii interioare...unde disciplina de parcurs nu este asa de stricta)
Segmentul de circuit (nu electric) izolat, are rolul de a controla o masina (locomotiva) independent de cele care ruleaza in traseu (circuit, tronson, linie, etc...), de fapt, acest segment face parte din acelasi circuit electric, doar ca pe perioade determinate de temporizari, curentul este oprit o vreme si masina ramane pe loc. La realimentare, segmentul intra in acelasi circuit electric si determina pornirea locomotivei. Momentul pornirii este determinat de temporizator, semaforul da verde concomitent cu alimentarea segmentului, masina pleaca, macazul se schimba, iar dupa expirarea timpului de temporizarii, segmentul reintra in stare de nealimentare cu tensiune iar semaforul revine la rosu. In practica, o masina care sta pe un astfel de segment, are rosu si la o comanda, semaforul se face verde, sectorul primeste tensiune temporizata, locomotiva pleaca, temporizarea tine cat masina depaseste segmentul izolat si semaforul (la cea mai mica viteza), dupa care tensiunea este oprita pe segment, semaforul revine la rosu si ciclul se reia.
Daca una din masini sta pe loc pe un tronson izolat din acelasi circuit (nu electric), o alta poate fi manevrata in orice sens dorim noi, printr-un inversor de tensune, dupa cum reiese din schema desenata de mine (fara sa fiu electronist si fara sa stiu a folosi terminologia aferenta).
In fapt real, pentru siguranta circulatiei, operatorii de linie nu au voie sa dea liber la doua trenuri pe acelasi sector de linie. Asa ca ceea ce am facut eu in analogic este conform cu realitatea. O locomotiva este izolata intr-un loc anume, in timp ce alta rulaza pe tronsonul de linie (bloc, circuit, etc. ) in deplina sigranta. Ea va opri in alt loc predeterminat, izolat, eliberand linia pentru un alt tren.
Toate aceste manevre sunt controlate prin relee, inclusiv oprirea si pornirea trenului, culorile semafoarelor si pozitia macazelor. Montajul sesizeaza prezenta unei locomotive in locul predeterminat si actioneaza o alta comanda conform unui protocol de parcurs pe care au l-am realizat fara electronica, numai din comutatoare care fac traseul si comanda anumite relee in mod selectiv.
Ele lucreaza la un impuls dat de sezoarele reed si se auto-mentin pana cand expira timpul si li te taie curentul asigurat prin releul de temporizare.
Daca nu m-am exprimat corect, necunoscand exact termenii pe care ar fi trebuit sa-i folosesc, rog specialistii sa ma corecteze. Dar asta nu inseamna ca vorbesc prostii. Adica nu stiu ce zic, ce fac, ma rog. Tot ce reiese dintr-o astfel de afirmatie.
Chiar daca am facut greseala de anumi "circuit" un traseu de cale ferata, asta nu inseamna ca vorbesc prostii. A vorbi prostii inseamna ori da fii pe dinafara, ori sa fii prost. Asta reiese din cele spuse de Bogdan. Putea sa analizeze schema si sa faca corecturile necesare in exprimarea mea. Nu sa ma fac prost implicit. Daca nu am folosit cuvantul respectiv asta nu inseamna ca nu stiu ce zic. Nu toata lumea este specialist in terminologia electronica.
Polemica asta chiar m-a obosit. Invit pe oricine este dornic de plimbare constructiva, sa vina la mine acasa, la Slobozia, sa vada cu ochii lui ce am facut si cum am facut. Invitatia este deschisa oricui. Cert este insa ca se poate face asta in analogic, indiferent de termenii folositi in descrierea functionarii!
Va astept cu drag pe toti. La o cafea, bere sau coniac, la o discutie deschisa si o analiza profunda.
Fara contradictii nu exista adevar! Fara prosti, nu exista destepti! ('na ca m-am facut iarasi prost...) ;-)